S vill förenkla avhysning av EU-migranter hellre än att eliminera problemen

Regeringen vill göra det lättare att avlägsna tiggare från otillåtna bosättningar på privat mark. Den nya lagen föreslås träda i kraft redan den 1 juli i år.
– Om vi inte stävjar det här riskerar vi att få kåkstäder, säger justitieminister Morgan Johansson (S).

Red’s kom:
Vad hjälper en ny lagtext när;
1. Det inte finns någon (polis) som upprätthåller lagen?
2. EU-migranter inte bryr sig om vad lagen säger?
3. EU-migranter som bryter mot lagen inte får något straff?
4. EU-migranter fortfarande riskfritt bara kan flytta till ny olaglig plats?
5. Det fortfarande är markägaren som ska betala för avhysningen av de EU-migranter som Sverige lockar hit.
6. Den nya lagen ger EU-migranterna minst 1 månad att flytta till nästa plats?
7. Den nya lagen väger in om det är en olägenhet” för EU-migranterna att flytta från den plats de olagligen ockuperat (och vem avgör vad ”olägenhet” är enligt vilka kriterier)? Som om att de skulle ha en särskild rättighet att bryta mot svensk lag.

Hela det nya lagförslaget skulle istället – i enlighet med olaga intrång och egenmäktigt förfarande – bara ersatts med en skyldighet för polisen att inom 24 timmar från anmälan avhysa de EU-migranter som olagligen tagit mark/fastighet i besittning, och att fordon/husvagnar/tält – och personlig egendom –  beslagtas i det fall den olagliga gärningen upprepas. Helt utan hänsyn till eventuella olägenheter eller barn.

KATASTROFALT KORKAT S+MP-FÖRSLAG
Regeringens förslag tycks mest ge EU-migranter utökade rättigheter att bryta mot lagen, och en urholkning av äganderätten för svenska medborgare. Där dessutom svenska medborgare, privatpersoner, fortsatt själva får stå för de skador EU-migranterna orsakar, pga regeringens oförmåga att hantera problemen.

”Lättare” (?) avhysa EU-migranter från privat mark

Under måndagen lämnar regeringen in en remiss till lagrådet med innebörden att det ska bli enklare att avlägsna personer som bosatt sig otillåtet på privat mark. Förslaget riktar sig i första hand mot bosättningar som uppförts av tiggande romer och regeringens förhoppning är att tiggeriet i Sverige ska minska.

Red’s kom:
Var är alla vänstertroll som hade skrikit om rasister, nazister och fascister ifall förslaget kommit från ett högerparti?

Istället för att införa en lag som på papperet gör det enklare att avhysa EU-migranterna från deras olagliga bosättningar på privat mark borde åtgärder vidtas så att bosättningarna aldrig ens uppförs.

– Det här är angeläget. Vi kan inte ha en ordning där några tar sig rätten att bosätta sig på andra människors mark. Om vi inte stävjar det här riskerar vi att få kåkstäder, det gäller att sätta stopp, säger justitieminister Morgan Johansson.

Red’s kom: Riskerar”. Det är ett faktum, sedan lång tid tillbaka!

De nuvarande reglerna innebär att det kan vara svårt för privata markägare att avhysa personer som bosatt sig otillåtet. Markägaren har behövt identifiera vilka personer det rört sig om och dessutom betala en särskild avgift.

Red’s kom:
Identifiering har bara behövts i de fall polisen inte velat avhysa EU-migranterna från de olagliga bosättningarna.
Se bl a: DI kritiserar polisens lögner om EU-migranter – Identifiering ej lagkrav för avhysning!

Markägaren tvingas fortfarande betala för avhysningen av de EU-migranter som olagligen vistas i Sverige och som kommer hit pga de förmåner stat och kommun erbjuder dem på skattebetalarnas bekostnad.

Enligt det nya förslaget ska det inte längre vara ett krav på att individerna ska behöva identifieras. Markägaren ska kunna begära avlägsnande utan att behöva lämna uppgifter om vilka de boende är.

EU-migranterna ges en månad att följa lagen… innan de flyttar sin bosättning

I normalfallet ska de boende lämna området inom fyra veckor men om det bor barn på platsen ska det gå att få ett visst anstånd.

Red’s kom:
Att det efter en månad bara är för EU-migranterna att ockupera ett nytt område vill socialdemokraterna inte bry sig om.

Varför i jösses namn ska privatpersoners rättigheter nedprioriteras för att EU-migranter tar med sig barn? Barnen är väl samhällets/hemlandets, inte privata markägares/fastighetsägares, ansvar?

EU-migranternas olagliga bosättningar minskat

Enligt Morgan Johansson verkar det om som om antalet illegala bosättningar minskat den senaste tiden.

Red’s kom:
Morgan Johansson verkar inte känna till varför, men det är i huvudsak för att polisen alltmer utför sitt uppdrag. En annan anledning är att ett antal kommuner (t ex Lund) låter skattebetalarna stå för boende till de EU-migranter som olagligen vistas i landet.

– Men det är ändå viktigt att vi har effektiva rättsmedel på plats så att vi ser till att upprätthålla respekt för enskilda människors egendom. Med det nya lagförlaget räknar vi med att antalet otillåtna bosättningar kommer att minska ytterligare, säger han.

Red’s kom:
Det nya lagförslaget lämnar fritt för en hel del tolkningar. I det fall de olagliga bosättningarna minskar så är det i alla fall inte tack vare Socialdemokraterna.

Tiggeriets orsaker måste bekämpas?

Lagrådsremissen är i linje med de förslag som Socialdemokraternas partiledning lämnat till den kommande partikongressen. Partistyrelsen slår fast att tiggeriet och dess orsaker måste bekämpas och att flera åtgärder måste genomföras.

Red’s kom:
En av partistyrelsens – politisk korrekta – idéer är att bygga upp lokala socialdemokratiska vänföreningar med kamrater i Rumänien och Bulgarien.

Det är aldrig acceptabelt att behöva se människor stå på knä och tigga”, säger Stefan Löfven på sitt sedvanligt politisk korrekta sätt. Men det handlar inte om vad som är behagligt att se utan om att komma tillrätta med de verkliga problemen. I Sverige! T ex olagliga bosättningar, skadegörelse, vapenbrott, misshandel, ficktjuveri, stölder, målvaktsbilar och människohandel.

S+MP-regeringen vill inte föreslå den enda åtgärd som effektivt minimerar problemen

Det finns inget förslag om tiggeriförbud men däremot understryker S-ledningen att lagar och regler behöver skärpas.

Red’s kom:
Meningslös/betydelselös politikerretorik som ersätter konkreta lösningsförslag.

”Översyn” av ordningslagen

S vill bland annat göra en översyn av ordningslagen för att förbjuda tiggeri på vissa platser, till exempel i tunnelbanan.

Red’s kom:
– Det kan till exempel innebära en begränsning av möjligheten till penninginsamling på kommersiella ytor och kollektivtrafik, har partisekreterare Lena Rådström Baastad tidigare sagt till Aftonbladet.
En fungerande regering hade redan för länge sedan gjort denna ”översyn” och infört ett tiggeriförbud. Men då ett fungerande förbud, dvs ett nationellt tiggeriförbud.

Socialdemokraterna har tydligen inte uppmärksammat att ett tiggeriförbud i tunnelbanan införts för länge sedan.
Se bl a: Är SL:s ordningsregler samma som tiggeriförbud för EU-migranter?

Klagomål mot tiggeri – SL:s statistik
Tiggeri i vagn
2015 = 99
2016 = 372
Tiggeri på station
2015 = 938
2016 = 1296
Totalt tiggare, musikanter, försäljare
2015 = 2765
2016  3369

Trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) säger att det skulle behövas 500 tunnelbanepoliser. Vore det inte bättre att mota Olle i grind (genom ett nationellt tiggeriförbud) så att det inte behöver läggas en ofantlig massa resurser på att upprätthålla lagarna?

S+MP-regeringen vägrar följa folkets vilja om nationellt tiggeriförbud

Något generellt tiggeriförbud är inte aktuellt i nuläget enligt Morgan Johansson. Samtidigt bedömer han att antalet tiggare kommer att minska som en effekt av det nya lagförslaget.
– Det får man förutsätta. Om det blir svårare att upprätta de här bosättningarna så kommer det totala antalet tiggare att minska och därmed också problemet, säger han.

Red’s kom:
Varför tycker regeringen att det är bättre att försöka minska problemen än att eliminera dem?

Fler misslyckade lagförslag från Socialdemokraterna

S+MP-regeringen har skickat ut två andra ogenomtänkta förslag på remiss om nya lagbestämmelser, ”Otillbörligt ekonomiskt utnyttjande av annan” och ”Utnyttjande av annans nödläge”, i syfte att komma åt dem som utnyttjar tiggare.

Dessa förslag har bemötts med stark kritik eftersom de är så bristfälligt formulerade, precis som regeringens förslag om avhysning. SDS skriver;
Flera domstolar avstyrker dock förslagen i sina remissvar. Göta och Svea hovrätt ser klara tillämpningsproblem eftersom det är oklart vilka handlingar som ska straffas. Göta hovrätt tycker att det vore bättre att utvidga den befintliga lagen mot ocker. Även Malmö tingsrätt tycker att det är oklart vilka nya handlingar som ska bestraffas som inte redan omfattas av människohandel och bedrägeri. Göteborgs tingsrätt varnar för att konsekvenserna av förslagen är oklara och att de kan få en vidare tillämpning än vad som är tänkt. Södertörn tingsrätt ifrågasätter dessutom behovet av de nya lagbestämmelserna.

Tiggerifrågan kommer bli en huvudpunkt på partiets kongress i mitten på april. Men vi vet redan att inget konkret och verkningsfullt kommer att uppnås.

Källa: DN


Regeringen (där dess utredare tycks vara miljöpartist) skriver om avhysning:

För att underlätta för en markägare att få en ansökan om avlägsnande prövad av Kronofogdemyndigheten, föreslås därför att markägaren under vissa förutsättningar ska kunna ansöka utan att behöva identifiera de boende.

Istället för att betala en grundavgift för varje enskild person som Kronofogdemyndigheten ska avlägsna föreslås att en gemensam grundavgift om 5 000 kr tas ut. Dessutom föreslås att markägarens ansvar för kostnader i målet ska begränsas.

Utredaren föreslår även ett antal bestämmelser som ska skydda de boende och stärka deras möjligheter att göra invändningar i processen:
• en proportionalitetsbedömning ska göras både vid bedömningen av om en ansökan om avlägsnande ska bifallas och vid bedömningen av hur och när en bosättning ska flyttas,
• en tidsfrist ska införas för när avlägsnande tidigast får verkställas, och
• Kronofogdemyndigheten ska kunna meddela anstånd med verkställigheten om det behövs av hänsyn till de boende.

Förslag till ny lagtext om avhysning

Förslag till lag om ändring i utsökningsbalken Härigenom föreskrivs i fråga om utsökningsbalken dels att 17 kap. 3 och 8 §§ ska ha följande lydelse, dels att rubriken närmast före 16 kap. 10 § ska sättas närmast före 16 kap. 11 §, dels att det ska införas åtta nya paragrafer, 16 kap. 10–10 g §§, och närmast före 16 kap. 10 § en ny rubrik av följande lydelse.

16 kap.
Avlägsnande
10 § Med avlägsnande avses en förpliktelse för den som rubbat sökandens besittning att flytta från fast egendom, en bostadslägenhet eller något annat utrymme i byggnad eller annan lös egendom, i annat fall än som avses i 1 §.

10 a § Innan avlägsnande sker ska svaranden underrättas.

10 b § Vid genomförandet av avlägsnandet får en åtgärd vidtas endast om åtgärden uppväger den olägenhet eller det men i övrigt som åtgärden innebär för svaranden.
Om det är möjligt ska avlägsnande ske inom tre veckor från det att behövliga handlingar kom in till Kronofogdemyndigheten.
Avlägsnande får ske tidigast fem dagar från det att svaranden underrättades om tiden för avlägsnandeförrättningen. Detta gäller dock inte vid verkställighet av beslut som avses i 63 § lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning.

10 c § Om det behövs av hänsyn till svaranden får Kronofogdemyndigheten medge anstånd med avlägsnandet under högst en vecka från utgången av den tid som anges i 10 b § andra stycket.

10 d § Medger sökanden uppskov med avlägsnandet och varar uppskovet över sex månader från dagen för ansökan, är ansökan förfallen. Detsamma gäller om sökanden medger uppskov fler än två gånger.

10 e § Avlägsnande får genomföras även mot tredje man som hindrar sökanden i utövningen av hans eller hennes rätt, om det är uppenbart att tredje mannen saknar fog att motsätta sig verkställigheten. Vid avlägsnandet ska 10 b § första stycket tillämpas. När det finns anledning ska Kronofogdemyndigheten om möjligt i förväg underrätta tredje mannen om avlägsnandet. Anstånd enligt 10 c § får meddelas, om det behövs av hänsyn till tredje mannen.

10 f § Vid genomförandet av avlägsnandet tillämpas 6 § och 7 § första och tredje styckena. Om det är möjligt ska svaranden underrättas innan egendom säljs eller bortskaffas enligt 6 § tredje stycket eller ett förordnande enligt 7 § första stycket meddelas. På motsvarande sätt ska tredje man underrättas, om egendomen tillhör honom eller henne.

10 g § Om kungörelsedelgivning ska ske enligt 49 § delgivningslagen (2010:1932), ska ett meddelade som avses i 47 § samma lag dessutom anslås i anslutning till den plats som anges i exekutionstiteln.

17 kap. 3 §2 Sökanden ansvarar inte för förrättningskostnaderna för utmätning enligt 7 kap. 21 § eller för sådan handräckning enligt 8 kap. 18 § som behövs för att komma i besittning av lös egendom eller bostad. Sökanden ansvarar inte heller för förrättningskostnaderna i mål om utmätning för fordran som vid utmätning av lön har företrädesrätt enligt 7 kap. 14 §.

Vid avhysning och avlägsnande ansvarar sökanden inte för kostnader för förvaring av svarandens eller tredje mans egendom eller för andra åtgärder som väsentligen avser att skydda dem mot förlust. Detsamma gäller kostnader för försäljning enligt 16 kap. 7 §.

8 §
Förrättningskostnader i mål om verkställighet enligt 16 kap. får genast utsökas hos svaranden, om inte annat följer av exekutionstiteln. Detta gäller dock inte verkställighet av beslut om kvarstad eller annan säkerhetsåtgärd. Vid avlägsnande får förrättningskostnader bara tas ut hos svarande som anges i den ansökan som ligger till grund för exekutionstiteln. Om egendom i samband med avhysning eller avlägsnande säljs enligt 16 kap. 7 §, tas förrättningskostnad för försäljningen ut ur köpeskillingen. När förrättningskostnader för avhysning eller avlägsnande tas ut hos svaranden, har kostnad som avses i 3 § tredje stycket företräde framför annan förrättningskostnad.

Se även bl a;
Socialdemokraterna saknar lösning på problemen med EU-migranter


Regeringen fortfarande inte tillsatt utredning om avhysning av EU-migranter

Utredning tillsatt om avhysning av EU-migranter – Vad görs åt problemen fram till 2018?

Regeringens utredningsdirektiv för avhysning av EU-migranter – Katastrofalt dåligt!


För övriga sidor om EU-migranter se innehållsregistret (tidigare register) eller använd sökfunktionen här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *