|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! ![]() |
Fler nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Läs dessa motioner och fundera på vem, för vem dessa motioner fanns med på stämman.
Och sist men inte minst HSB stockholms styrelse svar på dessa motioner. Jag återkommer i detta. ' Men gärna många synpunkter från er först. Motioner och beslut Förresten jag kan kommentera redan nu att om det var en annan branch, skulle några få "sitta av" en del för "inside information"? Senast redigerad av Admin: 2009-03-23 klockan 07:52. Anledning: Rättat upp länk |
|
||||
|
||||
![]() HSB Stockholm är bara ett enda stort skämt. Denna organisation är helt bedrövlig, och jag kan bara säga att jag är glad över att jag i alla fall inte är medlem i HSB Stockholm. Mycket värre kan det inte bli i en organisation.
Nu är HSB Riksförbund och HSB Stockholm bundisar med varandra, men annars är det obegripligt att HSB Riksförbund inte går in och styr upp HSB Stockholm lite. Sedan förstår jag inte varför du, Stephan, inte skickar in motioner till HSB Stockholm för att väcka dem lite. Du skulle kunna kopiera de flesta motioner som jag skrivit till HSB Malmö och justera dem lite, så fungerar de lika bra i HSB Stockholm som i HSB Malmö. Det gäller alla regioner i Sverige. Med ett yrkande per motion skulle du snabbt kunna få ihop flera hundra motioner bara utifrån mina motioner. HSB Stockholms 8 motioner från 500 fullmäktigeledamöter; Citat:
Hur skriver man en motion? HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #1-15 med kommentarer till svaren
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2008-10-20 klockan 17:52. |
|
|||
|
|||
![]() Går det inte att bli medlem i Stockholm och sedan bara tuta in alla motionerna? Man kan väl bli medlem på flera ställen och göra likadant? Eller det går bara att vara medlem på en ort?
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Det är en smart idé
![]() Man kan vara medlem i alla 33 regionföreningar samtidigt. I Malmö kostar ett medlemskap som bosparare 50 kr (under förutsättning att man är under 26 år, annars kostar medlemsavgiften 160 kr), och jag gissar att det är ungefär motsvarande i alla regioner. Till en kostnad av drygt 1.500 kr så kan man alltså bli medlem i alla HSB:s regionala föreningar med full motionsrätt till HSB-regionernas alla stämmor! Men å andra sidan så är i alla fall jag inte beredd att ta denna kostnad själv. Bäst är om en medlem i varje region tar sitt ansvar som medlem och väcker sin region med ett antal motioner. HSB Norra Bohuslän På HSB Norra Bohusläns senaste årsstämma (2008-04-24) ser jag att det var 16 deltagare. Inklusive styrelsen! I HSB Norra Bohusläns stämmoprotokoll kan man dessutom läsa följande; Citat:
HSB Göteborg Kunskapen om när man kan lämna in motioner har spritt sig till Göteborg. HSB Göteborg är en mycket sluten organisation och informerar inte medlemmarna om stämmobeslut, men följande står nu att läsa på HSB Göteborgs webbplats; Citat:
På HSB Norrs årsstämma 08-05-16 (fullmäktigesammanträde med röstlängd - notera att här gör man inte som i HSB Malmö där HSB Malmö gör allt för att dölja vilka som deltagit på stämman) så deltog en klart högre procentdel än normalt inom HSB, hela 84 stycken fullmäktigeledamöter! Men trots det för HSB ovanligt höga deltagandet så behandlades inte en enda motion på årsstämman!
![]() ![]() Demokrati/rättvisa - öppenhet - insyn - information - engagemang - medlemsinflytande - medlemskontroll - ärlighet - moral - etik - ansvar - respekt - civilkurage... ETHOS, vad tusan är det? Faktabanken - Sveriges bästa och mest heltäckande stadgar - Index - Visitkort för Forum För Alla i Bostadsrätt - Hyresnämnden! För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten. Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf? Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent! Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel). Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses! 6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. 13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna. Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras! VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD! UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE Senast redigerad av Admin: 2009-07-28 klockan 00:24. |
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Vem får vara ombud på extrastämma i brf? | Figaro | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 7 | 2009-06-04 01:12 |
Bergvärme alltmer populärt för Stockholms flerbostadshus | Admin | Senaste Nytt | 0 | 2009-03-13 00:46 |
Stämma, beslutsmässig | andersenils | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 3 | 2009-02-19 15:26 |
Extra stämma | berndt skåne | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 7 | 2009-01-09 11:54 |
Regler för ombud på stämma i brf | Investigator | Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma | 5 | 2008-06-08 19:30 |