MP kritiserar MP för att Sveriges inre gränskontroll fortsätter

Trots protester blir id-kontrollerna på buss, tåg och färjor kvar i ytterligare minst tre månader. Utan kontroller riskerar Sverige att på nytt få ett ”stort inflöde” av migranter, säger infrastrukturminister Anna Johansson (S).

S+MP-regeringen förlänger transportöransvaret med id-kontroller på tåg och bussar över Öresund

– Vi gör bedömningen att det här faktiskt behövs för att klara av åtagandena vi gör för att ta emot människorna som kommer till Sverige, säger hon.

Hård kritik från vem?

Frågan är kontroversiell, bl a eftersom id-kontrollerna försvårar pendlingen mellan Sverige och Danmark. Regeringens beslut om en förlängning mötte omedelbart hård kritik.

Red’s kom:
Det är en ”hård kritik” bland politiker som inte för folkets talan, inte verkar i landets intresse och som representerar en liten del av av Sveriges befolkning. Politiker från MP och V kritiserar gärna allt som minskar möjligheten till fri fattigdomsinvandring. Okunniga politiker finns inom alla partier, men tycks vara dominerande inom V och MP.

Det uppenbart nödvändiga beslutet om inre gränskontroller stöds dessutom av EU.

S+MP-regeringen väntade in i det sista med att ge besked

Förlängningen klubbades vid ett extrainsatt regeringssammanträde, bara några dagar innan tidsgränsen för det nuvarande undantaget.

Trycket på Migrationsverket är stort och kommer att vara så under lång tid framöver

Regeringen har tittat på situationen i Sverige och Europa och kommit fram till att kontrollerna fortfarande behövs, enligt Anna Johansson.
– Vi har gjort en bedömning av risken att vi får ett stort inflöde igen, om vi släpper de här kontrollerna, säger hon.
– Sammantaget gör vi bedömningen att vi behöver förlänga i ytterligare tre månader.

Trots att långt färre flyktingar kommer nu jämfört med förra året är trycket på Migrationsverket stort, enligt Anna Johansson.

Varför välja det mest onda av två onda ting?

– Ur våra pendlares perspektiv tycker vi att det är mycket tråkigt säger Linus Eriksson, trafikdirektör på Skånetrafiken.

Red’s kom:
Kanske 10 minuters förlängd restid per dag är något man får stå ut med om man ser frågan ur ett lite större perspektiv?

Skånetrafikens inkomster minskat när färre migranter reser över sundet till Sverige

Skånetrafiken har tidigare begärt att id-kontrollerna avskaffas.
– Efter sommaren ser vi att de pendlare som har haft möjlighet har hittat andra sätt gett upp att åka eller faktiskt valt att inte jobba i Danmark. Och de som inte har något alternativ tvingas fortsätta gå igenom det här varje dag, säger trafikdirektören Linus Eriksson.

Red’s kom:
De negativa effekterna av gränskontrollerna är i praktiken försumbara, särskilt i relation till konsekvenserna om gränskontrollerna skulle upphöra.

Resorna med Skånetrafiken har minskat med omkring 15 procent sedan id-kontrollerna infördes, när man i stället borde ha sett en ökning med 5 procent, enligt Linus Eriksson.

Red’s kom:
Stackars Skånetrafiken som inte tjänar lika mycket pengar som tidigare pga att det finns några som väljer andra transportmedel.

Strömmen av migranter har naturligtvis gett klirr i kassan för Skånetrafiken, men Sveriges väl och ve måste rimligtvis väga tyngre än Skånetrafikens inkomster.

En gränskontroll istället för två

Han hade gärna sett att regeringen vid det här laget hade kommit med någon annan lösning, exempelvis att Danmark och Sverige hade kunnat enas om en kontrollstation i stället för dagens två.
– En sådan lösning borde ha varit med i det beslutet som togs nu, säger Linus Eriksson.

Red’s kom:
Vad är det som säger att det inte blir så? Och/eller att gränskontrollerna flyttas till gränsen mellan Danmark och Tyskland?

S+MP-regeringen vill hemlighålla så mycket som möjligt för folket, men det skulle väl vara märkligt om det inte finns någon i S+MP-regeringen som arbetar för att effektivisera gränskontrollerna?

Sydsvenska handelskammaren tror att det är Sverigedemokraterna som bestämmer i Sverige

Även Sydsvenska handelskammaren kritiserar regeringens beslut.
– Id-kontrollerna förstör hela integrationsprocessen och arbetsmarknaden. Folk säger upp sig. Det är ohederligt och en flört med Sverigedemokraterna, säger Stephan Müchler, vd på Sydsvenska handelskammaren.

Red’s kom:
Om det är en ”flört” med SD att ha gränskontroller så är väl det inget annat än bra? Annars är dessa ständiga kopplingar mellan beslut man ogillar och SD ganska löjliga. När argument saknas så är det denna typ av floskler och påhopp som vänsterextremister hänger sig till.

Är det en mänsklig rättighet att slippa gränskontroller?

Nyligen lämnade handelskammaren över ett krav till Justitiekanslern (JK) på 30 000 kronor i ersättning till var och en av de 565 pendlare som drabbats av kontrollerna.

Red’s kom:
Vänsterextremister = rättshaverister.

De som driver detta krav – Finn Madsen/Advokatfirman Vinge KB, och Krister Thelin, ledamot i FN:s kommitté för mänskliga rättigheter – provocerar, och de uppenbart felaktiga grunder de angivit kan rimligen aldrig leda till att skadestånd utbetalas till pendlare.

Miljöpartiet Malmö/Märta Stenevi förutsätter att inge fler förlängningar av id-kontroller görs

Regeringspartiet Miljöpartiets avdelning i Malmö hoppas att id-kontrollerna snart avskaffas.
”Vi förutsätter att detta är sista gången regeringen förlänger id-kontrollerna, varje dag som går där Malmöbornas arbetsmarknadsregion är tudelad innebär förlorade investeringar, jobb och framtidsutsikter”, skriver Märta Stenevi, gruppledare för MP i Malmö.

Red’s kom:
MP är inte precis känt för att ta ansvar för landet. Det finns nu tecken som tyder på att MP kommer att hamna under 4%-spärren i nästa val 2018, och det skulle nog påverka landets ekonomi positivt.

Vad är det som är förödande för Sverige?

Malmös MP-kommunalråd Märta Stenevi sågar beslutet från den egna rödgröna regeringen att förlänga id-kontrollerna.
– Det här är förödande för regionen, säger Märta Stenevi.

Red’s kom:
Det är förödande för Sverige om det är fritt för alla i Afrika och Mellanöstern att försörjas av Sverige.

Hon pekar på att antalet asylsökande som kommer till Sverige rasat dramatiskt sen id-kontrollerna infördes i januari.

Red’s kom:
Med runt 2 000 asylsökande varje månad är det fortfarande mer än vad Sverige klarar av att hantera.

EU-länderna har kommit överens om Dublinförordningen som säger att asyl ska sökas i det första EU-land migranter kommer till. Det innebär att praktiskt taget ingen av migranterna som kommer till Sverige har asylrätt i Sverige! Varför ska Sverige då fortsätta att ta emot EU-migranter som saknar rätt att söka asyl i Sverige?
Se bl a:
Dublinförordningen tolkas idag av Sverige helt annorlunda jämfört med igår
Statsminister Stefan Löfven vill ha ett totalstopp på asylsökande till Sverige
Moderaterna föreslår att Dublinförordningen ska följas med stopp för asylsökande
Expert klargör att Sverige kan skicka tillbaka alla migranter till Danmark/Tyskland

Är det symbolpolitik att ha kontroll över landets gränser?

– Då är det bara symbolpolitik att behålla kontrollerna, säger Märta Stenevi (MP).

Red’s kom:
Det är inte ”symbolpolitik” att Sverige värnar om landet. Däremot är det en nödvändig signalpolitik som krävs för att stävja strömmen av icke-flyktingar till Sverige.

Vad beror den höga arbetslösheten på?

Enligt Märta Stenevi skadar id-kontrollerna tillväxt och jobb i Skåne.
– Vi har hög arbetslöshet i regionen. Regeringen har inte förstått att vi behöver gasa i ekonomin för att få fart på tillväxten.

Red’s kom:
Den höga arbetslösheten i regionen beror bevisligen på Sveriges generösa asylpolitik. Om Miljöpartiet vill minska arbetslösheten måste de kräva att gränserna stängs helt för migranter.

Betraktar S+MP-regeringen MP:s krav på ingen kontroll som ”regionalt särintresse”?

– Det är djupt beklagligt att regeringen betraktar kravet att få bort kontrollerna som ett regionalt särintresse.

Red’s kom:
Det är särskilt av regionalt särintresse att behålla gränskontrollerna. Under som minst de närmaste åren. Och att gränskontrollerna skärps ytterligare!

Märta Stenevi (MP) beklagar att Gustav Fridolin (MP) och Isabella Lövin (MP) beslutat om gränskontroller

Men det är ju Miljöpartiet som tillsammans med Socialdemokraterna fattat beslutet i regeringen. Dina egna språkrör Gustav Fridolin och Isabella Lövin.
– Ja, jag kan bara beklaga.

Märta Stenevi (MP) ”utgår från” att MP:s språkrör försökt få bort de id-kontroller MP beslutat om

Hur har du agerat för att trycka på?
– Jag har haft täta kontakter med MP-folk i regeringskansliet. Jag utgår från att mina språkrör har drivit på för att få bort id-kontrollerna.

Men de har blivit överkörda?
– Jag lägger ansvaret för det här beslutet på båda regeringspartierna, säger Märta Stenevi.

Fakta: Gräns- och id-kontroller

Gränskontroller finns i dag vid Öresundsbron och hamnarna i Trelleborg, Malmö, Helsingborg och Göteborg. De inre tillfälliga gränskontrollerna infördes förra senhösten, som en följd av asylströmmen.

Sverige har förutom id-kontroller även gränskontroller som görs i Hyllie, första tågstoppet i Sverige. Dessa löper ut 12 november. I förra veckan gav EU-kommissionen klartecken för att kunna förlänga dem i tre månader.

Id-kontrollerna infördes den 4 januari i år och sker på den danska sidan.

Det är tåg-, buss- och färjetransportörerna som ansvarar för kontrollerna som skulle gälla till den 4 november, men som nu har förlängts med ytterligare tre månader.

Ny metod för id-kontrollerna på Kastrup kan återinföra tiominuterstrafik

En förändring över hur id-kontrollerna fungerar på Kastrup är nu på gång för att återinföra tiominuterstrafik. Två tänkbara modeller finns för att kunna öka tågtrafiken. På tisdagen testades en av modellerna på Kastrup.

I dagsläget går tågen från Danmark mot Sverige var tjugonde minut i rusningstrafik. Målet är att återgå till tiominuterstrafik.

Sedan kontrollerna infördes får den som ska resa från Danmark till Sverige kliva av på Kastrup för att sedan gå upp till avgångshallen. Därifrån får man gå vidare till en annan perrong, för att få sin id-handling kontrollerad och resa vidare mot Sverige.

På tisdagen testades en ny metod för id-kontrollerna på Kastrup.
Då delade man perrongen på längden.
• Resenärer mot Sverige klev av tåget och gick upp via rulltrappan till avgångshallen. Sedan gick man ner via den andra ingången till andra sidan av samma perrong som man anlände på. Där kontrollerades id och man kunde sedan åka vidare.
• Fördelen med den modellen är att längre tåg, med tre vagnar, får plats. Det är maxlängden på tåg som får körs idag.
• Nackdelen är att det tar längre att gå för resenärerna.

– Det fungerade faktiskt okej. Det tog 6-7 minuter att tömma tre vagnar och att få alla att igenom id-kontrollen till tåget, säger Ture Ertmann som leder pendlargruppen BroenLive & Forum på Facebook.

I en annan modell, som man ännu inte testat i skarpt läge, är förslaget att man delar perrongen på tvären, enligt Ture Ertmann.
• Nackdelen är att tågen blir kortare, max två vagnar istället för tre.
• Fördelen är att resenärerna inte behöver gå upp i avgångshallen för att byta tåg mot Sverige. Id kontrolleras istället på andra delen av den perrong man klev av på. Det blir kortare sträcka att gå för pendlarna, med andra ord.

De två modellerna ska presenteras för Danmarks transportminister Hans-Christian Schmidt. Det tas då ställning till vilken av modellerna som ska användas, enligt Ture Ertmann.Klicka här för att gå till artikeln i SDS, 2016-11-02
Se även bl a:
Tyskland lämnar Schengen med omedelbar verkan – När gör Sverige likadant?

Sverige kommer att införa gränskontroller: Ökar strömmen av migranter & asylansökningar i Sverige?

59% tycker id-kontroller är bra. Hur många om frågor ställs rätt av Sifo?

Sveriges gränskontroller pausar minst 2 veckor i sommar, när tas de bort helt?

Cecilia Wikström (L) & Bodil Valero (MP): Skrota gränskontroller


Norge utvisar afghaner, irakier och syrier till Sverige – Vill stänga gräns mot Sverige


Flyktingar/migranter till EU, hur många, varifrån och till vilket land – Sveriges flyktingpolitik

Migrationsverkets prognoser lika meningsfulla som väderprognos för nästa årLista över vilka länder asylsökande kommer från till Sverige!


Fler än 150 000 barn har fötts av syrier på flykt bara i Turkiet


130 000 migranter har ”försvunnit” i Tyskland, hur många i Sverige?


Regler för asyl och migration måste anpassas

Dramatiska förändringar krävs i Sveriges migrationspolitik – måste ske nu!

Teodorescu: Dags att sluta bortse från migrationens problem


Förmåner för papperslösa i Sverige måste bort!


Invandringen gör Sverige fattigare: Nettoförlust på 125 miljarder kr/år – redan innan ”flyktingkrisen” 2015

All invandring är en kostnad


Varje år är ett nytt rekordår för svenskt flyktingmottagande

14 av 28 EU-länder tar emot kvotflyktingar – Sverige flest!
Not: Sveriges regering beslutade i september 2016 att öka antalet kvotflyktingar från omkring 1900 till 5000 per år.

EU vill tvinga alla EU-länder att ta emot flyktingar
Not: Av 160 000 migranter som EU i maj 2015 beslutade att de skulle omplaceras har, i september 2016, bara 5 651 migranter flyttats från Grekland och Italien. Om dessa 5 651 migranter fördelats på även andra länder än Sverige och Tyskland framgår inte av media.

Tre gånger fler asylsökande i Sverige som i övriga Norden tillsammans

Sverige har tagit emot 6 gånger fler flyktingar än Tyskland


Svenskar mest invandringspositiva i EU… eller?

58% av svenskarna vill ha minskad invandring – MP-väljare avviker

Novus juni 2015: 76% i Sverige tycker som SD i invandringspolitiken


Ska jobb och bostad till tiggare prioriteras framför svenska medborgares behov?


Journalister mörklägger sanningen om invandrarna

Per Svensson, SDS, försvarar Sveriges åsiktskorridor om flyktingar

Henrik Arnstad i debatt om flyktingar – alla tokigheter listas här


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *