Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-18, 09:01
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Går det att äga fler än en bostadsrätt på egen hand?

Jag kan ha fel angående antal röster om man äger flera bostadsrätter. Jag tycker inte att lagen säger nåt om detta. Det står inget i brf-lagen. Det är också så att om en person köper flera bostadsrätter i samma förening, kommer styrelsen att pröva hans ansökningar till medlemskap vid varje köp. Det är frågan om denna person skulle då äga flera medlemskap, vilket jag tror. En medlem som äger redan en bostadsrätt kan inte bara köpa hur många som helst utan att styrelsen prövar detta, eller?

Måste redas ut.

I detta ämne:
Antal röster i en brf
tyckte vi att personen i fråga hade 1,5 röster (inte riktigt så, men läs vad det står där, så förstår ni vad jag menar).

Not från Admin:
Denna tråd är urklippt från tråden Årsmöte

Se även inlägget;
Slå ihop två lägenheter till en?

För mer information om röstning och röstlängd i brf, se bl a;
Beslut på stämman - olika typer av majoritet - Faktabanken

Stämma - Beslut på stämman, votering - Faktabanken

Rösträtt för medlem, stämma - Röstlängd - Faktabanken

Beslut i brf - Hur och med vilken majoritet på stämma? - Hur röstar man i en brf? Med hur stor majoritet måste beslut tas vid röstning för att beslut ska gå igenom. Med exempel. Faktabanken

Röstning 2/3 beslut, hur räknas det? - Hyresnämnden tror att blankröster ska räknas in i majoritetsbeslut vid röstning på stämma

Olika typer av majoritet vid röstning på stämma - Röstning med enkel majoritet

Hur avgörs beslut på stämma vid lika röstetal?

Vem får rösta på en bostadsrättsförenings stämma (årsstämma eller extrastämma)? - Vem har rösträtt i en brf? Rösta via ombud. Exempel på jävsituationer vid röstning på föreningsstämma

Får sambo till styrelseledamot rösta på stämman i föreningen? - I vilka frågor får styrelsen inte rösta på stämman?

Ombud och biträde på stämman - Faktabanken
Regelverk för ombud på stämma i brf, hur många röster? - I röstlängden ska framgå vem som utövar rösträtt

Exempel på fullmakt i brf - En genomtänkt mall för fullmakt vid röstning i bostadsrättsföreningen
Mall för fullmakt till ombud - Exempel på hur en giltig fullmakt ska se ut i en brf. Regelverk för ombud. Vem får vara ombud i föreningen?
Vad gäller för fullmakter? - Frågor och svar om röstning via fullmakt? Hur länge gäller en fullmakt?
Fuska med fullmakt i brf
Hur ska giltig fullmakt se ut? - Vad ska fullmakt för röstning innehålla?
Regelverk för röstning via fullmakt - Kan två medlemmar i samma familj (samma bostadsrätt) ta var sin fullmakt?

Vem får rösta på stämma i brf för avliden medlem? - Hur styrker den som röstar för avliden medlem sin legitimitet och hur ska detta redovisas av styrelsen?

Får medlem som äger två lägenheter rösta två gånger på föreningsstämma i brf? - Har medlem lika många röster som bostadsrätter?
Rösträtt per medlem eller per bostadsrätt i brf? - Möjlighet att köpa sig mer makt i en brf, jämfört med andra medlemmar
Två röster tillsammans trots gifta/sammanboende i två lägenheter i samma brf? - Hur stor andel som innehas av bostadsrätt ej relevant för rösträtt
Har ordföranden, som äger tre lokaler i föreningen, tre röster på stämman? - "En röst per medlem som innehar bostadsrätt gemensamt"

Är frågan om ansvarsfrihet ett majoritetsbeslut? - Hur många röster krävs för att neka ansvarsfrihet för styrelsen i en brf?
Är röstning på stämma om ansvarsfrihet för styrelsen ett minoritetsbeslut?
Vem får rösta på föreningsstämman i frågan om ansvarsfrihet? - Kan medlem som ingått i styrelsen rösta mot ansvarsfrihet eller är denna medlem jävig vid röstning?
Styrelsen röstar i egen sak vid frågan om ansvarsfrihet - Är styrelsens ledamöter röstberättigade om styrelsens ansvarsfrihet?

Har styrelsen rösträtt i frågan om utbyte av styrelse? - Får styrelseledamot rösta på stämma om att byta ut styrelse?

Kan man rösta i ett ärende som finns på dagordningen men endast som diskussions/informationspunkt? - Kan beslut tas under diskussionspunkt i dagordning?

Kan stämman rösta om att få in en ny punkt i dagordningen?

Förfalskade fullmakter, mutade ja-röstare och slagsmål på stämman - Artikel i SDS om hur det kan gå till vid röstning i samband med ombildning
Fusk vid rösträkning på stämma i samband med ombildning - Hur vet man att rösträkning gått rätt till?

Har HSB 1 eller 2 röster i bostadsrättsförening hörande till HSB? - Har HSB-ledamot rösträtt på föreningsstämma?

Röstning på föreningsstämma om inglasning, socialens röster inräknade?

Kvalificerad majoritet vid röstning om stamrenovering/badrumsrenovering i brf?

Röstning i samband med balkongbygge - Hur stor majoritet måste det vara vid röstningen för att balkongbygge ska gå igenom?

HSB/Mötesordförande, tillika advokat, hittar på vad som gäller avseende röstning om nya stadgar

Exempel på stämma med sluten röstning där röstning ändå genomförs öppet

Måste inte större förändringar i brf röstas om på stämma? - Styrelsens rättighet att ta beslut om TV/bredband/telefoni

Vid röstning på stämma, måste ej närvarande medlemmar också tillfrågas? - Röstning om tillbyggnad av entré

Vid röstning på stämma om garage fick de med garage inte rösta - Fick ej rösta "i egen sak"

Illojal styrelseledamot - röstar mot sig själv på stämman - Illojalt för ledamot att rösta mot styrelsens förslag?

Får styrelsen rösta om motion? - Får styrelseledamot rösta i motion som innebär ändring av styrelsebeslut?

Rösta på sin egen motion - Styrelsens ordförande säger att medlem inte får rösta på sin egen motion

En nej-röst räcker för att beslut ej ska genomföras? - Veto-rätt i brf? Röstning per capsulam

HSB:s kod för föreningsstyrning - - 2:a principen; "Medlemmarna i primärkooperativ har lika rösträtt (en medlem, en röst)".
1.3.4 "Röstning ska genomföras på ett formellt, noggrant och tillgängligt sätt. Vid föreningsstämman ska det användas en rättvis och tydlig metod för rösträkning och stämmoordföranden ska förklara denna metod".

Arbetsordning för styrelse i en brf - Majoritetskrav vid styrelsebeslut

Styrelsemöte brf - Lägga ner sin röst/reservera sig

HSB-ledamotens rätt att rösta om inträde i brf på styrelsemöte - HSB Riksförbund svarar

Rösta in vicevärd i styrelsen - Jäv?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-24 klockan 20:36. Anledning: Kompletterat med länkar till information om röstning och röstlängd på föreningsstämma i brf
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 09:20
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Äga mer än en bostadsrätt i föreningen

Man kan bara äga bostadsrätter i samma portuppgång, annars bryter man mot lagen som säger att man skall vara skriven på sin bostadsrätt och lagen som säger att man endast kan ha en mantalsskrivningsadress.

Enligt;
Skattelagen

Annars uppstår en olöslig konflikt.

Jag vet att det förekommer. Men det hindrar inte att det fortfarande bryter mot lagen.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 17:56.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 09:45
Yotta-medlem

Standard

14 § Bestämmelserna om föreningsstämman i 7 kap. lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar gäller i tillämpliga delar för bostadsrätts- föreningar med följande undantag:
1. Om flera medlemmar har en bostadsrätt gemensamt har de endast en röst, om inte något annat bestämts i stadgarna...

Denna lagtext handlar om nåt annat, när man är fler på en bostadsrätt.

Just nu pratar vi om frågan med en person som har flera bostadsrätter... Vilket är nåt helt annat.

Jag tror ändå att jag har fel, och att det är som ni säger, men jag skulle vilja se det svart på vitt att man bara kan ha ett medlemskap per person...

Senast redigerad av Francois: 2009-02-18 klockan 09:46. Anledning: Stavfel
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 19:01
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki Visa inlägg
Skattelagen
Hmm, det finns många skattelagar....

Var i "skattelagen" är det stadgat att man måste vara skriven på sin bostadsrätts adress? Den som köper en bostadsrätt i Åre för att ha som semesterbostad, bryter den mot lagen om den har en bostadsrätt i Göteborg där den är skriven?

Såvitt jag vet ska man vara folkbokförd där man har sin regelbundna dygnsvila.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 20:24
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Folkbokföringen har inte med var dygns vilan är förlagd.

Jag har rest i mitt arbete i många år och varit ute på resandefot månader i sträck men ändå haft min folkbokföring på samma plats. Det går utmärkt att köpa bo rätter lite varstans i Sverige bara man blir godkänd som medlem i föreningen.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 21:15
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trötter Visa inlägg
Folkbokföringen har inte med var dygns vilan är förlagd.

Jag har rest i mitt arbete i många år och varit ute på resandefot månader i sträck men ändå haft min folkbokföring på samma plats. Det går utmärkt att köpa bo rätter lite varstans i Sverige bara man blir godkänd som medlem i föreningen.
vilket betyder att det inte finns hinder i lagen att äga flera bostadsrätter i samma förening. Eller hur?
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 22:19
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard äga flera bostadsrätter

Är det inte lite äpplen och päron här?

Att äga flera bostadsrätter på olika ställen som att äga flera bostadsrätter i samma förening är väl inte samma sak???

Att äga flera brf:er i en förening skall väl tolkas som spekulation?
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 23:11
Yotta-medlem

Standard

Om jag har 5 barn och massa med pengar kan jag kanske vilja köpa 5 lägenheter för mina barn. Om vi antar att de inte ha pengar, kan de inte bli medlemmar, men däremot kan jag eftersom jag är stenrik (detta är en hypotes, ja är absolut inte stenrik, tyvärr). Inte ovanligt att man köper en bostadsrätt till ens barn. Då äger jag flera bostadsrätter i samma förening.

En annan hypotes är när en familj köper 2 bostadsrätter för att slå ihop dem. Eller varför inte 3 st.?

Capito, Stephan?
Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 00:43
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Man får endast vara folkbokförd på en adress enligt skattelagstiftningen, kan vi vara överens om det?

Man får resa för den sakens skull. Jag var själv sjöman i 10 år. Aldrig dock skriven på någon båt. Man får ej heller vara skriven på ett tält, husbil eller husvagn. Men det går bra med c/o adress eller poste restante. Lite tveksam om poste restante skall jag tillstå. Det går numera också bra att vara skriven på en kajplats i Stockholm sedan ca. 3 år tillbaka.
Ifall man begär avflyttning till en utländsk adress, Kirgisistan t ex, är man inte längre mantalsskriven i Sverige. Då kan inte militären skicka inkallelseorder till en, det kan vara bra att veta. Men då får man inte vistas i Sverige mer än som på semester, max 3 månader om året, och är tvungen att jobba svart. Man kan dock fortfarande äga fritidshus. Det gör Berth Milton. En villa á 60 miljoner.

Skall man vara med att ombilda till bostadsrättsförening måste man vara folkbokförd i fastigheten. Är ni med på det? Det står i BRL.

Dina 5 barn kan mycket väl bli medlemmar i föreningen utan pengar, du kan vara god man eller delägare, men de måste ha fyllt 18 år och skrivna på adressen.

En vän till mig är mycket glad över de rikskända andelslägenheterna i Åre som han ofta brukar kunna hyra in sig i. Jag är säker på att det även finns bostadsrätter i Åre men kanske mer för den bofasta befolkningen.

Under övergångsperioden när man köper/säljer sin lgh kan man också inneha två samtidigt.

Jag lägger märke till att ingen här skriver att de faktiskt äger två samtidigt eller tidigare har gjort det.

Så det kanske är läge att maila skattemyndigheten och kolla om jag inte är ute och cyklar iallafall, när jag säger att man skall vara skriven på sin Brf och endast får ha en mantalskrivningsadress?
Svara med citat
Gammal 2009-02-19, 05:14
Einar Einar är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Jan 2009
Granskning

Så här står det i våra stadgar:

På, föreningsstämma har varje medlem en röst. Innehar flera medlemmar bostadsrätt gemensamt, har de lillsammans endast en röst. Innehar en medlem flera bostadsrätter i föreningen har medlemmen endast en röst.
Röstberättigad är endast den medlem som fullgjort sina förpliktelser mot föreningen.

Detta är en tydlig skrivning om rösträtten. Så börja med att titta i de egna stadgarna.

Föreningen är enligt lag att inneha och på begäran kunna uppvisa medlemsförteckningen (det är till och med straffbart att inte göra det). Begär ut medlemsförteckningen före årsmötet så vet ni om den är korrekt och i sådant fall vad som gäller om rösträtten på mötet i förhållande till vad som sägs i stadgarna. I vilket fall är det en absurd tanke att någon som inte är medlem skall kunna rösta. Att någon skulle ha mer än ett medlemsskap är lika absurt för mig.

Bostadsrättslagen
9 kap. Bestämmelser om föreningen m.m.
Medlems- och lägenhetsförteckning

8§ Styrelsen skall föra förteckning över bostadsrättsföreningens medlemmar (medlemsförteckning) samt förteckning över de lägenheter som är upplåtna med bostadsrätt (lägenhetsförteckning). Förteckningarna kan bestå av betryggande lösblads- eller kortsystem. De kan också föras med automatisk databehandling eller på annat liknande sätt.

9§ Medlemsförteckningen skall för varje medlem innehålla uppgift om hans namn och postadress samt om den bostadsrätt som han har.
Styrelsen skall hålla förteckningen tillgänglig för den som vill ta del av den.

10 kap. Skadestånd, straff och vite m.m.

3§ Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
...
5. underlåter att föra medlemsförteckning eller inte håller en sådan förteckning tillgänglig enligt 9 kap. 9 §, eller
6. underlåter att föra lägenhetsförteckning eller meddelar oriktig eller vilseledande uppgift i utdrag enligt 9 kap. 11 §.
...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Fler dimensioner på boendet Admin Ombildning av hyresrätt - Kooperativ hyresrätt - Ägarlägenheter 0 2009-03-20 07:31
Husavdraget ska ge fler jobb inom byggsektorn Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-13 12:50
Ordföranden lämnar in en egen motion tractors Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 4 2009-02-04 13:34
Rösta på sin egen motion Yakumo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 17 2008-04-25 11:43
HSB Malmö - Hur valberedningen utnyttjar sin position för egen vinning Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-04-20 13:17

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:07.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare