Danmarks regering (Lars Løkke Rasmussen) har lagt fram 34 punkter för att strama åt flyktingpolitiken i respons på det ökade flyktingtrycket (där Danmark tagit emot lika många asylsökande under hela året som Sverige tar emot på en vecka).
Allt Sveriges politiska partier lyckats komma fram till är att i framtiden ska inte permanenta uppehållstillstånd ges per automatik. Det skulle aldrig ha varit så, och vi kan nu konstatera att det inte heller påverkar flyktingströmmen, som saknar bortre gräns, till Sverige. Om inget riktigt drastiskt görs kan ytterligare en miljon flyktingar komma till Sverige nästa år.
Det kommer att bli många tuffa år framöver för svenska folket där den redan bristfälliga välfärden i Sverige ofrånkomligen försämras rejält. Allt detta endast pga handlingsförlamade, okunniga och inte sanningsenliga politiker som i sin politiska korrekthet raserar det Sverige byggt upp under tidigare år.
När kommer Sveriges S+MP-regering sluta föra folket bakom ljuset och börja ta lite ansvar för landet med nödvändiga åtstramningar i asyl- och flyktingpolitiken?
Ändringar av villkor på asylområdet:
1. Begränsningar i varaktigheten för uppehållstillstånd till flyktingar
2. Uppskjutning av rätten till familjeåterförening för flyktingar med tillfälligt skydd
3. Skärpning av möjligheten att få permanent uppehållstillstånd
4. Åtstramning av reglerna för återkallande av flyktings uppehållstillstånd
5. Gebyrbetaling (Avgift Betalning?)
6. Ökad egenbetalning för asylsökandes uppehåll i Danmark
7. Möjlighet att undersöka om asylsökande har medtagna medel
8. Minskning av matpengar vid ökad användningen av caféer i flyktingförläggningarna
9. Minskning av ekonomiska fördelar för asylsökande
10. ”Tilbagerulning” av extraordinär asylrådgivning
11. ”Tilbagerulning” av asylavtalet
12. Integrationsbidrag utvidgas till att omfatta fler
13. Reform av regler för familjeåterförening, etc.
14. Återinförande av ”integrationspotential-kriteriet” för val av kvotflyktingar
15. Avskaffande av statens ersättning för transport vid återförening av inhemska flyktingar
Retur av avvisade asylsökande, etc.
16. Förstärkta insatser för att skicka tillbaka avvisade asylsökande och andra illegala utlänningar
17. Ökad möjlighet till frihetsberövande av avvisade asylsökande, etc.
18. Kortare tidsfrist för utresa
19. Skärpt övervakning av utlänningar i utresecentrum
20. Nytt utresecenter på avstånd från större städer
21. Mer konsekvent användning av anmälningsplikt och uppehållsplikt
Nya möjligheter för myndigheternas utbyggnad av boende och frihetsberövande kapacitet, etc.
22. Ökade möjligheter för boende, inklusive tält
23. Möjlighet att avvika från bygglagen när det gäller asylboende
24. Möjlighet att utan ägarens medgivande i nödsituationer använda offentlig egendom för asylboende eller häkten
25. Möjlighet att tvinga kommunerna till operatörsansvar för asylcentra
26. Möjlighet till stöd från den privata sektorn för att lösa myndigheters uppgifter på utlänningsområdet
Nya möjligheter för polisens kontroll av utlänningars inresa och vistelse i Danmark och upprätthållande av lugn och ordning
27. Upprättande av av flyktingförläggningar/mottagningscenter
28. Möjlighet att begränsa domstolsprövningen av frihetsberövade utlänningar till endast efter begäran om detta
29. Möjlighet att kvarhålla asylsökande i syfte att fastställa identiteten, etc
30. Skärpning av straff för tiggeri
31. Möjlighet att stoppa buss, tåg och färjetrafik
Mer flexibel placering av bostäder
32. Lättnader på krav i rum/utrymme, etc. för bostäder till flyktingar
33. Lättnader i föreskrifterna om buller och miljö för bostäder till flyktingar
34. Förbättrade integrationsprogram
Alla de initiativ som regeringen föreslår är förenliga med grundlagen och Danmarks internationella åtaganden.
Danmarks statsminister, Lars Løkke Rasmussen, säger (Aktuellt 13/11 21.00):
Om det finns en reel möjlighet att skicka hem en person så ska vi använda oss av frihetsberövande i största möjliga omfattning.
Om det inte finns en reell möjlighet så kan vi enligt konventionerna inte frihetsberöva dem. Då kommer vi istället att upprätta ett nytt utresecenter på stort avstånd från större städer, och införa anmälningsplikt där.
Alla åtgärder syftar uttryckligen till att bromsa tillströmningen av migranter till Danmark i den nuvarande migrant- och flyktingkrisen (som de svenska politiska partierna – särskilt Centerpartiet och Vänsterpartiet – knappt ens vill erkänna finns).
I Sverige är politikerna (inte bara S+MP-regeringen) livrädda för att ens nämna något om att ett syfte med de åtgärder som görs är att minska strömmen av migranter till landet.
Den danska regeringen vill bl a ge polisen tillstånd att visitera asylsökande och genomsöka deras bagage.
Det är svårt att förstå att detta inte gjorts tidigare. Det måste rimligtvis vara obligatoriskt. Inte minst för rikets säkerhet. I Sverige framgår det av Utlänningslagens 9 kapitel 2 § (Kontroll av personer enligt kodexen om Schengengränserna) att polisen är skyldig att vistera asylsökande och genomsöka deras bagage. Den svenska polisen verkar dock strunta i att följa lagen i detta avseende.
Migranternas pengar och värdesaker för att täcka uppehället ska säkras.
Den redan från början hårt kritiserade migrationsöverenskommelsen mellan partierna den 23/10, som Sveriges största parti – SD – uteslöts från, är överspelad;
• Korta handläggningstiden för asylansökan
• Skapa utrymme för fler asylsökande på anläggningsboende
• Försörjningskrav vid anhöriginvandring
• Tillfälligt uppehållstillstånd som huvudregel införs under en begränsad tid
• Lagliga vägar att söka asyl
• Översyn ensamkommande flyktingbarn
• Sverige ska begära att vara med i omfördelningen av migranter enligt RIF-rådets beslut av den 22 september (dvs ännu fler flyktingar till Sverige)
• Tidiga insatser under asyltiden
• Kommunerna ska dela på ansvaret för mottagande av nyanlända
• Snabbare och bättre etablering
• Utvidgning av möjligheter till YA-jobb
• Fler möjligheter till praktik
• Utvidgning av RUT-avdraget
• Tydligare krav för att erhålla försörjningsstöd
• Begränsning av föräldrapenning
• Ytterligare möjligheter att klara boendesituationen
• Fler skolplatser
• Fler lärare och fler vuxna i skolan
• Ansöka tillgängliga EU-medel
• Engångspengar till kommuner och civilsamhälle
• Utformning av kommunstöd för bostadsbyggande
Nu måste det till avsevärt kraftfullare och mer konkreta åtgärder, samt med omedelbar verkan! Den politiska korrektheten, flosklerna och plattityderna måste bort och åtgärder måste börja införas redan under de närmaste dagarna pga den svåra situation som S+MP-regeringen försatt Sverige i.
Se även bl a;
Sverige inför gränskontroller: Ökar strömmen av migranter & asylansökningar i Sverige
Tyskland lämnar Schengen med omedelbar verkan (2015-09-14) – När gör Sverige likadant?
Flyktingar/migranter till EU, hur många, varifrån och till vilket land – Sveriges flyktingpolitik
Migrationsverkets prognoser lika meningsfulla som väderprognos för nästa år – Lista över vilka länder asylsökande kommer från till Sverige!
14 av 28 EU-länder tar emot kvotflyktingar – Sverige flest!
Sverige har tagit emot 6 gånger fler flyktingar än Tyskland
Dublinförordningen tolkas idag av Sverige helt annorlunda jämfört med igår
Grekland blir krigszon när syriska och afghanska migranter (”flyktingar”) drabbar samman
Svenskar mest invandringspositiva i EU… eller?
58% av svenskarna vill ha minskad invandring – MP-väljare avviker
Novus juni 2015: 76% i Sverige tycker som SD i invandringspolitiken
Minska kostnaden för flyktingmottagandet föreslås av KD
MP säger nej till överenskommelse där KD-förslagen ingår
Dramatiska förändringar krävs i Sveriges migrationspolitik – måste ske nu!
Henrik Arnstad i debatt om flyktingar – alla tokigheter listas här
Per Svensson, SDS, försvarar Sveriges åsiktskorridor om flyktingar
Debatt om flyktingpolitiken: Kristina Persson (S), Fredrik Malm (FP), Paula Bieler (SD)
Debatt med Boel Godner (S) – Finns inget tak för antalet flyktingar i Sverige
Hans Rosling har fel om migrationen – migranter är inte flyktingar
Hans Rosling vilseleder svenska folket om migranter/flyktingar
För sidor om EU-migranter se innehållsregistret.