Hans Swärd och Per Eriksson i Lund har åsikter om hemlösa… eller EU-migranter?

Hans Swärd (professor i socialt arbete vid Lunds universitet) och Per Eriksson (f.d. rektor vid Lunds universitet, men som ibland uppges fortfarande vara rektor vid Lunds universitet med en epost hörandes till Lunds Universitet; per.eriksson@rektor.lu.se) har slagit sina … huvuden ihop och författat en insändare om ”hemlösa”.

Dessa två personer är annars kända för att bara skriva om EU-migranter (deras intresse för att debattera dessa frågor verkar emellertid inte vara riktigt lika stort). De har inte visat något intresse för hemlösa tidigare och tycks leva i villfarelsen att EU-migranter är hemlösa.

Det är svårt att förstå vad dessa herrar är ute efter, men jag tror jag vet orsaken till deras skrivelse, nämligen att Lunds kommuns beslut om att inrätta IOP-avtal med bl a Per Eriksson har överklagats till Förvaltningsrätten.

Innebär upphandlings- och anbudsförfaranden att färre med utbildning arbetar med hemlösa?

Dagens upphandlings- och anbudsförfaranden riskerar att medföra att färre personer, som har utbildning för det, arbetar med hemlösa.
Frivilligorganisationerna kan också bli uppbundna till kommunerna och tappar sin samhällskritiska udd.

Har antalet hemlösa ökat sedan 2011?

Kommunernas beräkningar tyder på att antalet hemlösa har ökat sedan Socialstyrelsens senaste nationella kartläggning som slog fast att omkring 34 000 personer i Sverige var hemlösa 2011.

Red’s kom:
Det hade varit bra med något mer konkret än spekulationer. Dvs en ny nationell kartläggning.

Hemlösa i Malmö: 200 fler vuxna och 200 fler barn på ett år

Malmö kommuns årliga kartläggning visar att hemlösheten i staden har ökat sedan i fjor. Antalet hemlösa vuxna har stigit från 1 142 till 1 333. Antalet barn som var hemlösa hade den 1 oktober 2015 ökat från 467 till 675. Även Lund redovisar en ökning av hemlösheten.

Red’s kom:
Med statistik kan man bevisa exakt vad man vill. En noga granskning av dessa siffror krävs för att de ska ha något som helst värde.

Har statens och kommunernas ambitioner för hemlösa sänkts?

Såväl statens som kommunernas ambitioner för de hemlösa har sänkts.

Red’s kom:
På vilket sätt?

Fler härbärgen sedan 1990-talet

Efter att kommunerna näst intill avskaffade sina härbärgen för hemlösa under 1970- och 1980-talen har det sedan 1990-talet skett en återuppbyggnad.

Red’s kom:
Detta kräver en betydligt djupare analys. Den återuppbyggnad av ”härbärgen för hemlösa” som t ex skett de senaste åren torde till närmast 100% vara riktad till icke-hemlösa EU-migranter.

Vem kräver tak-över-huvud-garanti?

Det finns krav på en nationell tak-över-huvud-garanti. Till exempel vill Stockholms stadsmission ändra i socialtjänstlagen så att alla hemlösa har rätt till tak över huvudet.

Red’s kom:
Är det någon annan än Stockholms stadsmission/Marika Markovits (och enstaka andra vänsterextremister) som krävt en dylik garanti (för EU-migranter)?

Religiösa organisationer ska inte ge sig in i politik. Det är inget de behärskar. Låt staten fortsätta vara skild från kyrkan, så mycket det går.

Förslaget är ett uttryck för den desperata situation som många frivilligorganisationer befinner sig i när de möter människor som saknar nattlogi.

Red’s kom:
Nej, förslaget är inte uttryck för någon desperat situation annan än den som skapats av religiösa organisationer och frivilligorganisationer.

Tak-över-huvudet-garanti ger härbärge med låg kvalitet och dyra kostnader?

Men en tak-över-huvud-garanti leder till att hemlösa garanteras rätten till en härbärgesplats med låg kvalitet och till dyra kostnader.

Red’s kom:
Det är väl helt beroende på hur detta härbärge läggs upp och inget man kan förutsätta sker per automatik?

Garantin gynnar entreprenörer och följden blir en växande marknad för härbärgen som konkurrerar med låga priser.

Red’s kom:
Är det bättre med dyra härbärgen?

Vad innebär ”skäliga levnadsförhållanden”?

Socialtjänstlagen föreskriver att alla ska ha rätt till skäliga levnadsförhållanden och i det ingår en fast bostad.

Red’s kom:
Det kan man tycka, men det står inget i socialtjänstlagen om att fast bostad ingår i ”skäliga levnadsförhållanden”. Det står faktiskt inte ens i socialtjänstlagen att alla har rätt till ”skäliga levnadsförhållanden”.

Framför allt innebär inte socialtjänstlagen att all världens medborgare har rätt till en fast bostad i Sverige, så som Hans Swärd och Per Eriksson vill tolka regelverken, även om de inte vill säga det rakt ut i aktuellt sammanhang.

Tak-över-huvudet-garanti är att sänka ambitionerna

Även om inte socialtjänsten lever upp till sina skyldigheter finns det knappast någon anledning att sänka ambitionerna genom att övergå till en tak-över-huvud-garanti som lägsta nivå.

Red’s kom:
Det är inte så lätt att förstå vad de menar, men när det gäller EU-migranter så är det givet att det inte ska eller får finnas en tak-över-huvudet-garanti.

Härbärgen har välkända negativa effekter

Härbärgenas negativa effekter är välkända.

Kommunernas ambition är att de som bor på härbärgena bara ska göra det en kort tid, men all erfarenhet visar att det är svårt att slussa människor vidare.

Red’s kom:
Alldeles särskilt gäller detta härbärgen för EU-migranter.

De hemlösa är också rädda för övergrepp på härbärgena, en del sover hellre ute.

Red’s kom:
EU-migranternas våldsamma beteende är välkänt och det finns tillfällen när omfattande slagsmål mellan i princip alla härbärgets EU-migranter fått avbrytas av polis efter att volontärer flytt i panik.

Dessutom drar härbärgena till sig droger, gästerna har svårt att hålla sig drogfria.

Red’s kom:
EU-migranternas fäbless för alkohol och droger är välkänt.

Vill skrota upphandlings- och anbudsförfaranden för härbärgen

Dagens upphandlings- och anbudsförfaranden riskerar att medföra att färre personer, som har utbildning för det, arbetar med hemlösa. Kommunerna upphandlar härbärgen, soppkök, värmestugor och stödåtgärder av frivilligorganisationer eller av privata aktörer.

Red’s kom:
Lunds kommun har aldrig någonsin upphandlat Joakim Månsson Bengtssons och Per Erikssons verksamhet med gratis camping och härbärge för EU-migranter.

När har någonsin verksamhet för EU-migranter upphandlats av en kommun?

Vilken utbildning har Joakim Månsson Bengtsson (MP) och Per Eriksson för sin verksamhet riktad till EU-migranter?

Anser att kommuner inte är kompetenta att jämföra anbud

När flera aktörer lämnar anbud för att utföra en tjänst ska kommunerna jämföra kostnader och kvalitet. Men det är svårt.

Kostnadsjakten kan till exempel göra att man inte tar reda på vad de hemlösa tycker.

Red’s kom:
Det finns risker med allt, men sedan kan man fråga sig om de hemlösas önskemål är väsentliga i sammanhanget? Varje normalintelligent person – ingen särskild utbildning behövs för detta – kan se vad som är viktigt för hemlösa (till vilka EU-migranter alltså inte räknas). Då borde även de med utbildning inom området kunna se detta, tycker man.

Spänningar mellan utförare?

Och istället för samarbete kan konkurrensen om anbuden innebära spänningar mellan olika utförare.

Red’s kom:
Varför det? På vilket sätt?

Upphandling är skiljt från upphandlingsförfarande

Ofta upphandlas olika delar av insatserna för hemlösa var för sig utan hänsyn till helheten och behov av samordning.

Red’s kom:
I sådana fall är det upphandlingsförfarandet som är fel, inte upphandlingen i sig.

Vill ha långa bindningstider och minskad möjlighet till omförhandlingar, dvs IOP-avtal

Korta bindningstider och omförhandlingar av avtal leder till en ryckighet för en grupp som är i behov av kontinuitet.

Red’s kom:
När det handlar om verksamheter som snabbt kan förändras är korta bindningstider en förutsättning och avtal måste kunna omförhandlas beroende på de förändringar som sker löpande.

Swärd & Eriksson sätter likhetstecken mellan frivilligorganisationer och vänsterextremister

Det kan också göra att frivilligorganisationerna blir uppbundna till kommunerna och tappar sin samhällskritiska udd.

Red’s kom:
Skulle det vara någon förlust för samhället om vänsterextremister får en sysselsättning i sina liv annat än att allmänt protestera mot samhället på ofta obegripliga grunder?

Standardfloskel: sätta olika grupper mot varandra

Många förändringar sker successivt. Det finns en risk för att allmänheten börjar se hemlöshet som ett normaltillstånd eller sätta olika grupper mot varandra.

Red’s kom:
Och här kom vänsterextremisternas ständigt upprepade floskel om att man inte ska sätta olika grupper mot varandra. Olika grupper ställs alltid mot varandra, det har alltid varit så och kommer att fortsätta under massor med decennier, till dess att vi uppnått ett utopiskt samhälle.

Flyktingar, EU-migranter och hemlösa – En situation skapad av regeringen

Flera kommuner som tar emot många flyktingar har fattiga EU-medborgare som tillfälligt vistas i kommunen plus många hemlösa i förhållande till befolkningen. Dessutom är det svårt att få fram tillräckligt med bostäder. För att klara upp denna komplexa situation måste kommunerna få stöd av staten.

Red’s kom:
Det är givet att kommuner måste få stöd av staten för den svåra situation som staten – främst S+MP-regeringen – försatt kommunerna i. Vem begriper inte detta?

Men vad gäller välgörenhet för EU-migranter – som Swärd & Eriksson smyger in här – är det inget kommuner ska eller får ägna sig åt. Med eller utan statligt stöd.

Ekonomisk stödform?

Regeringen bör inrätta en ekonomisk stödform som gör att kommunerna kan utveckla sitt arbete för att minska hemlösheten.

Red’s kom:
Det är ett lite väl flummigt önskemål.

Åtgärderna bör ha vetenskapligt stöd som visar att de kan ge resultat.

Red’s kom:
Bör? Är inte det ett absolut krav?

Den negativa trenden med härbärgen måste vändas och det måste bli ett slut på att barn i Sverige tvingas tillbringa sin barndom i hemlöshet.

Red’s kom:
I detta sammanhang hade det inte varit helt ointressant med en uppgift om hur många barn i Sverige som tillbringar sin barndom i hemlöshet! Är det någon som ens har en aning om hur många det handlar om?

Hur kan hemlöshetsarbetet professionaliseras?

Regeringen bör ge Socialstyrelsen i uppdrag att i samarbete med landets universitet professionalisera hemlöshetsarbetet och stoppa den utveckling där allt fler icke-professionella personer arbetar med hemlösa.

Red’s kom:
Det är väl en god tanke, men kanske inte i samarbete med Hans Swärd, Per Eriksson och andra som har en extremt vinklad bild av verkligheten. Samarbete måste ske med personer som inte har extrema och osakliga åsikter.Klicka här för att gå till artikeln i SDS, 2015-12-29
Se även bl a;
Hans Swärd och Per Eriksson i Lund har fel om EU-migranter och tiggeriförbud

Den galna professorn: Ogillar avhysningar av EU-migranters olagliga bosättningar

Propagandaprofessorerna Swärd & Haglund försöker minimalisera problemen med EU-migranter


Aktivister befäster EU-migranters utsatthet – inhumant och osolidariskt


EU migranter – Bilder du inte får se i media

För övriga sidor om EU-migranter se innehållsregistret eller använd sökfunktionen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *