Sanningen om de 11 000 afghaner som kan få amnesti via gymnasielagen

S+MP-regeringens nya undantagslag – med stöd av Centerpartiet – om s k ”ensamkommande” ger dem rätt att stanna i Sverige, trots att de saknar skydds- och asylskäl.

Antalet asylsökande som själv uppgivit att de är ”ensamkommande” och som kan omfattas av den s k Gymnasielagen har idag utökats från 9 000 till nästan 11 000 som skickats av familjen till Sverige för ett bättre liv för inte bara dem utan även för familj och släkt.

Ca 97% av dessa ”ensamkommande” utger sig för att vara afghanska medborgare, men eftersom ingen har några identifikationshandlingar så är det ingen som egentligen vet vad det är för människor.

Vi vet inte ens vad de heter. Många uppger olika namn eller stavar själva sina namn olika (som Fatemeh Khavari) och utnyttjar detta i olika situationer. Många uppger ett annat namn när de väl fått uppehållstillstånd.

Som gymnasielagen fungerar kan nu dessa 11 000 asylsökande ”ensamkommande” få asyl enbart baserat på när de sökte asyl, oavsett om de i övrigt inte uppfyller ett enda krav för att få asyl; varken skyddsbehov, ålder, var de kommer från, eller något annat.

Det finns heller inga prestationskrav eller krav i någon annan form på de som söker en utbildning i Sverige i syfte att bli fortsatt försörjd av Sveriges skattebetalare.

Inga språkkrav finns. Hur har politikerna tänkt att de ska kunna studera i Sverige när dessa män inte kan svenska? Många har aldrig ens gått i skola tidigare, trots att de är 20-30 år gamla.

Expressens granskning av de ”ensamkommande” som i samordnad och organiserad form tagit sig till Sverige visar följande:
99,4 procent är män [av ca 9 000 är 52 kvinnor].
0 procent hade giltiga ID-handlingar när de sökte asyl. [Alla hade tappat sina mobiler som de använder för kontakt med familj och släkt.]
78 procent har fått sin ålder uppskriven till 18 år [vilket innebär att de bedömts vara mellan 18 och 100 år] av Migrationsverket vid beslutstillfället.

Minst 57% levde utanför Afghanistan innan de kom till Sverige
• 46 procent har själva uppgett att de levt i Afghanistan innan de kom till Sverige. Av dessa bedömdes 2,6 procentenheter som inte trovärdiga i beskrivningen av sin hemvist.

AFGHANER SOM BOTT HELA LIVET I IRAN ELLER PAKISTAN
13,5 procent uppgav själva att de var födda i och hade bott hela livet i antingen Iran eller Pakistan.

MINST 49% FRÅN IRAN
49 procent har själva uppgett att de bott i Iran i minst ett år innan de kom till Sverige. I snitt uppgav dessa personer att de bott i Iran i 10 år.
• 21 procent av dem som uppgav att de bott minst ett år i Iran uppgav att de någon gång deporterats till Afghanistan.
• 2 procent av dem som uppgav att de bott i Iran säger att de någon gång rekryterats av den iranska krigsmakten till kriget i Syrien.

MINST 5% FRÅN PAKISTAN
5 procent har själva uppgett att de bott i Pakistan i minst ett år innan de kom till Sverige. I snitt uppgav dessa personer att de bott i Pakistan i 13 år.

ÖVRIGT
• Efter tre år i Sverige har endast en procent lärt sig svenska (hjälpligt).

• De  flesta har ingen utbildning sedan tidigare.

• Ett okänt, men säkert stort, antal är analfabeter.

• Få eller ingen har någon yrkeserfarenhet relevant för Sverige.

• Okänt antal är kriminella; våldtäktsmän, mördare, etc.

• Okänt och ej utrett antal är psykiskt sjuka och som sådana farliga för Sverige.

Red’s kom:
Osökt uppstår många frågor, som t ex;

Varför ville inget politiskt parti utreda vad som gällde (enl. ovan) innan de tog ställning för att ge de ”afghanska” männen flyktingamnesti i Sverige?

Varför bifölls beslutet av C, MP, V och S om amnesti, trots Expressens avslöjanden innan riksdagen beslutade i frågan?

Varför inte följa Dublinförordningen om första asylland?

Varför får någon, oavsett ålder, som uppger sig komma från Afghanistan uppehållstillstånd i Sverige när det enligt FN bara är två av 34 regioner i Afghanistan som bedöms som farliga?

Det finns en rad städer i t ex USA som är farligare än t o m Kabul. Migrationsverket bedömer Kabul som ett relevant och rimligt internt flyktingalternativ. Migrationsverket skriver om Kabul i sin rättsliga slutsats 2018-09-17 (baserat på vad den europeiska asylmyndigheten EASO kom fram till i juni 2018); ”Det föreligger därmed inget generellt hinder mot att verkställa lagakraftvunna avvisnings- och utvisningsbeslut till eller via Kabul.”. Men sedan finns det alltså 32 andra säkra regioner i Afghanistan att ta sig till för den som inte trivs i Kabul. Kabul presenteras som ett av de bästa turistmålen 2018:

Varför dras inte uppehållstillstånd (inte bara tillfälliga utan även permanenta) tillbaka för de afghaner som fått detta, där de utvisas med omedelbar verkan?

Varför inte följa Svea rikes lag?

Varför inte följa folkets vilja?

Minst 54% av Sveriges befolkning tycker att Gymnasielagen är dålig, enligt Demoskop. Det finns stark anledning att tro att dessa 54% är de som är mest insatta i frågan.

Saklighet & fakta vs känslor

Den ena sidan talar om vuxna män som borde skickas tillbaka till Afghanistan. Den andra vädjar om medmänsklighet, och beskriver hur Sverige sänder unga afghaner i döden.

Män som inte kommer från Afghanistan prövas som afghaner

Frågan kompliceras ytterligare av att många av afghanerna har levt hela eller delar av sina liv som flyktingar i Iran, men att deras skyddsskäl ändå prövas mot Afghanistan.

Gymnasielagen bryter mot Socialdemokraternas åtstramade migrationspolitik

Lagförslaget går rakt emot Socialdemokraternas nya, strama migrationslinje, och lades fram efter att Miljöpartiet hotat lämna regeringen.

Red’s kom:
Lagförslaget röstades igenom tack vare att Centerpartiet gjorde gemensam sak med Miljöpartiet, Vänsterpartiet, och deras stödparti Socialdemokraterna.

S+MP-regeringen hävdar att om färre män kommit samtidigt från Afghanistan, Iran och Pakistan skulle fler fått uppehållstillstånd

Regeringen hävdar att de 9 000 ensamkommande hade haft större chans att få stanna i Sverige om Migrationsverkets handläggningstider varit normala. De hade då inte hunnit fylla 18 år i väntan på beslut, och hade därför prövats som barn i stället för som vuxna.

Red’s kom:
Alltså utan hänsyn till det faktum att de var 18 år eller äldre redan när de kom till Sverige.

Hur många var 18 eller äldre redan när de kom till Sverige?

Expressens granskning visar att 78 procent av de 9 000 ensamkommande fick sin ålder uppskriven till 18 år av Migrationsverket vid beslutstillfället.

Red’s kom:
Denna uppskrivning av ålder sätts alltså enligt Migrationsverkets rutiner alltid till 18 år oavsett om det konstaterats att de är t ex 30 år gamla.

Så – har dessa personer verkligen fyllt 18 år i väntan på beslut, som regeringen säger att de gjort?

Vad innebär det att få sin ålder ”uppskriven”?

Anna Lindblad är jurist och rättslig expert på Migrationsverket. Hon har bl a representerat Migrationsverket i en process i Migrationsöverdomstolen, vars utfall blev prejudicerande för hur man gör åldersbedömningar.
– När man som minderårig kommer och söker asyl så registrerar vi det födelsedatum som den sökande uppger – om det inte är ”uppenbart för alla och envar” att personen är vuxen, säger Anna Lindblad.

7 000 av 9 000 ”ensamkommande” fick sin ålder uppskriven

Allra först görs alltså en enklare åldersbedömning. Här sorterar man bara bort dem som är uppenbart vuxna. Dessa personer omfattas inte av det nya lagförslaget, så de 9 000 har i alla fall inte bedömts vara uppenbart vuxna – så mycket vet vi.

Red’s kom:
Ca 2 000 asylsökande och oidentifierade män hade uppgivit en ålder som låg ”för nära” 18-årsgränsen, vilket innebar att de hann passera 18 år innan det var dags för beslut om de skulle få asyl.

Med andra ord; Inte en enda av dessa ”ensamkommande” har rätt att åtnjuta de särskilda – och märkliga – privilegier det innebär att vara under 18 år som asylsökande.

Men ungefär 7 000 av de 9 000 har fått åldern ”uppskriven” till 18 år vid beslutstillfället, visar vår undersökning.
– Det som är svårt att greppa ibland är att vi använder oss av konstruerade födelsedatum. När vi fattar beslut om en ensamkommande som inte gjort sin ålder sannolik så sätter vi 18-årsdagen till beslutsdatumet, säger Anna Lindblad.

Att man fått åldern uppskriven till 18 år har alltså ingenting med en persons faktiska ålder att göra – det betyder bara en sak: att man inte lyckats ”göra sannolikt” att man är under 18.

Red’s kom:
Med andra ord, om en ”ensamkommande” inte bedöms som ”uppenbart vuxen” och inte ens lyckats göra det sannolikt att personen är under 18 år så ska personen bedömas som vuxen. Kan något bli mer självklart?

HUR GÖR MAN SIN ÅLDER SANNOLIK?

• Asylsökande som saknar pass eller annan giltig ID-handling måste använda annan typ av bevisning för att göra sin ålder sannolik. Den bevisningen kan delas in i tre olika kategorier:

1. SKRIFTLIGA HANDLINGAR
En skriftlig handling kan vara ett enklare ID-kort som saknar giltighet i Sverige, men det kan också vara exempelvis ett betygsdokument, ett vaccinationskort eller en födelseattest.

2. MUNTLIGA UPPGIFTER
Muntlig bevisning är den sökandes egna berättelser och uppgifter om sin ålder. Det kan exempelvis vara minnen av en viss födelsedag eller en världshändelse, som kan kopplas ihop med en viss ålder eller fas i livet.

3. MEDICINSK ÅLDERSBEDÖMNING
En så kallad medicinsk åldersbedömning erbjuds alla asylsökande som inte lyckats göra sin ålder sannolik med hjälp av skriftliga och muntliga uppgifter. Bedömningen görs av Rättsmedicinalverket, och resulterar i en sannolikhetshalt för att den sökande är över eller under 18 år.

Red’s kom:
Migrationsöverdomstolens dom UM 2437-13, 2014-02-11:

Det är den asylsökande som har att göra sannolikt att han är minderårig.
Denna princip gäller även ensamkommande barn.
I första hand är skriftlig bevisning relevant.
Den asylsökande har emellertid bevisbördan för sin ålder och om han inte kan göra sannolikt att han är underårig ska han betraktas som vuxen.

Spelade handläggningstiden någon roll?

De som berörs av lagförslaget fick vänta i snitt 23 månader på beslut från Migrationsverket – alltså i snitt åtta månader längre än den tillfälliga undantagslagens gräns på 15 månader.

Hade dessa 7 000 personer [nu 11 000 män] haft större chans att visa [= göra sannolikt] att de var under 18 år om de fått sin prövning åtta månader tidigare, eller hade de ändå fått åldern uppskriven till 18 år? För det betyder i så fall att de ändå prövats som vuxna – och ändå hade utvisats.

Med andra ord: Stämmer regeringens påstående om att de 9 000 ensamkommande har fått en orättvis prövning på grund av långa handläggningstider?

Red’s kom:
Anna Lindblad, jurist och rättslig expert på Migrationsverket, säger att de ”ensamkommande” som inte ens kunnat göra det sannolikt att de var under 18 kanske inte fått bifall oavsett hur snabbt åldersbedömningen gjorts av Migrationsverket. Hon tillägger att det är högst sannolikt att de ”ensamkommande” fått avslag även om åldersbedömning skett med normal handläggningstid.

Men frågan är väl ointressant hur gamla de var när de kom till Sverige? Om så Sverige försörjt dessa ”ensamkommande” under fem år innan åldersbedömning gjorts så måste det rimligtvis vara den ålder de har vid beslutstillfället som är gällande för vad som ska hända sedan! Med vilken logik skulle något annat gälla?

Anna Lindblad säger att de ”ensamkommande” inte enklare kunnat uppfylla sin bevisbörda om åldersbedömningen gjorts åtta månader tidigare.
– Om det under hela ärendets gång är samma uppgifter som ligger till grund för vårt beslut, så skulle den sökande inte ha kunnat göra sin ålder sannolik tidigare under asylprocessen heller. Sedan kan det såklart förekomma enstaka undantag av olika slag, men sådana fall är ovanliga, säger Anna Lindblad.

Kirsi Laakso Utvik är chefsrådman vid Migrationsdomstolen i Stockholm. Hon kan inte heller säkert svara på om kortare handläggningstider faktiskt hade hjälpt de 7 000 som fått sin ålder uppskriven av Migrationsverket.
Hade man kunnat komma med bättre skriftlig bevisning för att man var under 18 år om prövningen skett tidigare?
– Nej, det skulle man ju inte.

Hade man kunnat komma med bättre muntlig bevisning för att man var under 18 år om prövningen skett tidigare?
– Nej, det lär ju inte ha påverkats av handläggningstiden på något sätt.

Det är alltså långt ifrån säkert att kortare handläggningstider hos Migrationsverket hade resulterat i bättre chanser till uppehållstillstånd för de 9 000 ensamkommande afghanerna [idag nästan 11 000 män från Afghanistan, Iran och Pakistan]framförallt inte för de 7 000 som fått åldern uppskriven.

Red’s kom:
Sveriges fixering vid ålder vid vilket tillfälle ter sig löjlig. Om de ”ensamkommande” är 16, 18 eller 26 ska inte spela någon roll för beslut om uppehållstillstånd.

Vill man ändå hänga upp sig på en exakt ålder är det inte svårare än att de får uppehållstillstånd tills de anses vara minst 18 år och sedan skickas de hem. Därigenom garanteras att alla internationella konventioner följs, i det fall man anser att det finns någon anledning att följa dessa.

Oavsett alla andra omständigheter måste det vara åldern vid beslutstillfället (det senaste) som är avgörande.

Resterande 2 000 som inte fick sin ålder uppskriven uppgav att de hunnit fylla 18 under handläggningstiden

• Gemensamt för dessa personer är att de enligt egen uppgift hunnit fylla 18 år i väntan på asylbeslut. I de allra flesta fall har inte heller dessa personer kunnat göra sin ålder sannolik, men eftersom de själva sagt att de hunnit fylla 18 år har Migrationsverket inte sett någon anledning att närmare utreda deras ålder.
• Det är fullt möjligt att även dessa 2 000 ensamkommande hade fått åldern uppskriven om prövningen skett före den uppgivna 18-årsdagen.

Red’s kom:
För den första gruppen (de 7 000 männen) har de alltså inte uppfyllt  ålderskravet för att få uppehållstillstånd, och kanske heller inte något annat krav.
För den andra gruppen (de 2 000 männen) har de uppgivit en ålder som lett till att de hunnit fylla 18 innan beslut, och uppfyller kanske heller inte något annat krav för att få uppehållstillstånd.

Nu har alltså S, MP, V och C beslutat att samtliga som uppgivit att de är ”ensamkommande” ska få asyl oavsett ålder, oavsett vad de ljugit om, oavsett om de är kriminella och oavsett om ej heller övriga krav uppfylls för att få uppehållstillstånd.

Bevisbördan ligger hos den asylsökande

Medicinska åldersbedömningar
• I maj 2016 gav regeringen i uppdrag till Rättsmedicinalverket, RMV, att börja genomföra medicinska åldersbedömningar på asylsökande.
• Det hade tidigare varit möjligt för en asylsökande att själv inkomma med resultatet från en medicinsk åldersbedömning som bevisning i sitt ärende, men många läkare vägrade utföra undersökningarna.
• I regeringsuppdraget till RMV stod bland annat att metoden skulle vara ”rättssäker” – och just rättssäkerheten i de medicinska åldersbedömningarna har i efterhand blivit starkt ifrågasatt. Både svenska och internationella rättsläkare har riktat hård kritik mot tillförlitligheten i RMV:s åldersbedömningar.

Red’s kom:
Kritiken från vänstern uppstod trots att det inte finns någon bättre metod och trots att de ”ensamkommande” enligt övriga kriterier ändå inte hade rätt till uppehållstillstånd.

Frivillig åldersbedömning
Den medicinska åldersbedömningen erbjuds bara en person som inte lyckats göra sin ålder sannolik med hjälp av muntliga eller skriftliga uppgifter.

Ålder skulle ha skrivits upp oavsett åldersbedömning
De 7 000 som fått sin ålder uppskriven har i många fall genomgått medicinska åldersbedömningar, men även om de hade valt att inte göra det, så skulle deras ålder ha skrivits upp. Detta på grund av att de inte lyckats göra sin ålder sannolik med någon annan form av bevisning. Bevisbördan ligger hos den som söker asyl.

Red’s kom:
Inte en enda av dessa ”ensamkommande” har gjort sin påstådda ålder sannolik. Det står därmed klart att ingen av dessa har asylrätt i Sverige.

73% av de ”ensamkommande” fick uppehållstillstånd 2017

Av de ensamkommande som Migrationsverket fattade beslut om 2017, så fick 73 procent uppehållstillstånd – och lyckades alltså göra sannolikt att de var under 18 år. Majoriteten kom från Afghanistan.

Red’s kom:
Den andel av de ”ensamkommande” som beviljas uppehållstillstånd ligger på samma höga nivå år efter år, och beror på att beviskraven för denna grupp i praktiken är nästan obefintliga.

Skyddsbehov prövas mot det land personen är medborgare i oavsett om personen aldrig befunnit sig där

En asylsökandes rätt till skydd prövas mot det land där han eller hon är medborgare – även om personen aldrig har varit där.

Red’s kom:
Låter som ett allvarligt fel i Migrationsverkets process för prövning av asyl.

Minst 54% av ”afghanerna” kommer från andra länder än Afghanistan

Var kommer de afghaner från som söker asyl i Sverige?

Expressens undersökning visar att 54 procent av de 9 000 ensamkommande afghanerna inte levde i Afghanistan innan de kom till Sverige.
49 procent har själva uppgett att de bodde i Iran, och fem procent att de bodde i Pakistan, två av Afghanistans grannländer.
Ungefär hälften av de 9 000 ensamkommande har alltså levt större delen av sina liv utanför Afghanistan, och den övervägande majoriteten av dem i Iran.

Afghanska flyktingar – inkl papperslösa – har det bra i Iran

FN:s flyktingorgan UNHCR har insatser över hela världen, och afghaner i Iran är den enskilt största flyktinggruppen de arbetar med.

UNHCR beräknar att det finns ungefär en miljon registrerade afghanska flyktingar i landet, och ytterligare 650 000 med pass och giltigt visum.
Därutöver bedömer man att fler än en och en halv miljon afghaner befinner sig i Iran illegalt.

Charlie Yaxley är talesperson för UNHCR i Europa och Asien. Han är positiv till Irans flyktingmottagande:
– Iran har i många årtionden haft en väldigt generös inställning till asylrätten. Den övervägande majoriteten av afghanska flyktingar i Iran bor i stadsmiljöer, sida vid sida med iranierna själva, säger Charlie Yaxley.
– Alla afghanska flyktingar har tillgång till grundläggande sjukvård, oavsett om de är registrerade flyktingar eller inte, säger han.

I oktober 2015 valde den iranska staten att ytterligare förbättra situationen för landets flyktingar, genom att tillåta dem att registrera sig i landets nationella sjukförsäkringssystem.
– Det här är oerhört viktigt, eftersom det ger flyktingar tillgång till all sjukvård de behöver – även utöver grundläggande vård, säger Yaxley.
– Oavsett vilken dokumentation du har, så har du som minst tillgång till grundläggande sjukvård.
– Ramverket är på plats, och det är välkomnande på många vis. Men det finns behov av större internationellt stöd till Iran och till afghanska flyktingar, säger han.

– Grundskole- och gymnasieutbildning har varit tillgänglig för afghanska flyktingar i Iran i nästan 40 år.
Tidigare har det dock bara varit registrerade flyktingar som haft rätt att gå i skolan, men 2015 deklarerade landets religiösa ledare Ayatolla Khamenei att även papperslösa afghanska barn har rätt till utbildning.

Charlie Yaxleys uppgifter om flyktingars tillgång till sjukvård och skola bekräftas av en ny rapport om afghaner i Iran, gjord av Lifos – expertorganet som tar fram Migrationsverkets landinformation.

Enkelt för afghaner att ta sig till Iran

Under 2017 var Terje Torvik Migrationsverkets utsände i Afghanistans huvudstad Kabul. Tillsammans med den svenska polisens sambandsman skötte han mottagandet av de afghanska flyktingar som utvisats från Sverige.
Han vet att många afghanska flyktingar i Sverige i själva verket kommer från Iran, och att vissa väljer att återvända dit när de utvisas till Afghanistan.
– Vi kan inte riktigt veta hur stor andel som rör sig vidare. Men antingen kan man ta sig legalt in i Iran, alltså att man skaffar sig ett afghanskt pass och sen söker upp iranska ambassaden för att få ett visum – annars är det den illegala vägen som gäller, säger Terje Torvik.

Hazarer utgör majoriteten av de 9000

• De flesta afghanska flyktingar i Iran tillhör folkgruppen hazarer, och Expressens undersökning visar att hazarer även utgör majoriteten av de 9 000 ensamkommande.
• Hazarer är i regel shiamuslimer, till skillnad från majoriteten av Afghanistans befolkning som är sunnimuslimer. Även talibanerna och Islamiska staten är sunnimuslimer, vilket är en av anledningarna till att hazarer är extra utsatta i Afghanistan. Det är också en av anledningarna till att så många hazarer väljer att fly till just Iran – världens mest fundamentalt shiamuslimska stat.
• De flesta av dem bor i Irans storstadsområden – framförallt i huvudstaden Teheran och i den nordöstra miljonstaden Mashhad, nära den afghanska gränsen.

Källor: UNHCR och Lifos

Finns inget som styrker att afghaner tvingas delta i kriget i Syrien

Uppgiften att afghanska flyktingar i Iran tvångsrekryteras till kriget i Syrien har förekommit i svenska medier flera gånger. Organisationen #vistårinteut, som kämpar för ensamkommandes rätt till uppehållstillstånd i Sverige, nämner tvångsrekryteringarna i sitt remissvar om det nya lagförslaget.

Charley Yaxley på UNHCR känner inte till uppgiften om tvångsrekryteringar i Iran, och i Lifos landrapport finns heller ingenting som styrker den.

Många i Expressens undersökning har vittnat om rädslan för att tvångsrekryteras, men det är bara två procent av alla från Iran som säger sig faktiskt ha rekryterats och skickats till Syrien vid något tillfälle Av dessa säger sig samtliga ha getts möjligheten att i stället lämna landet.

VILKA OMFATTAS AV DEN S K GYMNASIELAGEN?

• För att omfattas av den nya undantagslagen ska man ha fått vänta minst 15 månader på beslut från Migrationsverket, och under den tiden hunnit fylla 18 år.

• Man ska ha sökt asyl före den 25 november 2015, då den tillfälliga asyllagen utlystes, och fått sin prövning efter den 22 juni 2016, då den tillfälliga lagen trädde i kraft.

• Regeringen beräknade att ungefär 9 000 personer uppfyllde kriterierna, varav de flesta är från Afghanistan.
Enligt Migrationsverkets statistikenhet kommer 97 procent av de berörda från Afghanistan, men detta går heller inte att veta helt säkert.

• För begriplighetens skull har vi valt att hänvisa till gruppen som de ”9 000 ensamkommande afghanerna”. I alla våra räkneexempel utgår vi från att förslaget rör 9 000 afghanska medborgare, men reserverar oss för att en liten andel kan vara av annan nationalitet, och att förslaget kan komma att beröra både fler eller färre än 9 000 – förmodligen något färre [men idag vet vi att det istället blev fler, närmare 11 000].

• De tillfälliga uppehållstillstånden gäller för studier på introduktionsprogram och nationellt program på gymnasiet, eller motsvarande utbildningar på gymnasial nivå på komvux och folkhögskola. Den som genomgår ett så kallat yrkespaket omfattas också.

Fakta om ”ensamkommande”

• Under 2015 ansökte omkring 32 500 ensamkommande om asyl fram till den 24 november 2015. Av dem har drygt 32 100 fått sina fall prövade, enligt siffror från Migrationsverket.

• Av de 32 100 har drygt 14 400 fått stanna, ca 14 300 fått avslag och 2 700 fått sina ärenden avskrivna, till exempel för att asylansökan har återkallats. 600 var så kallade Dublinärenden som inte fått sitt ärende prövat i sak i Sverige.

• Av de 14 300 som fått avslag, var drygt 2 470 under 18 år när beslut togs, ca 8 500 hade bedömts vara över 18 år när beslut togs, medan drygt 3 320 hade hunnit fylla 18 år när beslutet togs.

• För de som ansökte om asyl före 24 november 2015 var huvudregeln att de skulle få permanent uppehållstillstånd om de fick stanna.

Källa: Migrationsverket, juni 2018

Källa: Expressen

Se även bl a

Gymnasiestudier nytt asylskäl, MP försvarar detta sätt att kringgå asylregler

S viker sig för MP:s krav på amnesti för ensamkommande

Utvisningar stoppas genom upprepade ansökningar om studier


Vad är definitionen av en ”ensamkommande”?

Ge ”ensamkommande” amnesti kräver Magnus Kihlbom, men vilka är de ”ensamkommande”?


Talesperson för ”ensamkommande” afghaner dömd för sexuellt ofredande av minderårig


Endast 850 av ca 18 000 afghaner utan asylskäl har återvänt hem


Fatemeh Khavari & Sandra Fogelberg: Självmord visar att alla afghaner ska få asyl i Sverige

Fatemeh Khavari: En rättighet för afghaner att försörjas av Sverige

Är Afghanistan Sveriges framtid?

Afghanernas demonstration, slogan ”Vi bygger landet” provocerar

Vem finansierar afghanernas strejk för att försörjas av Sverige? ½ miljon kr!


Afghaner kräver av Afghanistan att de inte ska ta emot sina medborgare


Pedagog för ensamkommande kritiserar regeringens amnesti för ensamkommande

Amnesti för ensamkommande män förvärrar skolkrisen


1 procent av de ensamkommande har lärt sig svenska efter 3 år

1/3 tar inte studenten. Gymnasieministern: Kärleksfulla krav & förväntningar löser problemen


Absurd medierapportering om de sittstrejkande afghanerna som kräver försörjning

Total vänsterdominans i traditionell media med åsikter om ensamkommande

SVT kritisk till åldersbedömningar av ensamkommande

Vänsterpropaganda i SVT om ”ensamkommande”

85 kulturarbetare kräver att afghaner ska få asyl av känsloskäl


Regeringen stöttar afghanernas sittstrejk mot regeringens politik

Vänsterpartiet kräver att utvisningar av ensamkommande vuxna stoppas i väntan på lag om detta

Anonyma S-riksdagsledamöter kräver amnesti för ”ensamkommande”

Dessa socialdemokrater kräver att afghaner ska särbehandlas i asylprocessen

Maria Ferm (MP) kan inte förklara varför afghaner utan asylskäl ska få asyl

Gymnasiestudier nytt asylskäl, MP försvarar detta sätt att kringgå asylregler

Centerpartiet går ihop med V och MP i att alla afghaner ska försörjas av Sverige

Centern vill ge alla från Afghanistan asyl i Sverige oavsett asylskäl

KD, L, V och MP vill tvinga Migrationsverket att stoppa utvisningar till Afghanistan


Varning för Miljöpartiet


Varför diskuteras och granskas inte de ensamkommandes brottslighet?

Ensamkommande som får bidrag baserat på lögner polisanmäls inte i Habo

Mariestad polisanmäler ensamkommande som ljugit om sin ålder, S vill inte beivra bidragsfusk

Falska bakgrundshistorier för asylsökande säljes


Asylsökande som ljuger ska inte få PUT i Danmark. UNHCR upprörda

Norge utvisar afghaner, irakier och syrier till Sverige – Vill stänga gräns mot Sverige


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.
Lista över alternativa källor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *