Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-25, 09:16
Chilli Chilli är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Skicka ett meddelande via ICQ till Chilli
Standard Mäklarens/säljarens ansvar vid köp av bostadsrätt

Vem har ansvar för vad?
Hela min historia i samband med köp av en bostadsrätt i en HSB förening är ett makabert skämt?
Jag känner mig grundlurad av mäklaren. Det finns många saker att ta upp, men jag försöker kortfattat dra det hela här.

Vid överlåtelsepåskrivningen den 12 aug. i år säger jag till mäklaren att "min lägenhet måste säljas först för X antal innan jag kan köpa en ny". Jag skriver dock på överlåtelseavtalet på den nya lägenheten + "ensamrätt" för mäklaren att sälja min lägenhet.

Den 15 augusti får HSB detta papper och jag blir godkänd i min förening (de känner mig väl) den 20 augusti.
Handpenningen ska betalas den 19 augusti och Nordea säger samma sak som jag:" x´s lägenhet ska säljas först för kr XXX innan h*n kan köpa den nya". Nordea betalar ingen handpenning på den nya lägenheten.

När mäklaren kollar min lägenhet säger jag att torktumlaren (ny) ska vara kvar.
Tiden går, knappt någon kommer på visiningen och jag tänker då att "ok, jag stannar kvar i lägenheten" och börjar förlika mig med tanken.
Mina polare frågar om jag skrivit på nåt kontrakt och jag säger NEJ.

Mäklarens annons på hemnet har felaktigheter som jag påpekar.
Mäklaren ändrar, men ändrar inte allt. (bl.a är torktumlaren med, dvs att den ska ingå)
Nya visningar ingen kommer.

Jag ber att få kolla lägenheten igen (den jag vill köpa)
I den finns det ett bubbelkar. Jag frågar mäklaren om det fungerar.
Mäklaren säger :" Jag utgår från det"
Jag menar: "kan du ta reda på det?"
"Ja" säger mäklaren.

Jag frågar vad som gäller nu, om jag inte får sålt (obs! säljarna har inte fått handpenning) och vi är inne i mitten av september och inflyttning är senast den 1 oktober!

Mäklaren hasplar ur sig nåt om skadestånd som jag får betala, "står i kontraktet".
Jag menar "vilket kontrakt?
"I överlåtelseavtalet" säger mäklaren

Då visar det sig att han glömt skicka/ge/ mig detta och jag får det den 25 september!
Efter detta ber jag honom precisera skadeståndskravet och poängterar att han inte skrivit in att min lägenhet måst säljas först.
Han kan inte precisera vad skadeståndskravet innebär eftersom han "aldrig varit med om det förr".

Många otrevliga turer med mäklaren, möten och kränkningar av mäklaren.
Han har plötsligt en "säker köpare" "men du måste sänka priset".
Jag känner mig tvungen att sänka priset och Nordea går in och höjer lånen mm.
Då visar det sig att den "säkra köparen" inte alls tänker köpa min lägenhet och där står jag igen.
Jag ringer min förra mäklare som fixar en köpare till lägenhet, men priset måste ner.

Jag har absolut inget att sätta emot, det priset jag från början ville ha och ställde som krav till mäklaren är bara att glömma.

Igår var jag och skrev på kontraktet på banken och affären genomfördes.

Jag frågade säljarna och mäklaren om bubbelkaret, "vem som installerat det, elen, om det var proffsgjort (behörig elektriker) om det fanns en jordfelsbrytare mm.
De garvar allihop och skojar om "sista bubblet" och mäklaren är knallröd i ansiktet och alldeles svettig.

Jag får inget svar.

Senare på kvällen var vi till den nya lägenheten.
Då visar det sig att sladdarna till bubbelkaret är avklippta!!! dom sk ekluckorna i köket (annonsen) är av eklamninat, samt en garderob var bortplockad.

Så vem är ansvarig? Är det säljarna eller mäklaren?
Jag är alldeles knäckt av denna affär, både känslomässigt och ekonomiskt.

Vill bara påpeka att jag för 1-2 v sedan kontaktade mäklarens chef, men han har inte brytt sig om att svara.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 15:51.
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 11:29
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Ja, det verkar vara en riktigt soppa.
Vilken var mäklaren? Du behöver inte nämna namn. Det vore huvudsakligen roligt att veta om ERA är inblandat?
Svara med citat
Gammal 2008-10-25, 11:40
Myggans avatar
Myggan Myggan är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Mycket att säga Namn

Tycker du ska nämna namnet på mäklaren så ingen annan råkar ut för denna rufflare!
Mäklaren borde ju tillhöra mäklarsamfundet och jag tycker du ska anmäla denna mäklare.
Han kan ju inte få fortsätta på detta vis?
Gammal 2008-10-25, 16:00
Duktig medlem

Standard Anmäla mäklare

Han jobbar på/för/ Södermäklarna, är född 50 och har varit mäklare i tio år.
Vad han gjort innan framgår inte. Han bor i Hölö och har ett vilande mäklarföretag med sin fru.

Hänger gärna ut honom bara det inte får konsekvenser för mig?

Mer som hänt idag:
Jag var över till min nya lägenhet med en "representant" från en annan HSB-förening (jag har bott här i omgångar och är välkänd med gott rykte:-).

Denna "representant" tillhör gruppen som besiktar våra lägenheter här och han menade att det förmodligen var fuktskador i badrummet. (brunt nere i ena hörnet av badrummet där badkaret/bubbelkaret står.)

På måndag ska jag ner till förvaltningskontoret.

Om det visar sig att det är fuktskador och badrummet får rivas, VEM står för den kostnaden? Nog är det väl säljarna? Eldragningen i badrummet var inte heller godkänt, enligt "representanten".

Och JA, jag ska anmäla mäklaren så fort köparen av min lägenhet skrivit på pappren den 4 november.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 15:53.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 01:38
mäklare mäklare är inte inloggad
Peta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

JAG SKRIVER MED FETSTIL, DÅ JAG INTE ORKAR ORDNA MED CITERING VID VARJE STYCKE. OBS ATT MINA SVAR INTE NÖDVÄNDIGTVIS ÄR KORREKTA ELLER FULLSTÄNDIGA, UTAN I BÄSTA FALL VÄGLEDANDE.

Hela min historia i samband med köp? av en bostadsrätt i en HSB förening är ett makabert skämt?
Jag känner mig grundlurad av mäklaren. Det finns många saker att ta upp, men jag försöker kortfattat? dra det hela här.

Vid överlåtelsepåskrivningen den 12 aug. i år säger jag till mäklaren att "min lägenhet måste säljas först för X antal innan jag kan köpa en ny", Jag skriver dock på överlåtelseavtalet på den nya lägenheten + "ensamrätt" för mäklaren att sälja min lägenhet.

Jag anser att mäklaren agerat försumligt, i strid mot god fastighetsmäklarsed då han inte hörsammat ditt krav eller önskemål. Han borde medverkat till en klausul om villkor för köparens försäljning av nuvarande bostad.

Den 15 augusti får HSB detta papper och jag blir godkänd i min förening (de känner mig väl) den 20 augusti.
Handpenningen ska betalas den 19 augusti och Nordea säger samma sak som jag:" x´s lägenhet ska säljas först för kr XXX innan h*n kan köpa den nya". Nordea betalar ingen handpenning på den nya lägenheten.

Jag antar att det handlar om ett handpenningslån.

Tiden går, knappt någon kommer på visiningen och jag tänker då att "ok, jag stannar kvar i lägenheten" och börjar förlika mig med tanken.

Ointressant

Mäklarens annons på hemnet har felaktigheter som jag påpekar.
Mäklaren ändrar, men ändrar inte allt. (bl.a är torktumlaren med, dvs att den ska ingå)
Nya visningar ingen kommer.

Ointressant

"Ja" säger mäklaren.

Delvis ointressant

Jag frågar vad som gäller nu, om jag inte får sålt (obs! säljarna har inte fått handpenning) och vi är inne i mitten av september
och inflyttning är senast den 1 oktober!

Mäklaren hasplar ur sig nåt om skadestånd som jag får betala, "står i kontraktet".

Då visar det sig att han glömt skicka/ge/ mig detta och jag får det den 25 september!

Antar att du skrev på först, och samtliga handlingar skickades till säljarna för påskrift?

Efter detta ber jag honom precisera skadeståndskravet och poängterar att han inte skrivit in att min lägenhet måst säljas först.
Han kan inte precisera vad skadeståndskravet innebär eftersom han "aldrig varit med om det förr".

Ointressant. (skadeståndskrav kan ställas för alla kostnader som säjaren får, tom mellanskillnaden mellan köpeskilling och ny köpeskilling vid omförsäljning. Kan bli "obegränsat" stort. )

Då visar det sig att den "säkra köparen" inte alls tänker köpa min lägenhet och där står jag igen.
Jag ringer min förra mäklare som fixar en köpare till lägenhet, men priset måste ner.

Ointressant. Många som fått sälja för mindre än vad de tänkt sig i dagens marknad.

Jag har absolut inget att sätta emot, det priset jag från början ville ha och ställde som krav till mäklaren är bara att glömma.

Du menar tillträde, då ni skrev på en likvidavräkning. Affären gjordes i september, eller vad du nu skrev. Betalningen skedde "igår".

Jag frågade säljarna och mäklaren om bubbelkaret, "vem som installerat det, elen, om det var
proffsgjort (behörig elektriker) om det fanns en jordfelsbrytare mm.
De garvar allihop och skojar om "sista bubblet" och mäklaren är knallröd i ansiktet och alldeles svettig.

Jag får inget svar.

Senare på kvällen var vi till den nya lägenheten.
Då visar det sig att sladdarna till bubbelkaret är avklippta!!! dom sk ekluckorna i köket (annonsen) är av eklamninat, samt en garderob var
bortplockad.

Så vem är snvarig? Är det säljarna eller mäklaren?
Jag är alldeles knäckt av denna affär, både känslomässigt och ekonomiskt.

Vill bara påpeka att jag för 1-2 v sedan kontaktade mäklarens chef, men han har inte brytt sig om att svara.

När det gäller felen, så är det alltid en osäkerhet kring hur sådana spörsmål faller ut om man drar det till sin yttersta spets, domstol. Beroende på vad som står i objektsbeskrivningen, vilket är det vägledande dokumentet. Men jag tror du har rimliga chanser till att få rätt gentemot SÄLJAREN när det handlar om bubbelkaret, speciellt om den näms som "bubbelbadkar" i objektsbeskrivningen. Eklaminatluckorna borde du sett. Garderoben är förlorad, om den inte var platsbyggd. OM det nu inte råkar stå "garderob" i objektsbeskrivningen, då har du en möjlig chans att få ersättning.

När det gäller försäljningen av din egen bostad, så är södermäklarna med i mäklarsamfundet. I mäklarsamfundets avtal, så måste man medvetet ta bort villkor om köpares försäljning av egen bostad. Dvs mäklaren har inte bara varit försumlig, utan medvetet satt dig i en svår situation. Du kan med största sannolikhet inet räkna med några pengar iom att det inte går att visa på ekonomisk skada. Mäklaren får ev en varning. Det blir ord mot ord. Anmälan sker till fastighetsmäklarnämden. FMN.

EDIT: jag blev lite osäker om man måste medvetet ta bort villkoret om försäljning av köparens bostad... är hyffsat säker.

Senast redigerad av mäklare: 2008-10-26 klockan 01:46.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 12:56
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Svar till mäklaren

Väldigt intressant att du (mäklare) skriver "Det blir ord mot ord.". Varför då? Kan du inte förvänta dig att mäklaren erkänner felen har ha begått? Ska man anta att mäklarfolk har i grunden en oärlig syn på verkligheten?

Jag förstår inte varför du skriver att det är ointressant att mäklaren struntar att skriva att en torktumlare också ingåt i lägenheten. Självklart att mäklaren gjort fel här också.

Också fel av mäklaren att beskriva laminatluckor som ekluckor. Köptaren har väl rätt att få sänkt pris om objektet i verkligheten är i sämre skick (på olika avseende) än vad det står i beskrivningen.

Här kommer en sanning: eftersom mäklararna får betalt av säljaren, ska man aldrig lita på att en mäklare är 100% ärlig mot en köpare. Det finns säkert ärliga mäklare, men det är nog dumt att utgå att mäklaren man har att göra med som köpare, är ärlig. Så naiv ska man inte vara som köpare, det kan kosta en mycket pengar.

Jag förstår inte varför du, mäklare, skriver "Delvis ointressant" som svar. Det visar ett konstigt syn på en uppgift. Kommentera det som är intressant istället. Att du tycker att en del av en uppgift inte är intressant (utan att nämna vilken del) är nog ... irrelevant.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 15:40
Duktig medlem

Tummen ner Mäklarproblem

Citat:
Ursprungligen skrivet av mäklare Visa inlägg
Jag anser att mäklaren agerat försumligt, i strid mot god fastighetsmäklarsed då han inte hörsammat ditt krav eller önskemål. Han borde medverkat till en klausul om villkor för köparens försäljning av nuvarande bostad.

Jag antar att det handlar om ett handpenningslån.
Jag svarar mäklare:
Jupp, handpenningslån.

Citat:

Ointressant
Jag svarar mäklare:
Nej det kan inte vara ointressant, eftersom det ska stå i annonsen om tex torktumlaren INTE följer med. Det står ofta att "torktumlare/tvättmaskin medföljer ej".

Citat:
"Ja" säger mäklaren.

Delvis ointressant
Jag svarar mäklare:
Nope, inte ointressant eftersom jag vill veta om den fungerar el. inte.
Fungerar den inte, ska det stå i annonsen.

Citat:
Jag frågar vad som gäller nu, om jag inte får sålt (obs! säljarna har inte fått handpenning) och vi är inne i mitten av september
och inflyttning är senast den 1 oktober!

Antar att du skrev på först, och samtliga handlingar skickades till säljarna för påskrift?
Jag svarar mäklare:
Samtliga handlingar? Finns inga "samtliga handlingar". Det fanns ett papper, ett överlåtelseavtal. Det avtalet får jag i min hand den 25 september.

Citat:

Ointressant. (skadeståndskrav kan ställas för alla kostnader som säjaren får, tom mellanskillnaden mellan köpeskilling och ny köpeskilling vid omförsäljning. Kan bli "obegränsat" stort. )
Jag svarar mäklare:
Borde inte mäklaren upplysa mig om denna paragraf?
Handlar det inte om "Omsorg" för köparen? Ställer jag en frårga som finns i ett överlåtelseavtal vör han enligt mig kunna svara på frågan och inte hänvisa till att "vänd dig till en advokat". Borde inte mäklaren gått igenom överlåtelseavtalet med mig innan jag skrev på?

Citat:

Ointressant. Många som fått sälja för mindre än vad de tänkt sig i dagens marknad.
Jag svarar mäklare:
Problemet är ju självklart detta också, men det som är det största problemet är ju att mäklaren genom att inte skriva in klausulen tvingat mig till denna affär, något som jag absolut inte hade genomfört om han skrivit in klausulen.

Citat:

Du menar tillträde, då ni skrev på en likvidavräkning. Affären gjordes i september, eller vad du nu skrev. Betalningen skedde "igår".
Jag svarar mäklare:
Nej, jag menar kontraktet samt att pengarna betalades ut till säljarna.
Nej, affären gjordes inte i september, den genomfördes i fredags.

Citat:
När det gäller felen, så är det alltid en osäkerhet kring hur sådana spörsmål faller ut om man drar det till sin yttersta spets, domstol. Beroende på vad som står i objektsbeskrivningen, vilket är det vägledande dokumentet. Men jag tror du har rimliga chanser till att få rätt gentemot SÄLJAREN när det handlar om bubbelkaret, speciellt om den näms som "bubbelbadkar" i objektsbeskrivningen. Eklaminatluckorna borde du sett. Garderoben är förlorad, om den inte var platsbyggd. OM det nu inte råkar stå "garderob" i objektsbeskrivningen, då har du en möjlig chans att få ersättning.
Jag svarar mäklare:
Jag är inte insatt i detta med eklaminat el. ek.
Hade jag fått, vilket jag bad om, en ytterligare visning innan kontraktet skrevs hade jag haft med mig två proffs, en elektriker och en besiktningsman (vänner till mig). Då hade detta med eklamnat/ekluckor uppdagats.
Hallen/köket är ombyggt så garderoben från hallen var flyttad in i ett av sovrummen. Den garderoben plockade dom bort.
Glöm inte att den var där på visningen + att jag betalt hyra för hela oktober!

Citat:
När det gäller försäljningen av din egen bostad, så är södermäklarna med i mäklarsamfundet. I mäklarsamfundets avtal, så måste man medvetet ta bort villkor om köpares försäljning av egen bostad. Dvs mäklaren har inte bara varit försumlig, utan medvetet satt dig i en svår situation. Du kan med största sannolikhet inet räkna med några pengar iom att det inte går att visa på ekonomisk skada. Mäklaren får ev en varning. Det blir ord mot ord. Anmälan sker till fastighetsmäklarnämden. FMN.

EDIT: jag blev lite osäker om man måste medvetet ta bort villkoret om försäljning av köparens bostad... är hyffsat säker.
Talade idag med revisorn i vår förening (kompis till mig)och enligt honom så är det säljarens ansvar, dels bubbelkaret (avklippta sladdar) + om det nu i morgon visar sig att det är fukt och mögel i badrummet.

Säljarna säger:" vi har bara bott där 2 år, vi har inte gjort något åt lägenheten".
Så om badrummet ska "saneras" kommer detta att kosta dem skjortan + vad jag förstod idag så kan jag inte bo i lägenheten under tiden badummet saneras och avfuktas.

Jag håller på att bli "galen" av detta.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 15:59.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 18:15
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard

Kan du inte försöka lämna tillbaka lägenheten och få tillbaka dina pengar? D.v.s. om du har din gamla lägenhet kvar.
Eftersom du ändå inte hade skrivit på kontrakt den 25 sep, borde du ha ångrat ditt köp. Nu är det kanske för sent, jag vet inte.

Senast redigerad av Francois: 2008-10-27 klockan 08:24.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 19:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Konsumentköplagen gäller för bostadsrätter (inte jordabalken)

Well, eftersom köp av bostadsrätt inte regleras i jordabalken (1970:994) utan en bostadsrätt räknas som lös egendom och regleras därför i köplagen, så får man gå till denna lag för att se vad som gäller.

Konsumentköplagen
I konsumentköplagen (1990:932) står vilka rättigheter du har som konsument när du köper en vara. I lagen finner du bland annat vilka regler som gäller om du inte är nöjd med varan och vad du då har rätt att kräva av säljaren. Konsumentköplagen är en i huvudsak tvingande lag.

Rätt att avbeställa varan
Du har alltid rätt att avbeställa en vara innan den har levererats till dig.
Säljaren kan då inte kräva att du ska fullgöra köpet och betala för varan. Han har däremot rätt att kräva ersättning av dig för kostnader han har haft i samband med beställningen, exempelvis fraktkostnader.

Felaktig vara
För att säljaren ska ansvara för fel på varan krävs att felet är ett ursprungligt fel som fanns redan när du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader efter det att du köpte varan anses alltid vara ett ursprungligt fel som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig.
Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller genom vanvård.
Om det har gått mer än sex månader sedan köpet så är det du som måste bevisa att varan var felaktig vid köpetl.

Reklamation
Först av allt måste du reklamera den felaktiga varan hos säljaren inom skälig tid efter att du upptäckte felet.
Det betyder att du muntligt eller skriftligt meddelar säljaren att du inte vill ha varan. Du måste också förklara varför du anser att varan är felaktig.
Du bör reklamera varan högst två månader efter att du upptäckt felet. Fel som uppstår inom två år efter det att du köpte varan kan du reklamera. Efter två år har du förlorat din rätt att reklamera, under förutsättning att du inte har en garanti som gäller längre än två år.

Dina rättigheter när det är fel på varan
I första hand har du rätt att få varan utbytt eller reparerad.
Om inte säljaren reparerar eller byter ut varan inom skälig tid har du rätt att kräva prisavdrag eller att häva köpet.
För att du skall ha rätt att häva köpet krävs att felet är av väsentlig betydelse för dig.

Kan tyckas märkligt att det är konsumentköplagen man måste vända sig till för att se vad som gäller när man blivit lurad på en bostadsrätt, men de mycket stora brister som finns i det svenska rättssystemet gör att det tyvärr är så här illa.

Se även;

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa!

Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt

Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?

Överlåtelse, förvärv av bostadsrätt

Överlåtelse, övergång av bostadsrätt

Överlåtelse- och pantsättningsavgift

Överlåtelse, övergång av bostadsrätt

Sälja bostadsrätt utan mäklare
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2009-07-27 klockan 11:17.
Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 21:40
Duktig medlem

Standard Konsumentköplagen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Konsumentköplagen

Rätt att avbeställa varan

Felaktig vara

Reklamation

Dina rättigheter när det är fel på varan
Pust, man måste ju vara advokat/jurist/ för att förstå vad som står.

Finns det möjlighet för mig att backa ur hela affären trots att lgh_affären gjordes upp i fredags?
Eller vad menas med "fel på varan"? kan man applicera det på eklaminatluckorna och bubblekaret+eldragningen el. vad??
Förstår inte riktigt.

Den 4 november är det meningen att köparen av min lägenhet ska skriva på och betala min lägenhet.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-29 klockan 16:01. Anledning: Minskat citat
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ansvar efter försäljning av bostadsrätt Nils Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 11 2013-11-12 07:38
Mäklarens ansvar vid köp av bostadsrätt? Ninnaninna Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-08 16:40
Trasig balkongdörr till bostadsrätt, vems ansvar? ulrikano Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2010-08-20 01:25
Felinlagt golv i bostadsrätt. Vems ansvar? Dolt fel? rosenlorden Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2010-08-18 23:55
Märkligt hanterad budgivning för bostadsrätt - Mäklarens ansvar rannerboy Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 10 2009-01-18 16:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare