Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-05, 22:48
Skalman Skalman är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Fråga Insyn i föreningens resultatrapport och balansräkning

Har ni några tips på hur man som ledamot kan få större insyn i föreningens RR och BR?

Vår styrelse (ordf och kassör) redovisar inte resultatrapport och/eller balansräkning vid något styrelsemöte förutom vid fördragning av ÅR när även revisorn är närvarande (dvs 1ggr/år). Jag tycker att det borde vara en stående punkt vid varje styrelsemöte så att man visar medlemmarna att man har regelbunden uppföljning och ger möjlighet att agera om utfallet inte följer budget.

Jag är tredje benet i styrelsen och har inte ngt att säga till om men vill gärna veta vad har ni för tankar kring detta ämne. Har jag någon juridisk rättighet att kräva detta eller är det mer en fråga om tycke och smak om vad som ska beröras på styrelsemötena? Jag har fått mitt önskemål protokollfört men utan verkan ...

Jag har sett Admins fantastiska förslag på arbetsordning för styrelse men det är ju inte så många som lever upp till detta ...
Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 23:04
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Ekonomisk förvaltning

I vår förening anlitar vi MBF som ekonomisk förvaltare. De har en hemsida där styrelsen kan se den aktuella BR och RR (du menar väl Balansräkning och Resultaträkning?) Jag kan inte så mycket om ekonomi, så en annan ledamot i styrelsen har koll på detta. Vi har ett budgetmöte 2-3 månader innan slutet på räkenskapåret, då vi bestämmer om avgifterna ska ändras eller inte.

Din ordförande kan vara kompetent i allmänhet, men han verkar inte förstå att han måste dela med sig all information. Han borde se sin roll som teamledare, och arbeta för att engagera sina styrelseledamöter. Och för att kunna göra det ska han lära sig delegera. Jag själv hade en tendens att göra för mycket i början. Nu har jag delegerat väldigt mycket. Och arbetet blir bättre gjort samt alla känner sig delaktiga (vi är 6 ordinarie + 3 suppleanter, så det blir en del folk).

En grej till: på det konstituerande mötet har vi bestämt roller (sekreterare, ordförande) men också delat upp uppgifter: vem är nyckel ansvarig, vem tar hand om handkassan, vem är kontaktperson mot snöröjningentreprenör, mot vicevärden, mm. Funkar bra.
Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 23:05
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Cool

Påtala att alla som sitter i styrelsen är ansvariga för verksamheten och föreningens ekonomi och att det blir lättare att få insyn i hur ekonomin ser ut eller hur verksamheten fortgår om man har kontinuerlig löpande information.

Ett vanligt misstag (tror jag) är att många tror att bara för att man har en kassör i en styrelse så kan övriga styrelseledamöter "slappna av" genom att kassören har ensamt ansvar för hur ekonomin ser ut, men detta är felaktigt. Styrelsen är gemensamt ansvarig.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Insyn i bildande av brf, arvstvist sigjaa Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2011-06-15 09:12
Beslut om fastställande av resultat- och balansräkning. Är det kört? Mr Magoo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 0 2010-11-05 19:06
Revisor skyddar styrelse från insyn - konkret exempel Admin Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2010-08-31 11:18
Enskild medlems rättigheter för insyn i styrelsens arbete? SADDE Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-01-09 12:20
"Öppenhet och insyn ska prägla nya HSB". Verkligen? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-08-18 00:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:22.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare