|
Registrera | FAQ | Kalender ![]() |
Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi Ekonomisk-, drifts- och underhållsförvaltning, underhåll, underhållsplan, budget, planering, driftskostnader, ekonomisk plan, kapitaltillskott, kontering av fakturor, inventarielistor, inre fond, krav på upphandling, upphandling av förvaltning, offerter, entreprenörer, fastighetsskötsel, anlita HSB, tips på bra entreprenörer, varning för dåliga entreprenörer, skattefrågor, skattereduktion, ROT-avdrag, o.dyl. ![]() |
Nyheter Mer nyheter Webbradio |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
|
|
|||
|
|||
![]() I den offert vi fick från Handelsbanken får vi amortera högst 10% per år.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]()
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() hur fungerar det precis med nytt låneupphandling efter 3 mån ?
få man rabatt på normalpris av deras 3 mån lån för ett helt år eller är det nytt upphandling varje gång ? |
|
|||
|
|||
![]() Hej
Mycket bra information i denna tråd, hoppas att det är ok att låna den för ett tag? Vår förening skall precis omförhandla ett av våra tre lån. Just detta lån är på 1 miljon, våra två andra är på 1,7 m vardera, dvs total lånesumma på 4,4 miljoner. Föreningen är relativt liten, med 20 lgh, intäkter på 950k/år. Vi har 3150:- i lån/ kvm, avgifterna ligger på 629.-/kvm, vi amorterar 2,8% per år. Historiskt sett så har lånen alltid varit bundna i femårsperioder, vi har hamnat i nån slags cykel på 2 år-1 år-2 år för omförhandlingar, så om 2 år är det dags för nästa lån. När jag räknar på vad vi betalat i räntor genom åren, jämfört med hur de rörliga 3-månaders räntorna har varit historiskt så anser jag att dessa pengar hade gjort betydligt större nytta som amortering eller i kassalådan istället för att hälla ner dom i vår bank. Vår förvaltare/förhandlare (f.d. ordförande och bosatt i föreningen sedan 2004) som har hanterat dessa frågor i över 10 års tid har fått ett bud av banken på 2,15% för fem år, som han vill att jag skall skriva på. Om jag tittar på vår banks publicerade genomsnittsränta för bolån, ligger 5 års lånen på just denna räntesats, rörligt är då 1,7%. Den genomsnittliga 5 års räntan har sjunkit från 2,23% sedan augusti 2016, med några få dippar under just 2,15%. Tittar jag över en tioårsperiod för Swedbank har den rörliga räntan bara vid ett tillfälle (hösten 2009) på ett par månader varit över den femåriga. Jag har själv aldrig förhandlat med banker om föreningars lån, bara egna bolån. Hur pass fel ligger de publicerade räntesatser för ”vanliga” bolån, jämfört med vad man kan få som förening? Jag behöver på något vis få undan ”tradition och trygghetsbarriären” (känslan av att: med bundna lån vet man ju vad det kostar, tänk när räntan stiger vad dyrt det kommer att bli), vilket kompliceras en del av att 75% av medlemmarna är över 70 år (gäller både styrelse och föreningen i övrigt). Utöver de bra argument som Harald anger i inlägg #5, har ni några förslag? Tack! /tomas j |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Så just nu skall du sikta bra mycket lägre än vad bankernas publicerade snitträntor för privatlån ligger på. |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja det upplägget ni har gör det svårt att upphandla bra lånevillkor (ja förutom att ni är små, gör det inte lättare.) Huruvida det är bra eller inte vet jag inte, men det låter rimligt iaf. Sen skall ni väll vara två som skriver under. Tips är att premumeraera på boräntenytt från SBAB: http://app.bwz.se/sbab/b/uf/file/23_...203%202018.pdf
Engagerad styrelsemedlem sedan flera år. - Små BRF:er är en styggelse, och borde förbjudas (iaf inte räknas som äkta.) (LÄNK1) - BRF:er skall INTE vara skuldfria, det är lättare att handla upp lån bra, än att placera pengar med bra avkastning, som fond, för framtida renoveringar. - Byggande styrelser är en styggelse och oskick, entreprenör och byggherre är samma, och är inget annat än jävigt mot köpande medlemmar. |
|
|||
|
|||
![]() Reggar mig för det ämne.
Vad har ni för rörlig ränta nu på era brf-lån och hur stora är dom? Vi har 1,25% på ett av lånen som är på ca 3 000 tkr, resten som är på ca 8 000 tkr är bundna. |
|
||||
|
||||
![]() Runt 0,55%. 30Mkr. Inte svårt att förhandla.
|
|
||||
|
||||
![]() Vi har 0,47%, 0,53% och 0,60% - bundet på 2 år - allt ligger hos Nordea, ca 62 mln.sek
|
![]() |
Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Utbudet i april på stabil nivå | Admin | Bostadspolitik, bostadsbyggande, priser, utveckling | 0 | 2009-05-06 01:17 |
Nivå på arvoden för styrelse? | nyombildad | Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer | 18 | 2008-04-19 23:21 |