Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-04-07, 17:19
BerraBorrare BerraBorrare är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard Störande grannar i brf

Jag hoppas någon kan tipsa mig om hur jag går vidare. Jag bor i bostadsrätt och har en granne som envisas med att ha högljudda fester. Det rör sig om riktiga fylleslag där man håller igång hela natten. Styrelsen visar föga intresse att göra ngt åt detta eftersom styrelsemedlemmarna själva bor långt ifrån denna granne och inte störs. Jag vill nu till varje pris driva detta vidare och undrar vart jag ska vända mig.

Ska jag
1. Stämma grannen?
2. Vända mig till ngn domstol och klaga på att styrelsen inte agerar?

Tacksam för alla tips!

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 15:05.
Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 17:55
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Glad Klaga hos anhörig

Jag gav detta svar tidigare till Ada som registrerade inlägget känslig. /SP

Citat:
Ursprungligen skrivet av schrapet Visa inlägg
För några år sedan bodde det en yngling nedanför mig. En riktig slyngel var det. Han kunde ha fester lång in på morgonen 04:00-05:00, stereon på för fullt och gäster som vrålar. Huset var deras helt enkelt. Så en natt ca 03:00 när jag inte kunde sova fick jag nog. Nu j-r skall han få! Jag ringde och väckte hans morsa som bodde andra sidan stan. Efter 4-5 ringsignaler svarade hon äntligen och jag ursäkta mig med att ringa i okristlig tid. Hon var förstås förbannad på att jag väckt henne. Jag bad henne helt enkelt att skruva ner stereon för jag kan inte sova. Sedan la jag på.
På sin nummer presentatör undrade hon vem f-n det var som ringt och väckt henne och såg sedan att adressen gick till samma hus som hennes son (slyngeln).
Då fattar hon att det gällde honom så hon ringde dit och klagade på att en granne ringt och väckt henne. Gissa om det gav effekt ! Knäppt tyst blev det men förbannad blev han. Gick ut på balkongen och skrek att dom j-r har ring och väckt morsan. Efter ett år sålda han lägenheten ! //SP
Svara med citat
Gammal 2008-04-07, 18:01
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Se här... Vad kan man göra vid störningar om styrelsen inte tar tag i problemet?

Om styrelsen inte utför sina skyldigheter och bistår dig med hjälp mot störande grannar så är man tyvärr som bostadsrättshavare ganska utlämnad. Det blir då genast mycket svårare.

En bostadsrättshavare är skyldig att se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras boendemiljö att de inte skäligen kan tålas. Denna formulering lämnar i och för sig öppet för helt fria tolkningar, med sådant är regelverket. Man har dessutom i övrigt att iaktta allt som fordras för att bevara sundhet ordning och skick inom huset, och man ansvarar även för att att de som bor eller är på besök hos dig inte stör.

Lite tips hittar du i detta inlägg (som Schrapet refererar till i ovanstående inlägg).
I det gamla forumet hittar du ännu mer information om störningar (samt här).

Det första steget man alltid bör ta är att helt enkelt prata med den granne som stör.
I många fall kan det räcka. Informera honom/henne på ett lugnt, sansat och vänligt sätt om att du blir störd och försök komma fram till en gemensam lösning.

Hjälper inte detta så för en logg över de störningar du upplever, och ta kontakt med andra grannar runt om som då säkert också blir störda. Ni kan kanske gemensamt påverka styrelsen att ta tag i problemet. Be styrelsen att skicka en rättelseanmaning.

Om styrelsen tar sitt uppdrag på allvar så kan styrelsen säga upp den störande medlemmen till avflyttning om de störande festerna fortsätter. Enstaka fester måste man alltid tåla, men frekventa störningar nattetid kan faktiskt få konsekvensen att den som stör tvingas flytta. Det krävs då bevis för störningarna, och det är här loggen över störningarna och grannarnas gemensamma klagomål har stor betydelse.

Tyvärr är detta något som kan ta lång tid, och inte blir det lättare för de som har en styrelse som inte vill ta tag i problemet.

Du kan också informera styrelsen om att en styrelse som inte agerar när grannar stör eller på ett allvarligt sätt missköter sig kan bli skadeståndsskyldig (personligt skadeståndsskyldiga, så de kan inte använda medlemmarnas pengar för att betala sitt skadestånd) om ärendet hamnar i domstol. En eller flera enskilda medlemmar kan gå till domstolen om styrelsen är passiv. I rätten krävs ordentliga bevis. För att domstolen ska kunna göra något måste man vara beredd på att vittna i rätten.

Det finns ett rättsfall där en kvinna fick 59.000 kronor i skadestånd av styrelseledamöter för men i nyttjanderätten (dock erhöll hon inget skadestånd för psykiskt lidande, vilket hon också begärt) pga att styrelsen förhållit sig passiv mot en störande granne. Styrelsen försökte skylla ifrån sig på att de inte kunde bevisa vem som stod för störningarna, men det accepterades inte av rätten.

Kanske det också kan vara lämpligt att byta ut styrelsen?

Nu vet jag inte i vilken typ av bostadsrätt du bor eller vad det står i din förenings stadgar, men i HSB:s normalstadgar står följande;
Citat:
§ 42
När bostadsrättshavaren använder lägenheten skall han eller
hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar
som i sådan grad kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra
deras bostadsmiljö att de inte skäligen bör tålas.
Bostadsrättshavaren skall även i övrigt vid sin användning av lägenheten iaktta
allt som fordras för att bevara sundhet, ordning och gott skick
inom eller utanför huset. Han eller hon skall rätta sig efter de
särskilda regler som föreningen i överensstämmelse med ortens
sed meddelar. Bostadsrättshavaren skall hålla noggrann tillsyn över
att dessa åligganden fullgörs också av dem som han eller hon svarar
för enligt 7 kap 12 § tredje stycket p 2 bostadsrättslagen.
Om det förekommer sådana störningar i boendet som avses i
första stycket första meningen, skall föreningen ge bostadsrättshavaren
tillsägelse att se till att störningarna omedelbart upphör.
Andra stycket gäller inte om föreningen säger upp bostadsrättshavaren
med anledning av att störningarna är särskilt allvarliga
med hänsyn till deras art eller omfattning.
Se;
Störningar i bostadsrätt
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 15:06. Anledning: Komplettering av länk #2 och #3 om störningar
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 12:17
BerraBorrare BerraBorrare är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Apr 2008
Standard

Tack för tipsen! I mitt fall befinner vi oss bortom steget "att prata vedebörande tillrätta". Vad jag är intresserad av är i första hand vilka rättsliga möjligheter man har. Civilrättslig stämningsansökan? Förvaltningsrättsliga åtgärder? Jag är annars till min personlighet pragmatiskt lagt och tänker lösa problemet på ett eller annat sätt men helst på laglig väg.

Senast redigerad av Admin: 2010-06-01 klockan 14:18. Anledning: Tagit bort överflödigt citat
Svara med citat
Gammal 2008-04-08, 13:20
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Se här... Sista utvägen vid störningar

Ja, då gäller bara antingen Schrapets tips, eller mina övriga tips, dvs sätta press på styrelsen att göra något, alternativt stämma styrelsen för sin inaktivitet eller stämma vedbörande störande granne.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störande medlem i Brf Jimpanlimpan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2011-09-13 13:37
Möte med styrelse och störande grannar i brf virvelvind12 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-09-02 22:20
Störande grannar i brf Patrik Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-05-25 11:08
Störande grannar i brf och passiv styrelse som dessutom känner störmomenten Ztefan med Z Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-01-16 15:44
Störande grannar - Passiv BRF apop09 Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-02-21 17:59

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare