Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-03, 10:59
ulrikano ulrikano är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Tummen ner Anlägga uteplats på föreningens mark i brf

Styrelsen har fått en motion från 5 medlemmar som vill anlägga var sin uteplats på föreningens mark.

Idag har dessa 5 lägenheter en fransk balkong och utanför balkongen är det kullersten. Det skulle gå att anlägga en uteplats för en kostnad på 40 000 kr per lägenhet.

- Marken är i dag outnyttjad.
- Bostadsrättshavarna föreslår själva att de ska få köpa marken till en kostnad av 1 kr för att slippa förändring av andelstal. Själv tycker jag att ett arrende skulle vara ett bättre alternativ.
- Lägenhetsinnehavaren skulle själv stå för byggkostnaden på ca 40.000 kr.

Säger bostadsrättslagen något om rättvisa mellan medlemmar? Det här skulle ju öka värdet på lägenheten med ca 200.000 kr.

Vi i styrelsen är inte helt eniga om hur frågan ska hanteras. Om man skulle tillåta detta blir det i så fall svårt att neka en annan medlem att hyra en plätt på en outnyttjad plats för exempelvis anläggning av grönsaksland.

Föreningen är på totalt 119 lägenheter

Är det någon som har erfarenhet av denna frågeställning så tar jag tacksamt emot svar.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-22 klockan 12:29.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 11:25
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Uteplatser i bostadsrättsförening

Intressant ärende.

Erfarenhetsmässigt har jag negativa saker att säga om att styrelser tillåter några bostadsrättshavare att bygga uteplatser.
Oftast handlar det om att en styrelse vill vara snäll, eller att det finns kompisförhållande till dem som får tillstånd att bygga uteplats.

Detta hände i brf Väduren på 90-talet. En f d ordförande i bostadsrättsföreningen fick tillstånd av HSB-förvaltaren att bygga en uteplats. Som så ofta händer körde förvaltaren över övriga i styrelsen för att få pluspoäng hos ordföranden (kan ju ge fler uppdrag i framtiden).

Ny styrelse tillträdde som motsatte sig utbyggnaden. Ärendet kostade medlemmarna/föreningen dyra juristkostnader. Det gick till Tingsrätten som beslutade att uteplatsen måste göras om (bland annat taket som ej fanns bygglov på). F.d. ordförande blev tvungen att riva delar av utbyggnaden samt betala 6000 kr till föreningen.

Alla blev förlorare i slutändan, då föreningens kostnader klart överskred de 6000 kr som betalades tillbaka.

Min synpunkt på aktuellt ärende är att styrelsen måste utreda en del och om förslaget går igenom teckna klara avtal på uteplatsernas framtida händelser.

Vad händer t ex efter 3 nya bostadsrättshavare, som inte vill ha en uteplats.

En jurist bör kopplas in och komma fram till ett avtal mellan föreningen och dem som får bygga uteplatser Givetvis ska detta betalas av intressenterna.
Avtalet måste klart tala om underhållsansvaret m.m.

Till detta ska en avgiftshöjning ske till dem som får utnyttja allas markbitar.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 19:30.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 11:38
ulrikano ulrikano är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2009
Standard Hyra för uteplats läggs på avgiften för bostadsrätten

Om man nu kommer fram till en lösning där medlemmen hyr marken så skulle hyran kunna läggas på avgiften. Det borde funka.
Bra att sätta in en jurist som skriver avtalet, juristkostnaden skulle då bekostas av berörda medlemmar.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 19:31.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 11:50
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Rättvis uthyrning av mark i brf

Att bostadsrättshavare ska hyra sin uteplats låter som en bra lösning, men bara kortsiktigt. Får andra medlemmar hyra marken i framtiden?

Den säkraste lösningen, långsiktigt, är att ändra andelstal på en stämma. Jag tycker att 1 krona kanske är lite väl billigt, men ok om de andra medlemmarna går med på det. Jag tycker att höjningen av värdet på bostadsrätten inte har något med ärendet att göra. Men avundsjuka medlemmar vill kanske ta upp det ändå.

Om den nya styrelsen inte motsatt sig byggandet så skulle ingen ha blivit förlorare på detta.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 19:33.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 15:36
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Uteplats i brf

De nya i styrelsen som tog upp detta ärende efter byggandet och färdigställandet av uteplatsen insåg tydligen att man inte kan gynna en medlem. Dessutom utan bygglov (tak på uteplatser i flervåningshus är inte godkända, brandrisk?).

Skulle du låtit uteplatsen finnas kvar för att föreningen inte skulle få kostnader?
Vad händer då när nästa medlem begär att få bygga en uteplats?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 19:34.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 15:41
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Utbyggnad beslutas om på föreningsstämma

Nej, men jag antog att allt gjorts på rätt sätt, med bygglov och allt.

Styrelsens roll är inte att ta den enklaste lösningen, men väl att tjäna medlemmarna. Om en bostadsrättshavare vill bygga ut (och behöver ändra sitt andelstal), så ska ärendet tas upp på en stämma. Styrelsen gör fel i att försöka hindra att detta sker. Det enda rätta är att ta upp ärendet på stämman.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 19:35.
Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 19:29
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Många trådar i forumet om uteplats

Det finns faktiskt ett flertal olika trådar här på forumet som behandlar din fråga ur ett flertal olika aspekter. Sök på uteplats så kommer du att hitta minst fem.

Jag provade just nu och hittade elva trådar. Kolla avancerad sökning.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 19:35.
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 15:54
Ayuvela Ayuvela är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: May 2010
Standard Uteplats i brf - Hyra del av innergård

Uteplats i brf - Hyra del av innergård i bostadsrättsförening
Jag önskar hyra en del av en innergård som ligger i anslutning till min lägenhet. Delen som ligger i anslutning till lägenheten har "aldrig" nyttjats av andra medlemmar, så jag tror inte att föreningens medlemmar skulle ha något emot att jag snyggade till den, förhoppningsvis. Talat med vissa medlemmar och de ställer sig positiva till detta..

Vad gäller?

1. Eftersom jag är medlem i föreningen, kan föreningen teckna avtal med sig själv (mig)?

2. Andra juridiska komplikationer?

3. Skälig hyra? Åsikter? Jag kan tycka att fixar jag till en yta som ingen har brytt sig om på 10 år så borde föreningen vara tacksam att något händer till det bättre..

4. Andelstal torde väl inte påverkas då det gäller hyra av mark?

5. Jag önskar så klart få ensamrätt till uteplatsen och vill även att hyresavtalet ska följa med lägenheten vid en eventuell försäljning. Är det ok?

6, Måste beslut om detta tas på årsstämma?

Föreningens medlemmar har inte bättre koll än vad jag har så jag försöker på olika sätt reda ut vad som gäller. B.l.a. i detta fantastiska forum . Tacksam för alla kommentarer, rekomendationer och synpunkter. Jag har tittat på olika trådar som behandlar ämnet uteplats men inte riktigt funnit svar på ovanstående.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 13:32.
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 16:33
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Hyra uteplats av föreningen

Några snabba svar.
Citat:
Ursprungligen skrivet av Ayuvela Visa inlägg
1. Eftersom jag är medlem i föreningen, kan föreningen teckna avtal med sig själv (mig)?
Ja, visst. Självklart.

Citat:
2. Andra juridiska komplikationer?
Vad säger stadgarna i din brf?

Citat:
4. Påverkas andelstal när det gäller hyra av mark?
Givetvis kommer du att få en högre avgift i föreningen för en uteplats som följer med bostadsrätten.

Citat:
5. Jag önskar så klart få ensamrätt till uteplatsen och vill även att hyresavtalet skall följa med lägenheten vid en eventuell försäljning. ok?
Se svar på fråga 6.
Notera att hyresavtal kan sägas upp när som helst.

Citat:
6. Måste beslut om detta tas på årsstämma?
Ja, beslut om att hyra mark av föreningen måste fattas av stämman!

För mer information om andelstal i bostadsrättsförening, se bl a;

Andelstal brf - länklista om andelstal i bostadsrättsföreningar

Andelstal i brf- Beräkning och förändring av andelstalen i bostadsrättsförening - Faktabanken

Ändra andelstal i brf - När är det möjligt/lämpligt med omfördelning av andelstal? - Faktabanken
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-07-13 klockan 13:36.
Svara med citat
Gammal 2010-05-07, 16:47
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Disponera mark framför lägenheten, bostadsrättsavtal

Det absolut säkraste sättet att disponera mark framför lägenheten är att det framgår i bostadsrättsavtalet att det hör mark till bostadsrätten. Då kan man också med gott samvete ange att det hör en uteplats till lägenheten när man säljer den.

Hyresavtal är inte lika framtidssäkert. Som Admin skriver så kan ju ett sådant sägas upp.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Uteplats i brf Issa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2011-08-02 08:12
Mer om uteplats..... Hallmat Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 3 2011-01-24 15:01
Uteplats i brf Hoyer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 5 2010-04-23 07:17
Får en månad på sig att ta fram mark Admin Senaste Nytt 0 2009-04-08 17:40

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare