Policy för EU-migranter i Helsingborg, Ängelholm, Landskrona, Höganäs, Perstorp, etc

Man kan konstatera att det är ganska stora resurser som samhället lägger på en relativt liten – men desto mer krävande – grupp, som inte ens är Sveriges ansvar. Här nedan följer kommunerna i Nordvästra Skånes policy för EU-migranter:

Förslag till gemensamt förhållningssätt för utsatta EU-medborgare

Bistånd och bedömning enligt Socialtjänstlagen

Vuxna

• Utgångspunkt är att EU-medborgare själv har ansvar för sin försörjning och sitt boende

• Nödprövning utifrån en oförutsedd akut situation kan göras

Red’s kom:
– Vilka riktlinjer gäller för vad ”oförutsedd akut situation” innebär?
– Vilka riktlinjer gäller för nödprövningen?

• Prövas efter egen individuell ansökan

Red’s kom:
Prövas hur?

• Pass/idhandling ska uppvisas och kopieras, utan pass/id kan bistånd inte beviljas

• Finns inte pass/id hänvisa till ambassad eller konsulat, resa dit kan beviljas

Red’s kom:
Ovanstående punkt upprör Stockholms stad!
Stockholm inte glad över att kommuner skickar tiggare till Stockholm

Man behöver inte besöka ambassaden i Stockholm för att erhålla pass/id (och det är ändå inte säkert att den rumänska ambassaden utfärdar detta).

• Kontrollera med ambassad om hjälp till hemresa om personen vill det

Red’s kom:
En ambassad lånar endast ut pengar om någon går i god för personen.

Barn

• Uppsökande verksamhet för att försäkra att det inte finns barn som far illa

• Samverkan med de organisationer och aktörer som möter målgruppen för att få information om det finns barn

• Kontrollera pass/id om ålder och kopiera

• Kontrollera pass/id och dokument som styrker föräldraskap/vårdnadskap och kopiera

• Finns det misstankar om människohandel enl. 4kap 1a§ BrB ska polisanmälan göras

1 § Den som bemäktigar sig och för bort eller spärrar in ett barn eller någon annan med uppsåt att skada honom eller henne till liv eller hälsa eller att tvinga honom eller henne till tjänst eller att öva utpressning, döms för människorov till fängelse på viss tid, lägst fyra och högst arton år, eller på livstid.
Är brottet mindre grovt, döms till fängelse i högst sex år. Lag (2009:396).

• Skyddsbedömning ska göras omedelbart utifrån barnets situation

• Finns behov av akuta insatser enligt SoL 4:1 ska utredning inledas
Socialtjänstlag (2001:453) (SoL):

4 § En kommun behåller ansvaret för stöd och hjälp åt en enskild som till följd av ett beslut av kommunen vistas i en annan kommun i
1. familjehem enligt 6 kap. denna lag eller 9 § 8 lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,

• Nödprövning med särskilt beaktande på barnets behov

• Kontakta hemlandets socialtjänst och gör orosanmälan

• Erbjud hemresa för barn och vårdnadshavare

Red’s kom:
Verkligen?


I gruppens arbete har det framkommit flera punkter som inte är direkt kopplat till socialförvaltningarnas uppdrag men som kommunerna bör uppmärksamma och ha en handlingsplan för:

Information till målgrupp

• Kommunal beredskap för att genom uppsökande verksamhet kunna ge information om vilka lagar och lokala ordningsföreskrifter som gäller.

• Informera om frivilliga organisationer och hjälpverksamheter

• Informera om vart man vänder sig om akut oförutsedd situation uppstår

Information till allmänhet

• Gemensamma frågor och svar (FAQ) kring målgruppen på varje kommuns hemsida

• Kommunikationsplan kring målgruppen bör upprättas i respektive kommun

Samverkan

• En kontaktperson för respektive kommun för att samordna kommunens samverkan samt för att delta i Skåne Nordsväst samverkan i frågan

• Kommunen bildar samverkansgrupp med de aktörer som behövs utifrån att upprätthålla lagar och ordningsföreskrifter tex polis, räddningstjänst, kronofogdemyndighet, miljö och renhållning etc. Samverkansgruppen upprättar en handlingsplan för vad som behöver/kan göras utifrån otillåten bosättning på allmän plats, nedskräpning, avhysning, misstanke om brott osv

Frivilliga organisationer

I kommunerna finns det en stor variation av hur man stöttar frivilligorganisationer och därför också olika behov och önskemål om hur man ska samverka med frivilliga organisationer gentemot denna målgrupp.

Utifrån olikheterna har denna arbetsgrupp kommit fram till att Skåne Nordväst kommunerna inte kan ha gemensam samverkansplan gällande frivillig organisationer, det får vara upp till varje kommun.

Red’s kom:
Det är olyckligt när kommuner använder sig av bulvaner för att försörja EU-migranter.

Arbetsgruppen har bestått av:
Jessica Granquist Helsingborgs Stad, SOF
Susanne Johansson Helsingborg Stad, SOF
Lena Alderskiöld Helsingborg Stad, AMF
Margit Bengtsson Helsingborg Stad, AMF
Anita Svantessson Ängelholms kommun
Carina Jording Landskrona Stad
Anita Bengtsson Höganäs kommun
Adisa Avdovic Perstorps kommun
Jeanette Malmberg Örkelljunga kommun
Maria Håkansson Åstorps Kommun

Red’s kom:
Man kan konstatera att för de tre viktigaste bitarna saknas policy:

  1. Kriterier för att bevilja bistånd, dvs vad innebär ”nödprövning” i praktiken?
  2. Kriterier för att bevilja hemresa på skattebetalarnas bekostnad (typ av biljett, bensinpengar, etc).
  3. Krav på ersättning från hemlandet för kommunens utgifter för EU-migranter.

Med tanke på att rubriken är ”Förslag till…” kan man undra vilket fäste denna policy (ej daterad) har i verksamheten.


Se även bl a;
Policy för EU-migranter saknas: Båstad beviljar gratis hemresa, Ängelholm beviljar bensinpengar


EU migranter – Bilder du inte får se i media

För övriga sidor om EU-migranter se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *