Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-12, 14:39
Adas avatar
Ada Ada är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Känslig - Störningar - Störningsjour för brf

Är vi för känsliga om vi vill ha tyst när vi ska sova för att vi ska orka gå upp på morgonen till jobbet? Det verkar som våra grannar (f.ö. som inte jobbar, någon av dem) tycker. Vi har blivit klassade som gnällspikar för att inte vi vill höra deras vägg-tv och radioapparater efter 10-11 på kvällarna. Vi har inte sovit ordentligt på 4 år! På helgerna är det en 40-åring som sitter i sin lägenhet och skriker i telefon så det hörs upp till oss. Han brukar börja ringa vid 10-tiden till sina "polare", sen håller han på till 12- 01 om nätterna. Varje fredag och lördag och även när han är skolledig på vardagar. Alla vet att vi arbetar. Vi har pratat vänligt och påtalat detta. Men det har inte hjälpt så nu är styrelsen inkopplad. Men jag tycker styrelsen verkar konflikträdd. Finns det nån som kan råda oss. Vi vill inte flytta.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-06 klockan 14:34.
Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 18:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Se här... Störningar i bostadsrätt

Du tar upp en av de absolut mest omdiskuterade frågorna bland bostadsrättshavare, och en fråga som kommer att fortsätta diskuteras för all framtid om inte bostadsrättslagen och stadgar förändras och förbättras.

Bostadsrättslagen säger bara lite vagt att en bostadsrättshavare är skyldig att tillse så att det de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar i sådan grad att de kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö på ett sådant sätt att det skäligen inte bör accepteras.

Denna formulering i brl lämnar öppet för helt fria tolkningar som gör att ingen vet vad som egentligen gäller. Fram till dess att medlemmarna utövat påtryckningar mot regeringen (och bostadsorganisationerna) tillräckligt mycket för att bostadsrättslagen förbättrats på ett antal av alla de punkter i vilken denna brister så borde varje brf därför konkretisera vad som gäller i sina stadgar. Kanske t.o.m. med en given decibelnivå dag/natt och t.ex. med riktlinjer för hur renoveringsarbete/borrning ska bedrivas.
Skriv gärna en motion om detta.

Kommer man inte till en lösning så blir det domstolen som får fälla ett avgörande. Tyvärr drar sig de flesta för detta, trots rättsskyddet, av olika anledningar. Hade fler dragit störningsärenden till domstolen så hade det varit troligare att bostadsrättslagen (och även stadgar) moderniserats och förbättrats.

I alla störningsärenden gäller att man under en period ska föra en logg över de störningar som skett och att man ska prata (via styrelsen) med den som stör för att först försöka komma fram till en lösning denna väg.
Det sägs allmänt att styrelsen har en skyldighet att utreda påstådda störningar och vidta nödvändiga åtgärder, men för den styrelse som är rädd för konflikter och inte vill befatta sig med detta så är det lätt att komma undan eftersom det varken i lag eller några stadgar informeras om denna styrelsens skyldighet.

En medlem som stör sina grannar med t.ex. för hög volym på TV under natten riskerar att förverka nyttjanderätten, dvs att denne blir ”vräkt”.

Står inte styrelsen på medlemmarnas sida så kan det vara nödvändigt för dig att anlita en jurist för att driva ärendet.

Jag kan tillägga att en del föreningar anlitar en s.k. störningsjour. Det är bara styrelsen som kan kontakta störningsjouren (det hade inte fungerat annars), och styrelsen slipper därmed hantera dessa inte så roliga uppgifter. Föreningen betalar störningsjouren enbart per "utryckning". Det ger en klart utökad säkerhet för medlemmarna eftersom störningsjourens ord väger tungt vid en ev. rättegång, utöver att bara vetskapen bland medlemmarna om att det finns en störningsjour har en "dämpande effekt" på störningar.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-07-29 klockan 04:03. Anledning: Tillägg om störningsjour
Svara med citat
Gammal 2008-03-12, 19:04
Adas avatar
Ada Ada är inte inloggad
Duktig medlem

Standard känslig. svar till Admin

Tack för ditt svar. Jag har nog lusläst bostadsrättslagen under den här tiden må du tro. Man kan tro att jag är den enda som gjort det ,för dom som det gäller tycker själva inte att dom är störande för dom har ju hållit på så här hela tiden dom bott här. När vi kom hit rådde anarki, men det var väl inte så konstigt för förra ordföranden sa till oss när vi flyttade in Citat: här gör ni som ni vill!!!!!!! Vi tyckte det var ett konstigt uttalande. Felet är väl att det fattas sunt förnuft, det kommer man långt på. Lagar bryr sig folk inte om ändå. Här ska du inte komma och säga vad jag ska göra, typ. Om nån har råkat ut för samma sak som vi så är det välkommet med tips hur vi ska lösa detta. Om inte får vi väl ha en träff med dom inkl. styrelsen. Störningsjour tror jag inte på i detta fallet eftersom vi är en så liten förening. Ada.
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 11:59
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Mycket att säga Klaga hos annhörig

För några år sedan bodde det en yngling nedanför mig. En riktig slyngel var det. Han kunde ha fester lång in på morgonen 04:00-05:00, stereon på för fullt gäster som vrålar. Huset var deras helt enkelt. Så en natt ca 03:00 när jag inte kunde sova fick jag nog. Nu j-r skall han få! Jag ringde och väckte hans morsa som bodde andra sidan stan. Efter 4-5 ringsignaler svarade hon äntligen och jag ursäkta mig med att ring i okristlig tid. Hon var förstås förbannad på att jag väckt henne. Jag bad henne helt enkelt att skruva ner stereon för jag kan inte sova. Sedan la jag på.
På sin nummer presentatör undrade hon vem f-n det var som ringt och väckt henne och såg sedan att adressen gick till samma hus som hennes son (slyngeln).
Då fattar hon att det gällde honom så hon ringde dit och klagade på att en granne ringt och väckt henne. Gissa om det gav effekt ! Knäppt tyst blev det men förbannad blev han. Gick ut på balkongen och skrek att dom j-r har ring och väckt morsan. Efter ett år sålda han lägenheten ! //SP
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 12:19
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Glad Olika sätt att lösa störningsproblem

Jo, det gäller att vara lite innovativ. Avsaknaden av regelverk för störningar gör att man ibland kanske får ta "lagen" lite i egna händer.

I detta fall måste jag säga att det verkligen var befogat, men jag skulle gissa att det sker lika många klagomål på störningar som är obefogade. Ofta förenklar bostadsorganisationerna problemet med att säga att bor man i bostadsrätt så får man helt enkelt tåla att det finns ljud omkring sig.

Själv skulle jag få nippran om jag hade en pianoklinkande granne eller en granne med en skällande hund. Jag pratade för ett tag sedan med en dam tvärsöver gatan som bor ovanför en granne med en hund som skäller hela dagen och hela natten, speciellt varje gång någon går i trappuppgången. Man kan gå 100 meter utanför denna HSB-förening på natten och höra hur hunden skäller som besatt. Och så har det hållit på i ett antal år nu. Men inget har hänt. 23 familjer (exkl. de närliggande trappuppgångarna) har fått lida under dessa år bara för denna kvinnas galna hund. Rena terrorn! Varför detta kan fortgå undrar man över, men uppenbarligen tar denna förenings styrelse inget ansvar för störningarna.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 12:51
Adas avatar
Ada Ada är inte inloggad
Duktig medlem

Standard känslig

Tack för svar. Det funkar inte med hans mamma, hon håller honom om ryggen. Vi får se hur det går, det är en skrivelse på gång./ada.

Senast redigerad av Admin: 2010-06-01 klockan 13:15. Anledning: Tagit bort överflödigt citat
Svara med citat
Gammal 2008-03-13, 14:17
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard störningsjour

Admin du skriver i ditt inlägg här att om föreningen har störningsjour, så är det bara styrelsen som kan anmäla till den.

Ja det kanske ska vara så men, som du och många andra vet så är inte Väduren likt andra föreningar.

I föreningstidningen och extra information står det att läsa följande om vädurens störningsjour:

"information till medlemmarna om beslut att återinföra störningsjour i brf Väduren.

Bästa om du blir störd är att knacka på hos den störande. Om det inte hjälper kan du ringa störningsjouren, telefonnummer på anslagstavlan i porten.

Varje utryckning faktureras den störande. Därför krävs att det är anmälaren, där detta är möjligt, först försökt påpeka för den störande att denne stör.

Vid okynnes anmälan faktureras anmälaren för utryckningen".

Jag undrar hur många poäng i HSB-testet för styrelseldamöter, denne styrelse fick?????
Svara med citat
Gammal 2011-06-23, 20:05
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard störningsjour ny hantering

Citat från en norrländsk HSB förening

"Störningsjour – väktare besöker berörd lägenhet/bostad och omtalar klagomålet. Återupprepas problemet tillkallas polis. Klagomålet dokumenteras och rapport delges HSB samt Bostadsrättsföreningens styrelse nästkommande dag. Observera att en störning kan ex. vara att man misstänker misshandel, hög musik spelas under nattetid upprepade gånger och upplevs störande. Den som fått besök av väktare för en störning kommer att debiteras för denna utryckning av bostadsrättsföreningen."

Idag har också många föreningar:
"Fel som jouren rycker ut på och som visar sig inte vara akuta faktureras den enskilde medlemmen (minimumdebiteringen ligger på drygt 2.000kr)"

hur kommer detta att sluta?

Grannfejden blir populärtprogram?Och BNP:n ökar?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 17:04
Störningar - Jag och min granne steelhammer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-08 00:17
Anklagad för störningar i brf Irla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-12-01 12:18
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Störningar och Vanvård Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare