Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-10-18, 18:15
meanmachine meanmachine är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Oct 2008
Standard Avgiftssänkning i brf - Felaktiga beslut? Riksbyggens ansvar? Juridisk hjälp?

Bakgrund: Förening i konkursläge 97. Riksbyggen ger ett förslag om justering av ekonomisk plan. Föreningen sänker allas avgifter samt - för att påskynda försäljningen - sänker ytterligare 45 av 134 avgifter, då bostadsrätterna stod tomma vid tillfället.
- Enhälligt beslut på föreningsstämma.

Ingen ny plan skickades till Boverket för registrering.

Avgifterna är baserade på andelstal.
2006 skulle man anpassa föreningens stadgar pga lagändringar i bostadsrättslagen.
"årsavgifterna fördelas i förhållande till andelstal" står det. Det finns inget som styrker att beräkningsgrunden skulle ändras (eller tas bort)
- Enhälligt beslut på föreningsstämma.

Innan 2006 "årsavgiften är kopplad till andelstal i ekonomisk plan". Vilken plan gäller? Boverkets eller Riksbyggens justerade?

Jag har lagt fram en motion om att återgå till fördelning enligt ursprunglig ekonomisk plan. Främst för att möjliggöra att få bukt med ett underskott till följd av krisen. Dock krävs 2 stämmor och om alla 45 röstar nej går det inte att få igenom. Jag har inte spridit information om detta till föreningens medlemmar ännu. Så jag funderar på att dra tillbaka min motion då jag inte hunnit få fram all information. Alternativet att få de ursprungliga besluten ogiltigförklarade (likhetsprincipen / generalklausul).

Kan föreningen ställa Riksbyggen till svars för felet?
T ex de som betalat för hög avgift sen 97, eller de som förlorar marknadsvärde till följd av en dyrare avgift.

Jag är på en position som möjliggör att jag har rätt till protokoll och dylikt fram till årsstämman i varje fall. Om jag avsätts har jag väl inte rätt till att granska protokoll som vanlig medlem?

Jag hoppas någon kan ge feedback eller tips på var jag kan vända mig.

För mer information om andelstal i bostadsrättsförening, se bl a;

AVGIFTSSÄNKNING & ANDELSTAL
Sänkt avgift i brf? Ändra andelstal? - Avgiftssänkning lika för alla?
Sänka avgiften?

Andelstal i brf - Omfördelning av avgift - Faktabanken

Andelstal, andel, betalningsgrundande andel, laglig grund

För lätt att omfördela årsavgifterna - andelstal i brf

Kringgående av 3/4-majoritet för ändring av årsavgiftsberäkning

Samma andelstal men olika avgifter - Koppling mellan andelstal och avgift i en brf

Insats eller andelstal som fördelningsgrund för avgifterna i en brf? - Faktabanken

Skillnad mellan andelstal för insater och andelstal för beräkning av avgifter

Beräkna andelstal

Beräkna andelstal och årsavgift för nybyggda lägenheter

Utökad boendeyta - högre månadskostnad

Dubbla andelstal i brf - Andelstal ska anges vid försäljning av en bostadsrätt och att detta kan innebära att två andelstal måste anges

Avgiftsskillnader i brf, mer än grava. Andelstal

Ökat taxeringsvärde koppling till andelstal i brf?

Köpa del av grannens lägenhet i brf och omräkning av andelstal

Kostnader för bredband fördelat enligt andelstal?

Avgift för altan på vind i brf - Principer för att beräkna andelstal

Frågor kring råvindsupplåtelse - Exempel på hur andelstal räknas ut

Utvidgning av föreningens verksamhet i brf - Innebär en vindsförsäljning även ändrade andelstal?

Avskrivningar av brf-fastighetens värde - Vindsutrymme och höjning av andelstal för att täcka ökade kostnader

Andelstal vid ombyggnad av källare
Bygga om källare till en del av lägenheten, hur ska andelstal beräknas?

Tillbyggnad och höjd avgift i brf - Vad styr andelstal? Höjning av andelstal måste kunna motiveras utifrån lag/stadgar

Arrendeavtal för bakgård till bostadsrättsförening och andelstal

Sänka avgift / ändra andelstal?

Fördelning av kapitaltillskott baserat på andelstal?

Höjning av enskild medlems avgift - andelstal i brf - Frågor om andelstal i brf

Nya andelstal i brf. Olika andelstal för lika lägenheter - Frågor om andelstal i bostadsrättsförening

Senast redigerad av Admin: 2014-08-06 klockan 14:26. Anledning: Lagt till länkar om andelstal i brf
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 19:01
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Upp till styrelsen om de vill visa styrelseprotokoll med nuvarande lagstiftning

Citat:
Ursprungligen skrivet av meanmachine Visa inlägg
Jag är på en position som möjliggör att jag har rätt till protokoll och dylikt fram till årsstämman varjefall. Om jag avsätts har jag väl inte rätt till att granska protokoll som vanlig medlem?
Jag hänger inte med alla turer här, jag kan dock svara på den sista frågan:
Eftersom inget i lagen eller era stadgar (om ni har Riksbyggens standard stadgar) förbjuder styrelsen att visa sina styrelseprotokoll till medlemmarna kan styrelsen visa protokollen, om de vill. Personligen tycker jag att medlemmarna borde ha tillgång till allt i protokollen, utom vissa delar som handlar om ensklida medlemmar (att de inte betalat sina avgifter eller dyl.).
Praxis är dock, enligt Riksbyggen, att man har rätt att granska en viss punkt i ett protokoll. Men inte heller är detta reglerat enligt lag, så det är upp till styrelsen.

Skriv gärna en motion till stämman för att tvinga styrelsen att låta medlemmarna ta del av protokollen.

En sak är säker: om din styrelse vägrar visa sina protokoll för dig, kan de absolut inte säga att de har stöd av lagen för sitt beslut. Deras beslut strider dock inte mot lagen. De gör som de vill, helt enkelt.

PS:
I min förening lägger jag protokollen på Internet efter att jag strukit paragrafer som kan anses vara kränkande för enskilda medlemmar.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 20:51. Anledning: Rättat stavfel
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 20:13
Duktig medlem

Standard Ekonomisk plan grund till snedfördelning

Den ekonomiska plan som finns (hos Riksbyggen...ej Boverket) utgör idag en grund till en snedfördelning som jag anser är skadlig för föreningens framtida ekonomi.

Två bostadsrätter, som haft nästan samma avgift under 15 års tid, fick från 97 en ändring som idag utgör nästan 1 månadsavgift. Vilket i längden gör att den "dyra" bostadsrätten kommer bli alltför oattraktiv med tanke på höjningar som kommer. Framförallt bidrar det till att underskottet som blev, blir mycket svårt att göra något åt just pga att de "dyra" blir för dyra.

Avgifterna är baserade på den ekonomiska planen. Dock tror jag att den som faktiskt gäller borde vara den som är granskad och godkänd av boverket (vilket inte är den justering som gjordes 97).

Riksbyggen skickade inte in någon ny plan till boverket 97, vilket jag då måste anse borde påvisa en felaktig förvalting sedan 97?
Då alla medlemmars avgifter baserats utifrån felaktiga grunder?

Jag fick uppdraget som revisorsuppleant och fick därigenom en bättre insyn och har tyvärr funnit hur och varför det är som det är.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 20:56.
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 20:33
Yotta-medlem

Standard Lägre avgift för tomma lägenheter

Avgiften ska baseras på andelstalen. Jag tycker det låter helt fel att minska avgiften på de tomma lägenheterna. Alla lägenheter måste i så fall få en avgiftssänkning.

Men vad tog stämman för beslut 1997? Var det att sänka avgiften utan att ändra på andelstalen, eller var det att ändra andelstalen och därmed avgiften? Det är en viktig skillnad. Den första är inte ok, den andra är ok.

Vad ska en ekonomisk plan innehålla? Andelstalen?

Har du pratat med Riksbyggen? Kan de ge en rimlig förklaring till vad de har gjort?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 20:58.
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 20:54
Duktig medlem

Standard Riksbyggens svar

Alla lägenheter fick en sänkning på ca 1%. De som stod tomma ytterligare 5% sänkning.

Nej, ekonomisk plan behöver inte innehålla andelstalen. Där finns dock de insatser som andelstalen grundar sig på.

Jag blev kallad till Riksbyggen angående min motion. De sa att de sänkte dessa för att de var svårsålda. (de var ju dock bebodda fram till krisen, svårsålt?)
Jag fick inga egentliga svar, mer än lite bakgrund som jag redan visste.

Dock gjorde man ju två sänkningar på samma gång, dels den alla fick ta del av. Samt den ytterligare.
Tanken är bara att återställa ordningen men det går inte att rösta fram då de som har en "billigare" utgör en tillräckligt stor del för att inte få igenom ett sådant beslut. Trots att det är skadligt enligt min mening, i längden kan det aldrig hålla för föreningen.

Så nu vet jag inte var jag ska vända mig alls .

Kanske har revisorfirman som granskar bokföring etc något ansvar?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-22 klockan 17:26.
Svara med citat
Gammal 2008-10-18, 22:34
Yotta-medlem

Standard Du behöver stöd

Jag tycker att du behöver få hjälp för att andelstalen ska ändras tillbaka till vad de var innan 1997.

Prata med revisorsfirman som granskar föreningen. Prata en gång till med Riksbyggen. De har förklarat bakgrunden. Nu måste de förklara hur de kan argumentera varför avgiften inte är relativa andelstalen.

Det gäller att röja himmel och jord. Om det är ett formellt fel och allt inte står rätt till, kan du förhoppningsviss få revisorn eller Riksbyggen på din sida. Det hjälper mycket vid nästa stämma.

Kommer din motion att tas på stämman? Du borde inte dra tillbaka den. De som har en fördel (45 st) är trots allt i minoritet. De kan känna press av andra medlemmar, förhoppningsvis, och inse att de måste ge sig.

Prata med Riksbyggen och revisionsfirman (är det KPMG?) och försök få hjälp. Om du fått hjälp ökar det chansen att din motion antas.

Om något är fel med andelstal/avgift borde det gå att övertyga Riksbyggen eller revisionsfirman att ändra på avgifterna.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-23 klockan 10:21.
Svara med citat
Gammal 2009-02-17, 00:55
Trötters avatar
Trötter Trötter är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Trötter
Standard Angående andelstal.

För att ändra andelstalen efter att föreningen har bildats krävs beslut på en stämma inom föreningen, andelstalen bestäms av föreningens medlemmar.

Känner man att avgiften blir avsevärt mycket högre kan man vända sig till hyresnämnden och få saken prövad.
Ett alternativ till är att begära mätning av bostaden och det ska företas av en auktoriserad mätare från t ex ett ackrediterat företag detta medför en kostnad som föreningen står för.

Om en medlem i föreningen har en avsevärd skillnad i avgift på en bostad med liknade standard och samma yta så borde likhetsprincipen gälla. I detta är jag lite osäker om det går att tillämpa. Andelstalen kan baseras på ytan, standard, insatsen och eventuellt läget på bostaden.

Vi har ändrat andelstalen i vår förening så att alla i föreningen betalar för den yta som bostaden upptar av den total boytan. I detta fall så bidrar alla med lika mycket till föreningens löpande kostnad. Detta genomfördes på en ordinarie stämma med enhällighet.

Ett räkneexempel:
Total bo yta för fastigheten tex, 900 kvm.
Ger 100/900=0,11111=1/9.
Detta är andelstalet för en kvm. Tar man detta och multiplicerar med antal kvm på bostaden så får man andelstalet för bostaden, t ex 85 kvm * 0,111111 = 9,4444.
För att sedan finansiera de kostnader som föreningen budgeterar så fördelar man kostnaderna på antal kvm och multiplicerar med andelstalet.

Ett tips är att försöka dra ner på de löpande kostnaderna i föreningen.

Om föreningen har många bostäder tomma så faller det en större ekonomisk börda på dem som bor där.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-05 klockan 20:56.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Samverkan med HSB - Har din brf felaktiga stadgar? Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-11-08 14:28
Sysslor mot avgiftssänkning - självförvaltning FrokenNea Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 3 2011-08-31 10:30
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt Vattentunnan Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 4 2010-09-03 17:50
Solidariskt ansvar - Ledamöter i brf tar egna beslut tractors Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2009-03-02 22:30

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:52.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare