Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-13, 14:47
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Medlemsavgift och deposition inom HSB

Totiki skriver till Admin: "Jag är inte HSB medlem och vill inte vara det heller. Men har förstått att du är det och tänker fortsätta vara det."

Fakta:
I HSB väljer man inte att bli medlem, det är tvång att bli medlem i HSB om du vill bo en HSB-förening.
Och det finns många föreningar som är HSB-föreningar med enda kopplingen att föreningen betalar avgift till HSB för en värdelös styrelserepresentation.

Det börjar också med det mycket osmakliga att man måste deponera 500 kr (om man är 2 som skall stå för lägenheten blir det 500kr x 2)

Dessa pengar kan anhöriga ansöka om att få tillbaka när man har dött.

Men HSB är ju ett kooperativ, där alla skall dra sitt strå till stacken?

Fan vet men om EU till exempel skulle förbjuda en deposition som medlemmar inte har någon nytta av, vad som skulle hända med HSB vid återbetalandet av 500 kr x 550.000 medlemmar = 275 miljoner kr?

Senast redigerad av Admin: 2014-05-30 klockan 10:57. Anledning: Flyttat ut inlägg till eget ämne
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 08:26
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Fråga Motionera för medlemsavgiften

Ja, fast för depositionen på 500 kr och medlemsavgiften så får vi i alla fall motionera till HSB-regionen. Även om praktiskt taget ingen känt till detta tidigare så är det i alla fall positivt att denna möjlighet finns att påverka... synd bara att sedan alla motioner avslås per automatik.

En fråga, Stephan.
Är du säker på att man får betala deposition på 2 x 500 kr om två medlemmar står för lägenheten?
Medlemsavgift betalar man ju bara en per lägenhet, så det borde ju gälla även för depositionen, eller?
Jag har inte sett något om detta i skrift någonstans (HSB:s information är närmast obefintlig när det gäller kostnaden för medlemskapet). Var har du sett att det blir två depositionsavgifter om två medlemmar står för bostadsrätten?

FAKTA;
Om två eller fler har delat ägandeskap i en bostadsrätt så;
- räcker det med att en av delägarna är medlem i HSB.
- behöver ingen av delägarna vara medlem i HSB efter att man väl blivit medlem i bostadsrättsföreningen (få känner till att man kan gå ur HSB så snart medlemskapet i brf:en beviljats, varvid insatsen återbetalas).
- för varje delägare som väljer att valfritt vara medlem i HSB måste insatsen betalas för var och en av dessa medlemmar, även om det bara är en av delägarna som sedan betalar medlemsavgiften.

Jag vill rekommendera att max 1 delägare är medlem i HSB. Det finns ingen vinst med att vara flera som är medlemmar i HSB (och för de flesta är det definitivt heller ingen vinst med att ens en enda delägare är medlem i HSB).

OBS!
Det finns ingen som vet om det är insatsen eller medlemsavgiften som avgör om man är medlem i HSB.
Inte ens HSB kan svara på detta.

Se även;
Tvångsmedlemskapet i HSB strider mot Europakonventionen
där speciellt inlägg #14 i denna tråd innehåller de viktigaste frågorna som inte HSB Malmö vill besvara!

Utträde ur HSB - Gå ur HSB som medlem!

Medlemsavgiften beskrivs här;
- Medlemsavgift och insats i respektive HSB-region - Enligt stadgar och stämmoprotokoll
- Medlemsavgift till HSB - Vad tror du att du betalar? - 2011
- Stor prisskillnad mellan de olika HSB-regionerna för medlemskap i HSB! - 2008

- Medlemsavgift för/av/till vem? - HSBs medlemsavgift för lägenhet i stället för per medlem - OLAGLIGT !!! 2010-2011

- Hur HSB stjäl pengar från medlemmarna

- HSB Malmös styrelse desavouerar stämmobeslut. Tar ut för hög medlemsavgift - 2010-2011
- HSB Malmö bryter mot lagen ! - Påtvingad medlemsavgift till HSB även efter att man utträtt ur HSB. Lagbrott! 2010
- Sanningen om medlemsavgiften i HSB Malmö för 2010 - 2011

- HSB Medlemsavgift, deposition och föreningsavgift - 2008

Skriv motioner till brf och HSB om medlemsavgiften !!!

MOTIONER:
Medlemsavgift - Lever vi i en diktatur ???
Varför måste medlemsavgift betalas via brf?
HSB Malmö/fullmäktigestämman ska inte - och kan inte - bestämma hur enskilda medlemmar ska betala sin medlemsavgift

Varje medlem ska själv bestämma över sin medlemsavgift till HSB !!!
HSB Malmö kan inte ta ut medlemsavgift från icke-medlemmar!

HSB Malmö lurar bostadsrättsföreningarna på pengar !!!
HSB ska inte ta ut medlemsavgift för lokaler i brf:en

Medlemskap i HSB Malmö avgörs av den årliga medlemsavgiften

Särredovisning av medlemsavgiften i årsredovisningen

Ta bort/återbetala HSB Malmös insats/deposition

"HSB ser över register med döda själar"

Lista över bostadsrättsföreningar som begärt utträde ur HSB

Föreningar som lämnat Riksbyggen, uppdaterad lista

Bospara i HSB / Riksbyggen / SBC ? Varför det?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2014-05-30 klockan 10:35.
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 09:29
Yotta-medlem

Standard deposition

Medlemsregler

Utdrag ur HSB Stockholms hemsida under ämnet medlem i HSB

"Andel
HSB ägs av sina medlemmar och drivs som ekonomisk förening.
Alla som vill bli medlemmar betalar därför en andel på
500 kronor. Andelen får du tillbaka om du i framtiden skulle begära utträde.
Andelen är din garanti för rösträtt och inflytande i HSB Stockholm.

Medlemsavgift
Den årliga medlemsavgiften är 225 kronor.
Om du blir medlem efter den 1/7 betalar du 113 kronor.

För dig som innehar eller ska köpa en bostadsrättslägenhet i en av våra bostadsrättsföreningar i HSB Stockholm är avgiften 125 kronor per år.
Om du blir medlem efter den 1/7 betalar du 65 kronor.
Ska du samäga lägenheten med någon, behöver bara en av er betala medlemsavgiften dock måste alla betala andelen på 500 kronor."
Svara med citat
Gammal 2008-10-28, 11:08
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Standard 500x2

500x2 är det i vart fall i NV Götaland.
Gammal 2008-11-17, 12:58
Yotta-medlem

Standard Depositioner i HSBs årsredovisning

Hoppas på att all samlad expertis i bostadsrättsfrågor kan hjälpa mig att svara på dessa 2 frågor.

Var i HSB:s årsredovisning finns depositionspengarna omtalade.
Var redovisas intäkterna från föreningarna och medlemmarna, alltså endast medlemsavgifterna.

Se årsredovisning 2007, HSB Malmö

Senast redigerad av Admin: 2014-05-30 klockan 11:06. Anledning: Länkad sida till årsredovisning 2007 finns ej längre
Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 18:41
ulf30 ulf30 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ska jag betala andelsavgiften

Hej har bott i 2 år i min bostadsrättförening.När jag flytta in fick jag 2 st avi en till mig en till frugan om betala in andelsavgiften 500kr*2 1000kr ,men jag gav fan i betala nu 2 år efter får jag påminnelse om att betala in 500kr*2
Vad tycker ni? ska jag betala eller kan hsb lägga på en förseningsavgift eller liknande tex gå till kronofogden om jag inte betalar?Vill helst inte betala!
Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 18:53
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Du kan väl alltid gå ur HSB?
Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 20:05
Yotta-medlem

Standard hsb

Gå ur HSB? Om man inte betalat har man väl inte gått in i HSB?

Det finns mycket intressant i detta med att HSB inte förrän 2 år efter medlemskapet begär depositionen.

Jag är övertygad att de inte kan göra något åt att de inte fått sina pengar.

Det handlar ju inte om en medlemsavgift, utan om en deposition av pengar till en organisation. Och som sagt de kan inte utesluta någon som inte är medlem????
Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 21:03
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

OK. Jag kan inget om HSBs regler. Trodde att det i grunden fanns något avtal om att betala depositionen p g a. medlemsskap..
Svara med citat
Gammal 2009-11-23, 21:32
ulf30 ulf30 är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Jag tor inte jag ska betala....har jag rösträtt vid årsstämman om jag inte betalar denna avgift....föreningen betalar redan någon sorts medlemsavgift varje år till hsb för alla medlemmar...de här 500kr de vill ha lägger de in på ett sparkonto och kännar ett antal mile vare år...de kan inte tvinga mig betala...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Seminarier inom HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-08-09 17:44
SDS avslöjar nepotism inom HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-04-01 11:10
Bristen på öppenhet inom HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-03-05 20:26

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:00.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare