”Ensamkommande” ges konkurrensfördelar till jobben – Gratis körkort

En stor andel av de migranter som kommer till Sverige och är över 40 år får aldrig någonsin ett arbete i Sverige. De lever på bidrag livet ut.
För de migranter som lyckas få ett jobb så tar det många år och möjliggörs i normalfallet endast genom stora samhällskostnader, i form av utbildning och många/dyra bidrag (förutom de skyhöga kostnaderna för bl a vård och rättssystem som migrationen per automatik leder till).

Varför är det så svårt att få nyanlända i arbete?

Anledningen till att det är så svårt att få in migranter i arbete är främst;
1. Det finns väldigt få jobb i Sverige. Särskilt av den typ av jobb som oftast krävs, dvs låg- och okvalificerade. Se: 53% av alla jobb i Sverige borta om 9 år
2. Migranter (som nästan uteslutande kommer från starkt avvikande kulturer i Mellanöstern och Afrika) har i de flesta fall en låg/undermålig utbildning, om än alls någon.
Enligt statistik från Skolverket så lyckas två av tio migranter som gått språkintroduktion lära sig svenska och få tillräckliga betyg för att kunna fortsätta med ett vanligt gymnasieprogram.

3. Det finns inga krav att integrera sig i det svenska samhället.

Kravlöst Sverige

Generellt bland de politiska partierna gäller att man inte vill ställa krav på migranterna. Varför politiker inte förstår – eller vill förstå – att detta är grundläggande kan man fråga sig.

För dessa politiska partier är det heller inte tänkbart att en förutsättning för permanent uppehållstillstånd (PUT) är att man har ett riktigt arbete, som inte är tidsbegränsat och som inte är skattesubventionerat.
En annan förutsättning för PUT och för att kunna integreras i samhället måste rimligtvis vara att man kan kommunicera problemfritt på det svenska språket.

Hur skapa okvalificerade jobb, och varför?

Den i praktiken enda lösning som S+MP-regeringen och alla övriga partier – utom SD – har på samhällsproblemet med att få migranter i arbete är att Sverige ska ”skapa” jobb som det inte finns något egentligt behov av.

Hur detta ska gå till är det ingen som kan svara på och vad samhällskostnaden för detta blir är det inte ens någon som räknat på. Sveriges okritiska journalister vill tydligen inte veta eftersom de aldrig frågar om detta.

Utlänningar ska ges företräde till jobb i Sverige

Utöver att på något oredovisat sätt skapa arbeten som Sverige inte är i behov av, och som inte driver utvecklingen framåt, så vill de politiska partierna att arbetsgivare som anställer utländska medborgare istället för svenska medborgare ska belönas på olika sätt. Detta går som en röd tråd genom förslagen från nästan alla politiker (inkl. Moderaterna).

Särbehandling av utländska medborgare

Förutom att gynna arbetsgivare som väljer utländska medborgare framför svenska medborgare så är en annan metod, som frekvent används och som partierna vill ska användas t o m mycket mer, att särbehandla utländska medborgare till nackdel för svenska medborgare.

Särbehandlingen sker i regel genom att det som svenska medborgare måste betala för det får utländska medborgare gratis (inte i form av lån). Inte ens i de fall särbehandlingen leder till arbete så behöver de utländska medborgarna betala tillbaka sin skuld till Sverige och dess skattebetalare.

Här nedan följer exempel på hur utländska medborgare särbehandlas, med som konsekvens att det blir än svårare för svenska medborgare (inte minst ungdomar) att få ett arbete:

Gratis körkort för ”ensamkommande ungdomar”

Pär Åhden, avdelningschef, Individ- och familjeomsorgen, Skellefteå kommun, skriver följande:

Skellefteå kommun har sedan lång tid tillbaka tagit emot ensamkommande ungdomar. Vårt uppdrag är att erbjuda ett tryggt boende där utbildning, integration och etablering blir så bra som möjligt.

Under många år har vi sett att ungdomar har lättare att etablera sig i samhället och få ett arbete om de har körkort.

Skellefteå kommun har stora geografiska utmaningar där körkort i högre utsträckning efterfrågas.

Vi prioriterar därför detta utifrån de medel vi får för vårt mottagande. Teoridelen utgör inte någon kostnad, bidraget till körlektioner är individuellt utifrån hur många individen behöver. Individen bidrar dessutom alltid själv ekonomiskt.

Bidraget har funnits sedan 2008 och sedan dess har 63 personer fått stöd med en del av körkortet av oss. Av dessa personer har 37 fått jobb och 17 studerar vid högskola, universitet och arbetar extra.

När det gäller andra placerade ungdomar, oavsett om ungdomarna är födda i Sverige eller utomlands, erbjuder vi i vissa fall även samma insats till dessa.

Red’s kom:
Notera hur ospecifik Skellefteå kommun är! Men så här får vi tolka det;
• Bara i Skellefteå har 63 ”ensamkommande ungdomar” (gissningsvis i huvudsak från Afghanistan där bidrag ofta går till heroin) fått bidrag till körkort.
• Hur stor del som skattebetalarna får stå för vill Skellefteå kommun inte avslöja. Men i realiteten lär det vara 100%!
• När Skellefteå kommun skriver ”Individen bidrar dessutom alltid själv ekonomiskt” så menas att de ”ensamkommande ungdomarna” betalar en mindre del av körkortet med stöd av andra bidrag från skattebetalarna.

Bl a följande frågor uppstår osökt:

  1. Är det rimligt och i demokratisk ordning att nyanlända ges konkurrensfördelar (körkort är naturligtvis bara en av dessa) framför svenska medborgare om jobben?
  2. Dessa bidrag torde stå i strid med lagen som säger att en kommun inte får särbehandla människor. Varför följs inte lagen om detta?
  3. Varför utgör själva teoridelen inte någon kostnad för skattebetalarna?
  4. Hur många av de 37 ”ensamkommande ungdomarna” som fått ett arbete skulle inte fått ett jobb om de inte fått ett körkort gratis?
  5. Hur många av dessa jobb är skattefinansierade? Vad har nettokostnaden varit för dessa ”ensamkommande ungdomar”.
    Notera hur beteckningen skiftat från ”ensamkommande flyktingbarn” till ”ensamkommande ungdomar”. De är emellertid ofta varken barn eller ungdomar, utan vuxna. Dessutom är förmodligen de sällan flyktingar (särskilt inte de från Afghanistan, eftersom större delen av detta land inte är farligare än t ex Malmö). De är endast ekonomiska flyktingar som upptäckt att det lönar sig att flytta till Sverige och dra nytta av välfärden här.
  6. Vad betyder meningen; ”När det gäller andra placerade ungdomar, oavsett om ungdomarna är födda i Sverige eller utomlands, erbjuder vi i vissa fall även samma insats till dessa”?
    Vad menas med ”andra placerade ungdomar”?
    Hur många är dessa?
    Hur många av dessa är födda i Sverige?

Det är givetvis viktigt att så många som möjligt av de migranter som Sverige tar emot inte blir bidragstagare på livstid, men det kan sticka lite i ögonen om samhället prioriterar andra länders medborgare framför svenska medborgare. Speciellt när det leder till sämre levnadsförhållanden för svenska medborgare.

Källa: Varför betalar kommunen körkort till ensamkommande unga flyktingar?


SR skriver om körkort till ”ensamkommande” i Malmö:
Att ha körkort innebär en viss frihet och kan vara viktigt om man ska ta sig någonstans, inte minst i arbetslivet. I Malmö får nyanlända unga hjälp med körkortsteorin av Ensamkommandes förbund.

Körkort är en merit, och en stor del i att få jobb och att komma in i samhället, säger Omid Mahmoudi, verksamhetsledare på Ensamkommandes förbund i Malmö.

Red’s kom:
Gäller det inte för svenska ungdomar?

– Vi såg behovet och sökte pengar från Allmänna arvsfonden för att kunna ordna det här.

Volontärer hjälper ensamkommande ungdomar att klara körkortsteorin, som inte alltid är helt lätt för en person som är ny med svenska språket.

Har projektet gett resultat?
– De flesta som deltog förra året har körkort i dag, säger Omid Mahmoudi.

Red’s kom:
Är det ett självändamål för utländska medborgare att få gratis körkort i Sverige? Tydligen har dessa gratis körkort inte lett till arbete för någon.


SR skriver om körkort till ”ensamkommande” i Kramfors:
Nu har kommunen beslutat att ensamkommande flyktingbarn också ska få hjälp att ta körkort för att lättare kunna klara sig i ett kommande arbetsliv. Det enligt ett beslut i BAS-nämnden (Bistånds-, arbetsmarknads- och sociala service-nämnden) i Kramfors.

Den totala kostnaden för körkorten beräknas till 10 000 kronor per ungdom. Men det rör sig inte om några extrakostnader för kommunen, säger nämndens ordförande Jonne Norlin till P4 Västernorrland. Pengarna tas från de pengar hemmen för ensamkommande flyktingbarn får, det rör sig om en omfördelning, enligt Jonne Norlin.

Kramfors har sjutton platser för ensamkommande flyktingbarn, fyra av dem för asylsökande och tretton för barn som redan fått uppehållstillstånd.


Även i t ex Laholm och Örebro har ”ensamkommande ungdomar” fått gratis körkort.

I Härnösand finansieras den personal som övningskör med ”ensamkommande ungdomar” genom statliga bidrag som kommunen erhåller.

I Spånga betalar ”ensamkommande ungdomar” endast 800 kr för körkortsteori och 40 timmars körlektioner med personal, teori och 4 körlektioner på trafikskola, risk 1:an och 2:an, halkbana, en uppkörning och teoriprov.

I Katrineholm får ”ensamkommande ungdomar” använda sina studiebidrag för att betala körkortstillstånd och teori- och körlektioner på trafikskola.



Expressen skriver:

Körkort, jobb och egna bostäder.
Tierps kommun berättar i en undersökning hur integrationen lyckats för flyktingungdomarna.

– Det gick med hjälp av hela samhället som ställde upp, säger Shafa Mahmoud, 22, i dag undersköterska inom hemtjänsten.

Det var svårt att lämna föräldrar, syskon, den lilla byn utanför Mogadishu i Somalia. Och att under en lång tid inte veta vad som har hänt med familjen. Men Shafa Mahmoud säger att han stod inför ett svårt val. Fly, eller ansluta till terrorgruppen Al-Shabab.

Som 16-åring, i sällskap med andra ungdomar i samma situation, sökte han sig till Sverige. Han hamnade i Tierp på HVB-boendet Bergis.
– Ärligt talat var det en jättesvår situation. Jag hade tur som kom med andra ensamkommande flyktingbarn, berättar Shafa Mahmoud.

• 33 procent av de ensamkommande ungdomarna kom från Afghanistan och 19 procent från Irak. [Resterande 48% av de 21 ”ensamkommande” kom från Somalia, Eritrea, Nigeria, Ghana, Guinea, Niger och Mongoliet]
•  I genomsnitt fick ungdomarna vänta fyra månader på permanent uppehållstillstånd, PUT.
• 43 procent har valt att bo kvar i Tierps kommun och endast 19 procent har flyttat utanför länet. [2% har åkt tillbaka hem]
• 76 procent hade en taxerad inkomst år 2015 och genomsnittsinkomsten var 178 000 kronor. Detta kan jämföras med 120 600 kronor som var Uppsala läns genomsnittsinkomst för unga vuxna 2014. [Utländska ungdomar tjänar mer pga utländska ungdomar ges särskilda förmåner som svenska ungdomar inte får]
• Enligt Skatteverket har sex av ungdomarna tjänat över 300 000 kronor under år 2015 [På vad? Hur stor del skattefinansierat?], medan fem ungdomar tjänat 0 kronor. [De 24% som saknade taxerad inkomst!?]
19 procent av ungdomarna förekommer i kronofogdens register över skuldindrivning. Motsvarande siffror på nationell nivå är fyra procent. I rapporten står det; ”Jämfört med övriga unga vuxna i Sverige är skuldsättningen för ensamkommande ungdomar väsentligt högre.”]
• Hälften av ungdomarna har tagit CSN-lån, 17 procent har lån över 70 000 kronor [Praktiskt att kunna ta lån som inte behöver betalas tillbaka när de åker hem eller till något annat land].
• Ingen av de ensamkommande ungdomarna från Tierp har blivit lagförda för brott hos Tingsrätten i Uppsala län. [Pga att de som begått brott inte avslöjats, bevisningen varit otillräcklig eller pga att de lagförts någon annanstans?] Motsvarande siffra för ungdomar i åldern 15-19 år i riket är 6,7 procent.
• 52 procent har B-körkort [På skattebetalarnas bekostnad], motsvarande siffra för unga vuxna i Sverige är 57 procent [Får själva bekosta sina körkort].
• De ungdomar som bor kvar i Tierp har alla förstahandskontrakt [Tack vare att de får bidrag och bostäder som svenska ungdomar inte får].
• Hälften av ungdomarna har fortsatt studera och tagit examen efter studier på grundskolenivå [Notera avsaknaden här av jämförelse med svenska ungdomar].
• Ingen av de intervjuade ungdomarna uppgav att de var arbetslösa. [Trots att de var detta. Är det inte bättre att utgå från fakta än från personligt tyckande?]
Två tredjedelar hade fast anställning [Nej, det är en tredjedel. 8 av 24 hade en fast anställning. Hur stor del är skattesubventionerade anställningar?] och en tredjedel hade korttidsanställning/vikariat.
[Efter 10 år hade 8 av de 24 ”ensamkommande” en fast anställning som; ”Boendestödjare”, ”Fritidsgård”, Lagerarbetare, Busschaufför, Kock, Industritekniker (som Lernia har en kort distansutbildning för) samt en undersköterska. Resterande sju ”ensamkommande” med någon form av arbete har eller hade haft en korttidsanställning eller vikariat som ”Boendestödjare”, ”LSS-boende”, ”Hemtjänsten”, ”Hantverksservice”, Lagerarbetare, Vaktmästare och Servitör.
I antal var det alltså – efter 10 år av omfattande insatser av samhället – upp till 15 ”ensamkommande” av 24 som har eller hade haft någon form av arbete.]

En tredjedel uppger att de klarat sig utan försörjningsstöd efter 21-årsdagen, en tredjedel har haft försörjningsstöd 3-6 mån och en tredjedel har behövt försörjningsstöd 1-3 år.
Källa: Rapporten ”Uppföljning av ensamkommande ungdomar i Tierp” från januari 2017 [Notera att Expressens starkt partiske journalist, Diamant Salihu, inte vill uppge länken till rapporten].

Red’s kom:
Varje punkt i ovanstående statistik kan ifrågasättas på flera sätt.

Det ska särskilt noteras att rapporten är anonym (liksom ett antal av källorna). Ingen vågar tydligen stå för påståendena i rapporten.

Det ska också särskilt noteras att följande står i den märkbart subjektiva rapporten;
Kartläggningen utgår från 24 ensamkommande ungdomar som blivit inskrivna på HVB Bergis, fått uppehållstillstånd senast 2012 och haft fortsatt placering fram till 21 års ålder, eller skrivits ut tidigare på egen begäran.

Registerdata gäller 21 ungdomar. Bortfallet består av 2 ungdomar som flyttade vidare till andra boenden inom en kort tid och 1 ungdom fick LSS insatser.

Intervjudata gäller 15 ungdomar. Bortfallet består av de 3 ovanstående samt av 4 ungdomar som inte gick att få tag på och 2 ungdomar som avböjde deltagande.

Således utgår statistiken utifrån de ”ensamkommande ungdomar” som ger ”bäst” resultat, vilket Expressens starkt partiske skribent, Diamant Salihu, gärna utelämnar info om.

Statistik (dessutom partisk) på 15-21 personer (och i stora delar baserat på deras personliga tyckande) som särbehandlats är naturligtvis ingen relevant statistik, men så fungerar det när vänstern försöker hjärntvätta det svenska folket.


Se även bl a;
Varför ljuger Löfven om de nyanländas utbildning och yrkeskunskaper?

Syrier inte högutbildade även om de är mer utbildade än Stefan Löfvén


Tino avslöjar det politiker och media försöker dölja om invandringen

Är det arbetsförmedlingens uppdrag att fiffla med statistik om nyanlända?


FN varnar för ökad rasism i Sverige


Skellefteå lägger mer än 100 000 kr för att försörja EU-migranter

Skellefteå vräker svenska barn men avhyser inte EU-migranter

Barn till EU-migranter som i 4 år olagligt vistats i Sverige börjar skolan

Unicef vill ge EU-migranter och deras barn särrättigheter i Sverige


För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.

En reaktion på “”Ensamkommande” ges konkurrensfördelar till jobben – Gratis körkort”

  1. En förutsättning för att komma som ensamkommande är att de är under 18-år. Men gratis körkort är inga problem.

    Red’s kom:
    En förutsättning att komma som ensamkommande är faktiskt bara att man inte visar sina id-handlingar och säger att man är under 18 år. Det är valfritt om man vill låta sig ålderstestas… eftersom Sveriges politiker tycker att Sverige inte har rättighet att kontrollera uppgifter från utländska medborgare som vill dra nytta av välfärden i Sverige.

    Är det inget problem att de som utger sig för att vara ensamkommande under 18 får särskilda fördelar som svenska medborgare inte får och som därmed leder till att färre svenska medborgare får jobb?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *