Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-17, 20:17
maggans avatar
maggan maggan är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard Skällande hund - Störningar i brf

Undrar om det är ok i er förening att en hund skäller några timmar varje dag måndag - fredag medan hundägaren är borta några arbetstimmar.
Hoppas på svar hur ni andra har det i er förening?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-06 klockan 14:22.
Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 08:27
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Det finns hunddagis

Jag minns ett fall för 12 år sedan då vi hade en medlem med jakthund hemma om dagarna. Denna typ av hund måste ha socialt sällskap annars ylar den något förskräckligt medan husse är borta och jobbar. Ordförande påpekade detta några gånger så till slut gick ägaren varje morgon med hunden till ett hunddagis. /SP

Senast redigerad av schrapet: 2008-08-18 klockan 08:46. Anledning: ett stavfel
Svara med citat
Gammal 2008-08-18, 18:27
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Vad göra åt hund som skäller i brf?

Inte säkert att ägaren till hunden vet om att hunden skäller, eftersom han är borta. Det bästa är att informera ägaren att hunden inte verkar må bra och att hundens skällande är störande. Kanske tar ägaren åtgärder.

Om du upplever oljudet som störande, kan du sedan (om ägaren inte gör nåt) skriva till styrelsen.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 15:16.
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 08:02
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Se här... Störningsfråga

Ja, störningsfrågor är onekligen ett av de de vanligaste problemen i bostadsrättsföreningar, och det finns inget riktigt bra och tydligt regelverk för detta.

Diskussioner om störningsfrågor har varit uppe tidigare, såväl i detta forum, som i de två äldre forumen här.

Se bl.a.;
Känslig
Tystnad - en bristvara
Störande grannar
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-08-19, 18:34
maggans avatar
Medlem

Glad Hundskall i brf

Hundägaren vet om att hunden skäller. Har lämnat lapp vid flera tillfällen men man tröttnar till slut, Hunden har ett halsband som skall skötas för att det skall fungera och det är detta som hundägaren har svårt att klara av.
Nu är hunden tyst efter 5 veckors skällande.
Hörde att det var halsbandet det var fel på och nu har nog hunden fått ett nytt halsband, eftersom hunden har varit tyst i 2 dagar, hoppas jag i alla fall.

Skrev till styrelsen men fick ett svar att de ska polisanmäla mig om jag lämnar en lapp till i hundägarens brevlåda (3-4 lappar under 1 år). Så nu är det bäst att vara heltyst.

Tycker så synd om hunden och har därför mått dåligt.

Jag har läst det Admin rekommenderade, tack så mycket

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 15:18.
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 10:08
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Skällande hund i brf

Eftersom jag är ganska luttrad vid det här laget över hur det går till i brf:ar så reagerar jag inte så kraftigt när du säger att du hotats av styrelsen i din brf med en polisanmälan om du lägger fler lappar i din störande grannes brevlåda. Men egentligen är denna historia ganska chokerande.

Jag kan säga att jag hade aldrig accepterat en skällande hund som stört mitt boende, och jag hade definitivt inte varit så snäll som du!

Jag kan acceptera mycket, men efter max en timme med en skällande hund så hade jag bankat på grannens dörr!

Sedan hade jag bankat på exakt varje gång hunden börjat skälla, ända tills skällandet upphör permanent.

Jag hade också ställt krav på att styrelsen skötte sina uppgifter i denna fråga.

Om sedan inget annat hjälpt så hade jag utan att tveka dragit grannen (och kanske även den overksamma styrelsen) inför rätta!

Jag förstår inte varför det är så många som lider i det tysta pga störande hundar, när alla dessa medlemmar har rätten på sin sida (och en styrelse med krav på sig att stödja den som störs av skällande hundar)!
Jag kan bara tolka det som att bostadsrättsmedlemmar inte är införstådda med vilka rättigheter de egentligen har.

En skällande hund är psykiskt påfrestande för de flesta (utom tydligen för vissa märkligt konstruerade hundägare).

Hundar som stör grannarna ska och får aldrig någonsin accepteras.

Någon måste sätta ner tassen!
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 16:15
maggans avatar
Medlem

Standard S. hund

Tack för ditt svar Admin.
Jag skulle inte ha skrivit att hunden var tyst, ”ler” idag var det färdigt igen. (hundägaren ledig, mån. tis. kanske).
Jag har inte hittat någon stans i varken våra stadgar eller i Brl. Som jag kan hänvisa till.
Jag har läst på de forumen du rekommenderade mig och fann då en sida , man måste ha vittnen mm för att låta det bli en rättssak.
Ingen i detta hus skulle ställa upp, det är få som är hemma vid den aktuella tiden.

Det som förvånar mig mest är att styrelsen har beslutat att jag har trakasserat hundägaren med mina lappar och sedan påstår att jag även har trakasserat hundägaren i bl a tvättstugan, (har aldrig träffat på hundägaren där, någonsin) Deras hot är grundat på hundägarens påståenden, de har inte frågat mig eller pratat med mig. Borde det inte vara olaga hot?

Det hör till saken att i vintras träffade jag på hundägaren på ”byn” och frågade hundägaren om hon tog illa vid sig om jag la en lapp i lådan när hunden skällde. Det var ok.
Informerade även att p g av min sjukdom så måste jag vila på dagen för att klara av resten av min dag och olyckligt nog så är det under den tiden hunden skäller.
Så med andra ord, hundägaren/styrelsen bryr sig inte att jag blir sämre och sämre för var vecka som har gott. = en dyr rehabilitering för mig blir det framöver.

Tillsist, jag är för dålig för att strida med styrelsen, man är bra liten mot en styrelse som har stöd av jurister till 100%.

Sedan kan man undra om inte styrelsens passiva handlande sänker värdet av våra lgh i huset vid försäljning. (informations skyldigheten?)
Vem vill köpa en lgh där det är en hund som skäller från ca 11-tiden till ca 13.45 varje vardag?

Hälsning från en både trött och orolig Maggan
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 20:18
Admins avatar
Systemadministratör

Standard Lag om tillsyn av hundar och katter samt SOU:s hundansvarsutredning

Tyvärr finns det ingen som värnar om enskilda medlemmar i en bostadsrättsförening så som medlem kan man känna sig rätt utsatt om man har "oturen" att ha en dålig styrelse.

Jag förstod inte riktigt vad du skrev tidigare om halsbandet, men jag har nu kollat upp detta och lärt mig att det finns halsband för hundar som helt enkelt förhindrar att hunden skäller. När hunden skäller får den en stöt.

Om du vill kan du göra en anmälan till miljöförvaltningen.

I HD kan du läsa om hur en hundägare som år 2007 inte följde miljö- och byggnadsnämndens beslut fick 20.000 kr i böter för skällande hundar, plus 5.000 kr per månad som hundarna fortsätter att skälla. Denna dom torde nog verka avskräckande för de flesta hundägare som inte tar ansvar för sina hundar.

I lagen om tillsyn över hundar och katter, utfärdad den 29 november 2007, (SFS 2007:1150) står det;
Citat:
1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant
sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs
för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
och
Citat:
8 § Om någon brister i tillsynen över eller skötseln av en hund,
får polismyndigheten meddela de förelägganden och förbud som behövs för att
förebygga skada eller avsevärd olägenhet.
Not!
Lagen (1943:459) om tillsyn över hundar och katter som många refererar till har upphört att gälla, och i stället är det nu ovanstående lag som är aktuell.

I hundansvarsutredningen, statens offentliga utredningar, 2003:46 sou 2003 46 d1 finns lite information som kan vara av värde.
Där står bl.a.;
Citat:
En god tillsyn innefattar inte bara att hunden hindras från att
angripa människor eller djur. Skada eller avsevärd olägenhet kan
förorsakas även på andra sätt. Exempel på detta kan vara hunden
som tillåts förorena i lägenheten eller på lekplatsen. Detta kan
orsaka såväl materiella skador som obehag. Ett annat exempel är
hunden som ylar eller skäller i lägenheten under långa perioder,
något som kan vara mycket påfrestande för grannarna. Inte sällan
bottnar denna typ av problem i att hundens skötsel är eftersatt. För
att tydliggöra att en god tillsyn kräver mer än att hunden skall
hindras från att attackera andra människor eller djur skall som
tillägg till nuvarande bestämmelse införas att hundar även skall
skötas på ett sådant sätt att de inte orsakar skador eller avsevärda
olägenheter.
och
Citat:
För att komma till rätta med en hund som
skäller i lägenheten till exempel, skulle förbud mot att lämna
hunden ensam mer än en viss tid varje dag många gånger vara
effektivt. Andra typer av beslut som kan tänkas vara verkningsfulla.
Det bästa är om du på något sätt kan lösa detta problem mellan dig och hundägaren utan att involvera någon utomstående.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-17 klockan 13:46.
Svara med citat
Gammal 2008-08-20, 21:01
Francois Francois är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Styrelsens uppgift att hindra att hund stör de boende i föreningen

Jag tycker att du borde skriva ett långt brev till både ägaren och styrelsen där du förklarar allt du har förklarar här: din sjukdom, ditt behov på en tyst miljö, mm.

Sen borde du också påpeka att styrelsens uppgift är att vara lyhörd, och inte att anmäla egna medlemmar som inte gjort någonting. Jag förstår att du inte orkar dra din styrelse inför rätta, men det kan löna sig att hota de att göra det. Många blir rädda av att bli hotade, speciellt som i detta fall när de inte har lagen på sin sida. De är ju skyldiga att se till att medlemmar inte stör sina grannar, och de har inte gjort det.
Du kan också ringa någon i styrelsen när hunden skäller, så att de här i luren hur mycket det låter.

Du skulle också kunna kontakta "hundexperter" och läsa på Internet och försöka reda på hur man gör för att få tyst på en hund som är ensam. Kanske lite musik, eller TV på, eller annat kan jag tyst på hunden.

Senast redigerad av Admin: 2010-11-28 klockan 15:20.
Svara med citat
Gammal 2008-08-21, 12:11
maggans avatar
Medlem

Standard skällande hund

Hjärtligt tack Admin för all den tid du har lagt ned på mina bekymmer om denna hund.
Jag blir rörd av all den hjälpsamhet du har givit mig och jag har lärt mig en del. ”ler”
Kruxet i skrivningen ”avsevärda olägenheter” är tolknings fråga.
Allt hade varit lättare om de som har sagt till hundägaren personligen, kunde ställa upp med en gemensam skrivelse till styrelsen men de vill inte det. (kanske av rädsla, ?)

Jag törs inte kontakta hundägaren efter styrelsens brev till mig. (har aldrig haft med polisen o göra i mitt tidigare liv, så inte vill jag ha det nu på äldre dar. ”ler”

Tack så mycket Francois, även dina ord värmer. ”ler” Alla vet i området att jag är sjuk ”MS”, åker el-moppe mm Det värsta jag vet är bråk o osämja.
En i styrelsen bor här på gården (har varit hemma nu i sommar), det var därför som jag skrev ett litet meddelande om styrelsen skulle göra något åt den skällande hunden.

Jag är uppvuxen med hundar o haft hundar i mitt ”tidigare liv” har bott i både Br o hyres -rätt men där skulle en skällande hund inte accepteras.
Kan det inte vara så att idag är visa/ta hänsyn snart helt borta i detta avlånga land?

Det blir nog bättre för mig när jag har varit borta här ifrån några veckor. Nya krafter efter min rehab-tid. ”S”
Jag kan inte hjälpa att jag tycker så synd om denna hund.

Till sist så är all den hjälp o tipps ovärderlig för mig.
Önskar er allt gott/Maggan
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Störningar i bostadsrätt Admin Faktabanken 21 2017-03-28 17:04
Störningar - Jag och min granne steelhammer Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2010-07-08 00:17
Anklagad för störningar i brf Irla Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-12-01 12:18
Störningar i bostadsrätt Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:32
Störningar och Vanvård Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:25

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare