Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-20, 17:43
Mazchi Mazchi är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Gemensamma grönytor i brf

Vi har i vår förening 30 lägenheter fördelade över 5 hus. I dessa hus ligger 3 lägenheter på markplan och 3 lägenheter på ett andra plan. Således har vi 15 lägenheter på markplan samt 15 lägenheter på övre plan.

I köpet av lägenheterna ingick ingen markyta över huvudtaget. Lägenheterna på markplan har lika stor altan som lägenheterna på andra våning har balkong.

Nu till dilemmat. Styrelsen har beslutat att de på markplan får bygga trädäck inom vissa gränser. I runda slänga omkring 15kvm (gissningsvis). Till detta har några också valt att bygga vindskydd, detta också enligt styrelsens direktiv.

Det är inte förvånade att de som har markplan vill bygga altaner, det förstår jag men detta har i mina ögon gjorts helt utan hänsyn till de medlemmar som inte har denna möjlighet och som dessutom är delägare i dessa grönytor.

Vidare så har det dessutom börjats sättas upp inhägnader på ännu större ytor runt olika hus för att sedan nyttjas som sin egen trädgård, helt utan förankring varken hos styrelsen eller på stämman. Till detta kommer givetvis diverse stensatta ytor, samt blandat möblemang. Allt på gemensamma ytor.

Hur kan detta var ok? Det kan det väl ändå inte?

En liten notis är att jag själv satt med i denna styrelse när beslutet om trädäcken och vindskydden togs. Dock blev jag totalt överkörd och beslutet togs trots mina protester. Några månader senare valde jag att avsäga mig min plats i styrelsen.

Länkar inlagda av Admin;
Uteplats och balkong - utemiljö brf

Anlägga uteplats på föreningens mark

Uteplats/altan

Uteplats

"Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening

Styrelsens rättigheter och skyldigheter mot medlemmar?

Byggnationer av nya altaner/uterum

Kan styrelsen göra anspråk på altan?

Gemensamma grönytor

Uteplats utnyttjanderätt vs köpt

Innergård ges av styrelsen till en medlem

Rätt att göra på tomt till bostadsrätt?

Senast redigerad av Admin: 2010-06-08 klockan 20:48.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 18:37
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Hos oss sker ungefär samma sak, men utan överdrift.
Men skillnaden att de som bor på ovanväningen har fått tillåtelse att bora ett håll i taken för att komma åt vinden och bygga förråd där (man får inte bo där). Detta med kommunens godkännande. På såt sätt är alla nöjda.

Men visst får dem på markplan inte gå till överdrift. Du kan kanske skriva en motion som föreslår en gräns.

Sen finns det regler om hur hög en planka/staket ska vara. Bygglov från kommunen behövs.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 21:29
Duktig medlem

Standard

Jag har skrivit ett mail till styrelsen och frågat vad det är som pågår så det ska bli intressant att se vad man får för svar, inte för att jag har några större förhoppningar.

Mitt tidigare förslag till styrelsen var att låta de som vill bygga en uteplats köpa loss marken och låta den tillhöra lägenheten så man slipper framtida tjafs om vem som har rätt till vad. Givetvis så blev jag totalt ignorerad och eftersom att en majoritet av de som satt i styrelsen har lägenheter på markplan så var det inte så konstigt hur lätt beslutet togs.

I mina ögon så har jag köpt en lägenhet och jag är således delägare i föreningen och därmed även delägare i den mark som är gemensam och tillhör medlemmarna. Ingen styrelse skall skänka bort den till någon annan. Jag har lika rätt till marken som någon annan. Min nästa fråga till styrelsen blir vart jag kan bygga min uteplats...
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 22:10
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Rent formellt har du absolut rätt i allt du skriver.

Lite nyfiken på en sak: är detta verklige ett problem för dig att de andra tar lite plats utanför sin lägenhet? Rent praktiskt menar jag. Har du nåt fysikt behov att befinna dig där, eller är det för att de inte betalat för det att du reagerar?

Hur som helst har du rätt, och de på marknivå borde hyra marken av föreningen, eller borde ni ändra andelstalen i proportion till vad dem tog av den gemensama ytan.
Svara med citat
Gammal 2009-05-20, 22:37
Duktig medlem

Standard

Man skulle kunna säga att det är en kombination av båda delarna.

Jag kan helt klart erkänna att det retar mig att någon tar för sig av något som är delvis mitt, utan att jag har något att säga till som det och att det inte kostar något. Jag tycker att det skall vara rättvist. Varför skall någon, eller jag för den delen, få 15kvm att bygga altan på samt 30+ kvm inhägnad grönyta när någon annan inte får ett skit. Särskilt i ett bostadsområde där tomterna kostar nästan 1000kr/kvm. Det framgick klart och tydligt vid köpet att alla grönytor är gemensamma.
Jag begär inget annat än att det skall vara rättvist.

Jag kan inte sitta i kvällssolen på annan plats än min lilla balkong. De grönytor som finns kvar har sol på förmiddagen. Jag kan inte grilla i solen, jag kan inte sitta i solen med min son på eftermiddagarna för att då helt plötsligt är jag på, som en del säger, deras gräsmatta. Listan kan göras oändligt lång.

Det må vara små praktiska problem (grillning och leka med sonen i solen), men ändå tillräckligt för att det skall vara obekvämt för mig. Varför kan man inte göra rätt för sig.

För att ta en helt annan historia ur verkligheten, för att kanske förstå hur jag tänker. Vi har uppsägningar på jobbet. Jag står och försvarar turordningslistan som finns, detta trots att det innebär att jag en av dem som ryker.. Varför kan man fråga sig. Jo, för att det är rättvist.

Men som ett enkelt svar på frågan: Ja, det stör mig. Som fan.
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 00:43
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Om det inte regleras genom ett ägarförhållande mellan bostadsrättsinnehavaren och föreningen finns det risk för att föreningen kommer att få stå för framtida underhåll av anläggningen/tillbyggnaden. Så mitt förslag är att kalla till en extrastämma som omfattar frågan och se om det finns en kvalificerad majoritet som förordar detta med att vissa får utnyttja mer av föreningens tillgångar än andra i föreningen. Om jag inte har helt fel så krävs det en kvalificerad majoritet för att föreningen skall kunna genomföra en sådan förändring av den gemensamma anläggningen.

Detta borde omfattas av likhetsprincipen, för detta kommer att göra att några i föreningen kommer att nyttja en större del av förgeniens gemensamma tillgångar.

Francois har en poäng i sitt inlägg angående detta med att reglera andelstalen i förhållande till utnyttjandet av föreningens gemensamma tillgångar. Det allra viktigast är att avtalsmässigt reglera vem som bär ansvaret för för ute platsen och framtida underhåll.
Svara med citat
Gammal 2009-05-21, 10:31
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Detta är ett slags beslut som styrelsen inte kan fatta, det finns flera grunder man kan använda för att hävda detta. Den mest uttryckliga (enl mig) är 9 kap 15 § Bostadsrättslagen:

Citat:
15 § Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna...
Att upplåta ca 15 kvm till 15 st lägenheter, dvs 225 kvm gratis till vissa medlemmar är sannolikt en väsentlig förändring av föreningens mark och i vart fall en åtgärd som ligger utanför styrelsen uppdrag att utöva "löpande förvaltning" av föreningen under verksamhetsåret.

Det innebär att styrelsen agerat utanför sin befogenhet och genom att inte bevilja ansvarsfrihet kan man kräva ersättning för den skada som föreningen lidit. Det kan t ex röra sig om kostnaderna för att ta bort alla uteplatser.

Ett annat alternativ är förstås att i efterhand formalisera situationen med hyresavtal eller någon annan lösning för de aktuella ytorna.
Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 09:35
Duktig medlem

Standard

Då rullar historien vidare.
Jag har vid upprepade tillfällen försökt att få igång en diskussion med en del medlemmar som bygger/har byggt altan samt med styrelsen, detta helt utan framgång. Det finns överhuvudtaget inte något intresse av att göra detta på rätt sätt utan många är bara kåta på att bygga altaner.

Nu för några veckor sedan så trillade det ner ett brev i brevlådan om att det är helt ok att glasa in, bara du pratar med din granne först. Den bredvid brukar det bli, inte dom över som får altanerna under sina balkonger. Detta har alltså styrelsen tagit sig friheten att besluta.

Nu har vi en salig sörja av altanbyggen i olika design. Spaljéer, staket, grindar, vindskydd som är 230cm höga.

Nu har jag tröttnat helt på att det ser ut som skit, och att "vi andra" får mindre och mindre yta att röra oss på.

Vart vänder jag mig härnäst? Hyresnämnden? Byggnadsnämnden?
Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 10:10
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ärenden i hyresnämnden
...
* Godkännande av vissa stämmobeslut (9 kap. 16 § 1 st. 1, 1a eller 2 BRL)

Hyresnämnden kan medla i samtliga hyres- och bostadsrättstvister som inte pågår hos kronofogdemyndigheten eller i allmän domstol och tingsrätten kan hänskjuta en tvist till hyresnämnden för medling.

Hyresnämnden kan i vissa fall vara skiljenämnd.

...här skulle nog din fråga kunna falla in under och givetvis §15 som j.a. redan nämnt. Annars är det tingsrätten som gäller.
Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 15:51
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Saken tas upp i senaste numret av SBC-direkt, nr 8/2009 som finns på SBC:s hemsida:

Flera medlemmar på nedre botten hade börjat kräva egen uteplats men de flesta i styrelsen tyckte det vore mycket
olyckligt att "äta upp" de gemensamma ytorna.

SBC svarar bl a att alla måste tillfrågas och om någon motsätter sig måste en föreningsstämma fatta beslut
med 2/3-majoritet varefter stämmobeslutet ska godkännas av hyresnämnd.

Styrelsen har alltså precis som j.a framhåller ingen rätt att ensam besluta om markupplåtelse till enskild medlem.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tobaksrökning i brf - Förbjuda rökning inomhus, gemensamma utrymmen? tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2013-05-19 20:42
Upplåtelseavgifter -grönytor - regler RättvisFörening Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 21 2012-10-01 21:02
Gemensamma ytor i brf vikabo Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-09-12 18:03
Vill bo kvar i den gemensamma bostaden - Realtid.se Admin Senaste Nytt 0 2010-05-27 12:10
HSB:s gemensamma klimatstrategi stephan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-09-26 18:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:38.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare