Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-09-05, 22:10
drjohan drjohan är inte inloggad
Avancerad medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Fuskbygge, omfattande renoveringar och inkompetent styrelse i brf

Jag flyttade in i en central vindsvåning i Stockholm 2005. Jag fick informationen att denna var toppfräsch men ett litet läckage återstod att ordna på altanen.

Under 2006 kom information att bygglov ej stämde överens med utförande (vite om 1.000.000 kr). Under 2007 skulle "byggherren" rätta till skadan med läckaget.

Under 2008 eskalerade detta och jag fick inga svar från styrelsen om vad som händer. När altan revs så är takbjälklagret genomruttet och det går ej att garantera bärigheten. Jag har hittat mögel i innertaket och det finns en hel del frågetecken gällande: takstolar, bärighet, mögel, ventilation, avlopp etc...

Styrelsen vägrar svara från myndigheter, advokat och mig. Hela hanteringen är totalt pinsamt av föreningen. Byggherren och KA är bedragare som har förfalskat intyg. Ett liknande case med samma KA och byggherre har resulterat i 14 mkr för föreningen. Mitt problem är att föreningen ej tar tag i problemet och ev. begår brott (starka misstankar om mutor och liknande).

Jag är nu evakuerad (på eget bevåg) och undrar hur jag ska gå vidare. Under mig bor två äldre damer, en är evakuerad och den andra är på väg ut.
Jag har en skarp advokat som kommer att driva detta ärende. Jag har anmält till stadsbyggnadsnämnden och miljöförvaltningen.

Alla kostnader för besiktning, flytt, ersättningslägenhet, mögelutredning mm är tagna av mig personligen pga styrelsens saknad av handlingskraft. Just nu vill jag och min fru bara bli av med lägenheten men självklart med kompensation. Jag känner otrolig besvikelse över styrelsen och hanteringen utav berörda. Jag vill inte sälja lägenheten innan problemen åtgärdats. Vad gäller i bostadsköpelagen? Mitt förtroende för styrelsen (egentligen 1 person) är rekordlågt. Han lyckas inte med ett rätt. Jag befarar rasrisk och det är en kraftig hälsorisk. Hela fastigheten är vanskött, om detta beror på oengagemang, inkompetens eller annat vet jag inte idag. Hela mitt liv är upp och ner tack vare att jag nu bor temporärt (liksom 2 andra berörda), samtidigt som jag är helt inlåst i lägenheten.

Mitt problem är kortfattat: Vad göra när fastighetsägaren (bostadsrättsföreningen med styrelsen som ombud) ej tar sitt ansvar? Jag kan inte lägga om taket själv, restaurera altaner, lösa bärigheten, dra om VVS, EL, Ventilation eller liknande själv. Om jag själv hade råkat installera tvättmaskinen fel så hade jag åtgärdat felet och det jag åstakommit. Men nu är jag i händerna på föreningen som inte gör ngt åt saken.

Självklart har jag skrivit PM till föreningens medlemmar om problemet och konsekvenserna, utan respons. Fokuset i styrelsen handlar mest om trädgård och att alla måste klippa gräsmattan. Det är helt enkelt en klassisk styrelse med klassiska medlemmar.

Känner mig relativt hjälplös och uppgiven. Mitt fel är att jag har litat på säljaren samt på styrelsens prat om att komma till rätta (om två veckor så är det kalas... Oj det vart lite galet - men om två veckor är allt kalas... Nej vi kunde inte göra något nu... Vi startar på måndag den 16:e... Nej vi kunde inte starta den 16:e (informeras två veckor senare) men snart så löser vi detta... Detta har pågått under flera år.

Jag skulle kunna få en hel del media (SVT, TV4, SvD, DN etc) men vet inte om jag orsakar mer skada än nytta med detta. Är den långa utdragna rättsprocessen min utväg?

Har ni några tips och rekommendationer hur jag kan komma till rätta med detta elände?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-14 klockan 01:28.
Svara med citat
Gammal 2008-09-13, 08:22
dicks avatar
dick dick är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Sicken soppa! Men för det första måste vi reda ut begreppen. Jag kanske sparkar in öppna dörrar men för säkerhets skull.
- Vad mäklare lovar kan inte föreningen svara för.
- Styrelsen har samma problem med hantverkare som vilken annan person som helst.
Så...

Det är verkligen ruskigt dåligt av styrelsen att inte stödja dig bättre. Du och föreningen har gemensamt intresse här, och saknas tid (pga heltidsarbete) så måste ni köpa in någon som kan driva ert gemensamma ärende. Antagligen fixar ni inte detta själva. Är föreningen organisaerad på något vis? Där borde det finnas större kunskap om att driva sådana här fall. Kanske skulle man kunna köpa ett uppdraget av en fastighetsförvaltare.
Svara med citat
Gammal 2008-09-15, 08:37
Avancerad medlem

Standard Omfattande skador och men i nyttjanderätten

Hej!

Nuvarande styrelse har inte förstått att de ej kommer att klara av detta ärende på egen hand. Man väljer att sila mygg och svälja elefanter.

Jag undersöker nu om det finns möjlighet att lösa upp bostadsrätten till föreningen pga omfattande skador och ingrepp i nyttjanderätten. Med andra ord jag vill lämna tillbaka lägenheten till marknadsvärde till föreningen.

Vet ni vad lagen säger om detta?
Svara med citat
Gammal 2008-09-16, 07:42
dicks avatar
Mega medlem

Standard

Jag har bara en svag aning (tror jag) om hur det juridiska ser ut i en sådan affär, men det är ju en intressant tanke som det går att spåna omkring.

Om din bostadsrätt skulle bli "råvind" igen så innebär det nog att föreningen (grannarna) behöver betala tillbaka upplåtelseavgiften till dig. Andelstalet skulle dessutom öka för alla återstående lägenheter, så kontentan skulle bli högre avgift för dessa lägenheter. Är det sedan så att styrelsen (trots att den har uppmärksammats på problemen i god tid) inte vidtagit åtgärder för att undvika ökade kostnader för föreningen så kan dess ansvarsfrihet ifrågasättas. Det innebär i så fall att styrelsens medlemmar kan bli personligt ansvariga för dessa ökade kostnader.

Det skall ju också sägas att köpeskillingen är en sak mellan förra ägaren och dig, och något som du i så fall skulle kräva honom/henne på. Dessutom har ju du som köpare ett rätt stort ansvar att undersöka objektet du köper, så förmodligen går du inte skadelös ur detta scenario.

Men jag tror att om du tydliggör styrelsens ansvar i detta ärende (och att ni inte är motparter i detta fall) så tror jag att det kommer att röra på sig.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 14:05.
Svara med citat
Gammal 2008-09-17, 14:48
Avancerad medlem

Standard Undersökningsplikt

Hej,

att undersöka om byggnationen är gjord enligt bygglov, att taket är korrekt gjort, ventilation, isolering etc kan ju inte vara undersökningsplikt? Som jag ser det är det dolda fel och brister.

Jag kommer driva tre ärenden:
1)
Reklamera mot säljaren

2)
Vanvård av fastighet vilket innebär oskäligt stora förändringar och men i nyttjanderätten mot föreningen för att de ska lösa ut mig.

3)
Ersättning för evakuering, besiktning, ersättningslägenhet och månadshyra från föreningen (bör bli lättast).

Enligt bostadsrättslagen äger innehavaren rätten att få lägenheten såld till marknadsvärde om det vanvårdats och är för stora skillnader.

Ingen enkel fråga... Och det känns riktigt muggigt...
Svara med citat
Gammal 2008-09-19, 06:59
dicks avatar
Mega medlem

Standard

Hej igen,

Om du har rätt angående undersökningsplikten (för att de dåliga bitarna inte är bostadsrättshavarens ansvar, antar jag att du menar) så kan det nog bli svårt att kräva liknande ansvar av säljaren. Men det är ju inte i denna del som frågan avgörs.

Någonting är ju i alla fall på gång nu eftersom man rivit upp bjälklag och grannar under flyttat ut, så någon måste ju ha agerat. Vet dina evakuerade grannar något som du inte vet? Att myndigheter inte får tag i styrelsen (via telefon i alla fall) är inte konstigt då många jobbar under kontorstid. Har du inte namnen på de som sitter i er styrelse så kan du kontakta bolagsverket som har dessa uppgifter.

Förutsätt inte att styrelsen är ovillig att agera i detta ärende. Styrelsen har ett stort ansvar och den är möjligen okunnig om dettta. Styrelsen kan ju inte ställas till svars för olyckor eller fuskbygge, men ett STORT ansvar vilar på styrelsen att agera när det blivit som nu och den känner till läget. Kostnader på grund av deras passivitet kan de få stå för personligen om de inte beviljas ansvarsfrihet på stämman. (Men det verkar ju som om det är något på G, fast det kanske inte är på styrelsens initiativ eller?)

Möjligen kan det bero på ansvarsfrågan (när den utretts) men i första läget brukar nog försäkringsbolaget betala för boendet om du tvingats flytta ut på grund av skador.

Men sicken soppa du har hamnat i!

Lycka till!
Svara med citat
Gammal 2008-09-19, 10:00
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Rätt att få såld bostadsrätt till marknadsvärde vid vanvård?

Ja, det är verkligen ingen rolig situation du hamnat i. Men det visar också hur viktigt det är att en köpare av bostadsrätt kontrollerar så mycket som möjligt om bostadsrätten innan köpekontraktet skrivs under.

Jag har en checklista just för detta ändamål (hittar den inte just nu, men lägger in en länk till denna checklista för köp av bostadsrätt senare).

Du skriver;
Citat:
Ursprungligen skrivet av drjohan Visa inlägg
Enligt bostadsrättslagen äger innehavaren rätten att få lägenheten såld till marknadsvärde om det vanvårdats och är för stora skillnader.
Men det är inget jag känner igen. Var har du hittat detta?

Om undersökningsplikt (och dolt fel) för köpare av bostadsrätt;
Undersökningsplikt vid köp av bostadsrätt

Köp av bostadsrätt - viktiga frågor att ställa när du ska köpa bostadsrätt!
Förvärv av bostadsrätt - Köpa bostadsrätt
Felaktiga uppgifter vid köp av bostadsrätt
Försäljarens ansvar vid försäljning av bostadsrätt
Överlåtelse/försäljning av bostadsrätt - vad gäller för brf? - HSB - Vad gäller vid försäljning/överlåtelse?
Mäklare felaktigt utlovat stambyte i brf - undersökningsplikt?

Ansvar efter försäljning av bostadsrätt
Ersättning från granne pga vattenskada i brf, vad gäller?
Vem betala rörmokare i ombyggd lokal? Undersökningsplikt för ombyggnad?
Hur fullgöra undersökningsplikt av bostadsrätt?
Vem ska ta kostnad för vattenskada i badrum i bostadsrätt? Dom i HD
Det luktar mögel i badrummet. Vem har ansvaret att kontrollera det i en brf?
Renoverat badrum i brf har grova fel - Golvbrunn ej enligt normer
Modifierat (felaktigt) badrum i nybyggd brf - Vems ansvar?
Vattenskada i badrum, sättning i huset, vad gäller i en brf?
Avgiftshöjning 25% för stambyte i brf utan att stambyte genomförts
Fuktskada i bostadsrätt - Bostadsrättslagen och särskilt avtal med brf
Fuktskada i vindsförrådstak - vems ansvar där förråd ej är kopplat till lgh i brf?
Uteplats i brf utnyttjanderätt vs köpt
Egen uteplats" enligt mäklare, "gemensam yta" enligt förening
Målning av fönster i brf
Utlovad havsutsikt finns ej
Lokal eller lägenhet!
Installation av nytt TV-uttag i lgh
Hur länge ansvarar jag för renoveringen av badrum?
Störande granne i brf dolt fel?
Vad ingår i mäklarens upplysningsplikt? - Svenska Dagbladet
Massor med fel efter köp av bostadsrätt- Vad har jag för rättigheter?
Samma andelstal i brf men olika avgifter?
Tips från den nakna mäklaren
Ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - lån förening vs. medlem
Sälja bostadrätt utan mäklare
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-02-27 klockan 14:52. Anledning: Lagt till länkar
Svara med citat
Gammal 2008-09-20, 16:12
Avancerad medlem

Standard Fuskbygge

Hej!

Ja, det är en duktig soppa. Advokat inkopplad så fortsättning följer. Styrelsen (ordförande - det är han som driver hela detta ärendet) har informerat om att byggnation startar 21 september... Dock i bygganmälan hos stadsbyggnadskontoret finns varken beslut eller nya handlingar. Troligtvis kommer stadsbyggnadskontoret besluta om användningsförbud på 3 - 5 lägenheter.

Med andra ord så ljuger han. Det är enbart renovering av altaner som tas upp av styrelsen (ingen skadeutredning har gjorts från föreningens sida). Jag har dock gjort en besiktning samt stadsbyggnadskontoret där det har uppkommit flera andra fel (fel i takstolar, ventilation, mögel i hela innertaket, bärighet vid öppen spis + en del till). Det är med andra ett rejält fuskbygge.

Vi får se vad dolda fel innebär för säljaren (möte med advokaten nästa vecka).

Gällande att lämna tillbaka lägenheten så refererar jag från bostadsrättslagen:
18§
Bostadsrättshavarens rättigheter och skyldigheter18§ När lägenheten skall tillträdas första gången efter bostadsrättsupplåtelse, skall föreningen, om ej annat avtalats, tillhandahålla lägenheten i sådant skick att den enligt den allmänna uppfattningen i orten är fullt brukbar för det avsedda ändamålet.

19§
Är lägenheten, när den skall tillträdas första gången efter bostadsrättsupplåtelse, ej i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra, får han avhjälpa bristen på föreningens bekostnad, om styrelsen underlåter att på tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske. Kan bristen ej avhjälpas utan dröjsmål eller underlåter styrelsen att efter tillsägelse ombesörja åtgärden så snart det kan ske, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Uppsägning får dock ske endast om bristen är av väsentlig betydelse. Sedan bristen blivit avhjälpt av styrelsen får uppsägning ej ske. För den tid lägenheten är i bristfälligt skick har bostadsrättshavaren rätt till skälig nedsättning av årsavgiften.

Bostadsrättshavaren har även rätt till ersättning för skada, om bristen beror på försummelse från föreningens sida.

20§
Erhåller bostadsrättshavaren, när lägenheten skall tillträdas första gången efter bostadsrättsupplåtelse, ej tillträde i rätt tid och beror ej dröjsmålet på honom, har han rätt till skälig nedsättning av årsavgiften för den tid han ej kan nyttja lägenheten eller del därav. Är hindret av väsentlig betydelse, får bostadsrättshavaren efter uppsägning frånträda bostadsrätten. Sedan tillträde erhållits får uppsägning ej ske.

Bostadsrättshavaren har även rätt till ersättning för skada, om dröjsmålet beror på försummelse från föreningens sida.

21§
Åsidosätter föreningen sin reparationsskyldighet eller uppstår på annat sätt genom föreningens vållande hinder eller men i nyttjanderätten sedan tillträde medgivits, äger 19 § motsvarande tillämpning.

24§
Uppsäges bostadsrätt av orsak som anges i 19-23 §, övergår bostadsrätten genast till föreningen. Föreningen skall till bostadsrättshavaren utge skälig ersättning för bostadsrätten.

Har bostadsrättshavaren tillträtt lägenheten, skall hyresavtal anses ingånget för tiden från uppsägningen, om bostadsrättshavaren i uppsägningen begärt att få kvarbo i lägenheten. Därvid äger 7 § sista stycket motsvarande tillämpning.

Vad tror ni om möjligheterna? Det är ca 1 års renovering för att komma tillrätta med skadorna. Jag ska ta en till dialog med försäkringsbolaget och att de får begära in ersättning från bostadsrättsföreningen (enligt tips så bör detta fungera).

Otroligt jobbig situation
Svara med citat
Gammal 2008-09-23, 18:41
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Frågor att ställa vid köp av bostadsrätt

Jag tror att du har goda möjligheter att reda ut detta även om jag tror det blir svårt att få köpet upphävt.

Tänk på att det är konsumentköplagen som gäller eftersom det inte finns någon särskild lag för bostadsrätter i detta fall.

Dessutom är jag osäker på om paragraferna från bostadsrättslagen som du nämner här enbart gäller nybyggda/nybildade bostadsrätter, eller om de gäller även i ditt fall.

Det är inte säkert att en rättsprocess behöver bli särskilt lång och utdragen. Det beror på hur väl förberedd du är och om du och advokaten har alla uppgifter på pränt i ett tidigt skede.

Media är tyvärr i detta land starkare än rättsväsendet i många fall. Det är en utväg du inte ska vara rädd för.

Jag har hittat de sidor där jag lagt tips om vad som är viktigt att tänka på när man köper en bostadsrätt.

Viktigt att tänka på vid köp av bostadsrätt, och vilka frågor som ska ställas

Frågeformulär med viktiga punkter för köp av bostadsrätt
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2008-09-23 klockan 18:56.
Svara med citat
Gammal 2008-09-25, 20:57
Avancerad medlem

Standard Fuskbygge...

Tack för tipsen!

Har samlat alla handlingar nu som advokaten går igenom. Läste även igenom akten från tingsrätten där föreningen stämt byggherren. Samtliga fel finns dokumenterade 2002, dvs föreningen och styrelsen har varit medvetna om felen.

Dock har de missat den lilla detaljen att göra något åt felen. Under 2005 och framåt har jag klagat på flera saker, vilket de inte gjort något åt. Det skrämmande är att alla dessa fel finns protokollförda vid tidigare besiktningar från 2001/2002.

Frågan är vad som händer när en bostadsrättsföreningen vanvårdar fastigheten och det drabbar några bostadsrättsinnehavare extra mycket.

Fortsättning följer...
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Maktmissbruk av styrelse & lön till styrelse - Senior brf Robarb Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 11 2010-06-08 21:11
Renoveringar ger rotjobb i sommar Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-06-15 19:50
Inte bara renoveringar ger avdrag Admin ROT-avdraget - Hushållsnära tjänster 0 2009-03-16 17:41

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:16.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare