Bojkotta företag som ger efter för vänsterextremisters utpressning

Leksaksföretaget Lego har nyligen sagt upp sitt avtal med Daily Mail efter att kritik har riktats mot den brittiska tabloiden.

Kritikerna menar att tidningen har bidragit till att sprida hat mot flyktingar.

Red’s kom:
Bl a enligt det norska Dagbladet är ”kritikerna” en brittisk pappa.

Men två kan spela det spelet. Om alla förnuftiga människor bojkottar företag som ger efter för vänsterextremister, som t ex Grand Hotel och Lego, kan det bli ett slut på dessa ständiga utpressningar av vänstern.

Och om Facebook och Twitter fortsätter favorisera vänsterextremisterna så gäller samma sak där. T ex kan man börja med att bojkotta Facebook & Twitter under januari månad. De minskade reklamintäkterna skulle slå hårt mot Facebook. Det handlar bara om att engagera sig och motivera andra.

Makten sitter hos majoriteten, och inte hos den lilla klicken vänsterextremister som tycker att vi ska göra som de vill.

Första företag som vänsterextremisterna lyckats styra

Som första stora företag att reagera på kampanjen ”Stop funding hate” – Sluta finansiera hat – slutar leksaksföretaget Lego att annonsera i den brittiska tabloiden Daily Mail, skriver tidningen Independent.

I ett meddelande på Twitter skriver företaget: ”Vi har avslutat avtalet med Daily Mail och planerar ingen framtida marknadsföring i tidningen”.

Facbook-grupp med vänsterextremister över hela världen

Kampanjen Stop funding hate startades i sociala medier i augusti efter reaktioner på vad som ansågs vara ”hat, diskriminering och demonisering” av flyktingar i vissa tidningar.

Genomslaget blev stort och i dag har kampanjens Facebooksida över 155.000 följare.

Legos samarbete med Daily Mail har bland annat inneburit att läsarna har kunnat få med gratis Legobitar vid köp av tidningen.

Vänsterextremisterna varnar företag från att annonsera i tidningar som vågar skriva sanningen

– Var du än går, även om du inte köper tidningarna, så finns rubrikerna överallt. Det påverkar oundvikligen människors åsikter, sade projektets initiativtagare Richard Willson till BBC i augusti.

Stop funding hate uppmanar annonsörer att tänka över valet att annonsera i konservativa tidningar som har vad som anses vara missledande rubriksättning kring flyktingfrågor i Storbritannien.

Red’s kom:
Så Daily Mail har skrivit en rubrik som kunnat tolkas på annat sätt än vad som står i övrigt i texten?

Dvs så som Sveriges vänsterstyrda media alltid gör, men med tillägget att även innehållet i artikeln är missvisande och felaktigt.

Vänsterextremistgruppen ifrågasätter Brexit

Den ifrågasätter också domstolen High Courts beslut att den brittiska regeringen måste gå via parlamentet för ett utträde ur EU.

Lego lyssnar…

– Vi tillbringar mycket tid med att lyssna på vad barn säger och när föräldrar och mor- och farföräldrar berättar för oss hur de känner, lyssnar vi precis lika mycket, säger Legos talesperson Roar Rude Trangbaek till Independent.

Red’s kom:
Det innebär att om vi som tycker att Lego inte ska ge efter för utpressning av vänsterextremistgrupper så kommer Lego att lyssna på oss?

Lego enda företag som låtit sig utpressas så här långt

Varuhusen John Lewis och Marks & Spencer samt matvarukedjan Waitrose är andra företag som har fått annonseringen ifrågasatt av Stop funding hate. Lego är hittills det enda företag som har reagerat på uppmaningen.Klicka här för att gå till artikeln i DN, 2016-11-11

Under den missvisande rubriken ”Lego biter ifrån mot Daily Mail ” skriver TT:

Det danska leksaksföretaget Lego upphör med all marknadsförening i den brittiska konservativa tidningen Daily Mail efter kampanjen ”Sluta finansiera hat”.

Vänsterextremister kräver att företag slutar annonsera i de media som inte helt styrs av vänstern

Aktivisterna bakom kampanjen, som fått stort genomslag i sociala medier, uppmanar inför julhandeln företag att sluta annonsera i högerpress som Sun, Daily Express och Daily Mail.

Rubriker skapar misstro mot ”utlänningar”, tycker vänsterextremisterna

Tidningarna anklagas för rubriker som ”skapar misstro mot utlänningar” och ”skyller allting på immigranter”.

I ett uttalande kommenterar Lego åtgärden: ”När föräldrar och far- och morföräldrar tar sig tid för att vi ska veta hur de känner, lyssnar vi alltid.”


SVT skriver:

Leksaksjätten Lego kommer att sluta att annonsera sina produkter i den brittiska tidningen Daily Mail. Beslutet kommer i kölvattnet av en kampanj som uppmanar företag att sluta att ge pengar till tidningar som uppmanar till ”hat, diskriminering och demonisering”.

Det danska företaget är det första storföretaget som tillmötesgår den brittiska ”Stop Funding Hate”-kampanjens uppmaning.

Rubriken ”folkets fiender” föll inte i god jord för vänsterextremisterna

Högertidningen Daily Mail hade nyligen en förstasida där man kallade tre domare i landets ”High Court” för ”folkets fiender”, efter att de slagit fast att den brittiska regeringen behöver parlamentets godkännande för att trycka på knappen som utlöser skilsmässan från EU.

Tidningen var också tongivande i lämna EU-kampanjen som ledde till Brexit och har tillsammans med The Sun fått stark kritik för att spä på fördomar och bidra till hat mot EU-migranter och flyktingar.

Red’s kom:
Är vänstern för EU?


The Guardian skriver under rubriken ”Kampanj utropar sig som segrare efter att Lego avbryter reklam i Daily Mail”:

Campaigners claim victory after Lego stops Daily Mail promotions

Danish firm announces deal with newspaper has ended after pressure from Stop Funding Hate group

Lego will not run any more promotional giveaways with the Daily Mail, marking the first success for a campaign to stop companies advertising in newspapers that run “divisive hate campaigns”.

The Danish toy company has been giving away free toys with the newspaper, but it told the Stop Funding Hate campaign: “We have finished the agreement with the Daily Mail and are not planning any future promotional activity with the newspaper.”

En förälder fick Lego att gå vänsterextremisternas väg

Lego confirmed to the Observer that it had made the decision after being contacted by British parent Bob Jones, who wrote to it last week raising concerns over its tie-in with the newspaper, which ran articles attacking the three high court judges who made a legal ruling on Brexit earlier this month.

Hat, diskriminering och demonisering?

Lego has been running toy giveaways for the past three years with the Daily Mail, one of several newspapers the campaigners want businesses to stop funding through advertising, claiming it promotes “hatred, discrimination and demonisation”.

Rubriker skapar misstro mot ”utlänningar” och skyller allt på migranter

Jones said the paper’s headlines “create distrust of foreigners” and “blame immigrants for everything”.

“While I disagree with their political stand, I can accept their right to have it,” Jones wrote in a Facebook post addressed to Lego, which quickly went viral and was shared by the Stop Funding Hate campaign. “But lately their headlines have gone beyond offering a rightwing opinion. Headlines that do nothing but create distrust of foreigners, blame immigrants for everything, and as of yesterday are now having a go at top judges in the UK for being gay while making a legal judgment. Their stories have gone a little too far … It genuinely bothers me that a great progressive company like yours supports this “news” paper, helping increase its circulation.”

Lego responded to Jones and to the campaign group, which has been trying to get businesses to pull their adverts from newspapers that have published controversial front pages on child refugees or the high court judges who ruled that parliament must be given a say on Brexit.

Andra företag, t ex Marks & Spencer, vägrar att dra in annonser

The Co-operative Group has said it is “reviewing” its policy but other companies, including Waitrose and Marks & Spencer, have refused to withdraw adverts. John Lewis, another target of the campaign, has said: “We fully appreciate the strength of feeling on this issue but we never make an editorial judgment on a particular newspaper.”

Rasistiskt av The Sun and Daily Mail att hävda att ”ensamkommande flyktingbarn” ljuger om sin ålder?

The Sun and Daily Mail accused the migrants of lying about their age and Lineker wrote in apparent response: “The treatment by some towards these young refugees is hideously racist and utterly heartless. What’s happening to our country?”

The Sun responded by labelling Lineker a “jug-eared leftie luvvie” and calling for the BBC to sack him. Yesterday, he tweeted: “brick by brick …”, with a link to the campaign.


Daily Mail skriver:

Lego said it has ”no plans” for future free giveaways in The Daily Mail following a campaign calling on advertisers to boycott newspapers that promoted ”demonisation and division” during the Brexit debate.

The toy company confirmed to a father, concerned about the commercial relationship, that it had no plans for further promotions of its play bricks with the newspaper.

In the letter that went viral on Facebook, Bob Jones said that the newspaper’s headlines created a ”distrust of foreigners” and said he felt uncomfortable about buying the bricks for his son after the tie-up.

Mr Jones ended his letter to the Danish company with the hashtag StopFundingHate, the name of the campaigning group that is targeting advertisers with The Sun, The Express and the Daily Mail because of those newspapers’ editorial stance over the referendum debate.

Lego vill inte svara på om beslutet baserades på vänsterkampanjen

The company – which ended its relationship with Shell in 2014 after a Greenpeace video highlighted the oil group’s plans to drill in the Arctic – declined to say if it was responding to the campaign or if it had changed its marketing plans.

The Sun:s beskrivning av ”ensamkommande flyktingbarn” avskyvärt rasistisk?

The move was welcomed by Gary Lineker who had crossed swords with The Sun about the media portrayal of child refugees after describing the media treatment of young migrants arriving in the UK as ”hideously racist”.

Lineker, who has appeared in numerous adverts for Walkers Crisps, said he had talks with the food manufacturer about its advertising policy. He retweeted the message from Lego today with the comment ”Brick by brick…”


Norska Dagbladet skriver:

En britisk barnefar fikk Lego til å boikotte samarbeid med utskjelt britisk høyreavis

Avisa Daily Mail bekrefter at avtalen med Lego er avsluttet. Det var innlegget til en oppgitt barnefar som startet det hele.

Reaksjonen kommer etter at den britiske sosiale media-kampanjen «Stop funding hate» gjorde selskapet oppmerksom på en Facebook-post forfattet av barnefaren Bob Jones, skriver den britiske nettavisa The Independent.

I innlegget, som hittil har fått massiv oppmerksomhet, skriver Jones at han ikke lenger ønsker å kjøpe Lego-leketøy til sønnen, nettopp fordi selskapet benytter seg av høyreavisa Daily Mail til å dele ut gratisprøver.

Det er særlig dekningen av Englands oppgjør med EU, Brexit, og behandlingen av en homofil, britisk høyesterettsdommer Jones reagerer på. Daily Mail har blant annet omtalt flere høyesterettsdommere innblandet i prosessen rundt Brexit som «statsfiender» på forsida.

– Greit nok at jeg er uenig i Daily Mails politiske standpunkt, for jeg aksepterer retten deres til å ha et, men i det siste har overskriftene gått langt forbi høyrepolitiske meninger, skriver Jones.

Se även bl a;
För sidor om media, asylpolitik och integration se innehållsregistret.

En reaktion på “Bojkotta företag som ger efter för vänsterextremisters utpressning”

  1. Tack för informationen. Mycket tråkigt att Lego gav vika för extremister. Har varit på Legoland i Danmark flera gånger och ett besök till var planerat nästa sommar 2017.
    Nu kommer vi inte åka till Legoland och mina barn kommer att bli besvikna.

    Jag tycker att Lego borde ha insett hur illa det är pga av invasionen av migranter bl a i Sverige och Tyskland och inte minst Storbritannien. Nu känns det som Lego har ställt sig på våldtäktsmännens och marodörers sida.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *