Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-23, 23:21
Bonehead Bonehead är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard katt trappa till andra våningen?

Hej allehop!
Skulle behöva hjälp med ett problem då styrelsen har varit väldigt aggressiv och otrevligt gällande detta, bland annat har dom orättfärdligen anklagat mig för elstöld för att jag använde elstolpen på parkeringen mer än vad dom räknat med och livsfara för andras liv då kabeln till min motorvärmare går mellan gummilist och ruta i bildörren.

Men det verkliga problemet dom verkar ha hakat upp sig på är vad vi gjort på balkongen. Det är en vanlig rektangulär balkong med betonggolv och plåtsidor med aluminium räcke.

Vi har ersatt ena kortsidan med en 1cm tjock plexiglas skiva med ett hål på cirka 30x30cm urkapat, där har vi en katt trappa som går cirka 50 centimeter längs långsidan av huset, runt husgaveln och cirka 2.5 meter neråt mot marken där katterna kan kliva ner alternativt hoppa upp. Den har i böjen en 4"x6" bjälke som sitter med flera ordentliga vinkeljärn och väldragande skruv ner mot marken samt att den kortare biten sitter ordentligt fast i plexiglass skivan.
Kan tillägga att jag på 120 kilo inte kan rubba konstruktionen.

Enligt styrelsen så är den en livsfara, det dom har motiverat detta med är att några tonåringar så kallat "driver runt i området" och om dom river den så kan dom skadas. Plus att det inte var estetiskt rätt, detta till trots att dom tillåter en stor skitig lastbil på deras bilparkering utan någon särskild markering för att bara nämna en sak ...

Dom hotar bland annat med att säga upp vårat medlemskap om vi inte genast tar bort katt-trappan och menar då att vi istället ska släppa ut katterna i trapphuset för att sedan öppna porten åt dom, något som inte fungerar i längden då det alltid finns risk för nerskitning i trapphuset och skada mot katternas hälsa om dom ska sitta vid porten.

Vad jag undrar är vem äger balkongen och har dom verkligen rätt att göra så här?

Den enda regel dom har att köra på enligt deras egna uppskrivna regler är att vi gjort "ingrepp på fasaden", räknas verkligen balkongens räcke/plåt som fasad?

Bilden är inte skalenlig men kan ge en viss uppfattning om hur det är gjort, kan fixa foto om det underlättar.

Senast redigerad av Bonehead: 2009-01-23 klockan 23:25. Anledning: bild
Svara med citat
Gammal 2009-01-23, 23:52
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Foto skulle underlätta.
Får man röka på balkongen?
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 11:26
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Svårt -...

Hej

Det är sant att fasaden är under föreningens ansvar (styrelsens), men om katttens trappa inte är fäst mot själva fasaden. är det inget ingrepp.
Däremot tar du i anspråk en del av det gemensamma utrymme i föreningen. Du borde ha frågat styrelsen innan du byggde trappan. Jag tycker att det är upp till styrelsen att bevisa att din installation brytar nmot lagen eller mot stadgarna. Om ni inte kommer överens, kan du vända dig till hyresnämden.
En sak till: om ungdomar verkligen skulle skada sig på trappan, då är det ungdommarnas fel, styrelen bär inget ansvar i detta (har jag fått lära mig av liknande fall).
Angående hålelt i balkongen, får du kolla med era stadgar. vem har underhållsansvar för balkongens räcke? Om det är föreningen, borde du kanske inte göra nåt ingrepp i det.
Bilen: finns det regler som förbjuder en att göra detta? Det vet jag inte. Jag gör själv samma sak! Men en bra grej kan vara att lägga extra silvertejp runt kabeln precis där den går igen dörren. Samt elstolpar borde inte användas mer än nödvändigt, med tanke på miljön, om man bryr sig om den, och det hoppas jag att du gör.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 12:00
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Balkongen, särskilt utsidan är så gott som alltid föreningens underhållsansvar och därför borde ni ha kontrollerat med styrelsen om man fick ta bort en del av balkongen och ersätta denna med annat material. Ni bör förstås kontrollera om stadgarna säger något på denna punkt. Katt-trappan är placerad på föreningens mark (om denna inte ingår i bostadsrätten) och därför kan styrelsen bestämma hur denna mark får eller inte får användas.

Det där med eventuella skador och ungdomar har ingen vikt i sammanhanget, det verkar farligare om de skulle krossa en glasruta på huset t ex.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 18:29
Medlem

Standard

Här kommer ett foto på konstruktionen, vi har nu tagit ner den och återställt balkongen och ska snart skicka in ett brev där vi frågar styrelsen hur dom anser att vi ska sköta det ...

Angåenge om man får röka så finns det inga skrivna regler emot det.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 20:35
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

För man röka skall det väl gå bra med katten också.
Kanske går att fixa en självbärande konstruktion så grannen slipper stödbenet, dock. Borde kunna gå att skruva i räcket och med stödben mot balkonggolvet. Kan vara lite brantare för katter är bra klättrare. Jag har sett fler liknande på andra ställen där föreningen inte har någon erinran.
Svara med citat
Gammal 2009-01-24, 21:46
Medlem

Standard

Vi hörde med grannen nedanför innan vi byggde den och hon hade inga invändningar alls, vinkeln är relativt mild då vi inte trodde katterna skulle bli allt för glada om dom behöver gå ner en allt för hög vinkel, uppåt är ju en annan sak.
Svara med citat
Gammal 2009-01-25, 23:07
mäklare mäklare är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Jag håller på styrelsen när det gäller kattrappan. Allvarligt talat, måste man förklara varför man inte vill ha ett sånt bygger på fastigheten?

Elstolpen, mig veterligen så kopplar man i motorvärmaren via ett utag på bilens front. Vad för motorvärmare kräver att man tar in elen in i kupen... för du menar väl inte kupevärmare?... rätt stor skillnad på kupe- och motorvärmare...
Gammal 2009-01-26, 17:39
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av mäklare Visa inlägg
Jag håller på styrelsen när det gäller kattrappan. Allvarligt talat, måste man förklara varför man inte vill ha ett sånt bygger på fastigheten?
Detta påminner mig om hur olika familjer lever sitt liv. När man gå in hos folk, kan man se vissa strängare familjer om allt är i ordning, inte en enda leksak ligger på golvet, allt är jätte rent och ordnat. Kan man inte tro att det bor 2 barn där inne. Sen hittar man familjer där man ser spår av liv, det finns en del leksaker här och där, pappan/mamman leker med barnen eller håller på med nån egen hobby och har inte hunnit ta itu med tvätthögen som är hög som ett berg. Där händer det minsann saker.

Samma sak med en förening. En styrelse kan förbjuda allt som sticker ut, även om det inte stör nån. Då blir det ordning och reda och ... tråkigt. Eller kan man låta folk göra lite som de vill, så länge de har frågat grannarna och att det inte stör nån. Det kan bli ordning och reda också, men det sybs inte lika tydligt.

Mäklaren tycker om ordning till överdrift, precis som Boneheads styrelse. Kattrappan stör ingen, men ordning ska det vara. För vems bästa?

Senast redigerad av Francois: 2009-01-26 klockan 19:11.
Svara med citat
Gammal 2009-02-01, 18:02
chox chox är inte inloggad
Duktig medlem

Standard

Håller helt med j.a. Det ter sig självklart att fråga styrelsen innan man ger sig in på att bygga en sån där konstruktion.

Hur ni ska göra med katten utan kattrappan är inte styrelsens problem, det är ingen rättighet att som lägenhetsinnehavare kunna ha katt som kan gå ut och in som den själv vill.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Bonehead
dom tillåter en stor skitig lastbil på deras bilparkering utan någon särskild markering
Citat:
Ursprungligen skrivet av totiki
Får man röka på balkongen?
Har något av detta ens avlägset med saken att göra?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Francois
Anekdot om ordning och oordning. Kattrappan stör ingen, men ordning ska det vara.
Fin metafor. Olikheter kommer alltid ge upphov till diskussion, men kattrappan är likväl hysteriskt ful.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Motionera till din regionförening! - Sammanställning av 178 motioner till HSB Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-04-10 11:16

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:56.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare