Laglighetsprövning av ”boendestöd” till EU-migranter i Kristinehamn

Tiggeri anses inte vara en tillståndspliktig penninginsamling enligt Kristinehamns kommuns lokala ordningsföreskrifter.

Red’s kom:
Påståendet att att Kristinehamns ordningsföreskrifter inte anser att tiggeri är en tillståndspliktig penninginsamling är givetvis inkorrekt, som alla kan se. Det är istället en enskild rådman i Södertälje som tyckt detta 2014 utan att kunna basera sitt tyckande på någon saklig grund.

I domen konstateras att penninginsamling innefattar tiggeri.

Det säger kommunstyrelsens ordförande Bjarne Olsson (S) som svar sedan tre sverigedemokrater överklagat kommunstyrelsen beslut om att bevilja 100 000 i boendestöd för EU-migranter under vintern 2016-2017.

Red’s kom:
Naturligtvis hävdar Bjarne Olsson (S) detta. Även om det är felaktigt och dessutom inte har att göra med ”boendestöd” – vilket alltså är en omskrivning av ”socialt bistånd” och politikerretorik för att mörka sanningen – till en särskilt utvald grupp av utländska medborgare.

Bjarne Olsson hänvisar till ordningsföreskrifterna och en dom från Södertälje tingsrätt där det konstateras att tiggeri, att be om pengar utan motprestation, inte är straffbart enligt svensk lag.

Red’s kom:
Det var inte riktigt vad tingsrätten (dvs endast en rådman) kom fram till i denna dom, som inte är prejudicerande, och därför saknar relevans bara av denna anledning!

Domen (som uttryckligen säger att det inte prövats om de tre rumänska kvinnorna gjort sig skyldiga till tiggeri) kan du läsa längre ner här.

Det ska särskilt noteras att det var endast en person (eftersom frågan avgjordes utan huvudförhandling) i den lägsta instansen som kom fram till att passivt tiggeri inte var tillståndspliktigt. Något sakligt skäl för domslutet finns inte i domen, vilket gör det särskilt olyckligt att frågan inte drevs vidare till nästa instans, Svea hovrätt.

Praxis på området saknades vid ovanstående dom, och saknas alltjämt idag, viket gör det omöjligt för domstolen att neka prövningstillstånd vid överklagande i en liknande fråga.

Domen har kommenterats några gånger tidigare här, t ex;

Namninsamling om lokalt tiggeriförbud i Visby – Argument mot förbud att tigga tveksamma
Det finns även en dom i Södertälje tingsrätt 2014 där tre rumäner åtalades för att samla in pengar utan tillstånd, men åtalet ogillades.

Red’s kom:
Denna dom i en låg rättslig instans saknar relevans. Det var under de specifika förhållanden som rådde vid det tillfället.

och;

Motion om tillståndsplikt för att tigga avslogs i Kalmar
I februari lade Sverigedemokraterna en motion om att införa tillståndsplikt för att samla in pengar på allmän plats i kommunens lokala ordningsstadgar.
SD hänvisade till en dom i Södertälje tingsrätt där rätten godkänt att kommunen skrev in en tillståndsplikt i lokala ordningslagen som skulle gälla uppsökande eller aggressivt tiggeri. Domen har dock inte prövats i högre instans.

Lagstridigt bidrag till EU-migranter

De klagande anser att beslutet strider mot Kristinehamns lokala ordningsföreskrifter, mot kommunallagens likställighetsprincip och att beslutet inte ligger inom kommunens verksamhetsområde. De klagande ville även ha klargjort vad som gäller beträffande utbetalning av penningstöd från kommunen.

Red’s kom:
Det är olyckligt att man blandar in EU-migranternas tiggeri, och att detta strider mot kommunens ordningsstadgar, eftersom det tar fokus från sakfrågan.
De verkliga (och många) skälen för att kommunens ”boendestöd” inte är förenligt med regelverken framgår av;
Begäran om Laglighetsprövning av kommunalt beslut, EU-migranter – mall
Men även i följande artiklar finns det en del att hämta;
Laglighetsprövning av bidrag till Hjälp Tiggare i Lund
Laglighetsprövning av EU-migranters camping, fullmäktiges beslut
Laglighetsprövning av IOP mellan Lunds kommun och Hjälp Tiggare i Lund m fl

Regler för penningstöd som inte behöver följas

När det gäller utbetalning av penningstöd från kommunen har kommunen gemensamma regler för föreningsbidrag. I dessa regler finns möjlighet att göra avsteg från grundvillkoren om verksamheten bedöms som särskilt angelägen.

Red’s kom:
Att ha regler där man skriver in att det är möjligt att fritt göra avsteg om verksamheten bedöms som ”särskilt angelägen” – utan ens en definition av vad ”särskilt angelägen” är – blir samma som att man upphäver reglerna med denna formulering. Dvs regelverk saknas.

Det finns naturligtvis inget ”särskilt angeläget” i att förse en särskilt utvald grupp av utländska medborgare med gratis boende och på detta sätt finansiera tiggeriet, dessutom i strid med likabehandlingsprincipen och i konkurrens med privat verksamhet. Men vem som helst kan ju hävda att precis vad som helst är ”särskilt angeläget”.  Särskilt om man gör som vänstern och bortser från fakta och enbart baserar sig på känslor.

Någon motivering av ”särskilt angeläget” verkar inte ha uppgivits i samband med beviljandet av socialt stöd till EU-migranter.

Det handlar här alltså inte om ”föreningsbidrag” utan om socialt stöd, och för detta gäller enligt lag ovillkorligen att bidrag inte får ges för en grupp.

Oavsett vad reglerna för föreningsstöd säger så bryter ”boendestödet” mot regelverken, enligt vad som beskrivs i mallen för laglighetsprövning. Synd att SD missade uppge dessa tunga skäl, men de har ju möjlighet att komplettera sin laglighetsprövning, om de läser detta.

OBS!!! Det ska noteras att Socialförvaltningen i Södertälje rekommenderade politikerna att avslå motsvarande ansökan för socialt stöd till EU-migranter:
Södertälje ger kyrkan 150.000 kr för att locka EU-migranter till Sverige
Social- och omsorgskontoret föreslår att socialnämnden avslår ansökan från Södertälje församling, Svenska kyrkan, för verksamheten med nattlogi för utsatta EU-medborgare.
Det verkar som allt fler socialförvaltningar i Sverige kommer fram till att detta sociala stöd inte är förenligt med lagen.

Det finns ännu inget rättsfall där det skulle vara klarlagt att en kommun har rätt att förse EU-migranter med gratis eller subventionerat boende (längre än totalt 1-3 dagar i en uppenbart akut situation som följs av hemresa).

Vad har kommunstyrelsen ”valt”?

I detta fall har kommunstyrelsen valt att avsätta medel och ge frivilligorganisationer i uppdrag att organisera arbetet.

Red’s kom:
I detta fall har kommunstyrelsen valt att försätta EU-migranter i en svårare situation och fördjupa deras utsatthet, fattigdom och bidragsberoende.

Källa: VF


DOM I SÖDERTÄLJE TINGSRÄTT OM PENNINGINSANLING

– – Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Södertälje kommun

Av Södertälje kommunala författningssamling, utgåva februari 2012, Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Södertälje kommun (ALO) framgår av 2 §, för så vitt nu är av intresse, att föreskrifterna är tillämpliga på alla platser inom kommunen som är offentlig plats enligt 1 kap. 2 § första stycket 1-4 ordningslagen om inte annat anges.

Av nämnda lagrum i ordningslagen framgår att med offentlig plats avses bl.a. allmänna vägar, gator, torg, parker och andra platser som i detaljplan redovisas som allmän plats och har upplåtits för detta ändamål och är tillgängliga för allmänheten. Av bilaga 1 till ALO framgår att Storgatan i Södertälje är en offentlig och allmän plats som är redovisad i detaljplan.

I 12 § i ALO stadgas följande.

Polismyndighetens tillstånd krävs för insamling av pengar i bössor eller liknande, om insamlingen inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning.
När insamlingen skall ske i samband med framförande av gatumusik krävs inte tillstånd.

Av 25 § ALO framgår att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot bl.a. 12 § första stycket i ALO kan dömas till penningböter enligt 3 kap. 22 § ordningslagen.

DOMSKÄL

Av åklagaren åberopad promemoria framgår bl.a. att de tilltalade vid ett flertal tidigare tillfällen blivit upplysta av polisen om att de, med hänvisning till den lokala ordningsstadgan, inte får sitta och tigga i Södertälje centrum.

Vad tingsrätten alltså nu har att pröva är – som sagts inledningsvis – inte om de tilltalade har gjort sig skyldiga till ”tiggeri”, utan om de utan polismyndighetens tillstånd har samlat in pengar i bössor eller liknande och därmed brutit mot 12 § första stycket Allmänna lokala ordningsföreskrifter för Södertälje kommun.

– Tingsrättens bedömning

Det framgår inte av motiven till lagstiftningen om begreppet ”penninginsamling” är avsett att endast omfatta insamlingar till hjälporganisationer och liknande eller om begreppet ska tolkas mer efter sin ordalydelse och därvid även omfatta t.ex. insamling av pengar för egen försörjning.

Red’s kom:
Eftersom detta inte framgår är det uppenbart att bägge exemplen är applicerbara.

När det gäller begreppet penninginsamling i allmänhet tänker förmodligen de flesta spontant på organisationer av typen Rädda Barnen eller Röda Korset där hjälparbetarna går omkring med plastbössor på gator och torg och samlar in pengar. I det sammanhanget kan dock konstateras att insamlingsbössor av nyss nämnda typ ofta finns stående fastlåsta vid kassor i butiker och liknande.

Red’s kom:
Men nu handlar det inte om vad ”de flesta” tänker på när de hör ordet ”penninginsamling”, utan om vad som gäller enligt lag på offentlig plats.

Med hänsyn till lagstiftarens uttalanden om att även gatumusikanters aktiviteter är att betrakta som penninginsamling finner tingsrätten att det som de tilltalade har ägnat sig åt är att anse som penninginsamling.

Red’s kom:
Givetvis innefattas tiggeri i begreppet ”penninginsamling”!

Härvid kan konstateras följande.

[Kvinna 1] har suttit utanför ingången till Lunagallerian på Storgatan i Södertälje och samlat in pengar i en mugg.

[Kvinna 2] har suttit vid Swedbankautomaten på Storgatan i Södertälje och samlat in pengar i en plastlåda.

[Kvinna 3] har suttit utanför H&M på Storgatan i Södertälje och samlat in pengar i en mugg.

[Kvinna 1], [kvinna 2] och [kvinna 3] har samtliga i polisförhör i huvudsak uppgett att de vet om att man inte får samla in pengar utan tillstånd och att de är medvetna om att de har gjort fel.

Red’s kom:
Situationen blir knappast bättre av att EU-migranterna medvetet brutit mot lagen.

Av [kvinna 1:s] berättelse synes framgå att hon har samlat in pengar för sin egen försörjning.

Red’s kom:
På vilket sätt skulle det vara relevant utifrån regelverket om EU-migranter samlar in pengar till sig själv eller till någon annan?

Som framgår av förarbetena motiveras ordningslagens krav på tillstånd till markutnyttjande av att ett obegränsat användande av marken för något annat ändamål än det för vilket den i första hand är avsedd kan orsaka påtagliga störningar i trafiken eller av den allmänna ordningen eller säkerheten.

Tingsrätten noterar därvidlag att den aktuella platsen uppenbarligen inte har upplåtits för ändamålet penninginsamling och att detta inte heller kan anses vara ett allmänt vedertaget användningsområde för platsen, jfr 3 kap. 1 § ordningslagen.

Red’s kom:
Det finns inga platser som ”upplåtits” för EU-migranter att tigga på. De har bara tagit sig denna rätt.

Det är ostridigt att inte någon av [kvinna 1], [kvinna 2] eller [kvinna 3] haft tillstånd från polismyndigheten att samla in pengar.

Det står vidare klart att det inte varit fråga om någon allmän sammankomst eller offentlig tillställning enligt 2 kap. 1 § eller 3 § ordningslagen.

Red’s kom:
Eftersom insamlingen inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning krävs – enligt regelverket – polismyndighetens tillstånd för insamling av pengar i bössor eller liknande. Oavsett om det handlar om aktivt eller passivt tiggeri.

Det har inte heller framförts någon gatumusik vid tillfället.

Red’s kom:
Därmed faller regeln ”När insamlingen skall ske i samband med framförande av gatumusik krävs inte tillstånd.”.

Av förarbetena framgår att det – med hänvisning till att den enskildes frihet att framföra ett musikaliskt eller något annat konstnärligt verk inte får begränsas – inte bör förekomma lokala ordningsföreskrifter som uteslutande tar sikte på penninginsamling i samband med gatumusik.

Red’s kom:
Notera att genom ordet ”bör” så finns det inga som helst hinder för en kommun att via ordningsföreskrifter begränsa ”den enskildes frihet att framföra ett musikaliskt eller något annat konstnärligt verk”, oavsett om penningsamling sker aktivt eller passivt.

När det gäller gatumusikanter synes lagstiftaren vilja göra skillnad mellan passiv respektive aktiv penninginsamling. 

Red’s kom:
Rådmannen på Södertälje tingsrätt vill inte uppge varför han tror att lagstiftaren vill göra skillnad mellan passiv respektive aktiv penninginsamling.
Tingsrätten spekulerar alltså utan saklig grund, vilket gör att det finns starka skäl att rådmannens beslut baseras på hans politiska övertygelse istället för på vad som gäller enligt regelverken.

Frågan är om samma skillnad bör göras när det gäller andra typer av penninginsamlingar.

Red’s kom:
Men lagstiftaren gör ingen skillnad mellan passiv och aktiv penninginsamling när det gäller gatumusikanter.

Med beaktande av motiven till ordningslagens krav på tillstånd och med en analogisk tolkning av vad som synes gälla för gatumusikanters penninginsamlingar anser tingsrätten att det som [kvinna 1], [kvinna 2] och [kvinna 3] har ägnat sig åt genom att sitta på gatan och samla in pengar i muggar respektive en plastlåda inte kan anses utgöra aktiva penninginsamlingar.

Dessa torde då inte heller vara tillståndspliktiga.

Red’s kom:
Hur rådman Peter Winge på Södertälje tingsrätt kom fram till denna slutsats framgår inte överhuvudtaget

Rådmannen hävdar att han tror – utan att ens försöka ange en saklig grund för denna tro – att gatumusikanter inte behöver tillstånd om de står på en och samma plats, även om det enligt ordningsföreskrifterna krävs tillstånd för detta.

Rådmannen tycks inte förstå betydelsen av ordet ”bör”.

Baserat på denna tro menar rådmannen att motsvarande ska gälla för dem som samlar in pengar i en mugg. Dvs så länge de inte rör på sig krävs inte det tillstånd som ordningsföreskrifterna uppger är en förutsättning för att samla in pengar.

Tingsrätten finner således att åtalet ska ogillas.


Se även bl a;
SD begär laglighetsprövning av bidrag till EU-migranter i Kristinehamn


Inför tillståndsplikt för tiggeri för att skydda utsatta EU-migranter


Sverige & Finland enda länder utan förbud mot tiggeri


Är man rasist om man jobbar på ett härbärge för hemlösa svenskar?


Lista över svenska kommuner som försörjer EU-migranter och finansierar tiggeri


EU-migranter försökte kidnappa kvinna som gav pengar

Bedrägeri av EU-migrant – VW Passat reg.nr DN313LT efterlyses


För övriga sidor om EU-migranter se innehållsregistret (tidigare register) eller använd sökfunktionen här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *