Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-17, 23:11
Susannea Susannea är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Poolbygge i brf

Jag har bett min styrelse om tillåtelse att låta gräva ner en pool på tomten, tillhörande min bostadsrätt. Jag fick svaret ett det var tveksamt med att de skulle ta upp det på nästa styrelsemöte.

Vilka argument kan finnas mot? Jag har för avsikt att inhägna med plank. Det är det fler i området som har. Med bygglov så går ju det rätt till. Jag bor längst ut i en kedjehus länga och hade tänkt att anlägga poolen i det hörn av tomten där det inte finns några fler hus. Bara skog sedan.

Är det rimligt att de ska säga nej? Kan man överklaga till högre instans?

Kanske någon här som vet vart jag kan vända mig för svar?

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 17:49.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 08:55
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard

Hej som jag ser på det. Om det är så att det ingår en bit tomt i anslutning till bostaden så borde det regleras på samma sätt som om du gör ändringar i bostaden så länge det håller sig inom kommunens regelverk, kolla med kommunen. Kolla även hur er stadgan är utformad når det gäller tomtytan.
Svara med citat
Gammal 2009-02-18, 09:10
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Om er tomt utgör en del av bostadsätten gäller samma regler för förändring av tomten som för övriga delar av er bostadsrätt (dvs 7 kap 7 § BRL). Utöver kraven i denna bestämmelse kan i vanlig ordning vissa större förändringar kräva bygganmälan eller bygglov.

7 kap BRL
Citat:
7 § Bostadsrättshavaren får inte utan styrelsens tillstånd i lägenheten utföra åtgärd som innefattar...
... 3. annan väsentlig förändring av lägenheten.
Styrelsen får inte vägra att medge tillstånd till en åtgärd som avses i första stycket om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen...
Det är alltså fråga om punkt 3 i bestämmelsen. Frågan är dels om det är en väsentlig förändring av lägenheten och dels (enligt andra stycket) om ger påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Poolbygge i brf Susannea Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2009-09-28 23:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare