Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-08, 19:07
BigM BigM är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
En bra idé Träffar med grannföreningarna

Hej,

Hur bra kontakt har ni med era grann brf:ar?
Har ni några träffar och drar därmed nytta av kompetensen som finns i andra bostadsrättsföreningar?

Det kan vara att det finns redan bra kompetens i er förening men jag tänkte även på föreningar som är utanför storstäderna, där blir det ofta glada amatörer såsom undertecknad som jobbar i styrelsen.
Jag personligen skulle tycka det vore bra att träffa andra styrelser och utbyta tankar och idéer. Visst är denna forum superbra men ibland så vore det skönt att träffa folk ansikte mot ansikte, gärna över en kopp kaffe/te.

Vi har t.ex. funderingar på att kontakta våran grannförening och se om vi kan utbyta tjänster såsom att vara ordförande och sådant på varandras stämmor. (det är ytterst få som kommer på stämmorna och som ni vet så bör inte någon från styrelsen vara stämmoordförande eller protokollförare.)

Så, hur bra känner du din grannförening?
Har ni rentav bra kontakt?

/BigM, glad styrelseamatör sedan maj 2008.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 19:47
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard grannsamverkan brf

En mycket bra tanke att dela med sig och ha kontakt och hjälpa varandra föreningar emellan.
Men....

Av egen erfarenhet vet jag att detta är mycket sällsynt.
En av anledningarna stavas HSB.

För att tydliggöra detta har jag tidigare skrivit om hur HSB tog ut samma konsultkostnader vid en garagerenovering genom att bara ändra föreningens namn. På denna kopiering av handlingar tjänade HSB cirka 200 000kr.

För att ytterligare förtydliga att HSB är en käpp i hjulet för denna eminenta tanke kan jag säga att brf väduren och tvillingföreningen Tellus aldrig under cirka 40 år haft något samarbete.

Vilket är mycket konstigt då deras cirka 45 hus, garage, mark och allt annat är exakta kopior av varandra och ligger på ett avstånd av 500 meter mellan föreningarna.

Läget är tillochmed tvärtom, föreningarnas styrelser snackar skit om varandra.
Och förklaringen är som sagt HSB, som varit den bidragande orsaken till barriärbygget.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 20:11
BigM BigM är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av stephan Visa inlägg
En mycket bra tanke att dela med sig och ha kontakt och hjälpa varandra föreningar emellan.
Men....

Av egen erfarenhet vet jag att detta är mycket sällsynt.
En av anledningarna stavas HSB.

För att tydliggöra detta har jag tidigare skrivit om hur HSB tog ut samma konsultkostnader vid en garagerenovering genom att bara ändra föreningens namn. På denna kopiering av handlingar tjänade HSB cirka 200 000kr.

För att ytterligare förtydliga att HSB är en käpp i hjulet för denna eminenta tanke kan jag säga att brf väduren och tvillingföreningen Tellus aldrig under cirka 40 år haft något samarbete.

Vilket är mycket konstigt då deras cirka 45 hus, garage, mark och allt annat är exakta kopior av varandra och ligger på ett avstånd av 500 meter mellan föreningarna.

Läget är tillochmed tvärtom, föreningarnas styrelser snackar skit om varandra.
Och förklaringen är som sagt HSB, som varit den bidragande orsaken till barriärbygget.
Det var intressant.
Här i krokarna är vi nog med privata brf:ar och då kanske det skulle fungera bättre. Då är vi inte låsta till något och är i ännu större behov av att fatta korrekta beslut och då kanske det skulle vara bra att ha någon sorts samarbete.
Jag vet inte vad lagtexten säger, kan man gå ihop några föreningar och tillsammans ex. anställa en fastighetsskötare med mera?
Kan man gå ihop flera föreningar och förhandla till sig elavtal och annat som skulle vara till medlemmarnas bästa rent lagligt sett?
Man sitter onekligen i en bättre sits förhandlingsmässigt om vi är flera som går ihop.

/BigM
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 20:21
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Kolla denna länken
Francois är ute i liknande ärenden och tankar.
Det kanske borde startas en tråd där vi med intresse kunde samsas och få till en träff.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 20:44
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Ja, totiki, det stämmer. Det blev inget att "låna pengar tillsammans". Däremot kan jag berätta att jag tagit kontakt och träffat 4 andra styrelse i närheten. Syftet med att träffa dem var att utbyta information. Jag har fortfarande kontakt med 2 av dem. Vi lär av varandra. Jättre bra, men kan bli hemma blind ibland.

Egentligen var den första träffen ett sätt för mig att "manipulera" min dåvarande styrelse (jag var ny i styrelsen). Jag tyckte att dem var väldigt hemmablinda, och jag ville att dem skulle se att man kunde göra på ett annat sätt. Vi, som var 100% Riksbyggen (köpte allt från Riksbyggen, kund inte tänka själva´, Riksbygge nhade alla svar), fick träffa en "privat" förening. Det öppnade ögonen på vissa. De upptäckte att det fanns andra sanningar.
Svara med citat
Gammal 2009-04-08, 21:42
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard föreningssamarbete

Självklart får man gå ihop flera föreningar och köpa tillexempel en fastighetsskötare, elavtal eller vilka tjänster som helst.

Det kan ingen lag stoppa.

Något som mer eller mindre har förvunnit inom bostadsrättsbranchen är samfälligheter. Finns väl kvar i radhusföreningar?

Gå igenom denna lag så kanske du kan finna sätt att samarbeta med andra föreningar, som kan gynna medlemmarna.

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19731150.HTM
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare