Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-03, 01:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Fråga Diffusa svar från HSB om röstlängd/stämmoprotokoll och... sanningen !!!

Jag ställde en kort fråga till HSB Riksförbunds jurist om det stämmer som Bengt Skånhamre (informationschef på HSB Malmö) hävdat att HSB Riksförbund rått HSB Malmö att inte låta medlemmar få papperskopior av protokoll/röstlängd.

Nedan följer svaret jag fick.

Citat:
Jag har vid samtal med Bengt Skånhamre framhållit vad som gäller röstlängd på hemsida enligt HSBs kod för föreningsstyrning. Enligt HSBs kod för föreningsstyrning ska protokoll från föreningsstämma återfinnas på föreningens hemsida senast tre veckor efter stämman. Röstlängden från stämman behöver inte redovisas.

Som du säkert känner till anger lagen om ekonomiska föreningar att senast tre veckor efter stämman skall det justerade protokollet hållas tillgängligt hos föreningen för medlemmarna.

Av Anders Mallméns kommentar till lagen om ekonomiska föreningar framgår att rätt till avskrift för dem som har rätt att ta del av protokollet torde inte finnas ens mot avgift utan protokollet får läsas på platsen.

HSB Malmö har lagt ut protokoll jämte bilagor på sin hemsida i enlighet med HSBs kod för föreningsstyrning. Det ska tilläggas att HSBs kod för föreningsstyrning följer Svensk kod för bolagsstyrning vad avser att röstlängden inte behöver redovisas.

Vad jag och mina kollegor har fått fram av kommentar till Svensk kod för bolagsstyrning och samtal med Finansinspektionen kräver offentliggörande av personuppgifter på en hemsida samtycke av berörda personer, samt att uppgifterna är riktiga. Det innebär att offentliggörande på hemsidan av protokoll som innehåller frågor och reservationer med angivande av namn kräver samtycke enligt personuppgiftslagen. Protokollet är därför maskerat där samtycke inte erhållits. Protokoll jämte bilagor utan maskering hålls tillgängligt för medlemmar hos HSB Malmö. Som jag redogjorde för ovan ger det rätt för medlem att läsa protokollet jämte bilagor på plats, någon rätt till kopia med stöd av lag finns inte.
Mina kommentarer:

Ett enkelt "Nej", hade varit fullt tillräckligt som svar på mitt synnerligen elementära spörsmål.

Min enda fråga var om HSB Riksförbund rekommenderat HSB Malmö att inte låta medlemmar få en papperskopia. Inget annat! Jag kan lagen inom detta område, jag vet vad stadgarna säger och jag vet vad koden för föreningsstyrning säger. HSB Riksförbund vet, precis som HSB Malmö, att jag kan detta. Min fråga har aldrig i något läge till någon varit vad lagen eller andra regelverk säger om det som Charlotte tar upp. Allt detta vet jag redan mycket väl. Men att regelverket inte tvingar HSB att låta medlemmar få papperskopior av protokoll/röstlängd är inte samma sak som att HSB inte kan låta medlemmarna få detta! Det enda jag är ute efter är en motivering från HSB Malmö varför man inte vill lämna ut papperskopior. Ingen har lyckas framställa någon grund för detta.

Nu har jag emellertid fått ett rakt svar från HSB Riksförbunds ordförande att det inte stämmer som Bengt Skånhamre tidigare hävdat, dvs att HSB Riksförbund skulle ha rekommenderat HSB Malmö att inte låta medlemmarna få en papperskopia. Det var helt enkelt inte sant.

Sedan är det naturligtvis ett problem såväl att HSB Riksförbund inte vet vad som gäller och att koden för föreningsstyrning står i strid med lagen (röstlängden är enligt lagen en del av protokollet och måste därför visst redovisas, även om HSB Riksförbund såväl som Svensk kod för bolagsstyrning hävdar motsatsen), men det är en annan fråga, och ett annat problem som jag inte berört varken här till HSB Riksförbund eller till HSB Malmö.

Charlotte på HSB Riksförbund skriver (helt fristående från min fråga);
"Röstlängden från stämman behöver inte redovisas".
Hur kan HSB ens våga säga något sådant? Skäms de inte för dylika uttalanden?
Även om det hade stämt som Charlotte hävdar så är det väl ett svart HSB de själva målar upp om de har en sådan inställning att vara maximalt slutna gentemot medlemmarna? Enligt en nästan hundraårig tradition inom HSB så handlar det bara om hur HSB vill att det ska fungera, inte varför. HSB vill aldrig motivera något. Men det är klart, hur skulle HSB någonsin kunna motivera att röstlängden inte ska redovisas?

Charlotte Carlsson, HSB Riksförbund, skriver (helt fristående från min enkla fråga);
"Vad jag och mina kollegor har fått fram av kommentar till Svensk kod för bolagsstyrning och samtal med Finansinspektionen kräver offentliggörande av personuppgifter på en hemsida samtycke av berörda personer, samt att uppgifterna är riktiga. Det innebär att offentliggörande på hemsidan av protokoll som innehåller frågor och reservationer med angivande av namn kräver samtycke enligt personuppgiftslagen".
  1. Helt plötsligt kommer "kommentar till Svensk kod för bolagsstyrning" in i svaret.
    Detta utan någon som helst referens till vad detta är för kommentar eller förklaring till vad som sägs i kommentaren, eller vem som är ansvarig för denna hemliga kommentar.
    Det handlar bara om att ha ett överläge gentemot medlemmen genom att ge lösryckt information, utan att medlemmen ska kunna ha en möjlighet att verifiera de uppgifter som ges.
  2. Samtal med "Finansinspektionen"? Vad har finansinspektionen med saken att göra?
    Vet inte HSB Riksförbund att om det är någon som ska svara på denna fråga så är det DI (DataInspektionen), och definitivt inte Finansinspektionen.
  3. Vad detta samtal med Finansinspektionen handlat om eller vem som sagt vad vill Charlotte inte avslöja. Detta för att omöjliggöra ifrågasättande, helt enligt traditionen inom HSB. HSB förlitar sig på att det inte finns någon medlem utanför HSB som vet något om något, och att man därför kan ge svar som dessa. Enligt retorikpunkten "Avledning, irrelevanta argument" får medlemmen ett omfattande svar, men utan innehåll.
  4. Om man sitter som rejält högavlönad förbundsjurist på HSB med cirka 70.000 kr/månad i lön så är det väl inte för mycket begärt att dessa personer har i alla fall grundläggande kunskaper om vad som gäller avseende publicering av "personuppgifter" - i detta fall enbart i form av namn och brf.
    Så är bevisligen inte fallet. Oavsett vad det ev. skulle stå i någon kommentar till Svensk kod för bolagsstyrning (vilket jag för övrigt inte alls tror på) av någon okänd person, och oavsett om någon anonym person på Finansinspektionen skulle ha uttalat sig inom ett ansvarsområde som inte hör till dem, så är det självklart så att HSB kan fortsätta göra som de gjort i alla år (och gör än idag), och publicera namn på förtroendevalda, utan att det ska krävas några speciella personliga tillstånd.
    Det är beklämmande att HSB i generella termer använder sig av PUL för att minska på öppenheten mot medlemmarna.
  5. Charlotte skriver "Det innebär att offentliggörande på hemsidan av protokoll som innehåller frågor och reservationer med angivande av namn kräver samtycke enligt personuppgiftslagen". Hur denna slutsats såg dagens ljus kan man verkligen undra över. I stället för att referera direkt till PUL och DI så går Charlotte omvägen via en påstådd kommentar i Svensk kod för bolagsstyrning och ett påstått uttalande från en tjänsteman på Finansinspektionen.
    .
    Fakta är i stället att PUL inte alls säger att offentliggörande på HSB Malmös webbplats av "protokoll som innehåller frågor och reservationer med angivande av namn" kräver något samtycke. Detta är ren fakta!
    .
    Om det hade funnits ett regelverk som skulle förhindra HSB att lägga ut namn & brf för de förtroendevalda så skulle självfallet Charlotte/HSB Riksförbund och Bengt Skånhamre/styrelsen/HSB Malmö ha refererat till den lagtext som hävdar detta (och citerat de personer som uttalat sig i frågan). Så har aldrig i något läge skett, trots det tryck jag satt på HSB i denna fråga. Så var och en kan själv lätt räkna ut vad som egentligen gäller.
Charlotte Carlsson, HSB Riksförbund, skriver;
"Som jag redogjorde för ovan ger det rätt för medlem att läsa protokollet jämte bilagor på plats, någon rätt till kopia med stöd av lag finns inte".
Som alla kan konstatera så är detta svar från HSB Riksförbund identiskt med de svar som upprepas otaliga gånger från HSB Malmö. Svaret har inte det minsta med frågan att göra, men ändå kör HSB detta svar som någon form av mantra hela tiden. Man försöker gömma sig bakom ett luddigt och undermåligt regelverk för att försvara sina dåliga beslut.

Negativ särbehandling av HSB
Sedan är det ett faktum att när jag tidigare bad HSB att ta bort de detaljerade, kränkande och missvisande personuppgifter som HSB Malmö lagt ut om mig personligen på sin webbplats så vägrade HSB Malmö göra detta.
HSB menar alltså att det ska gälla speciella regler för HSB:s fullmäktigeledamöter och helt motsatta regler specifikt för mig.
Hur resonerar HSB Malmö här?

Avslutningsvis så är det beklagligt att HSB (precis som andra bostadsorganisationer) använder Anders Mallméns bok som någon form av bibel, samt för att sedan göra personliga tolkningar av hans tolkningar. Anders Mallméns personliga tyckande är inte relevant i något läge, och han står inte över lagen, precis lika lite som HSB gör.

I det svar som gavs ovan så kan du själv roa dig med att se vilka alternativ som stämmer in enligt följande inlägg;
Lektion i hur man undviker att svara på frågor á la HSB

OBS !!!
Om det skulle vara korrekt som HSB säger så är denna webbsida olaglig;
Fullmäktiges närvaro på HSB Malmös årsstämma 2008
Här gör jag ju precis vad HSB Malmö och HSB Riksförbund (samt vad HSB Riksförbund hävdar att DI, PUL, Finansinspektionen och koden för Svensk bolagsstyrning säger) uppger vara lagvidrigt!

Så stäm mig då!

Eller kan det vara så att HSB ljugit för medlemmarna, i ett försök att skydda sig själva?

Se även;
HSB bryter flagrant mot lagen (igen) för att försöka rädda sitt eget skinn !!!

För mer om tystnadsplikt, sekretess, lojalitetsplikt, vårdplikt (av vissa kallat "vårdnadsplikt"), upplysningsplikt, informationsplikt, öppna protokoll, se bl a;
- Styrelsen, tystnadsplikt gäller ej !!!

- Tystnadsplikt och offentliga protokoll - Medlems rätt att läsa styrelseprotokoll och har styrelsen tystnadsplikt?
- Tystnadsplikt/sekretess gentemot medlemmar - Säger lagen att styrelsen i en brf inte får informera om vissa saker?
- Tystnadsplikt för styrelseledamot? - Har en ledamot i styrelsen i en brf tystnadsplikt?

- En styrelse ska iaktaga tystlåtenhet... enligt... gissa vem ! - Tystlåtenhet enligt HSB eller engagera medlemmar enligt sunt förnuft?
- HSB:s nya normalstadgar 2011 - öppenhet i brf minskas - HSB försöker desperat minska öppenheten i föreningen på alla sätt de kan
- HSB:s spridning av vilseledande information om tystnadsplikt i en brf
- Hur bostadsrättsföreningen skadas pga HSB:s felaktiga påstående om att "tystlåtenhet" gäller i en brf-styrelse - (motion)
- HSB:s kod för föreningsstyrning minskar öppenheten

- Sysslomannaställning och ev. tystlåtenhet för styrelsen om det som direkt kan skada föreningen - Inga whistleblowers önskas av HSB
- Vad innebär syssloman?

- Om tystnadsplikt - Är detta ett skämt? - "Tystnadsplikt viktig del av föreningsdemokratin" ??? ??? ???

- Informationsplikt till övriga ledamöter i styrelsen för brf? - Tillgång till protokoll från stämma och styrelsemöten

- Styrelse, arbetsutskott, tystnadsplikt i brf - Svårt engagera medlemmar om tystnadsplikt

- Tystnadsplikt fastighetsskötare från Riksbyggen

- Arbetsordning för styrelse

- Demokrati, information och öppenhet i en bostadsrättsförening - Förslag på riktlinjer för öppenhet i en brf

- Styrelseledamot i brf som vill införa tystnadsplikt för suppleanter i styrelsen - (motion) Se även Motioner till HSB Malmös årsstämma 2009

- Revisors tystnadsplikt och offentliga handlingar
- Har revisorn i en brf tystnadsplikt?
- Vad får en revisor i en bostadsrättsförening granska?
- Revisor skyddar styrelse från insyn - konkret exempel
- Utbyte av Ernst & Young som revisor pga deras syn på tystnadsplikt till fara för bostadsrättsföreningen (motion)
- Revisorn är köpt av HSB

- Valberedning, tystnadsplikt - Har valberedningen rätt att ställa frågor till styrelsen?
- Får valberedningen i en bostadsrättsförening läsa styrelseprotokoll? - Gäller tystnadsplikt och sekretess för protokoll i en brf-styrelse?
- Kan styrelsen i en brf delge valberedningen sammanträdesprotokoll? - Gäller tystnadsplikt och sekretess för styrelseprotokoll i en brf-styrelse?
- Relationen valberedning/styrelse i brf - Vad gäller avseende tystnadsplikt för valberedning i en bostadsrättsförening?

- Har HSB-ledamoten tystnadsplikt? - (se även HSB-ledamotens arbetsuppgifter)
- HSB-ledamoten - styrelsebeslut - ingen tystnadsplikt - (motion)
- HSB-ledamoten (HSB:s säljare i brf-styrelsen) en fara för föreningen - HSB tror att HSB-ledamoten har tystnadsplikt - Utbyte av HSB-ledamot (motion)

- HSB Landskrona vill inte lägga ut stämmoprotokoll - Vad är det HSB är rädd ska komma fram till medlemmarnas kännedom?

- HSB Riksförbund påstår att medlem inte ens har rätt att skriva av stämmoprotokoll - Tror HSB att de kan lura medlemmarna så här lätt?

- Kopiering av stämmoprotokoll till de medlemmar som önskar detta - (motion)
- Brf-styrelse vägrar lämna ut stämmoprotokoll... med stöd av HSB

- En oberoende granskning av Riksbyggen - Argument för tystnadsplikt saknas
- Riksbyggen/HSB, medlems rätt att läsa protokoll från styrelsemöte - Tystnadsplikt förtroendevalda?
- Riksbyggen om rätten att ta del av styrelseprotokoll
- Göran Olsson, SBC och Per Isacsson, Fastighetsmäklarna AB om öppna protokoll

- Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? - En omfattande tråd som går in på djupet om offentliga styrelseprotokoll
- Grundfel i bostadsrättslagen, eller dess tolkning? - Mer diskussioner som går in på djupet om offentliga styrelseprotokoll

- Hemligheter i en bostadsrättsförening - Offentliga eller hemliga protokoll?

- Utdrag från styrelseprotokoll - Är styrelsens protokoll öppna för medlemmarna? (motion)
- Rätt att läsa styrelseprotokoll, utdrag från sammanträdesprotokoll - Vad händer om styrelsen inte lämnar utdrag från styrelseprotokoll?
- Offentliga styrelseprotokoll, vad bör censureras?
- Styrelseprotokoll och deras offentlighet - Är föreningsstyrelsens protokoll offentliga?
- Tillgång till styrelseprotokoll i brf - HSB vill inte ha öppna styrelseprotokoll eller stämmoprotokoll
- Sekretess på styrelseprotokoll? - Varför inte offentliga styrelseprotokoll för medlemmar i brf?
- Styrelseprotokoll - Rätt att ta del av? - Har medlemmar i en brf rätt att ta del av hela eller delar av styrelseprotokoll?

- Offentliga styrelseprotokoll - Öppna eller slutna styrelseprotokoll? (motion)
- Offentliga styrelseprotokoll - Stadgar måste ändras (motion till HSB)

- Offentliga styrelseprotokoll - De inlägg som inledde diskussionerna om öppna styrelseprotokoll och frågan om tystnadsplikt finns för styrelse
- Offentliga protokoll eller inte i en brf
- Tystnadsplikt, vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt - Hur olika medlemmar ser på bristen på öppenhet i bostadsrättsföreningen
- Om tystnadsplikt eventuellt och skadestånd - Vad säger HSB och olika bostadsrättsföreningar om tystnadsplikt för styrelsen?
- Tystnadsplikt och sysslomannaställning i brf - Enligt en ordförande i en brf
- Motion om tystnadsplikt - Om tystnadsplikt
- Tystnadsplikt för styrelse? Vad kan skada förening/medlemmar?
- Tystnadsplikt, "vålla föreningen ekonomisk skada"
- Tystnadsplikt och HSB-ledamotens ansvar i samband med detta

- Ordförande i brf undanhåller information med "tystnadsplikt" som skäl
- Styrelse som missköter sitt uppdrag får sitta kvar pga att ledamöter tror de har tystnadsplikt - I stället är det tvärtom enligt lag, sekretess saknas i en brf!
- Styrelseledamot rädd för att informera medlemmar pga tron att tystnadsplikt gäller i en brf-styrelse

- Öppenhet och ansvarsfrihet - Hur ska medlemmar kunna bevilja styrelse ansvarsfrihet utan öppenhet i föreningen?

Samt;
Att informera och/eller vilseleda

Lagen om upplysningsplikt - Informationsplikt

Enskild medlems rättigheter för insyn i styrelsens arbete?

Får medlemmar utanför styrelsen närvara på ett styrelsemöte?

Begära ut dokument från styrelsen i brf

Kan styrelse vägra lämna ut information?

Har jag som medlem rätt att se budgeten i föreningen?

Insyn i föreningens resultatrapport och balansräkning

Hemlighetsmakeri i brf?

Hur åtgärda dålig demokrati i brf?

För mer information om stämmoprotokoll, se bl a;

Om stämmoprotokoll i förslaget till den nya föreningslagen
Ny föreningslag - Krav införs att yrkanden ska tas med i stämmoprotokoll

Förslag på ändringar och tillägg av föreningens stadgar avseende protokoll - Stämmoprotokoll: Punkt 43, 49, 51, 54, 55 70-73. Styrelseprotokoll: Punkt 91-95, 98. Även om valberedningens protokoll.
Förslag på stadgeändringar om arvoden i stämmoprotokoll, rutiner för stämmoprotokoll och styrelseprotokoll - §17, §18, §33

Förslag på nya stadgar, om stämmo- och styrelseprotokoll

Ogiltigt stämmoprotokoll, justering. Styrelse som försöker dölja justering - Måste bägge justerares namnteckning finnas med? Styrelse som försöker dölja justering; urkundsförfalskning och trolöshet mot huvudman. Kan protokoll ändras i efterskott? Kan protokoll skrivas om? Utdelning av stämmoprotokoll till medlemmarna

Justering av stämmoprotokoll - Manipulering av protokoll. Referens till justerares bilaga ska finnas i protokoll. Renskrivning av justerarnas justering. Vem får justera stämmoprotokoll? Hur ska ett protokoll från årsmötet justeras?

Justeringsmans avvikande mening i stämmoprotokoll - Stämmoordförande som försöker styra protokollets utformning. Vad göra om ordföranden inte accepterar avvikande mening från protokolljusterare? Samt en del om mötesordföranden

Exempel på justering av protokoll - Stämmoprotokoll (behäftat med enormt mycket fel) med inlagda justeringar av felaktigheter, 2009
Bilaga till justerat stämmoprotokoll - I justeringen har jag som justerare tagit tillfället i akt att bättre spegla vad som diskuterades och beslutades (bl a för att därmed stärka justeringarna av de direkta felen i protokollet), 2009

Justering av stämmoprotokoll med fler än 143 fel - 2007
Motion om stämmoprotokoll som efter justering visat sig innehålla fler än 143 fel - 2010

Vikten av att välja RÄTT justerare av protokoll - Om oengagerad justerare av stämmoprotokoll väljs så riskerar medlemmarnas sista säkerhet i föreningen att falla

Revisor och styrelseledamot justerar sig själva - Motion: Som justeringsman av stämmoprotokoll ska inte jäviga personer, t ex styrelseledamot och lekmannarevisor, väljas

Motion: Justerarens ansvar och uppgifter - Välj justerare på stämman som justerar felen som förekommer i protokoll

Motion: Uppgifter för justerare/rösträknare specificeras - Arvodering av protokolljusterare/rösträknare
Motion: Vad innebär det att vara justerare? - Vad är protokolljusterarens uppgift? Ta fram riktlinjer för justerare. Arvodering av justerare
Vad är justerarens uppgift? - Sammanställning över motioner om justerarens roll på stämman. Information om rutiner för justeringsman

Protokoll från extrastämma styrd av HSB - Protokoll justeras innan mötesordföranden skrivit på. Ordföranden som protokollförare.

Exempel på hur stämmoprotokoll ska skrivas av protokollförare - Mall, hur man skriver ett protokoll. Stämmoprotokoll skrivet av HSB där väsentlig information tagits med

Exempel på hur stämmoprotokoll inte ska skrivas - Protokollskrivning som det inte ska se ut
Justering av ovanstående torftiga stämmoprotokoll - Som justerare kan man få in information till protokollet som är av vikt

Exempel på stämmoprotokoll för brf - (2005)

Vad ska protokollföras från föreningsstämman? - Vad innehåller protokoll?

Hur protokollförs fullmakter vid röstning på föreningsstämma? - Enkelt att fuska vid röstning om fullmakter ej protokollförs korrekt

Rösträtt för medlem, stämma - Röstlängd - FAKTABANKEN

Vem ansvarar för stämmoprotokollet? - Ansvar för innehåll i protokoll från stämman. Om mötesordförande och protokollförare inte är överens om skrivningen i protokollet?

Stämmoprotokoll i brf inte skrivet fem veckor efter stämman

Från hur långt tillbaka i tiden kan medlem begära tillgång till stämmohandlingar?

Stämmoprotokoll saknas för tidigare år, hur vet man t ex om styrelsen fått ansvarsfrihet? - Hur länge kan man vänta med att skriva ett stämmoprotokoll för att det ska vara giltigt?

Stämmoprotokoll på anslagstavlan - Skyldig att sätta upp protokoll från årsmötet på trappuppgången?

Vem skriver under stämmoprotokoll?

Frågor och svar om stämmoprotokoll - Vad reglerar stämmoprotokoll? Om mötesordföranden ej godkänner stämmoprotokoll, hur påverkar detta stämman och de beslut som tagits där? Etc.

Planering för styrelsearbete med bl a hantering av stämmoprotokoll

Numrerad röstlängd på stämma - Alla medlemmar ska kunna se hur var och en har röstat

"Öppenhet och insyn ska prägla nya HSB" - Verkligen? Varför inte öppna styrelseprotokoll då?

HSB Riksförbund vill utan grund ge sken av att medlem ej har rätt att skriva av/kopiera stämmoprotokoll
HSB Riksförbund vägrar lämna ut eller visa stämmoprotokoll - Idag har dock HSB Riksförbund vikt sig i denna fråga
Bristen på öppenhet inom HSB - HSB Riksförbund rädd för att medlemmarna ska engageras genom enkel tillgång till stämmoprotokoll
Hemliga stämmoprotokoll inom HSB

HSB Landskrona vill försöka hålla stämmoprotokoll hemliga för medlemmarna
Stämmoprotokoll från olika HSB-regioner

HSB Malmös omotiverade beslut att censurera stämmoprotokoll - HSB Malmö inför censur av stämmoprotokoll för att försöka skydda sig själva från insyn
HSB Malmös stämmoprotokoll, exempel på den "nya öppenheten"?
Censurerade stämmoprotokoll från HSB - HSB följer ej riktlinjer, ETHOS, lagar, etik eller något annat
Exempel på stämmoprotokoll, HSB Malmö 2007
Exempel på stämmoprotokoll, HSB Malmö 2008
Exempel på stämmoprotokoll, HSB Malmö 2009
Exempel på stämmoprotokoll, HSB Malmö 2010 - HSB Malmös censurerade stämmoprotokoll från 2010
Exempel på stämmoprotokoll, HSB Malmö 2011
HSB Malmö lämnar ej ut stämmoprotokoll

Klander av HSB Malmös årsstämma pga felaktigt stämmoprotokoll - Årsmötesprotokoll förening, felaktigt

Stämmobeslut om medlemsavgift i HSB Malmö skiljer sig från vad protokollföraren skrivit i stämmoprotokoll
Motion om hur HSB Malmö manipulerar stämmoprotokoll - HSB hittar på uppgifter om medlemsavgift som förs in i protokoll av utsedd protokollförare

Motioner till HSB Malmö om stämmohandlingar på webben
Motion: Justerat stämmoprotokoll ska läggas ut på hemsidan - Motion till HSB om stämmoprotokollet. Justerat stämmoprotokoll med alla justeringar på webben
Motion: Stämmoprotokoll till medlemmarna - Motion till HSB om medlemmarnas möjlighet att läsa stämmoprotokoll

HSB Malmö vill inte låta medlemmarna få tillgång till stämmoprotokoll - HSB Malmös styrelse bryter direkt mot föreningslagen (2007)
HSB Malmö vill ännu en gång inte låta medlemmarna läsa stämmoprotokoll - (2012)

a. Styrelse i brf vägrar låta medlemmar få tillgång till stämmoprotokoll - Lagbrott stödjs av HSB !
b. Motion: Brf-styrelsen bryter mot lagen, vägrar lämna ut stämmoprotokoll
c. Anmälan till hyresnämnden med anledning av att styrelse ej vill ge medlem tillgång till stämmoprotokoll
d. Styrelses vägran att visa stämmoprotokoll tas upp i Hyresnämnden - Hyresnämnden är extremt okunnig om regelverk för brf, utreder inget och tillför inget !
e: Motion: Styrelse ska följa stämmobeslut att lämna ut stämmoprotokoll - Styrelse bryter mot stämmobeslut att varje medlem som begär detta ska erhålla stämmoprotokoll skriftligt. Årsmötesprotokoll ska kopieras till de medlemmar som önskar detta

Styrelsen vägrar ge tillgång till stämmoprotokoll - Hyresnämnden gör inget. Vad göra?

Nummerordning i protokollen - Hur ska de olika protokollen i en brf numreras?

Bolagsverket, vilka protokoll måste skickas in till dem? - Vad måste föreningen skicka till Bolagsverket?
Bolagsverket och protokoll - Bolagsverket utför ingen kontroll av de protokoll som skickas in till dem (protokollen bara arkiveras, de läses inte ens)

Allvarliga brister i protokoll. Ändra styrelse/stämmoprotokoll i efterskott - Kan styrelseprotokoll och stämmoprotokoll ändras i efterskott? Hur gör man om fel upptäcks i stämmoprotokoll efter justering?

Riktlinjer för styrelsen, om bl a stämmoprotokoll och styrelseprotokoll - Motion
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-03-23 klockan 14:02.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Brf Vädurens stämmoprotokoll-kurs stephan Bostadsrättsforum 10 2008-07-17 21:26
Sanningen om Hemma i HSB - Ej miljömedvetet HSB och ej miljömedvetna medlemmar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 2 2008-06-18 21:51
HSB Malmös stämmoprotokoll Goran Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 4 2008-06-15 16:57
Sanningen om försäljning av Turning Torso Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 1 2008-05-08 16:49
HSB Malmö - Styrelsens svar på motion #34-49 med kommentarer till styrelsens svar Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 0 2008-04-24 01:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:54.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare