Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-01, 15:47
tractors tractors är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard Garage i brf, egoism och sandlåda!

I vår privata brf har vi 12 st garage och lång kö. Garagen är fördelade i 3 st
hus intill varandra. Vi har kontrakt utskrivna på Fastighetsägarnas blankett.
Ex användning: " garageplatsen hyrs ut att användas till uppställningsplats för av hyresgästens nyttjade personbil". " Hyresgästen får inte överlåta hyresrätten eller hyra ut garaget i andra hand utan hyresvärdens medgivande". Så långt allt väl.
För en tid sedan kunde vi se att 4 st medlemmar bytte garage med varandra.
På så sätt fick de en ngt kortare väg ( 50 m ) till hissen !! Av de inblandade
var 2 st aktiva i styrelsen och en fd. Enligt styrelseprotokoll hade beslut tagits om att man fick "lånebyta". Dvs man har kvar kontraktet på det gamla men byter med annan medlem. Efter bytet gjordes informerades samtliga medlemmar att nu var det tillåtet att "lånebyta".
Som jag ser det är detta ett allvarligt brott mot likabehandlinsregeln. Alla skall få samma chans samtidigt. Dessutom skall väl formerna fastställas för ev byten ex lottning. Problem 2 kan väl vara försäkringsproblem.
Tacksam för kommentarer.
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 17:18
chox chox är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard

Jag ser inte hur det kan bryta mot likabehandlingsprincipen när två hyresgäster är överens om att byta garageplats med varandra? Det vore konstigare om inbördes byte inte tilläts. Alla garagehyresgäster har väl samma chans att fråga övriga hyresgäster om de vill byta. Däremot tycker jag nog att hyreskontrakten bör skrivas om när byte sker.
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 18:00
Tera-medlem

Standard

OK -tack för svar. För min del tycker jag att det är hyresvärden (styrelsen) som skall meddela att nu har alla chansen att byta. Men i vårt fall byter först
delar av styrelsen till sig attraktiva garage för att därefter medela de övriga att nu är det fritt fram.
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 18:09
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Byta grejer med varandra

Jag vill nog hålla med chox.
Det är inget brott mot likabehandlingsprincipen.
Med 12 likadana garage (som jag förmodar att det är) så vore det väl konstigt om man inte fick byta garage med varandra.

Chox har också rätt i att hyreskontrakten måste skrivas om.
Rätt hyresgäst måste stå på rätt plats.

Vad som däremot inte låter riktigt bra är att detta skett just med styrelseledamöter (plus f.d.)... men styrelsen verkar skött sig exemplariskt genom att styrelsen informerat alla medlemmar om möjligheten att byta garage med varandra.
Önskar man såg mer av denna öppenhet i föreningarna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 21:15
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tractors Visa inlägg
OK -tack för svar. För min del tycker jag att det är hyresvärden (styrelsen) som skall meddela att nu har alla chansen att byta. Men i vårt fall byter först
delar av styrelsen till sig attraktiva garage för att därefter medela de övriga att nu är det fritt fram.
Eftersom de med de "attraktiva" garagen ville byta bort dem får man väl förmoda att de "mindre attraktiva" var mer attraktiva för dem som fick dem i byte.
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 23:37
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av tractors Visa inlägg
Men i vårt fall byter först
Jag håller med de andras svar här.

De styrelseledamöter kan inte ha bytt de attraktiva garageplatser med tvång, de fick byta med någon annan, som måste varit med på detta bytte. Jag tycker att det är så sjölvklart att man ska få byta med varandra att dem som inte gjorde det tidigare när de ville får skylla sig själva att de inte frågade och gjorde det.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 11:39
Tera-medlem

Standard

Tack alla som engagerat sig i frågan om man får byta garage. För egen del tycker jag fortfarande att det är ok att byta. Men likabehandlingsprincipen borde betyda att alla samtidigt blir informerade om att nu är garagebyte möjligt enligt följande regler etc etc.
Svara med citat
Gammal 2009-02-04, 13:23
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Byta garageplatser med varandra i brf

Jo, där håller jag med, om det är så att styrelsen utnyttjat sina positioner för att skapa ett regelverk som de sedan genast utnyttjar.

Det är inte snyggt gjort.
Men sedan måste man också se till den eventuella skada detta lett till.
Jag kan inte direkt finna någon sådan.
Nu har ju alla denna möjlighet, så alla kan fortsätta byta med varandra om de vill.

Men som sagt, det måste nog stå rätt plats på rätt hyreskontrakt, annars kan problem uppstå.
Byter Kalle garage med Lisa, utan att kontrakt ändras, och Kalles garage sedan brinner upp, så säger jag bara lycka till att lösa detta försäkringsmässigt.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Parkeringsplatser & Garage i brf ALfers183 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 22 2010-12-05 12:29
Andelsvärde på lokaler och garage i brf Ravelski Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 4 2010-11-07 00:47
Garage hyra i brf Ravelski Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2009-11-26 22:05
Garage i brf - Kontrakt tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2009-01-07 12:11
Garage och avundsjuka i brf tractors Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2008-04-14 12:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare