Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-06, 00:05
skepparn1964 skepparn1964 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Vägras inträde i brf Trollstigen i Hultsfred

Hej!
Jag och min särbo ska flytta in i en bostadsrätt i Hultsfred som vi har köpt.
Men styrelsen vill ej godkänna oss pga att de inte tror att vi skulle klara av hyran...
Vi har en gemensam årsinkomst på 490000kr, min särbo har inga prickar på sitt uc jag har 6 st på totalt 33000 som idag bara är 21000 och som i februari kommer att vara 0. Jag har bott i mitt hus i 17 år de två första åren blev det problem då min dåvarande sambo blev arbetslös och vi hade 17 % -iga lån på huset mao en kallhyra på 7800, det var då allt annat blev eftersatt och gick till fogden. från 2000 separerade vi och jag har levt ensam med min son sedan dess och hade huset + alla skulder själv som då låg på ca 300000 kr, jag har mao betat av 279000 + betalat alla amorteringar å ränta på huset i 8 år. nu kommer hyran på brf att ligga på 4900kr/månad + drift och det tror inte styrelsen att vi klarar av. I dag lägger vi ca 10000kr/månad och det är inga problem. Styrelsens krav på oss är 1. skaffa intyg på att vi är fast anställda vilket vi båda har varit i 10 år. 2 visa kvitto på att det resterande är betalt hos fogden innan man kan bli godkänd. DETTA ÄR PERSONANGREPP.
Styrelsen har också påpekat att min särbo kommer att veckopendla å det var inte ok det heller.

Jag har påvisat att föreningens egna lagar går emot statens lagar för de går inte efter lagen 1991:614 2 kap utan påstår att de har lovat de boende i föreningen att vägra alla som de inte tror kan klara hyran. Men det är så att de vill bara ha "fint" folk som ska få bo där. Men hur fina är de när de ej kan lagarna själva.

Jag skulle bli väldigt glad om det kunde skrivas lite i detta forumet som riktar sej till just denna styrelsen för jag vet att de läser detta forum.

mvh
Skeppar 1964
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 01:03
Henric Lellky Henric Lellky är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: May 2008
En bra idé Förslag

Mitt förslag är att du gör en grundlig skriftlig redogörelse för dessa omständigheter som du beskrivit samt på ett tydligt sätt visar att ni kommer att klara av den ekonomiska biten framöver.

Det är ju en dålig signal till föreningen att du har dessa anmärkningar, oavsett hur de har uppstått och vad de beror på, o.s.v.

Det som gäller för dig är att övertyga föreningens styrelse att risken att ni inte kommer att kunna betala avgiften är minimal... mer än att någon på detta forumet ska "hytta med näven" åt dem. Jag tror knappast att det har någon större positiv effekt på deras beslut vad någon skriver i detta forum, inte heller din text här lär hjälpa dig där du refererar till att de inte vill bevilja medlemskap av annan anledning än era ekonomiska förutsättningar (brist på social status?).
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 02:40
mäklare mäklare är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Är beslut taget, lämna ett brev till föreningen där du förklarar bakgrunden samt erbjuder att erlägga deposition för 3 månaders avgift fram tills allt är reglerat hos fogden. Anmäl till hyresnämden.
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 07:24
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Hur agera mot en styrelse som inte beviljar medlemskap i föreningen?

Till Henric:
Det är tråkigt att du är av denna negativa inställning till ett unikt forum där såväl bostadsrättshavare som styrelseledamöter och andra förtroendevalda hjälper varandra att komma ur mer eller mindre svåra situationer och lär varandra vad som är rätt och fel.
Det är lite svårt att förstå hur du tänker.
Du kommer ju emellanåt med riktigt bra synpunkter här i forumet, så det känns synd att du sedan förstör detta positiva intryck med din "negativism" till upplysta medlemmar och till att medlemmar i brf:ar nu för första gången i Sveriges historia har någon att vända sig till utan att behöva anlita dyra advokater för varje liten fråga.

Jag tycker inte vi ska eftersträva oengagerade, viljelösa medlemmar som bara lägger sig platt varje gång en styrelse trampar dem på tårna eller hoppar på deras mage, utan det behövs helt enkelt mer kunskap och engagemang. Det är min förhoppning att detta forum bidrar till detta, och det är i alla fall vad jag arbetar för.

Till Skepparn1964:
Ta ingen notis om Henrics syrliga kommentar här. Det är naturligtvis helt självklart att även den mest medlemsfrånvända styrelse tar intryck av synpunkter om vad som egentligen gäller och av att medlemmen inte står ensam.
Så "hytt" gärna med näven. Det har du all rätt till!

Detta forum läses även av media, så en styrelse som beter sig illa riskerar att få svara i media på varför de gör som de gör, och det tror jag inte en styrelse finner riktigt lika lätt som att konfrontera en enskild medlem, där styrelsen ofta utnyttjar att medlemmen inte har kunskap om vad som egentligen gäller.

Det skulle vara intressant om du återgav exakt hur styrelsen formulerat sina skäl skrifltigt för anledningen till att ni nekas medlemskap.

Jag tycker du ska följa mäklare:s mycket utmärkta förslag här ovan.
Och om inget annat hjälper så är det, som "mäklare" säger, hyresnämnden som får ta föreningens styrelse i hampan.

Till styrelsen i fråga
Till den styrelse som nekat Skepparn1964 med särbo medlemskap vill jag först och främst säga att de grunder på vilka föreningen kan neka någon medlemskap måste enligt lagen (som jag tidigare förklarat) stå angivna i föreningens stadgar och följa vad lagen tillåter (lag 1991:614, 2 kap). I annat fall så saknar styrelsen rätt att neka Skepparn1964 medlemskap.

Exakt vad står det i föreningens stadgar?
Jag gissar att det antingen inte står något alls eller att det är den allmänna standardformuleringen som lagts in.

Utifrån vad Skepparn1964 redogör för här och utifrån vad lagen säger så vill jag bestämt hävda att föreningen omöjligen kan neka Skepparn1964 medlemskap i föreningen.

Notera också att en styrelse riskerar att bli dragna inför rätta för diskriminering om medlemskap nekas på felaktiga grunder. Så en styrelse kan inte bete sig hur som helst.

En årsinkomst på nästan ½ miljon kr är långt, långt mer än vad som behövs för att kunna betala avgiften på under 5.000 kr/månad. Jag kan garantera att detta också är vad Hyresnämnden kommer att komma fram till, om det skulle behöva gå så långt.

Vad det sedan gäller skulderna så är det så att en stor del av Sveriges befolkning hamnar i ekonomiska svårigheter förr eller senare. Det är inget man ska straffas dubbelt eller flerdubbelt för, och styrelser i bostadsrättsföreningar ska inte se sig som någon form av överdomstol. En styrelse som tar sig sådana friheter är ute på djupt vatten, och riskerar dessutom att bli personligt skadeståndsskyldiga.

Det är bra om styrelsen värnar om medlemmarna - om det är så - men styrelsen kan inte frångå regelverket. Genom att styrelsen inte följer regelverket så drabbas inte bara de som söker medlemskap och säljarna, utan även alla övriga medlemmar i föreningen.

Styrelsen har ingen rätt att kräva att Skepparn1964 och särbo är fast anställda, även om nu så är fallet! Skepparn1964 är inte det minsta skyldig varken att i förtid betala av den mindre kvarstående lilla skulden, eller visa något kvitto på att detta är betalt, för att han ska kunna beviljas medlemskap. Den information som styrelsen själv kan inhämta (och vad jag förstår redan har inhämtats) är fullt tillräcklig för att kunna konstatera att medlemskap ej kan nekas i detta fall.
Notera också att det inte någonstans i lagen krävs att den sökande ska behöva bevisa sin "oskuld". Bevisbördan ligger alltså, precis som det undersökningsarbete som görs, på styrelsen.

Att styrelsen sedan dessutom använder Skepparn1964:s särbos veckopendling som ett skäl för att neka medlemskap till Skepparn1964, är allvarligt. Styrelsen måste förstå att detta omöjligen håller varken nu eller i en ev. rättslig instans senare! Men jag förmodar att styrelsen innerst inne själv förstår detta, och att det mest var menat som ett sätt att skrämmas så att de sökande skulle ge upp sitt försök att beviljas medlemskap.

Om det skulle stämma att styrelsen lovat de boende i föreningen att vägra alla medlemskap som de inte tror kan klara hyran så kan jag bara kraftigt understryka att det är av noll och intet värde. Det är lagar och stadgar som gäller, inte något allmänt/personligt tyckande i en styrelse.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att styrelsen i stället borde vara imponerad av en medborgare som lyckats betala av en skuld på 300.000 kr. Hur många lyckas med det... på så kort tid? Jag är i alla fall mäkta imponerad över detta. Skepparn1964 ger intryck av att vara en mycket rekorderlig person, men jag är inte riktigt säker på att föreningen förtjänar en så god medlem!

Se bl.a.
Kreditprövning/kreditupplysning av ny medlem överflödig

Betalningsanmärkning - vad gäller?

Hur lång tid ska det ta att godkänna?

Lagar och stadgar
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-11-06 klockan 12:38. Anledning: Korrigerat ett mindre syftningsfel
Svara med citat
Gammal 2008-11-06, 11:05
Duktig medlem

Standard

Tack för ditt svar Admin.
Jag har inte fått någon skriftlig förklaring utan de ringde upp mej när de hade styrelsemöte och talade då om för mej precis så som jag berättade i mitt första inlägg
Jag har ringt å talat med hyresnämnden i Jkp och där sa de att jag skulle ge dem en vecka att förklara sej och om de nekar då så skulle de ta tag i det hela.
Jag har levt mina senaste 8 år väldigt sparsamt för att kunna göra mej så skuldfri det bara går, och nu när jag har sålt mitt hus så har jag för första gången sedan 1992 ett + på 98000kr det har jag oxå förklarat för styrelsen men det räcker inte ändå.
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 14:05
Duktig medlem

Cool

Jaha ja nu går det en runda till då.
Igår kväll hade styrelsen möte och tog då upp vår ansökan, och med lite hopp från vår sida att det skulle vara ok nu så ringde jag upp styrelseledamöterna för att fråga om ett svar. Tror ni jag fick det nä då, svaret blev stör oss ej på arbetet och ej heller på fritiden, du får ett skriftligt svar om några dagar.... Allt för att förhala, lägenheten är tom, affären är uppgjord, men inget godkännande från styrelsen.
Men skam den som ger sig jag har redan skickat in ärendet till hyresnämnden och det låter positivt där, det är bara det att styrelsen har 2 veckor på sig att komma med en förklaring, där efter blir det en sittning med nämnden om nu inte svaret mot förmodan är positivt från styrelsen, men efter de tvära svaren jag har fått idag är ju ett avslag att vänta. Det skall bli väldigt trevligt att se motiveringen i så fall.

Fortsättning följer
Mv.
Skepparn 1964
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 15:29
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Medlemsansökan

Det verkar ju vara en trevlig styrelse som beter sig sådär. En styrelse måste nog ha förståelse för att en medlemssökande person vill ha ett snabbt svar. Bara tråkigt att en styrelse med dagens regelverk kan dra ut på processen så att den medlemssökande kan åsamkas ekonomisk skada.

Styrelsen skapar mest bara problem för sig själv om de försöker neka dig medlemskap.
Jag har full förståelse för att en styrelse vill försöka värna om sin förening, och det är självklart berömvärt, men en styrelse måste ändå följa regelverket och borde enligt min mening dessutom bete sig vänligt mot dem som söker medlemskap.

Det är inte särskilt roligt för en styrelse att behöva sitta framför hyresnämnden och försöka förklara sitt agerande, så det bästa för alla parter vore nog att inte dra ut på detta och i stället bevilja er medlemskap.

Och skulle styrelsen komplicera det för sig så hoppas jag du lägger ut styrelsens skriftliga motivering här så vi alla kan se hur denna styrelse tänker.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 16:11
Duktig medlem

Standard

Nu har jag fått skriftligt svar.....

”Protokollsutdrag Styrelsemöte 2008-11-18

Bostadsrättsföreningen Trollstigen

§4 Styrelsen tog upp xx och xx ansökan om medlemskap för behandling. Styrelsen beslutade att föreningen skäligen inte bör godta den sökande som bostadsrättinnehavare, varför ansökan om medlemskap avslås.

Styrelsen bostadsföreningen Trollstigen

Rätt utdraget ur protokoll vidimeras

Ulf Solgren.”

Ja Det var det hela det???? inte ens en motivering?
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 16:25
Admins avatar
Systemadministratör

Arg Ingen motivering till avslag på medlemsansökan

Tråkigt när en styrelse beter sig så här illa. Genom att t.o.m. vägra ge en motivering för sitt avslag så visar styrelsen på hur illa de sköter sitt förtroendeuppdrag.
Det är maktfullkomligheten i ett nötskal. De har ingen skälig motivering för sitt avslag, och väljer därför hellre att inte ge någon motivering alls än att ge en motivering som de vet inte håller. Alltför vanligt beteende!

Genom att styrelsen missköter sina uppgifter på detta sätt så tillför de inte precis något till föreningen.

Men då är det i alla fall grönt för Hyresnämnden att ta tag i detta.
Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 16:35
Duktig medlem

Standard Hyresnämnden är redan på G

Jag skickade iväg anmälan redan i söndags så styrelsen har redan idag fått brev från hyresnämnden och har nu 14 dagar på sej att yttra sej och komma med en motivering.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:51.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare