Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. RSS-feed för detta forum om förvaltning, administration, upphandling, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-12-21, 21:16
kamraten kamraten är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Dec 2008
Arg Får man ändra på avtalets längd? - AFF

Vi är en liten Brf i Hässleholm ( 18 ) lägenheter.
Vi har inga skulder på vår fastigheter, och jämfört med ett antal Brföreningar har vi mella 700 och 1000 kr i månadsavgifter och ändå börjar vi i år gå med minus!!??
Något är inte som det ska. HSB-Skåne har långa avtalkontrakter innan jag kom in i föreningen. Jag tycker att avtalen är dyra och för långa 3 år ). Vi vill korta det till 1 år på det sättat om HSB fortsätter att missköta sig blir det lätt att hitta nya service leverantörör.
Finns det någon som kan ge oss lite råd?
Hälsningar till alla som läser.
Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 22:47
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
Blink, blink

Det är ju din förening som bestämmer om ni vill teckna ett 3-årsavtal med HSB eller om ni vill ha ett kortare avtal. Vill inte HSB gå med på det så finns det säkert någon annan som kan tänka sig att teckna ett avtal med kortare löptid.
Svara med citat
Gammal 2008-12-21, 23:20
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Aff

AFF = Avtal för fastighetsförvaltning.

Detta kom för lite mer än 10 år sedan. Det var några "vakna personer" som insåg att Riksbyggens och HSB avtalen med föreningarna bara var skrivna för att dessa skulle lura skjortan av sina föreningar.

Aff är ett enkelt sätt att göra upphandlingar ock utsätta "nämnda bluffar" för konkurrens.

Kanske kostar några tusen, men betalar sig tusenfalt, inte minst genom att HSB och Riksbyggen sänker sina avtal med cirka 30% om de utsätts för konkurrens + att man får avtal som går att "protestera" ifall de inte följer avtalet. Detta har inte många lyckats med i de avtal som är framtagna av HSB och RB?.
brf Väduren hade AFFavtal med SBC under en period, de misskötte sig, men styrelsen kunde då hänvisa till avtalet och SBC fogade sig snällt och betalade tillbaka 125 000kr för eftersatt skötsel.

Man kryssar i vad man vill ska ingå i avtalet, sedan gör man en förfrågan till några entreprenörer.

Mallar till det mesta ingår i AFF kompendiet.

http://www.aff.nu/web/page.aspx
Svara med citat
Gammal 2008-12-24, 12:21
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Avtal

Vi har precis gjort som Stephan beskriver. Vi har gått genom AFF (vi hade avtal med Riksbyggen) och insett att vi batalar för tjänster som vi inte behöver. Vi sa upp avtalet, och sen gick ut med en offertförfrågan till Riksbyggen och till andra. Riksbyggen förlorade med god marginal.

Så kan alla föreningar göra, så ska alla alerta styrelse göra.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 15:55
Cpt.Loose Cpt.Loose är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Aff

Jag sitter i styrelsen i en mindre riksbyggenförening och mitt första möte som styrelseledamot närmar sig och min första plan är att titta på alternativ för fastighetsskötseln och den ekonomiska förvaltningen.

Vad ingår i AFF´s definition av fastighetsskötsel? Reglerar deras bestämmelser alla typer av tjänster, tex Ekonomiförvaltning?

Eftersom detta är mitt första inlägg på detta forum kan jag passa på att tacka Admin för en bra och informativ sida som är till stor hjälp när man inte kan så mycket om bostadsrättsföreningar.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 17:44
Yotta-medlem

Standard Inte fastighetsskötsel

Hej Cpt Loose

I vårt avtal med Riksbyggen ingick ekonomisk förvaltning samt teknisk förvaltning. Teknisk förvaltning och fastighetsskötsel är inte samma sak. Jag tror (med är inte säker) att AFF inte innefattar fastighetsskötsel.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 19:13
Yotta-medlem

Standard Uppsägningstid

Hej
Kamraten har inte fått nåt bra svar, känner jag. I avtalet borde det stå vad uppsägningstid är.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 20:12
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard avtal

En bostadsrättsförening bör ha separata avtal avseende följande anser jag:
Ekonomisk förvaltning
Teknisk förvaltning,
Fastighetsskötsel
Städaavtal
Markavtal inkl.snöröjning.

Härtill kommer en del andra avtal, men dessa är de som finns i AFF.

Att slå ihop avtal är fel, och gynnar bara entreprenörerna.

Alla avtal skall skrivas så att de upphör efter 1 år, (möjligen 2 om allt fungerat och man med 2 årsavtal får det klart billigare, det är ju en fördel för en entreprenör planeringsmässigt med längre avtal.

Att avtalen skall upphöra efter ett år i brf:er har att göra med att styrelser förändras ganska mycket.

Än en gång slå inte ihop avtal. tillexempel är det vanligt att fasighetsskötsel , mark och snöavtal slås ihop, men som sagt det gynnar bara entreprenören.

Avseende tiden för avtalen lägger man in skrivelsen att parterna skall i god tid innan avtalet upphör smråda avseende förlängning.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 21:16
Cpt.Loose Cpt.Loose är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Jan 2009
Standard Aff

Jag skrev lite fel, menade:"vad är aff´s definition av fastighetsförvaltning Men fick svar på frågan ändå.
Svara med citat
Gammal 2009-01-10, 22:34
Yotta-medlem

Standard Bättre svar nu...

AFF är en lång lista över ett antal tjänster som KAN INGÅ i avtalet, men som inte måste ingå i avtalet. Alltså är det upp till varje förening att kryssa vilka tjänster de vill ha och betala för. Inte alls säkert att städning och snöröjning ingår i ert avtal. Du måste kolla själv din lista för att vara säker.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Stämman väljer styrelsens ordförande - ändring av stadgar stephan Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 1 2008-11-07 14:02
Ska jag betala pga ändringar (ventilation) som föreningen gör i min bostadsrätt? mijo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2008-09-05 19:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:46.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare