Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-26, 14:01
Holger Holger är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard Rapport från en HSB Malmö stämma 2009

Vilken cirkus men så var den också placerad i Malmö Folkets Park med pariserhjul, chokladhjul, karuseller, lottstånd och barnloppis.

Det hela började med Claes Carolis tal till stämmodeltagarna ett tal till bredden fyllt med hat mot medlemmar som inte hade någon möjlighet att försvara sig. Ynkligt var ordet.

Och när han kommit en bit in på detta tal så började stämmodeltagarna att applådera. Detta innebar att han blev triggad och om möjligt ännu mer maktfullkomlig, arrogant och direkt förnedrande mot vissa medlemmar.

Naturligtvis nämnde han ingen vid namn men man behöver ju inte vara kärnfysiker för att räkna ut vilka han åsyftade. Han gav återigen fegheten ett ansikte. Att vara så fylld av hat måste tära på en människa och är ju bara att beklaga.

De fullmäktige som applåderade hans angrepp på olika medlemmar vad visste de om innehållet i hans mailbox ? Visste de att det han sa var sant ?

Fortsättning följer …….
Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 18:05
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Fullmäktiges hat över mig

Jo, det är ju så att fullmäktige enas i sitt hat mot mig.
De håller varandra i handen och kliar varandra på ryggen.

Vad Claes Caroli säger har liksom ingen betydelse så länge som det är personangrepp mot mig. Att det sedan är otäcka lögner saknar helt betydelse för fullmäktige.

Vi kunde se på stämman hur alla i sitt osande hat över mig tog varje tillfälle i akt att spy galla över mig.

Nu vill alla göra som Claes Caroli och samla personliga poäng på att kritisera mig.
All kritik mot mig applåderas med kraft av dessa hatiska fullmäktige.

Det fanns inget på stämman som engagerade fullmäktige mer än att kasta skit på mig för att jag engagerar mig.

Drygt 130 fullmäktigeledamöter var nu bevisligen helt eniga i att ingen ska få komma in i deras lilla hemliga klub eller få ha åsikter på organisationen. Detta gjordes helt klart, och uttrycktes t.o.m. i klartext av en av de mest hatiska fullmäktigeledamöterna, Tommy Johansson, ordförande i brf Sandstenen. Hans uttalade hatkänslor mot mig kommer jag att lägga ut här senare.

Till Tommy Johansson vill jag säga följande;
Du kommer inte att lyckas i din kamp för att stänga ute medlemmarna från organisationen, och mina motioner kommer att fortsätta handla om dig så länge du beter dig så illa som du gör.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-04-26 klockan 18:16.
Svara med citat
Gammal 2009-04-26, 21:49
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Standard Många bolag blir det...

http://www.allabolag.se/what/Claes_Caroli/xs/1
Gammal 2009-04-26, 23:40
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard kompisar

Bara för att ta ett exempel på HSB Malmös inavel för tillsättande av styrelseposter.

Björn Andersson
Styrelseledamot sedan 2008
Personlig bakgrund:
Född i Helsingborg, uppvuxen i Malmö.
HSB-bakgrund:
Ordförande i brf Valby
Nuvarande huvudsakliga sysselsättning:
Fastighetsjurist, Fastighetsägarna Syd AB, Malmö, 1999-
Huvudsaklig arbetslivserfarenhet och övriga upplysningar:
Fastighetsjurist, Fastighetsägarna Syd AB, Malmö, 1999-
Freelance (huvudsakligen åt Liber), 1997-1999
Projektledare (redaktör), Liber AB, Malmö, 1993-1997
Bankjurist, Föreningsbanken Helsingborg, 1985-1993
Hovrättsfiskal, Hovrätten för Övre Norrland, Umeå 1984-1985
Kronoombud, LSM i Värmland, 1981-1982
Tingsnotarie, Arvika tingsrätt, 1982-1983
Notarie, Polismyndigheten i Karlskoga 1981-1982
Bouppteckningsförrättare, Fonus, Malmö 1980-1981
Praktisk svenska för jurister 20p, Lund 1979
Jur.kand., Lund 1980

Att hela bandet varit styrelseldamöter i detta bolag talar man inte om under referenser, varför?

AB Peterstorp-Vargen Org.nummer: 556518-6227 Bolagsform: Aktiebolag

EXEKUTIVA BEFATTNINGAR Carlsson, Michael Karl Peter (f. 1963), Extern VD STYRELSE OCH ANDRA ÖVERVAKANDE BEFATTNINGAR Caroli, Claes (f. 1948), Ordinarie ledamot, Styrelseordförde Frank, Rolf Peter Mikael (f. 1960), Ordinarie ledamot, Arbetstagarrepresentant Lundberg, Anders Georg Theodor (f. 1941), Ordinarie ledamot Nilsson, Jenny Birgitta Elisabet (f. 1942), Ordinarie ledamot Schumann, Tommy Roland (f. 1944), Ordinarie ledamot, Arbetstagarrepresentant Strand, Nils Olle Fritiof (f. 1942), Ordinarie ledamot Thulin, Maj-Britt (f. 1948), Ordinarie ledamot Zetterman, Mimmi Ann-Marie M (f. 1982), Ordinarie ledamot Andersson, Björn Olof (f. 1953), Suppleant Lind, Tommy Stefan Natale (f. 1958), Suppleant, Arbetstagarrepresentant Nilsson, Monica Maria (f. 1948), Suppleant, Arbetstagarrepresentant TILLSYNSBEFATTNINGAR Sjöberg, Jan Axel Peter (f. 1950), Revisor Gunnarsson, Lars Johan Peter (f. 1972), Revisorssuppleant Ernst & Young AB, Revisor
Svara med citat
Gammal 2009-04-27, 08:38
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Bolagen som HSB Malmös ledamöter ingår i

De bolag som HSB Malmös styrelseledamöter ingår i tror jag inte vi ska gå in på här och just nu.

Jag har ställt frågor och fått vissa svar på detta.
De flesta HSB-bolagen är nu nedlagda.
Det är lite rörigt, men Peterstorp-Vargen tror jag är en förtäckt benämning på det misslyckade projektet HSB Omsorg (även om det tidigare hävdats att det HSB Omsorg egentligen var bolaget Skånekompaniet) som kostade medlemmarna 1,7 miljoner kronor (på papperet, dvs den redovisade förlusten, men i praktiken säkert mer).

Jag krävde i mina motioner att HSB Omsorg skulle läggas ner. Styrelsen vägrade, och direkt efter stämmans avslag av min motion om att lägga ner HSB Omsorg så la man ner HSB Omsorg.

Ingen fullmäktige ville instämma med mig i att HSB Omsorg var ett misslyckande, och styrelsen hade ingen synpunkt på projektet utan hemlighöll i det längsta för alla 42.000 medlemmar det som jag visste.

Men som sagt, bolagen är en annan fråga som vi kan gå in på senare, det är en separat tråd.

Bolag som HSB Malmös styrelseledamöter ingår i
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 09:44
Tera-medlem

Standard Här går det undan utav..........

Efter Claes Carolis ytterst aggressiva inledningstal mot försvarslösa medlemmar så kom då årsredovisningen av VD Michael Carlsson och han gjorde som han alltid gör talar i formel 1 takt så ingen har någon möjlighet att hinna med vilket ju innebär att ytterst få frågor kan ställas.

Jag undrar om han själv vet vad han säger och varför i denna racerfart. Kanske HSB Malmö ska satsa på kurser som utbildar folk att tala så att personer som talet är
riktat till har en rimlig chans att hinna uppfatta vad som sägs. Denna kurs kan väl ingå i medlemskapet. Särskilt nu efter den 60 % iga medlemsavgiftshöjningen.

Nu var det så att en fullmäktig hade skickat in frågor i förtid som besvarades men som inte i något fall kommenterades av fullmäktigeledamöterna. Kanske förstod man vare sig frågor eller svar ? Kanske starta en kurs i förståelse ?

För övrigt var det omöjligt att hinna notera svaren på dessa frågor.

Fortsättning följer.........
Svara med citat
Gammal 2009-04-29, 10:19
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Oengagerade fullmäktige

Det är onekligen ett stort problem att det inte finns några fullmäktige som ifrågasätter något.

Pga av de förinlämnade frågorna till VD Michael Carlsson så tvingades HSB Malmö att avslöja vissa alltid tidigare djupt bevarade hemligheter. T.ex. att HSB Malmös styrelse kostat en kvarts miljon extra utöver sitt arvode. Alltså kostnader som man med alla medel försöker dölja för fullmäktige och övriga medlemmar. Styrelsens förmåner som mobiltelefoner och datorer hålls också hemligt för alla.

Det verkar som att styrelse och de fullmäktige som valt in sig själva egentligen bara sitter där av ren och skär personlig vinning. Man vill mjölka ut så mycket man kan till sin egen personliga fördel. Medlemmarnas behov och önskemål är det ingen som tar den minsta notis om.

Sällan eller aldrig görs eller sägs något som är till medlemmarnas fördel.

Det enda som engagerar fullmäktige och styrelse är deras gemensamma hat mot mig för att jag avslöjar sanningen.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-16 klockan 00:02.
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 14:54
Tera-medlem

Standard Alla är vi olika …….

Så har vi då fullmäktigeledamöterna och kan väl börja med jönsen från brf Månsgården eller är det Jönsson han heter ?

Han visade upp hela bunten med papper som han hämtat från HSB Malmö med handlingar som andra fick på en CD.
Detta framförde han i diskussion med annan fullmäktige som helt riktigt tyckte att utskicket med handlingar på en CD var dålig service till fullmäktigeledamöter och andra medlemmar.

Han visade verkligen vilken kraftkarl han var genom att med en hand visa upp handlingarna. Inte utan att man blev imponerad. Tror att han själv var det också, imponerad alltså. Allt detta skedde i början på stämman.

Vid den så kallade motionsbehandlingen så tog han åter tag i sin pappersbunt och samtidigt som han uttalade att ”Jag slänger nu dessa motioner i papperskorgen” så utförde han återigen med en hand en rörelse som skulle betyda att han slängde handlingarna i sin låtsaspapperskorg. Hela hans uppträdande tydde på att han befann sig i en låtsasvärld.

Han påtalade också att dessa handlingar vägde rätt mycket vilket ju enligt honom var en mycket intressant upplysning till deltagarna på stämman. Han var nog tämligen ensam att tycka detta.

Nu kan ju vän av ordning fråga sig om han inte tänkte på miljön när han hämtade ut denna tunga pappershög. Den miljö som styrelsen i HSB Malmö gav som anledning till att handlingarna skulle lämnas på en CD istället för på papper. Hans avsikt var ju uppenbart inte att några motioner skulle behandlas. Motioner för Jönsson verkade vara något obehagligt.

Jönsson saknar all form av miljötänkande. Demokrati är nog inte herr Jönssons bästa ämne och ingenting har förändrats i hans beteende sen förra stämman. Kan man hoppas på en framtid för Jönsson ? Knappast i HSB Malmö. I varje fall inte för medlemmarna.

Fortsättning följer………..

Senast redigerad av Holger: 2009-05-01 klockan 15:38.
Svara med citat
Gammal 2009-05-01, 15:24
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Den omfattande särbehandlingen inom HSB Malmö

Ja, det finns vissa, t.ex. Ivar Jönsson från Brf Månsgården, som åtnjuter vissa speciella fördelar i organisationen.
Jag, som motionär, förvägrades en kopia av mina egna motioner.

Ivar Jönsson är ju en av stöttepelarna i den antidemokratiska styrkan inom HSB Malmö, vilket vi kunnat konstatera såväl från HSB Malmös årsstämma 2008 som 2009.

Man kan ju fråga sig varför han hämtar ut motionerna i pappersform när han ändå bara har för avsikt att slänga dem. Det visar att det inte finns något miljötänkande i Brf Månsgården, och man kan väl bara tycka synd om medlemmarna i denna brf.

Eftersom Ivar Jönsson aldrig ifrågasätter varken HSB Malmö, tjänstemännen eller HSB Malmös styrelse, och enbart riktar sin ilska mot dem som engagerar sig, så vill HSB Malmö och dess styrelse hålla sig väl med honom.

Ivar Jönsson hör till den lilla antidemokratiska gruppen i HSB Malmö på ett tiotal personer och som styr HSB Malmö.... ner i avgrunden.

Se även;
Vem har havererat?
Vad tjänar det till att skriva motioner? - Rättshaverist kontra Whistle Blower
Har tredje världskriget startat?
Fullmäktige som saknar demokratikunskap !
HSB Malmö - Valberedningens förslag - en skrämmande läsning
Nominerade till HSB Malmö 2008, per bostadsrättsförening
HSB Malmö fortsätter vara hemliga!
Märkliga val av hemliga ombud inom HSB

HSB Riksförbund vägrar lämna ut stämmoprotokoll
Förtroendevalda - Brf:ar i HSB Malmö
Representanter - HSB Malmö fullmäktigesammanträde 2007
Deltagare HSB Malmös årsstämma 2008 och tidigare årsstämmor
Roten till det onda i HSB Malmö - Valberedningen !
Nominerade till HSB Malmö 2008
Sammanfattning av fel begångna på HSBs stämma (i 17 av punkterna för dagordningen)
33 motioner till HSB Malmö 2008-01-11
Motioner till HSB Malmö
Motioner till HSB Malmö 2009
Motioner till HSB Malmö, 2009

Travesteringen på Lukas 23 var rolig. Nu är ju HSB Malmös stämmor en travesti i sig själv. Stämmor som genomförs i HSB Malmö visar att stämmorna befinner sig på samma låga nivå på regionnivå som på brf-nivå. Men det är kanske inte så konstigt att det blir så, när det är samma nissar som sitter i brf-styrelserna som i fullmäktige och i HSB Malmös styrelse.

Senast redigerad av Admin: 2009-05-01 klockan 16:07.
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 16:06
Tera-medlem

Standard Ett sanslöst förslag

Ingen rapport utan Åke Persson som gudskelov inte blev vald till revisor. Han gjorde ändringar i sin egen motion och ville att styrelsen skulle vända sig till Riksdagen för att få ändring till stånd som innebär att man inte ska få inlämna så många motioner.

Ett sanslöst förslag från en fullmäktigeledamot. Ingen inte ens Åke Persson kan göra anspråk på att stå över lagen. Människor ska beakta konsekvenserna av sina handlingar och detta bör naturligtvis också gälla Åke Persson. Detta är vad man kan kalla vardagsetik.

Det är kanske dags att lämna sitt uppdrag. Så kan vi göra Åke Persson en tjänst en annan gång.

Vad var egentligen hans syften med sitt befängda förslag-har han drabbats av motivförvirring ?

Fortsättning följer.........
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
I svensk historia unik stämma: HSB Malmö 2009 !!! Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2009-04-25 19:41
Victoria Park: Kommuniké från Victoria Parks årsstämma 2009 Admin Senaste Nytt 0 2009-04-20 21:43
Rapport från en stämma i HSB Malmö 2008 Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-05-02 17:03

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare