Migrationsverket ljuger om åldersbedömningar av ensamkommande

Fredrik Bengtsson, kommunikationsdirektör vid Migrationsverket, skriver nedanstående respons till Staffan Danielssons synpunkter om åldersbedömningar, under rubriken ”Grova missförstånd om ålder och medborgarskap”:

Det är oklart hur Staffan Danielsson kommer fram till sina slutsatser i SvD Debatt (18/9). En hel del är felaktigt, men vi nöjer oss med att klargöra de grövsta fallen av missförstånd.

Red’s kom:
Några dylika felaktigheter eller missförstånd existerar emellertid inte, enligt vad som framgår nedan av Fredrik Bengtssons eget inlägg.

Det stämmer inte att det sedan tio år tillbaka finns ”många tusen nya svenska medborgare med felaktig ålder”.

Red’s kom:
Något belägg för detta påstående kan Migrationsverket inte ge överhuvudtaget.

Dessutom finns det ingen anledning att begränsa detta problem till ”medborgare”. Även de som fått uppehållstillstånd, och är blivande medborgare, måste rimligtvis räknas in i problemkategorin ”felaktig ålder”.

Hur många ”nya svenska medborgare” finns det med felaktig ålder, enligt Migrationsverket? Det är en fråga Migrationsverket försöker undvika till varje pris.

För det första har en betydande del av dessa personer, framför allt alla de över 35 000 som sökte skydd den exceptionella hösten/vintern 2015/2016 och som nu fått uppehållstillstånd, inte hunnit bli berättigade att få svenskt medborgarskap.

Red’s kom:
På vilket sätt är det relevant för åren 2007 – hösten 2015?

Hur många är en ”betydande del” av hur många, i siffror räknat?

Många av dem saknade id-handlingar som klarlade deras identitet, även om de på annat vis nådde upp till kravet att göra sin identitet sannolik.

Red’s kom:
Hur många är ”många” av hur många, i siffror räknat?

De gjorde sin identitet ”sannolik” på ”annat vis”. Det låter kanske inte så betryggande när detta är helt upp till personliga bedömningar av enskilda handläggare.

Den som inte kan styrka sin identitet måste vänta i åtta år innan det kan bli aktuellt med medborgarskap.

Red’s kom:
1. ”Styrka sin identitet” är en definitionsfråga.
2. Åtta år är mindre än tio år.

För det andra har Migrationsverket sedan åtminstone 20 år tillbaka alltid gjort åldersbedömningar i ärenden där den sökande uppger att han eller hon är underårig. Det har Migrationsverket gjort genom att begära in skriftlig stödbevisning och genom den sökandes egen berättelse.

Red’s kom:
Att Migrationsverket gjort åldersbedömningar utifrån personligt tyckande och/eller vad de asylsökande hävdat är relevant för vad?

Sedan 2013 har Migrationsverket skrivit upp knappt 9000 ensamkommande i ålder [varav 99% är de som kom 2015?], dvs bedömt att de är fyllda 18 år.

Red’s kom:
9 000 ”ensamkommande” har skrivits upp av hur många?

Det viktiga här är väl istället hur många som inte skrivits upp i ålder trots att de är 18 år eller äldre?

På vilket sätt är något av vad Staffan Danielsson sagt ”felaktigt” eller ”missförstånd” pga ovanstående icke-argument?

Det har också, i vart fall de senaste tio åren, funnits möjlighet för den sökande och dennes juridiska ombud, att på eget initiativ genomgå en medicinsk åldersbedömning.

Red’s kom:
Vilket är en ”möjlighet” som av naturliga skäl inte utnyttjas av de ”ensamkommande” som får uppehållstillstånd.

På vilket sätt är något av vad Staffan Danielsson sagt ”felaktigt” eller ”missförstånd” pga ovanstående icke-argument?

I praktiken har dock detta alternativ varit begränsat, eftersom flera läkare inte har velat utföra sådana undersökningar.

Red’s kom:
Alltså bekräftar kommunikationsdirektören vid Migrationsverket själv att Staffan Danielsson har rätt.

Det var bland annat därför som regeringen i maj i fjol gav Rättsmedicinalverket uppdrag att genomföra medicinska åldersbedömningar, en procedur med ny metodologi som kom igång i mars i år.

Red’s kom:
På vilket sätt gör det alla åldersbedömningar rätt som gjorts innan mars 2017 eller de åldersbedömningar som gjorts på annat sätt än av RMV pga att den asylsökande nekat?

Men vad som är än viktigare att poängtera är att en åldersbedömning – där även en medicinsk åldersbedömning kan bli aktuell – bara är en del av den prövning som en asylsökande person går igenom. Asylprövningen är inte avgjord bara för att Rättsmedicinalverket har lämnat Migrationsverket eller domstolen ett utlåtande, utan det görs en helhetsbedömning av all stödbevisning i ärendet. Om all sådan stödbevisning ger för handen att den ensamkommande är över 18 och samtidigt saknar skyddsskäl minskar sannolikheten för att personen får uppehållstillstånd.

Red’s kom:
Dvs ensamkommande som ljuger om sin ålder kan fortfarande få asyl som ”ensamkommande flyktingbarn” efter att RMV konstaterat att den asylsökande ljugit.

På vilket sätt är något av vad Staffan Danielsson sagt ”felaktigt” eller ”missförstånd” pga ovanstående icke-argument?

Den som vill fördjupa sig i ämnet bör avstå från att dra slutsatser av Danielssons räkneexempel.

Red’s kom:
Den som vill fördjupa sig i ämnet bör avstå från att dra slutsatser av floskler och personligt tyckande från uppenbart okunniga anställda på Migrationsverket.

Källa: SvD


Staffan Danielsson (C), riksdagsledamot, skrev;

Sverige har det senaste decenniet gett asyl åt många tiotusentals ensamkommande flyktingar. Mellan åren 2002 och 2016 sökte över 64 000 som uppgav sig vara barn över 18 år asyl i Sverige, varav merparten de senaste åren. De allra flesta har eller kommer att beviljas permanent uppehållstillstånd och därefter medborgarskap.

Under perioden 2011–2015 kastade Migrationsverket in handduken och slutade i praktiken att kontrollera ålder, efter tryck från främst barnläkar- och advokatföreningar som motsatte sig att medicinska ålders­bestämningar gjordes. Migrationsverket godtog nästan genomgående den ålder som de asylsökande uppgav.

Detta insåg snabbt flyktingsmugglarna och asylsökande vuxna män mellan 20 och 30 råddes alltmer att ta sig till Sverige och där söka asyl som barn under 18, för att erhålla de betydande fördelar som tillkommer barn i asylprocessen.

Många tusen av dessa har enligt min uppfattning fått asyl som barn, personnummer som barn och har levt flera år på boenden för barn. Jag anser att detta är en rättsskandal, men som nu är historia.

Låt mig ge ett enda belägg för att min antalsbedömning är relevant, det finns många fler.

Rättsmedicinalverket har sedan nu medicinska åldersbedömningar åter kommit i gång under perioden mitten av mars till och med augusti 2017 bedömt 4 187 fall där den asylsökande inte kunnat styrka sin uppgivna ålder under 18. Av dessa bedömer Rättsmedicinalverket att 83 procent (3 475 personer) är över 18 år och äldre. Därtill är det så att verket har en säkerhetsmarginal på 1–2 år, dvs de som bedömts vara över 18 har i praktiken bedömts vara 19–20 år eller mer.

Många tusen nya svenska medborgare det senaste decenniet har alltså i sina pass och personnummer en ålder som är cirka 2–10 år fel, eller i enstaka fall än mer fel. Detta är naturligt­vis inte bra och det kommer till exem­pel när man närmar sig pensionsåldern innebära att man går i pension vid 67–77 år eller i några fall mer. Detta är inte rimligt, varken för berörda medborgare eller för den svenska staten.

Naturligtvis var det fel av dessa som sökte asyl att de uppgav fel ålder för att uppnå fördelar och säkrare få asyl och få ta hit sina anhöriga, men de var i en utsatt situation och råddes att uppge fel ålder.

Huvudansvaret för att detta kunnat ske åvilar enligt min uppfattning den statliga myndighet som skulle ha kontrollerat uppgiven ålder men som svek sitt tjänsteansvar och avstod från att göra de medicinska åldersbedömningar som av rättssäkerhets- och likabehandlingsskäl är helt nödvändiga.

De som nu är svenska medborgare men har pass med fel ålder hade sannolikt i de flesta fall ändå fått asyl, och deras svenska medborgarskap är nu ett faktum som inte går att ändra, eller ska ändras.

Däremot anser jag att svenska staten genom regering och riksdag nu ska ge alla de som har fel ålder i sina pass och som vill få sin rätta ålder i stället i sina personnummer och pass, en möjlighet att under en begränsad tid framställa en begäran om detta, som naturligtvis ska granskas av berörda myndigheter. De som kan göra en annan ålder sannolik ska erhålla den nya och riktiga åldern utan några efterräkningar.

Riksdagen bör därför ge regeringen i uppdrag att utreda hur flyktingar som blivit svenska medborgare ska ges möjlighet att ändra sin ålder, om den är fel.

Uppdatering från artikelförfattaren: Det visar sig att den svenska medborgare som kan visa att hens riktiga ålder skiljer sig mer än 2 år från den nu gällande, oavsett orsak till detta, kan begära rättelse hos Skatteverket. Skulle jag ha formulerat min artikel med denna insikt skulle jag ha uppmanat staten att i en riktad kampanj informera om denna möjlighet och avsätta resurser för de många ansökningar som kan komma in.

Red’s kom:
En sådan information är överflödig då de ekonomiska migranterna är väl insatta i detta, för att inte missa framtida förmåner.

Det sker redan ett stort antal åldersjusteringar hos Skatteverket där ekonomiska migranter – efter att de fått permanent uppehållstillstånd – ändrar såväl sin ålder som andra personuppgifter. Detta faktum mörkas av Migrationsverket.

Se: ”Ensamkommande flyktingbarn” – Statistik, 70% Afghanistan;

I fjol [2006] bytte 1 624 utlänningar personnummer, i år [2007] har drygt 1 400 utländska medborgare fått sin födelsedag korrigerad. I åtskilliga fall har de även bytt namn och nationalitet.

MigrationsverketKälla: SvD

Se även bl a;
0-5 av 581 ensamkommande flyktingbarn har konstaterats vara barn
Minst 84 procent av de 4 080 ”ensamkommande” som hittills frivilligt ålderstestas av Rättsmedicinalverket är vuxna, alltså över 18 år med marginal (!), precis som i Danmark och Norge (inlägget handlar även om George Soros).

Det förlängda uppehållet för gymnasiestudier: I mars 2017 beslutade S+MP-regeringen att stoppa utvisningar av ”ensamkommande” som går på gymnasiet.
Varje ”ensamkommande barn” kostar minst 1 065 070 kr/år, enligt Migrationsverket.

Runt 35 procent av alla till EU ensamkommande flyktingar under 18 år söker sig till Sverige.
Dvs som allra minst 35 procent av alla som kommer till EU och själva hävdar att de är under 18 år, söker sig till specifikt Sverige, med 2 procent av EU:s befolkning. Varför?

Regeringen: Ensamkommande som beviljats asyl på felaktiga grunder får stanna


Ensamkommande flyktingbarn kostar 34 miljarder kr/år, minst


”Ensamkommande flyktingbarn” – Statistik, 70% Afghanistan

Afghanska tjejer flyr sin familj i Sverige, inte Afghanistan


93% av asylsökande vill aldrig återvända till sitt hemland, 100% från Somalia


54 år för att utvisa alla illegala migranter som kom till Sverige 2015

Norge utvisar afghaner, irakier och syrier till Sverige – Vill stänga gräns mot Sverige


Migrationsverkets prognoser lika meningsfulla som väderprognos för nästa år Lista över vilka länder asylsökande kommer från till Sverige!

Flyktingar/migranter till EU, hur många, varifrån och till vilket land – Sveriges flyktingpolitik


Migrationsverkets statistik 2014-2016

Asylansökningar av ”ensamkommande” 2008-2016 (pdf)
35 369 av 162 877 asylsökande utgav sig för att vara barn 2015.
23 480 av 41 564 asylsökande afghaner utgav sig för att vara barn.

Att det 2015 (i huvudsak under årets sista månader) kom 28 320 ”ensamkommandefler än den tidigare rekordhöga siffran 2014 på 7 049 ”ensamkommande” utan att något förändrats nämnvärt i hemländerna (Afghanistan, Syrien, Somalia, Eritrea, Irak, Etiopien, Statslös, Marocko, Albanien, Iran, etc) är det yttersta beviset för att flödet av ”ensamkommande” endast beror på ryktet om förmånerna i Sverige där inga krav på motprestation finns.

Antalet ”ensamkommande” från Afghanistan ökade med 21 933 personer mellan 2014 och 2015. Alltså 1 500 procents ökning från det ena året till det andra. Ingen annan förklaring till denna ökning finns än att ryktet spreds om Sverige som ett land där alla får för dem ofattbara förmåner – med gratis boende, gratis mat, gratis utbildning, gratis vård/tandvård, gratis körkort, etc, etc. Utan att några krav ställs för dessa förmåner.

Ökningen av afghaner med 1 500 % ska jämföras med andra ”ensamkommande” än afghaner som under samma period ökade med 260 %.

Asylsökande per land 2000-2016 (pdf)
Som framgår av statistiken ökar antalet asylsökande till Sverige (främst från Syrien, Afghanistan, Irak, Statslös, Eritrea, Somalia, Iran, Albanien, Kosovo, Etiopien, Ukraina, Mongoliet, Serbien och Marocko) om regeringen sänder signaler att det lönar sig för ekonomiska migranter. Samt att det lönar sig att ljuga och det blir inga straff om man lurar till sig bidrag och förmåner.

Asylsökande från länder med högst bifallsandel 2017, märkliga beslut


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.
Lista över alternativa källor

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *