Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma
Valberedning, mötesordförande, dagordning, "omedelbart justerat", ansvarsfrihet, klander/ogiltigförklaring av stämma, votering, rösträtt, röstningsordning, fullmakt, röstlängd, medlemsförteckning, tolka årsredovisning, o.dyl. RSS-feed för detta forum om stämmor, motioner, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
Berätta gärna hur stämmorna går till i din brf. Vad fungerar bra/dåligt?

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-30, 11:55
Susanne Susanne är inte inloggad
Bannad

Reg.datum: Oct 2008
Fråga Är styrelsen egenmäktig?

I Bostadsrättslag står det (9kap 15§) : " Beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark skall fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna"

Men vad är en "Väsentlig förändring" kontra styrelsens ansvarsfrihet?
Kan styrelsen med "skydd av" att de på stämman beviljats ansvarsfrihet göra stora och kostbara förändringar lite hur som helst.

Så här gick det till i Kungsfågeln för en vecka sedan.
Rätt var det är ser jag fastighetskötaren och några andra "gubbar" sågar ner två lönnar på gården. Maken går ut och frågar vad som pågår. I grinig ton säger fastighetskötaren att det är röta i träden. Röta? Virket var kärnfriskt (vi har bildbevis), det är styrelsen som bestämt att träden ska tas bort fortsätter en av gubbarna. Vi ber dem att låta bli att såga ner fler träd tills vi fått prata med styrelsen. På ren svenska... det sket dom fullständigt i...

Vi frågar styrelsens tillsyningsman om vad som pågår, han flinar och menar att styrelsen har ju beviljats ansvarsfrihet och nu ska träden ner och sedan ska det planteras fruktträd! Jag vill här poängtera att vi inte fått någon som helst skriftlig info om detta från styrelsen innan träden fälldes.

Senare på kvällen ringer Maken till ordföranden och frågar. Har det hela föregåtts av att man tagit ut en trädgårdsmästare för att se om träden är sjuka och i så fall kan de botas? Svaret var nej, det här hade man beslutat själv eftersom träden är sjuka: Sjuka? frågade Maken, ja de har ju mögel på bladen svarade ordf.
Så för att våra gamla lönnar får mögel på hösten har de alltså sågats ner utan att medlemmarna fått möjlighet att yttra sig, eller att man försökt att göra något åt det...
Det är inte endast på vår gård utan även på samtliga gårdar där hälften av träden nu fällts. Det är ju vår boendemiljö! Dessa lönnar har stått här i åtmisntone 30 år och planterades säkert för att fungera som insynskydd för boende på övre våningsplan samt ge fin grönska som skiftar med årstiderna. Dessutom är lönnar förhållandevis "självgående", de växer där de växer och behöver inte så mycket mer tillsyn än att löven ska krattas bort på hösten. (vilket iofs är jobbigt för fastighetskötaren, det får man ju förstå)

Men det kommer mer... Maken frågade ordf hur styrelsen hade tänkt sig fruktträd här uppe på berget ( vi bor på ett berg och har ungefär 30 cm matjord, därefter är det urberg). Nu blev nog ordf lite konfundersam för han svarade "men det har ju vuxit träd där förut så det kan väl inte vara något problem"
Seriöst, hur d_m får man bli? Men det handlar väl om okunskap får man väl hoppas. Människor med normalt gröna fingrar/ förstånd förstår att fruktträd behöver massor med näringrik mylla och därtill riktligt med vatten/gödning för att de skall växa och om sisådär 10 år kunna bära frukt.

I ett infoblad som kom igår, lägligt nog flera dagar efter att träden fällts, stod det följande: "Slänten bakom hus 4 är i stort sett klar. nästa projekt är att stegvis byta ut lönnarna på området bl a för att flertalet lider av sjukdom. Tanken är att först byta ut vartannat träd mot körsbär/äpple eller päronträd. Styrelsen tar gäran emot fler förslag på plantering etc."

Kontentan av det hela och min fråga är:
Har styrelsen befogenheter att göra detta? Har jag misstolkat lagen fel när jag menar att detta är en väsentlig förändring av marken? Eller kan man rubricera det hela som att styrelsen har ansvarfrihet och då kan i princip göra vad som faller dem in?
(kan även som en parentes nämna att jag läst stadgarna och inte funnit att det står något om att styrelsen kan göra vad den vill med marken)

Skulle vara lite intressant med synpunkter!
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:11
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det låter underligt.
Ansvarsfrihet kan man bara beviljas i efterhand för t.ex. en förvaltning av en förening.
Om det är en väsentlig förändring att ta ner lönnar för att plantera fruktträd vet jag inte. Träd som träd?
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:38
j.a j.a är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Enligt motiven är väsentliga förändringar ofta kostsamma (men inte nödvändigtvis) och sådana beslut som inte är av (löpande) underhållskaraktär. Om träden de facto är skadade eller sjuka kan man nog se det som en del i förvaltningen.

Väsentliga förändringar av fastigheten kan t ex vara att man tar bort en tvättstuga, upplåter råvinden till bostadsrätter, tar bort vinds och källarförråd. Nya byggnader och en total förändring av utemiljön likaså.

Det är alltså svårt att avgöra, min egen bedömning av det som du berättar är att det inte är en väsentlig förändring av marken eftersom nya träd ersätter de gamla som var sjuka.

Säkerligen kommer fler svar i denna fråga...

Senast redigerad av j.a: 2008-10-30 klockan 12:52.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 12:44
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Det är en väsentlig förändring.

Tillsyningsmannens kommentar kan du tyvärr aldrig åberopa ifall han inte sitter i styrelsen, då kan du åberopa hans oförmåga att förstå styrelsens ansvar och som Clabbe säger, betydelsen av ansvarsfrihet. Ifrågasätt ansvarsfriheten i sådana fall på nästa stämma.

Jag förstår dig fullständigt, 30 års tillväxt kapas på ett ögonblick. Träden är tyvärr borta, men fortsatt liknande beteende måste stoppas genast. Annars är det risk för att styrelsen missuppfattar sin uppgift totalt. §1.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 14:04
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Arg Typisk HSB/Riksbyggen historia

Utan att fråga antar jag att föreningen är ansluten till HSB eller Riksbyggen. Det går nämligen till så att i dessa föreningar sitter det styrelseledamöter från respektive organisationer och framför diverse "jobbförslag" åt styrelsen. Man propsar på helt enkelt tills ordförande håller med och så slår slag i sak. Man beställer jobbet vad nu det kan vara av HSB/Riksbyggen. Allt annat snack efteråt gentemot medlemmar är bara efterkonstruktioner (i ert fall röta).
Jag känner igen tillvägagångsättet för jag har själv tidigare suttit i en Riksbyggen förening./SP
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 14:18
Owen Owen är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Cool trädfällning

Det rimliga är naturligtvis en opartisk sakkunnig gör en bedömning av trädens tillstånd och avger ett skriftligt omdöme. Det kostar ju en mindre summa, men gör ju att man slipper diskussion efteråt. Andra fall är myndighetsbesiktningar som leder till att exempelvis brandvägar måste anläggas. Man kan ju inte bryta mot vad som myndigheten ålägger föreningen.

Annars är styrelsens uppgift att förvalta befintligt byggnadsbestånd som redan påpekats. Att bibehålla fastigheternas värde så gott som möjligt. Ny-, om- och tillbyggnad måste naturligtvis stämman besluta. Även stora kostnader som innebär att nya lån eller annan finansiering måste till. Det är ju en ekonomisk förening där styrelsen skall tillvarata medlemmarnas ekonomiska intressen.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 15:56
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Ansvarsfrihet

En styrelse får ansvarsfrihet (eller inte) för det gångna räkenskapsåret (eller fram till årsstämman, nån som vet?). Det är i alla fall den gamla styrelsen som får ansvarsfrihet. Den nya valda styrelsen kommer att få det (eller inte) ett år senare.
Din ordförande borde gå en grundkurs.

Så, ni andra, får en styrelse ansvarsfrihet för tiden fram till årsstämmans eller för tiden fram till sista dagen på räkenskapsåret? Min gissning är att det är det första alternativet som är rätt, men och andra sidan täcker årsredovisningen på räkenskapsåret, så?

Senast redigerad av Francois: 2008-10-30 klockan 17:07.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 16:01
Yotta-medlem

Standard

På stämman finns det ju ingen som har granskat styrelsens förvaltning från tiden efter räkenskapsårets utgång till tiden för stämman. Hur ska man då kunna ta ställning till om ansvarsfrihet ska kunna beviljas för den tiden?

Min uppfattning är att stämman ska ta ställning till ansvarsfrihet för de som förvaltat föreningen under hela räkenskapsåret. En styrelsemedlem som avgår i samband med en stämma får alltså vänta ett år innan han får veta om han får ansvarsfrihet för den sista tiden av sitt ledamotskap.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 16:13
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Om inte annat nämns (tidsbestämning), får man ansvarsfrihet från/till stämman svarat "ja".
Alltså från man är vald till stämmans godkännande.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 16:33
Yotta-medlem

Standard

Ok. Jag tänkte att det normala var att stämman gav ansvarsfrihet för ett räkenskapsår i taget, men så är det alltså inte om det inte uttryckligen står i beslutet?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:55.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare