Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-16, 21:16
lee lee är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Vid reparationer i föreningens lgh hur många offerter?

Hej!

Vi är en nybildad förening som har några tomma lgh som ska repareras och sedan säljas.
Finns det några lagar eller regler som säger hur många offerter en styrelse måste hämta in för att ex reparera en lgh som skall säljas?
Räcker det med en eller måste man ha fler?

En fråga till är: Ska valberedningens förslag till styrelse medfölja kallelsen till stämman eller räcker det med att medlemmarna får det på stämman?
Givetvis ska det ligga färdigt hos styrelsen ifall någon vill se.....

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 21:51
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Nej det finns inga sådana bestämmelser.

Däremot har styrelsen vårdplikt rörande föreningens tillgångar, att inte ta in minst 2 offerter anser jag vara att inte i tillräcklig utsträckning försäkra sig om att föreningen inte betalar ett överpris.
Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 22:23
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Hur många offerter vid anbud? - Valberednings förslag i kallelsen!

En generellt vedertagen regel vid anbud är att det ska vara minst tre stycken.
Det är vad HSB såväl som revisionsföretaget Ernst & Young säger.

Så jag vill rekommendera att ni begär in minst tre offerter
Tänk på att ju fler offerter desto större chans att såväl kunna pressa priset som att få ett bättre resultat, men det ökar naturligtvis arbetsbördan.

Vid större anbud så finns det experter på detta som man bör anlita. Kostnaden för detta tjänar man lätt igen genom att man överlämnat anbudsförfarandet till proffs som vet hur offertförfrågningar ska utformas och hur svaren sedan ska tolkas.

Valberedningens förslag ska definitivt vara med i kallelsen. Det finns tyvärr föreningar som inte gör detta, men det är en stor brist på respekt mot medlemmarna att inte vara öppen med denna information. Medlemmarna ska ha en chans att ta ställning till valberedningens förslag. Det kan inte göra annat än att gagna föreningen, och det kan dessutom öka engagemanget.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 22:39
nyombildad nyombildad är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard

Ingen i vår styrelse har kompetens att granska en offert från en entrepenör. Tittar man bara på prislappen kan det nog lätt bli fel.

Vi har litat på det förslag vår förvaltare lagt fram. Vårat resonemang har varit att om vi inte litar på vår förvaltare så bör denne bytas. Tills dess så litar vi på förvaltarens erfarenheter och kunskap om olika leverantörer.
Svara med citat
Gammal 2008-04-16, 22:47
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Upphandling via sin förvalatere eller via externt företag

Jo, det blir lätt fel om man bara tittar på prislappen.
Det är därför viktigt att upphandligen är välgenomtänkt.
Har man en förvaltare man litar på och som visat sin kompetens inom området så överlåter man naturligtvis då upphandlingsfasen till sin förvaltare.

Ett företag som jag vet är duktiga på att bistå med hjälp vid anbud är annars Fastitia.
De vet hur brf:ar kan tjäna pengar!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 08:33
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Lee, du skrev "Givetvis ska det ligga färdigt hos styrelsen ifall någon vill se....." .

Nej, nej. Valberedningen är oberoende av styrelsen. Det finns ingen för styrelsen att veta i före de övriga medlemmarna, vem ställer upp till nästa.

Offerter: om det är ett nytt typ av jobb, och ni har ingen favorit leverantör, så borde ni fråga 3-4 st. Men ni borde framför allt fråga om referenser, eller kolla med andra föreningar vilka leverantörer är bra/dåliga.
Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 09:30
lee lee är inte inloggad
Medlem

Standard

Ingen i vår styrelse har kompetens att granska en offert från en entrepenör. Tittar man bara på prislappen kan det nog lätt bli fel.

Vi har litat på det förslag vår förvaltare lagt fram. Vårat resonemang har varit att om vi inte litar på vår förvaltare så bör denne bytas. Tills dess så litar vi på förvaltarens erfarenheter och kunskap om olika leverantörer.

Det tycker jag också ville bara kolla om man måste enligt lag eller dyl ta fler än en offert!

Valberedningens förslag ska definitivt vara med i kallelsen. Det finns tyvärr föreningar som inte gör detta, men det är en stor brist på respekt mot medlemmarna att inte vara öppen med denna information. Medlemmarna ska ha en chans att ta ställning till valberedningens förslag. Det kan inte göra annat än att gagna föreningen, och det kan dessutom öka engagemanget.

Ok tack för svaret!
Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 14:47
Yotta-medlem

Standard

Lee, jag hade invändningar på att valbredningen skulle lämna sitt förslag till styrelsen. Självklart ska förslaget till medlemmarna, men den behöver gå till styrelsen tidigare än till de övriga medlemmarna. Jag har aldrig sagt att man inte ska gömma information mot medlemmarna, tvärtom (tänk dig att i vår förening finns våra styrelseprotokoll på hemsidan, tillgängliga till alla medlemmar, så nog har jag respekt mot medlemmarna angående detta med öppenhet och information).

Så, skicka gärna valberedningens föslag i kallelset till alla samtidigt. Om styrelsen får förslaget tidigare en så, finns en risk att en styrelseledamot kanske inser att han/hon inte komemr att bli omvald och försöker sig med påtryckningar mot en kandidat, och det vill man undvika. Det var det som var min poäng.

Francois
Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 17:25
lee lee är inte inloggad
Medlem

Standard

Tack så jättemycket för hjälpen, Francois!!! Jag är av din åsikt också, men har fått olika bud från flera håll!!

Senast redigerad av Admin: 2009-03-23 klockan 22:07. Anledning: Tagit bort onödigt citat
Svara med citat
Gammal 2008-04-17, 21:32
Yotta-medlem

Standard

Hej igen

Jag vet inte om det gick att förstå vad jag skrev innan. Jag krev bl.a. "Självklart ska förslaget till medlemmarna, men den behöver gå till styrelsen tidigare än till de övriga medlemmarna." Jag menade helt TVÄRTOM! Styrelsen ska inte få se förslaget innan de andra, för då finns det risk för påtryckningar. Jag hoppas att du hade förstått vad jag menade men inte vad jag skrev!
(Inte alltid lätt att uttrycka sig tydligt ibland .
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur många bostadsrättsföreningar/medlemmar finns det? Admin Bostadsrättsforum 2 2008-03-10 21:22

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare