Lunds camping för EU-migranter prövas rättsligt – likabehandlingsprincipen

Rättsliga instanser förbereder för utredning av lagligheten i den avgiftsfria kommunala campingen för EU-migranter i Lund.

Fyra överklaganden av camping för EU-migranter i Lund

Förvaltningsrätten har hittills fått in fyra överklaganden av socialnämndens beslut.

Beslut om inhibition har överklagats till kammarrätten

Domstolen har redan fattat beslut om att inhibition inte är aktuellt. Det innebär att planerna på camping inte stoppas i väntan på utredning och dom. Det beslutet har också överklagats, denna gång till kammarrätten som är nästa instans.

Förvaltningsrätten skriver bl a att ett upphävande bara kan komma i fråga om ”starka skäl talar för att beslutet är olagligt”.

Domstolen tycker inte att det är fallet när det gäller Källby camping. Förvaltningsrätten fattar ett slutligt beslut om campingen i ett senare skede.

Red’s kom:
Starkare skäl för att beslutet i Lunds kommun är olagligt går nog aldrig att uppnå.

Enligt 10 kap. 1 § KL har en kommunmedlem/landstingsmedlem rätt att få lagligheten av kommunens beslut prövade genom att överklaga dem hos förvaltningsrätten.

Enligt 10 kap 2 § KL. får följande beslut överklagas:
1. beslut av fullmäktige eller den beslutande församlingen i ett kommunalförbund,
2. beslut av en nämnd eller ett partssammansatt organ, om beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande art,
3. beslut av förbundsstyrelsen eller en annan nämnd eller ett partssammansatt organ i ett kommunalförbund, om beslutet inte är av rent förberedande eller rent verkställande art, samt
4. sådana beslut av revisorerna som avses i 9 kap. 15 §.

Enligt 10 kap. 8 § KL ska ett överklagat beslut upphävas om ett av följande alternativ gäller;
1. det inte tillkommit i laga ordning,
2. beslutet hänför sig till något som inte är en angelägenhet för kommunen eller landstinget,
3. det organ som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter, eller
4. beslutet strider mot lag eller annan författning.
I aktuellt fall gäller inte bara en av ovanstående grunder, utan samtliga fyra grunder är applicerbara.

Måste utredas vad som egentligen gäller juridiskt

Eva Östner står bakom ett av överklaganden av socialnämndens beslut.
– Vi vill bara få utrett en gång för alla vad kommunen är ansvarig för.
– Vi har skrivit till politiker men får ju aldrig några besked, för att de inte vet.
– Det verkar som om lagen inte hängt med i det här nya med EU-migranter.
– Socialnämndens ordförande Sven-Bertil Persson (V) sa ju att man var orolig för att en avgift skulle kunna leda till besittningsrätt, men hur är det egentligen?

Red’s kom:
Sven-Bertil (V) tycks ha juridisk kunskap i nivå med en myra.

Otillåten konkurrens

Eva Östner menar att det måste prövas om ”gratis camping under tre månader för en viss grupp utländska medborgare är otillåten konkurrens”, eftersom förmånen inte gäller övriga EU-medborgare.

Lunds kommun bara skjuter problemen framför sig

– Hittills har det sagts att EU-migranterna inte kunnat avhysas från parkeringsplatsen på Åkerlund & Rausings väg eftersom man inte har något alternativ.

Men om det är principen så hamnar kommunen i samma läge igen om tre månader. Har man inget alternativ till Källby camping så får de stanna, säger Eva Östner.

Red’s kom:
Vänsterstyret i socialnämnden har vägrat resonera om vad som händer efter 2016-01-31 vilket innebär att detta alternativ bestämts enkom för att man inte vill genomföra den avhysning som skulle genomförts för varje annan person om de inte varit romer.


SDS skriver;

I förra veckan tog socialnämnden beslut om att införa gratis husvagnsboende för EU-migranter på Källby camping. Från den första november till den sista januari ska det erbjudas plats i tolv husvagnar.

Red’s kom:
Vilket reducerades till 11 husvagnar – för 20-75 EU-migranter – eftersom Lunds kommun missat att det måste finnas plats även för bajamajor. Därefter flyttades startdatum fram pga att det inte gick att ordna fram husvagnar.

Socialnämnden saknar behörighet för beslutet, som i stället måste tas i kommunfullmäktige

Borgerliga politiker protesterade mot beslutet, liksom Sverigedemokraternas Ted Ekeroth – som menade att ärendet borde ha tagits upp i kommunfullmäktige.

Socialnämndens ordförande tog ingen notis om föregående rättsutredning

Frågan är inte enkel och det medger Sven-Bertil Persson (V), socialnämndens ordförande.

Red’s kom:
Kommunens jurister gjorde före socialnämndens beslut en rättsutredning som konstaterade att socialnämnden saknade behörighet att ta beslutet, men det var inget som beaktades av Sven-Bertil Persson (V) eller resten av vänsterstyret. De tog en chansning helt enkelt, och hoppades på att ingen skulle överklaga.

Likabehandlingsprincipen gäller inte för EU-migranter?

Han har hänvisat till att kommunallagens likabehandlingsregel inte gäller eftersom EU-migranterna inte är kommuninvånare.

Red’s kom:
Det saknar emellertid relevans eftersom beslutet av socialnämnden är olagligt av en rad andra anledningar.

SKL hävdar att vistelsebegreppet är avgörande

Enligt förbundsjuristen på Sveriges kommuner och landsting, SKL, är det fullt möjligt att resonera så.
– Kommuninvånarbegreppet har inte relevans när det gäller Socialtjänstlagen. Då är det vistelsebegreppet som avgör, säger Staffan Wikell, förbundsjurist på SKL.

Red’s kom:
Det är oklart vad förbundsjuristen vill ha sagt med ovanstående, och hur vistelsebegreppet skulle ha för relevans på vilket sätt. Särskilt som vistelsebegreppet;

  1. inte klargör ansvaret för kostnaderna (den säger inte att utländska medborgare eller vissa grupper av utländska medborgare kan erhålla gratis boende & mat, som i aktuellt fall, dessutom under en period av tre månader i sträck),
  2. inte avser utländska EU-medborgare som befinner sig i Sverige i egenskap av turister, samt
  3. inte beaktar att de åtgärder för utländska medborgare som kan finansieras med skattemedel endast avser akuta åtgärder, och inte heller är avgiftsbefriade.

Se: Laglighetsprövning och likabehandlingsprincipen

VISTELSEBEGREPPET

Vistelsebegreppet innebär i vid mening att man som medborgare i Sverige har rätt till samma kommunala omsorg, exempelvis färdtjänst, oavsett var i landet man befinner sig. Denna rättighet kan medföra problem med kostnaderna när man vistas på en ort en längre tid men är mantalsskriven någon annanstans. Detta gör att problem kan uppstå för Sveriges turistorter eller andra orter med många sommarhushåll eftersom det innebär att vistelsekommunen får betala för olika typer av omsorg som normalt hemkommunen står för.

Socialtjänstlag (2001:453)

2 a kap. Om ansvarsfördelningen mellan kommuner i fråga om stöd och hjälp enligt denna lag

Ansvarig kommun
1 § Den kommun där den enskilde vistas ansvarar för stöd och hjälp enligt 2 kap. 1 §, om inte annat följer av 3-5 §§. Lag (2011:328).

2 § Om det står klart att en annan kommun än vistelsekommunen ansvarar för stöd och hjälp åt en enskild, är vistelsekommunens ansvar begränsat till akuta situationer. Lag (2011:328).

3 § Om den enskilde är bosatt i en annan kommun än vistelsekommunen, ansvarar bosättningskommunen för det stöd och den hjälp som den enskilde behöver. Med bosättningskommun avses i detta kapitel
1. den kommun där den enskilde är stadigvarande bosatt, eller
2. om den enskilde är stadigvarande bosatt i en kommun men har sin starkaste anknytning till en annan kommun, den sistnämnda kommunen, eller
3. om den enskilde saknar stadigvarande bostad, den kommun till vilken han eller hon har sin starkaste anknytning. Lag (2011:328).

4 § En kommun behåller ansvaret för stöd och hjälp åt en enskild som till följd av ett beslut av kommunen vistas i en annan kommun i
1. familjehem enligt 6 kap. denna lag eller 9 § 8 lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade,
2. hem för vård eller boende enligt 6 kap.,
3. boende för service och omvårdnad för äldre människor enligt 5 kap. 5 § andra stycket eller 7 kap. 1 § första stycket 2,
4. bostad med särskild service enligt 5 kap. 7 § tredje stycket eller 7 kap. 1 § första stycket 2,
5. bostad med särskild service eller annan särskilt anpassad bostad enligt 9 § 8 eller 9 lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, eller
6. annat boende, om det inte är klarlagt vilken kommun som är den enskildes bosättningskommun. Lag (2011:328).

5 § Den kommun där den enskilde är folkbokförd ansvarar för stöd och hjälp
1. under kriminalvård i anstalt,
2. under vård på sjukhus eller i annan sjukvårdsinrättning på initiativ av någon annan än en kommun,
3. som aktualiserats inför avslutningen av vård enligt 1 eller 2. Lag (2011:328).

Bosättningskommunen ansvarar för stöd- och hjälpinsatser oavsett om den enskilde tillfälligt eller under längre tid vistas i en annan kommun. Detta ansvar kvarstår till dess den enskilde byter bosättningskommun eller får starkare anknytning till en annan kommun.
Vistelsekommunen blir skyldig att på begäran av bosättningskommunen bistå med utredning och verkställighet i vissa fall. Det ska gälla när äldre personer, personer med funktionsnedsättning eller allvarligt sjuka har behov av insatser för att kunna vistas en kortare tid högst sex månader i en annan kommun. Bosättningskommunen ska ersätta vistelsekommunen för hjälp med verkställighet enligt den ersättningsnivå som bosättningskommunen tillämpar.
Motsvarande regler för semestervistelser och andra kortare vistelser införs även i LSS.

Socialtjänstlagen

EU-migranterna vistas onekligen i Lund och omfattas därför av Socialtjänstlagen.

Red’s kom:
Det är en orimlig retorik. Det är inte allenarådande att man vistas på en viss plats för att man därmed ska omfattas av Socialtjänstlagen eller på vilket sätt den omfattning gäller.

Det finns en skillnad mellan de sociala rättigheter som svenska medborgare har jämfört med de sociala rättigheter som de fattiga tiggarna utan uppehållsrätt har. Det är väl också inte mer än logiskt?

Vad som står i Socialtjänstlagen är inte att EU-migranter/tiggare från andra länder har obegränsad rätt till bidrag i form av bostad och uppehälle.

EU-migranter/tiggare från andra länder har ingen rätt till bistånd eller rätt till försörjningsstöd för en skälig levnadsnivå under den tid de vistas i Sverige som turister utan uppehållsrätt.

Eftersom det är okänt vilka som har vistelserätt i Sverige av de berörda EU-migranterna är det också okänt om de omfattas av vistelsebegreppet i socialtjänstlagen, och man kan inte bara förutsätta att så är fallet, utan föregående utredning, innan kommunen tar beslut.

Ett antal av de EU-migranter som berörs av Lunds kommuns beslut har med all säkerhet befunnit sig i Sverige under en längre period än vad som medges av EU’s rörlighetsdirektiv, och är därmed föremål för utvisning.

Det vore helt orimligt om en kommun stödjer fortsatt lagbrott med gratis boende och mat istället för att verka för att rättssystemet upprätthålls. Om kommunen försörjer utländska medborgare utan laglig rätt att vistas i Sverige blir kommunen medbrottsling i lagbrottet.

Ett annat rättsfall med annorlunda förutsättningar

Få liknande ärenden har prövats men det finns ett exempel från Linköping där en kommuninvånare krävde stopp för pengar till härbärge åt EU-migranter.
Förvaltningsrätten i Linköping avslog överklagan och slog fast att ”kommunal omsorg gäller i princip alla som vistas i kommunen” och att ”alla har rätt till akuta hjälpinsatser om man hamnat i en tillfällig nödsituation”.

Red’s kom:
Vad avses med ”kommunal omsorg gäller i princip alla som vistas i en kommun”? Vilka som är undantagen framgår inte.

Att ”alla har rätt till akuta hjälpinsatser om man hamnat i en tillfällig nödsituation” är inte samma som att man har rätt till gratis permanent boende under 3 månader, som i fallet med Källby camping.

I ovanstående fall var det dessutom kommunstyrelsen (inte en enskild nämnd) som tog beslutet.

Kammarrätten ger på rutin inte prövningstillstånd

– Domen överklagades men fick inget prövningstillstånd i kammarrätten. Men domen är inte prejudicerande och läget är lite oklart.

Red’s kom:
Genom att domen inte är prejudicerande saknar den i praktiken helt värde för aktuellt fall.

Ytterst får fler fall prövas och det är bra för då får man mer ledning om vad som gäller, säger Mia Hemmestad, förbundsjurist på SKL.

Natthärbärgen för hemlösa är inte samma som gratis semesterbostad till utländska medborgare

Sveriges kommuner och landsting får många samtal med frågor från kommuner om vad som är lagligt när det gäller bistånd till EU-migranter.
Erbjudandet om husvagnsplats på Källby i Lund omfattar bara de som nu bor på parkeringen på Åkerlund & Rausings väg och det kan vara en komplicerande faktor.
– Natthärbärgen kan man ge bidrag till för hemlösa och det ligger inom Socialtjänstlagens ram.

Red’s kom:
SKL’s förbundsjurist är ute i det blå. I aktuellt fall gäller följande;

  1. Det handlar inte om svenska medborgare.
  2. EU-migranterna är inte hemlösa (och ingen utredning har ens gjorts om deras situation och förutsättningar).
  3. Det handlar inte om en akut åtgärd med ett härbärge för boende i tre månader med som enda grund för härbärget att man vill frigöra en p-plats från de EU-migranter som olagligen ockuperat denna. Dvs man löser ett problem genom att skapa ett annat problem.

– Men om man säger att man har stöd i Socialtjänstlagen för det här så måste det finnas utrymme för andra hemlösa att få motsvarande förmåner.

Red’s kom:
Andra hemlösa (EU-migranterna är inte hemlösa)? Andra än svenska medborgare? Eller andra inom gruppen romer? Eller vad?

Riktad insats inte bara specifikt till romer utan dessutom till en specifik grupp av romer

Det blir ett problem om inte andra också får samma möjlighet till hjälp som de kanske också har behov av, säger Staffan Wikell.

Svårt att förutse konsekvenser av gratis boende till EU-migranter

Kultur- och fritidsförvaltningen konstaterar att konsekvenserna av förfrågan från socialnämnden är mycket svåra att förutse.Klicka här för att gå till artikeln i SDS, 2015-10-29
Se även bl a;
Lunds kommun flippat ut i sitt stöd till EU-migranter

EU-migranter gör att företag hotar lämna Lund

Kommunalråd (S) i Lund lovar ge EU-tiggare mark att bygga kåkstad på

FP motsätter sig S-löfte att upplåta mark gratis till EU-migranter i Lund

Joakim Månsson-Bengtsson (MP): EU-migranter ska få bo på företags p-plats och undantas från böter

Politiker i Lund sopar EU-migranter under mattan

EU-migranter – lagen inte lika för alla – Lund skräckexempel

MP i Lunds kommun har i hemlighet förberett gratis boende för EU-migranter


Hjälp Tiggare i Lund/Vänsterpartiet, ogillar den demokratiska ordningen

Lunds kommun kan starta camping för EU-migranter trots överklagan av bygglov

Emma Berginger (MP) vill att Lunds kommun ska vara välgörenhetsorganisation för EU-migranter

EU-migranter i Lund ser fram emot att få egen mark att bo gratis på

Media undviker alla relevanta frågor till Lunds kommun om EU-migranter

Polisen tror inte Lunds kommuns tilldelning av mark till EU-migranter löser något


Kungörelse bygglov för EU-migranters boende i Lund


Lunds kommun vill flytta EU-migranter från p-plats till gratis camping temporärt

Frågan om boende för EU-migranter i Lund går vidare till högre instans

Socialförvaltningen Lund anser att EU-migranter kan särbehandlas av kommunen

Lundabor oroliga över S+MP’s plan om skattefinansierat boende för EU-migranter

S, MP, V och Fi i Lund röstade för att belöna 48 EU-migranters lagbrott med gratis boende

Socialnämnden i Lund tar beslut om EU-migranter utan kompetens för detta

EU-migranters bosättning på p-plats i Lund växer efter rykten om försörjning

Vänsterblocket i Lund vill bistå EU-migranter i att bryta mot EU’s fria rörlighet

Socialnämnden i Lund gick emot juristerna och beslutade om camping för EU-migranter

Lund startar gratis camping för EU-migranter… utan att veta något om behoven

Rättelse av SDS artikel om laglighetsprövning av Lunds kommuns beslut om EU-migranter

Lunds kommun kan inte genomföra socialnämndens beslut om gratis boende för EU-migranter


Begäran om Laglighetsprövning av kommunalt beslut, EU-migranter – mall

Bakläxa för Lunds kommuns beslut att ge EU-migranter gratis boende?


Handlingsplan för EU-migranter i Lund


Joakim Månsson Bengtsson (MP)/Hjälp Tiggare i Lund vill censurera debatten

FP kritiserar MP i Lund för att försöka tysta debatten om EU-migranter

Emma Berginger/MP Lund vill inrätta gratis härbärge för specifikt EU-migranter

Joakim Månsson Bengtsson (MP), Lund, tror gratis boende för EU-migranter löser allt

Peter Bergwall (MP), Lunds kommun, föredrar lagvidrigt stöd till EU-migranter

Peter Bergwall (MP) hävdar att EU-migranter har lagstadgad rätt till gratis boende i Sverige

Peter Bergwall, MP Lund, vill inte följa kommunallagen, MP Malmö anser lag ska följas

Vi är alla romer, menar Joakim Månsson Bengtsson (MP), Lund


Miljöpartiet i Lund särbehandlar EU-migranter – kritiseras av FP och den nationella samordnaren


Aktivistgruppen Hjälp Tiggare i Lund föreslås få drygt 200 000 kr av Lunds kommun

Lunds protokoll med rödgrönrosas beslut om pengar till EU-migranter och handlingsplan

Föreningen Hjälp Tiggare i Lund och deras bidragsansökningar – Med 25 frågor

Joakim Månsson-Bengtsson undanhöll arvode i ansökan om pengar från Lunds kommun


Crossroads Lund försöker dölja att de tigger höga löner för ideellt arbete med EU-migranter

Joakim Månsson Bengtsson (MP) och Per Erikssons öppna brev – krav på lön för ideellt arbete med EU-migranter

Vänsterblocket i Lund beviljar arvode för ideellt arbete med EU-migranter

Lunds socialförvaltning: avslag till arvode för arbete med EU-migranter

Bedömning av konsekvenser för ev. avslag av ansökan från Crossroads Lund på 100 000 kr


Joakim Månsson-Bengtsson i SDS-chat om tiggeriet – korrekta svar?


Polisen undersöker lagbrott av föreningen Hjälp tiggare i Lund


Per Eriksson och Hans Swärd i Lund har fel om EU-migranter och tiggeriförbud


Susanne Nyström: Gratis bostad i Sverige till alla EU-migranter löser alla problem

EU-tiggares boende och försörjning inget kommunalt ansvar, säger moderat politiker


EU migranter – Bilder du inte får se i media

För övriga sidor om EU-migranter se innehållsregistret.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *