Rättsligt prövat fall för EU-migranters barn – ingen rätt till skola i Sverige

Det tycks inte finnas en bortre gräns bland vänsterextremister för kraven på hur mycket Sveriges skattebetalare ska lägga av sina pengar på försörjning av de EU-migranter som kommer till Sverige.

För varje gång krav framförs desto mer ilska väcks bland befolkningen, och strömmen av väljare till SD bara ökar.

Pga okunniga politiker som inte bryr sig om vad väljarna tycker – inte minst den f.d. statsministern, Fredrik Reinfeldt – så är lagarna inte alltid tydliga i sina begränsningar av andra landsmedborgares rättigheter i Sverige. Ett av många galna krav som ställs – utan minsta hänsyn till vad som är bäst för någon part – är att Sverige ska erbjuda skolgång för de tiggarbarn som vistas här lagligt enligt EU’s fria rörlighet såväl som för de tiggarbarn vars föräldrar inte respekterar lag och regelverk;

Frågan som diskuterats flitigt den senaste tiden är huruvida barn som är EU-medborgare och vistas i Sverige medan deras föräldrar försörjer sig genom att tigga, har rätt att gå i skola.

Skolväsendets överklagandenämnd kom fram till att bulgariska EU-migranters barn saknade rätt till skolgång

Nyligen övervakande Skolväsendets överklagandenämnd ett kommunalt beslut att neka ett barn till två bulgariska medborgare skolgång i kommunen. Kommunen ansåg att barnet inte hade rätt att gå i skolan med stöd av de EU-rättsliga reglerna, och Skolväsendets överklagandenämnd kom fram till samma slutsats.

Bakgrunden till barnets situation var att familjen hade kommit till Sverige under våren 2014 och stannat kvar efter att deras tre månader långa uppehållsrätt hade löpt ut. Föräldrarna tiggde för att försörja familjen och saknade förvärvsarbete.

Red’s kom:
Dvs, EU-migranterna saknade skattepliktig inkomst och bidrog därmed inte till Sverige på något sätt utan samtliga var enbart en ren belastning för samhället.

Utan uppehållsrätt uppfylls inte kraven för skolgång

Överklagandenämnden konstaterade att ingen av familjemedlemmarna var eller tidigare hade varit bosatta som arbetstagare i Sverige och att de, eftersom deras uppehållsrätt hade löpt ut, inte hade rätt att uppehålla sig i landet. Därmed var barnets situation inte sådan att de EU-rättsliga kraven för skolgång var uppfyllda – och barnet hade inte rätt till skolgång enligt den i ärendet aktuella paragrafen.

Red’s kom:
Dvs barnet i fråga ansågs sakna rätt till utbildning till följd av EU-rätten.

En fråga som osökt uppstår är varför denna familj, som olagligen uppehöll sig i Sverige, inte utvisades av Migrationsverket.

EU-migranter är inte papperslösa bara för att de väljer att vistas olagligt i Sverige med hjälp av EU’s fria rörlighet

Sedan 1 juli 2013 gäller att barn som vistas i Sverige utan tillstånd – så kallade papperslösa barn – ska ha samma rätt till utbildning som barn som är bosatta i landet.

I förarbetena anförs att;
Regeringens förslag innebär att alla barn som vistas i landet utan stöd av myndighetsbeslut eller författning ska räknas som bosatta här i skollagens mening. Förslaget omfattar barn som aldrig har gett sig till känna för myndigheterna, barn som har haft rätt enligt författning att vistas här men för vilka denna rätt har upphört, t ex barn som enligt författning har rätt att vistas här under den tid deras ansökan om uppehållstillstånd prövas och barn som tidigare har haft tillstånd att vistas här men vars tillstånd har upphört. Förslaget innebär att dessa barn, som sammanfattningsvis benämns barn som vistas här utan tillstånd, får i huvudsak samma rätt till utbildning i förskoleklass, grundskola, gymnasieskola och motsvarande skolformer som barn bosatta i landet.

Red’s kom:
Vad som åsyftas är alltså förarbetena till Regeringens proposition 2012/13:58, ”Utbildning för barn som vistas i landet utan tillstånd”.

Där står också att ”barn med tidsbegränsade uppehållstillstånd som vistas i landet kortare tid än ett år kommer att sakna rätt till utbildning. Dessa barn vistas lagligen i landet, men är här under så kort tid att de inte ska folkbokföras. Eftersom dessa barn inte heller omfattas av 29 kap. 2 § andra stycket skollagen har de ingen rätt till utbildning.”.

Dvs;

  1. Barn till EU-migranter som vistas i Sverige med stöd av EU’s fria – men omdiskuterade – rörlighet ska under de tre första månaderna inte erbjudas skolgång.
  2. Barn till EU-migranter som bryter mot lagen och överskrider den lagliga tid som de med stöd av EU’s fria rörlighet får vistas i Sverige ska inte belönas för detta med skolgång till barnen – vilket i så fall dessutom skulle frånta tiggarbarnen möjligheten till skolgång i sitt hemland med avsevärt bättre förutsättningar för en meningsfull utbildning – utan dessa barn är tillsammans med sina föräldrar föremål för utvisning av Migrationsverket.

Om Sverige erbjuder skolgång för romer så innebär det att Sverige fråntar hemländerna (Rumänien och Bulgarien) deras möjlighet att verkställa den skolplikt som gäller där.

Genom att erbjuda EU-migranters barn skolgång i Sverige vidmakthåller Sverige dessutom romernas utsatthet.

Dessutom står det i förarbetena;
Utredningen har föreslagit att rätten till utbildning inte ska gälla om det är sannolikt att vistelsen i landet kan förväntas bli endast tillfällig. Härmed avses att vistelsetiden i förväg kan bedömas bli kortare än 3–4 månader. Som skäl anges att det för dessa personer inte kan antas finnas ett behov av att få sin utbildning tillgodosedd här.
men att;
De barn som vistas under kort tid i landet har med största sannolikhet inget behov av utbildning och kommer i mycket liten utsträckning att göra sådana anspråk.

Dvs, när lagen skrevs fanns inte problemen med EU-migranter så som idag, och därför har man heller inte förutsett – eller tagit hänsyn till – att det skulle finnas romer som önskar att Sverige ska bekosta deras barns utbildning istället för att detta görs av respektive hemland, där de har skolplikt.

Är frågan oklar om EU-migranters barn ska erbjudas skolgång i Sverige?

Barn till tiggande EU-migranter har således en säregen situation. Om barnet stannar här en kort tid verkar reglerna innebära att barnet inte har rätt till utbildning. Om barnet vistas i Sverige en längre tid, exempelvis om föräldrarna stannar kvar i landet efter det att uppehållsrätten har löpt ut, verkar regelsystemet också högst oklart.

Red’s kom:
Regelsystemet verkar högst klart att barn till EU-migranter som tigger i Sverige saknar rätt till utbildning i Sverige även om utnyttjar möjligheterna som EU’s fria rörlighet och svenska politikers välvilja ger dem att de kan stanna i landet så länge de önskar utan att de blir utvisade.

Om en vilja att upprätthålla lag och ordning funnits i Sverige skulle utvisning omedelbart verkställas för dem som bryter mot EU’s fria rörlighet.

Varför riskerar tiggarbarn att inte gå i skola under långa perioder?

Just nu är situationen alltså sådan att barn till fattiga EU-migranter riskerar att inte få gå i skola under långa perioder,…

Red’s kom:
Denna risk torde saknas helt, om bara lagen upprätthålls i Sverige.

Vad är det egentligen som förvärrar tiggarbarnens utsatthet?

… vilket kommer att förvärra deras utsatthet och även påverka deras framtida möjligheter till försörjning.

Red’s kom:
Det som förvärrar tiggarbarnens utsatthet och påverkar deras framtida möjlighet till försörjning är om svenska kommuner erbjuder tiggarbarn utbildning istället för att de får denna utbildning där de bäst kan tillgodogöra sig denna, i det land som har ansvaret för detta, dvs i barnens hemland.

Lagar för andra EU-länders rättigheter och skyldigheter måste förtydligas i Sverige!

Det pågår en livlig debatt om olika lösningar och det finns ett antal uppfattningar i frågan. Oavsett vilken uppfattning som är ”rätt”, så är det uppenbart att dagens reglering är alltför krånglig och att rättsläget fortfarande är oklart.

Red’s kom:
För att slippa en massa utdragna och meningslösa diskussioner från vänsterextremister med krav på att ge specifikt EU-migranters barn utbildning i Sverige skulle det vara högst lämpligt att en handlingskraftig regering (vilket inte innefattar dagens S+MP-regering) snarast ser till att få till stånd ett förtydligande i lagen om att barn till EU-migranter som befinner sig i landet för att tigga saknar rätt till skolgång.

Hit kan beslut överklagas

Skolväsendets överklagandenämnd är en domstolsliknande myndighet dit en elev/vårdnadshavare kan överklaga vissa beslut. Vilka beslut som får överklagas till nämnden framgår av 28 kapitlet i skollagen.

Red’s kom:
28 kap. Överklagande
Kapitlets innehåll
1 § I detta kapitel finns bestämmelser om
– överklagande hos allmän förvaltningsdomstol (2-11 §§),
– överklagande hos Skolväsendets överklagandenämnd (12-17 §§), och
– överklagandeförbud (18 §).

Så säger skollagen om rätten till utbildning

Rätt till skolgång i Sverige har barn som:
• är folkbokförda här, är asylsökande eller väntar på avvisning/utvisning,
• har vissa tidsbegränsade uppehållstillstånd,
• har rätt till utbildning enligt EU-rätten,
• är barn till anställda på andra länders ambassader och konsulat i Sverige, eller
• är papperslösa.
Källa: 29 kap. 2 § skollagen

Red’s kom:
Det är inte riktigt vad som står i 29 kap 2 § Skollagen. Där står istället (exkl p. 4 som inte är relevant i sammanhanget);

Bosättning

2 § Med bosatt i landet avses i denna lag den som ska vara folkbokförd här enligt folkbokföringslagen (1991:481).

Som bosatt i landet ska vid tillämpningen av denna lag anses även den som inte är folkbokförd här men som
1. omfattas av 1 § första eller tredje stycket lagen (1994:137) om mottagande av asylsökande m.fl.,
2. vistas här med stöd av tidsbegränsat uppehållstillstånd enligt 5 kap. 15 § utlänningslagen (2005:716),
3. har rätt till utbildning eller annan verksamhet enligt denna lag till följd av
EU-rätten,
avtalet om Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES) eller
avtalet mellan Europeiska unionen och dess medlemsstater, å ena sidan, och Schweiz, å andra sidan, om fri rörlighet för personer,
5. vistas här utan stöd av myndighetsbeslut eller författning.

Klicka här för att gå till artikeln i Chef och ledarskap, 2015-08-24
Se även bl a;
Migrationsministern kritiseras för att han klargjort hemlandets ansvar för barnens skolgång


Örnsköldsvik utreder om EU-migranters barn ska erbjudas skolgång

EU-migranters barn erbjuds ej skola i Sundsvall – Pirjo Holmström (MP) ljuger


EU-migranter tar med sig sina barn till Sundsvall – Pirjo Holmström

50-60 barn till EU-migranter går i skola i Göteborg


Falska rykten om gratis bostäder i Sverige cirkulerar i Rumänien – Anstormning av EU-migranter


EU-migranters rätt att gå i skola i Sverige, svårtolkad lagstiftning?

Kan tiggarbarnen gå i skola i Sverige?

Martin Valfridsson om skola för EU-migranters barn och andra frågor om tiggarna


I Umeå ska EU-migranters barn få omsorg med pedagogiska inslag

Ska Umeå avhysa tiggare till Skellefteå? Samarbete mellan kommuner önskas


Andreas Pettersson vill censurera diskussion om skolgång för EU-migranters barn


Att låta EU-migranter tigga i Sverige löser inte fattigdomen – en fattigdomsfälla


Gustav Fridolin (MP) förespråkar skolgång i Sverige för EU-migranters barn


Vad gäller juridiskt för EU-migranters vistelse i Sverige? Regler för avvisning/utvisning av EU-migranter/tiggare


Stefan Löfvén tiger om tiggeriet i Sverige


Regeringen erkänner: Sveriges avtal med Rumänien sekretessbelagt

Hemligt avtal mellan Rumänien och Sverige klart – Inte om romer!


Endast 36% av svenskarna emot att lagstifta mot tiggeri


EU-migranters tiggeri löser fattigdomen, menar MUFs förbundsordförande Rasmus Törnblom


Vad är kostnaden för Sveriges 5.000 EU-migranter idag? 6 miljarder kr/år?


EU migranter – Bilder du inte får se i media

För sidor om EU-migranter se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *