Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-07, 16:42
seak seak är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Skicka ett meddelande via MSN till seak
Standard Parabol problem i brf

Jag bor i BRF Tibble, och bor i markplan med uteplats. jag har en monterad parabol på min altan som finns på utsida av bostaden. Nu vill styrelsen ta bort min parabol. De tycket parabol ska endast finns i balkongen.

Men jag som har ute plats och borde "har rättigheten" lägga/ ställa/ bevara vad jag vill på min ute plats, så borde dem inte kunna acceptera det? Eller ska bara plocka bort min parabol? Eller att de tar givet att man inte vet sina rättigheter?

Jag tycker att jag bör ha rätten och ställa vad jag vill på min del av uteplats eller altanen. Jag har har ju mina utemöbler, min grill, mina blomkrukor som står ute på min altan, det har dem inga problem med men så fort det är en parabol så blir de ALERGISKA mot "metalltallriken". Det är så att jag har inte heller så stor parabol, bara 65 cm, den syns knappt.

Styrelen gömmer sig bakom de vanliga argumenterna så som ;
parabolen kan blåsa bort, kan ramla ner på någon huvud eller skada någon.
T o m har jag hört att det inte passar alltså utseendemässigt, dvs det inte snygg för fasaden på byggnaden.

Min fråga hur MÅNGA har dött av en parabol ? Om man jämför med allt annat som människon skadas av.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 20:05.
Svara med citat
Gammal 2008-09-07, 18:57
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Parabol på altan

Jag tycker att du ska ha kvar din parabol där den finns. Enligt likhetsprincipen kan inte styrelsen tillåta andra att ha paraboller på balkongen och inte du, på altan. Om det skulle finnas en säkerhetsrisk så är parabolen ändå farligare på balkongen är på marknivå. Som du säger själv, den är ofarlig.
Försök med att argumentera med likhetsprincipen, alltså att alla ska behandlas på lika sätt, för att hävda din rätt att ha parabolen kvar.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 20:06.
Svara med citat
Gammal 2008-09-08, 14:25
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Jag kan tänka mig att det finns reglerat i era stadgar eller trivselregler hur man får eller inte får ha parabol. Av vilken anledning spelar ingen roll, för har medlemmarna beslutat en sak så är det så. MEN LIKHETSPRINCIPEN GÄLLER!!! och får man ha parabol på balkongen så bör man rimligen få ha det även om man inte har balkong. Nu tycker ju många människor att parabol är fult, och det starkaste skälet till att dissa dessa diskar är just pga fulhet. Genom att ställa parabolen på balkongen så syns den inte helt enkelt. Det är ju synd att just parabol på uteplats har förbisetts hos er, men vad säger styrelsen om att du ställer din parabol där den skulle ha stått om du hade en balkong? Kan de motivera ett nej då och ändå leva upp till likhetsprincipen?
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 18:45
Medlem

Standard

jo.. jag har balkong men jag får inte in någon signal alltså balkongen ligger på felsida av bostaden. de verkar som vill inte någon parabol överhuvudtaget. sen har jag funderat över vad skulle de säga om jag hade en parabol som bara står på min ute plats alltså jag förvarar min parabol ute. den är bara ställt där. Man har väl friheten och ställa det man vill på sin ute plats. jag har ju mina ute möbler, min grill, mina blomkruker, dessa verkar inte vara någon problem.

Sen vill inte dem någon ska sticka ut utanför hus fasaden. folk har ju sina plaggor som fats uppsatta alltså hängande.

Vi får se vad som händer.

TACK FÖR ALLA SVAR JAG FÅR IN FÖR DETTA ÄMNE.
Svara med citat
Gammal 2008-09-09, 21:03
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Se här... Vad gäller för parabol på föreningens fasad?

Styrelsen ansvarar för fasaden men efter vad du berättat så ser jag inte hur styrelsen skulle kunna neka dig att ha parabolen på väggen till din uteplats.

Om möjligt ännu svårare skulle det bli för din styrelse att neka dig att ställa din parabol på din uteplats.

Det har diskuterats mycket parabol tidigare.
Här har du en sammanställning av en lång diskussion som vi tidigare haft i ämnet;
Vad får en styrelse göra?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 07:24
dicks avatar
Mega medlem

Standard

Du skriver "Jag tycker att jag bör ha rätten och ställa vad jag vill på min del av uteplats", men så är det naturligtvis inte. Det verkar ju orimligt att du skulle få ha en husvagn där t.ex. Jag är inte jurist, men om det finns ett stämmobeslut angående paraboler, och det står i trivselregler, stadgar eller något nyttjandeavtal för din uteplats vad som gäller så är det det nog det som gäller. Lite är det väl som med Sveriges lagar; en del är konstiga men gäller ändå fram till att en ändring är klubbad av riksdagen. De som sitter där (i riksdagen eller er styrelse just nu) får inte bara fatta beslut som strider mot tidigare tagna och nedskrivna beslut.

Sedan är det ju sällan som allt finns tydligt reglerat och det kan vara frågan om att tolka era regler för paraboler och uteplatser. Och vid den tolkningen finns det ju helt klart utrymme för galenpannor i en styrelse.

Sedan vet jag inte vad admin menar med att styrelsen inte skulle kunna hindra dig att ha parabolen på väggen till din uteplats, men jag förutsätter då att han syftar på något annat än fasadväggen.

Jag tycker att du skall skriva en motion till stämman för att få klart vad som gäller. Det är ju rimligt att alla skall kunna ha parabol om nu några tillåts ha det. Det finns trots allt en grundlläggande princip om att ingen skall gynnas eller missgynnas i en förening (om det inte finns sakliga skäl).
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 10:23
Admins avatar
Systemadministratör

Se här... Parabol på uteplats - trivselregler saknar juridiskt värde

Jag instämmer. Det finns vissa gränser för vad man får ha på sin uteplats, men en parabol lär ingen kunna neka eller ge ett gångbart skäl till varför man inte skulle kunna ställa denna på sin uteplats.

Dock ser jag inte att det ska behövas. Enligt den information jag läst här så ska det gå utmärkt att i detta specifika fall placera parabolen på väggen, utan att styrelsen ska behöva lägga sig i detta (mer än i form av en kontroll att parabolen är korrekt uppsatt).

Förklaring
Vad jag menade med att styrelsen inte kan hindra någon i detta specifika fall från att sätta upp en parabol (som dessutom är såpass liten) på fasadväggen är följande;
Det måste finnas ett giltigt skäl för att neka någon att sätta upp en parabol. Enligt de uppgifter vi fått här har den aktuella styrelsen bara uppgivit ett skäl och det är att parabolen kan blåsa bort och skada någon.
Detta faller på sin egen dumhet.
Då ska man ta ner alla träd, plocka bort alla bilar och fästa allt som finns med järnkedjor i marken. Allt kan blåsa bort och skada någon.

Det handlar i detta fall om en parabol på väggen till en uteplats! Det handlar inte om en balkong.
Styrelsen behöver bara kontrollera att parabolen är korrekt uppsatt (eller själv ansvara för uppsättningen).
Regler är bra att ha, men man ska inte rida på dessa i oändlighet, bara för att visa sin makt.

Jag håller med om att en motion känns nödvändig för att tvinga styrelsen att klargöra hur de resonerar.

Trivselregler
Jag vill korrigera vad du nämner om trivselregler.
Trivselreglerna är oftast generellt utformade och tar endast upp helt självklara saker (som kanske - och tyvärr - inte alltid är självklara för alla).
Ofta (nästan alltid?) är trivselreglerna något som medlemmarna inte varit med om att ta fram eller som medlemmarna ens godkänt. Det är något styrelsen antingen hittat på egenhändigt eller kopierat från någon annanstans (se Trivselregler under rubriken en bit ner; "Mina kommentarer till styrelsens svar 2007 (17-26)", med exempel på hur helt galet trivselregler kan skrivas).

Trivselregler har därför i sig inget juridiskt värde.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-09-11 klockan 11:24.
Svara med citat
Gammal 2008-09-11, 23:15
Medlem

Standard

tack för inlägget "dick", Själv klart en person med "hjärna " skulle inte parkera en "husvagn" på sin ute plats. Om man får ställa sina ute möbler eller blom krukor som ibland kan vara jätte stora.

Det var därför skrev jag att jag får väl ställa och jag menar STÄLLA det jag vill på min ute plats. De kan väl inte säga till mig att jag inte får ha en parabol ställt på ute platsen.

Borde inte mina grannar som klagar på min parabol. som nu ska det var mot "trivselregler". Sen är ju att styrelsen har hotat en annan medlem med Kronofogden, om han inte tar när sin parabol som är månterad på vindskydd. De resonerar att man inte får använda föreningen mark. Men i helvete man man får ställa sina ute möbler på föreningen mark innanför sin uteplats. men jävla parabol får man inte ha.

Vi nu många medlemmar som har paraboller och som vill ha parabol. därför håller vi på skriva en motin till styrelsen. Eftersom man inte visste var motin vad. det kan vara lite jobbigt och formulera sig.
Sen har jag tagit lite del av andra trådar i forumet om hur man skriver en motion. det kan vara svårt och få sin vilja genom. när styrelsen är verkligen inte villigt och inte en vill lyssna på oss..

Senast redigerad av seak: 2008-09-11 klockan 23:25.
Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 08:22
dicks avatar
Mega medlem

Standard

Som jag sa, så är jag inte jurist, men om trivsel- eller ordningsreglerna är antagna av stämman (det vet vi ju inte nu) så har de nog en juridisk status som liknar stadgarna (i alla fall enligt en jurist som jag har talat med om detta).

Sedan om att få sätta fast parabolen i fasaden. Fasaden är föreningens, och att borra och sätta fast något där innebär att man underlättar för vatten att tränga in där. För att undvika framtida tvister om ansvar vid skador och kostnader så tror jag att det är klokt att vara restriktiva mot att låta medlemmar göra åverkan på fasaden.

En annan vinkling på parabol i fasaden är att det kan behövas bygglov för att sätt upp en sådan. Bygglov krävs ju för sådant som ändrar utseendet på huset. Det är dock inte föreningens fråga, utan kommunens.

Sedan skriver du (Seak) att det kan vara svårt att få sin vilja igenom när styrelsen inte vill lyssna. Här föreligger ett allvarligt missförstånd. Det är inte styrelsen du skall övertyga, utan alla andra medlemmar och delägare i föreningen. Det är dom som skall tycka till, överväga fördelar mot nackdelar, risker mot kostnader och till sist rösta för eller emot din motion. Och när det gäller motion om parabol, så tänk på att motivera varför du vill kunna ha parabol om ni har kabelteve med tusen kanaler att tillgå. Det motargumentet kommer säkert att komma upp.
Svara med citat
Gammal 2008-09-12, 09:59
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Trivselregler - stadgar, fasad, bygglov, "Vem ska man påverka i en brf"?

Trivselregler/Ordningsregler
Om trivselreglerna är antagna av stämman, och om detta har protokollförts på ett tillfredsställande sätt, och om trivselreglerna inte förändrats sedan stämman tagit sitt beslut, och om trivselreglerna överensstämmer med "ortens sed" och om trivselreglerna inte strider mot stadgar i övrigt, och om trivselreglerna inte strider mot förenings- och bostadsrättslagen eller övriga lagar så kan trivselreglerna ha ett visst värde vid en juridisk bedömning.

Det är dock inget som mig veterligen har stöd i lagen på något sätt att trivselregler ska beaktas, utan det är upp till de involverade i varje enskilt fall att hävda trivselreglernas relevans.

Hur ofta trivselregler antas på stämmor vet jag inte, men det har aldrig skett i min brf och jag har aldrig sett att så skett i de hundratals med stämmoprotokoll som jag gått igenom från andra brf:ar. Min gissning är därför att trivselregler mycket sällan fastställs på stämman, även om detta naturligtvis är hur det ska gå till.

Har en jurist sagt till dig att trivselreglerna har en juridisk status som "liknar" stadgarna så vill jag påpeka att denna formulering inte betyder något. Vad då "liknar"?

Om alla om-satser ovan stämmer så kan trivselreglerna ha ett visst värde vid en juridisk prövning, ja.
Det är synnerligen viktigt att påpeka att trivselregler aldrig i något läge kan jämställas med stadgar.
Trivselregler ska spegla andra regelverk, och då är det i praktiken inte trivselreglerna man utgår från, utan i stället de regelverk som ligger till grund för trivselreglerna.
Jag kan garantera att t.ex. trivselreglerna i min brf har noll och intet värde i ett juridiskt sammanhang!

Fasad
Jag håller med dig. Det hänger lite på vad för typ av fasad det är, men som jag nämnt tidigare i detta ämne tycker jag det är en faktor att ha med i bedömningen.

Bygglov
Jag kan ha fel, men jag har aldrig hört talas om att bygglov behövs för parabol, speciellt inte för en så liten parabol som det här är frågan om.

Vem ska man påverka?
Jag anser att i en väl fungerande brf så ska man kunna föra en dialog med styrelsen, och man ska kunna påverka densamma. Styrelseledamöter som bara kör över medlemmarna, och som inte lyssnar på medlemmarna, och som agerar maktfullkomligt, har inte i en styrelse att göra.
I ett sådant läge ska medlemmarna gå till andra medlemmar för att påverka så att styrelsen byts ut till en styrelse som ser till medlemmarnas bästa.

Motioner lämnas in till styrelsen inför behandling av först styrelsen och sedan av stämman, men även om den riktas till övriga medlemmar i brf:en så är de även riktade till de medlemmar som ingår i styrelsen.

Rent generellt så rekommenderar styrelser avslag på alla/de flesta motioner per rutin, så det gäller därför att formulera motioner på ett sätt där man redan i motionen täckt upp styrelsens argument för avslag.

Se;
Hur skriver man en motion?

Senast redigerad av Admin: 2008-09-12 klockan 10:41. Anledning: Lagt till länk
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Problem vid takläggning capricornus Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2013-07-23 22:44
Problem med affärsidkare i brf Kiton Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2011-03-01 13:21
Problem med ordförande i brf Attol Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 2 2010-10-14 15:12
Sekreterare i brf, problem! huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 4 2010-09-08 16:03
Problem i Uppsala ChristianP Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 12 2008-12-12 12:45

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare