Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-07, 10:20
ulrikano ulrikano är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Anlita P-bolag

Vi har problem med att medlemmarna och gäster parkerar sina bilar på gården och därmed hindrar utryckningsfordon.
Kan någon tipsa om en bra parkeringsfirma som kan lappa bilarna och som kan komma med kort varsel när man själv ringer och anmäler.
Vad kostar det att anilta ett bolag? Hur fungerar det om en p-bot inte betalas. Är det P-bolaget som driver på ärendet?

Föreningen är i Centrala stockholm.

Se även;
Har brf rätt att sätta p-böter/ta ut kontrollavgift?

Senast redigerad av Admin: 2013-04-21 klockan 05:53. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 11:36
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard p-bolag

Det var ett tag sedan jag höll på och förhandlade fram parkeringsavtal.

Det som styrelsen kom fram till då var ett så kallat 0-avtal.

Man sätter sig ner med ett p-bolag och överenskommer om ett avtal där p-bolaget tar in alla inkomna böter.

I detta fall kostar avtalet ingenting för föreningen.

Heller inget arbete med p botshanteringen, som görs av bolaget.

Möjligen kan det tillkomma kontakter mellan bolaget och föreningen vid överklaganden av p-bot.

Utse också en ansvarig i styrelsen som kan kontakta bolaget, tillexempel vid "dåliga parkeringar".
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 13:03
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Detta med P-bolag låter som en effektiv lösning, men måste man gå så långt?

I vår förening har vi konstaterat att det räcker att sätta egna styrelse-lappar på felparkerade bilar. Ibland behöver vi prata med någon boende. Och bra skyltning är också nödvändig. Med sådana enkla åtgärder funkar det ganska bra (dock inte perfekt).
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 17:36
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard p-lösning

Visst alltid bäst att lösa problem inom föreningen.

Skillnaden i detta fall är kanske att många föreningar är ett område, där de felparkerade består av boende eller bekanta(gäster till boende.

Eftersom denna förening låg i centrala stcokholm, känns det här kanske som att de finns en del felparkerare som inte alls har någon koppling till föreningen.?
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 20:12
MikHo MikHo är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2009
Skicka ett meddelande via MSN till MikHo
Standard

Jag bor i en förening väldigt nära svågertorp station (Malmö Östra) och vi hade problem med bilar som parkerade på våra besöksparkeringar. Dels långtidspendlare, del boende/besökare till grannföreningen eller MKB.
Vi hade tidigare försökt lösa det med "styrelselappar" men det var både ineffektivt samt irriterande för styrelsemedlemmarna för detta "onödiga" arbete.

Vår lösning var ett så kallat 0-avtal där P-bolaget tar alla inkomster från böter samt sköter indrivning, anmälan till kommunen för bortforsling av bilar och så vidare.
De gånger man har ringt efter dem så kommer de inom 1 timme oftast snabbare, helgkvällar är det inte många av p-nissarna som jobbar antar jag.

Blev en hel del anmälningar till styrelsen den första tiden när böterna haglade till de boende som stått för länge (5 timmars besöksparkering gäller) eller glömt p-skiva.
Men det löste sig med tiden och det har blivit mycket bättre därefter.
Svara med citat
Gammal 2009-05-07, 22:27
Yotta-medlem

Standard

Jag håller med att P-bolag kan var en bra lösning för vissa föreningar.

Men p-skivor hatar jag. För många oskyldiga drabbas. Flera hundra kronor för nån som bara glömt sätta p-skivan, är helt orimligt.
Sanningen är att 80-90% av dem som får ett böte på en parkeringsplats med p-skiva, har egentligen inte parkerat för länge med bara glömt p-skivan (jag vet, jga har undersökt det). Rent idiotiskt grej detta med p-skiva. Eller då borde det var inbyggt i bilarna, så att man slipper glömma. Men då skulle det inte vara lönsamt för p-bolagen...

Jag själv använder autoparktime (googla på autoparktime).
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 06:33
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Rent idiotiskt grej detta med p-skiva. Eller då borde det var inbyggt i bilarna, så att man slipper glömma. Men då skulle det inte vara lönsamt för p-bolagen...
Visst är det härligt att vara konspiratorisk, P-Skivan är inte monterad i bilen vid köpet för då skulle inte p-bolagen tjäna några pengar.....

(OBS! ovanstående skall läsas som ironiskt)

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois Visa inlägg
Jag själv använder autoparktime
Suverän lösning för de glömska
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 09:07
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av MikHo Visa inlägg
Suverän lösning för de glömska
Precis, och, som sagt, de glömska utgör 80-90% av dem som bletalar bötet.

Av dem som betalar detta böte, är det bara 10-20% som egentligen har parkerat längre än den tillåtna tiden.

Därför kallar jag detta med p-skiva för rent idioti. Förstår inte varför folk accepterar det (om man glömmer betala en faktura, betalar man 40-50 kronor i påminnelseavgift, vilket är ett rimligt belopp, i jämförelse med 400-600 för p-skivabot)
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 09:53
Yotta-medlem

Standard

var hittar du den fördelningen? eller är det din egen uppfattning?

Jag anser att det är en skyldighet att komma ihåg, precis som att du skall veta vilka andra lagar/regler som gäller för att framföra fordon.
Svara med citat
Gammal 2009-05-08, 10:17
Yotta-medlem

Standard

På min hemsida har jag gjort en under säkning (inte helt statistisk säkerställd, men ändå en bra visning, googla på "Francois Herrault"). Så det är inte en uppfattning, det är fakta.

Sen är det klart att man har en skyldighet att komma ihåg. men straffet ska vara rimligt. I det man just nu pratar om (p-skiva) ska straffet vara 400-600 kronor för att man parkerat för länge (så är tanken från början i alla fall). Men tyvärr fungerar inte hela systemet med p-skiva, eftersom de allra flesta får botet på fel grund, alltså inte för att de parkerat för länge, men för att de inte kan bevisa att de inte parkerat för länge (de varit glömska). Och det var inte meningen att detta p-skiva grej skulle slå så fel.
Man vill egentligen bara förhindra att folk parkerar för länge, eller hur? Man vill inte straffa dem för att de är gömska.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Landskronahem och HSB bildar nytt bolag stephan Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-11-17 23:19
Anlita utomstående firma för egna arbeten i samband med stambyte i brf? RobinK Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 5 2008-03-27 11:15

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare