Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-03-18, 13:26
Rickard1982 Rickard1982 är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Nov 2013
Standard Vad har ni i avgift?

Hej,

Nyfiken nybliven ägare till en bostadsrätt är jag nyfiken på om vår avgift verkligen är befogad.

Info om min bostadsrätt

En 4:a på 108 kvadrat. Fristående med tomt. Ligger i Älmhult

Avgift ca: 5300:-, till detta tillkommer el och värme.

Snittpriser för en 4:a går för ca 550.000 om det är vissentligt.

Vad betalar ni i avgift hos era föreningar? Storlek? Ort?

Jag tycker 5300:- är högt för en bostadsrätt i lilla Älmhult.

//Rickard
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 14:37
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Det är svårt att svara på, alla brf:er har sina förutsättningar.

Jag bodde förut i en br på 103 kvm med en månadsavgift på 6 600 kr.
Nu bor jag i en br på 161 kvm med en månadsavgift på 5 093 kr.

Skillnaden beror på flera faktorer, föreningarna skiljer sig.
Om du vill delge oss din förenings årsredovisning kanske man kan säga ngt mer om era avgifter.
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 15:28
Duktig medlem

Standard

Jag har redovisning, får man delge den utan ok från föreningen? Inga hemslisar jag sprider då?
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 15:46
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

En fastställd årsredovisning är inte nån hemlis. Ofta finns årsredovisningar att titta på i brf-annonser.
Svara med citat
Gammal 2014-03-18, 21:42
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej Rickard1982!

Var bostadsrätten är belägen spelar ingen som helst roll för avgiften. Läget syns endast i överlåtelsepriset.

Avgiften skall täcka drift, underhåll och kapitalkostnader.

Driften är rätt lika över hela landet.

Underhåll beror dels på vilken typ av hus det rör sig om, del hur duktiga styrelsen är på att fördela denna kostnad.

Kapitalkostnader beror dels på hur nytt eller nyombildat huset är, dels på hur styrelsen sköter sig på punkten underhåll.

Jämför enkelt på Hemnet! Gå in och kolla likvärdig storlek, liknande hus. Glöm inte att du har kallhyra, så lägg på relevant peng för värmen, kanske 1 200 kr/månad?
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 07:28
Duktig medlem

Standard

Bra tips där Harald, kollar man på hemnet i mina grannlän, 4:a, samma storlek så varierar ju en avgift allt från 2200:- i månaden till 6500:-

Vad ska man titta efter i en årsredovisning för förstå om om en avgift är befogad?

Eget kapital 2012 har vi 7,2 milj,
Årets 2012, resultat + ca 750,000
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 11:19
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Meddelande Utan helhetsbild svårt att jämföra

Din kostnad per kvadratmeter 5300/108 = 49 kr/kvm. I min BRF kostar en 3:a ca 54 kr/kvm inklusive uppvärmning, drift av hiss, trapphusstädning och centralfläkt.
Din BRL är fristående och borde alltså vara billig i drift för BRF. Svårt att avgöra utan bokslut eftersom helhetsbild saknas.
Såg i en annan tråd att er BRF byggdes på 80 talet. Då har ni haft lång tid på er att amortera ner lånen!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Rickard1982 Visa inlägg
Jag har redovisning, får man delge den utan ok från föreningen? Inga hemslisar jag sprider då?
Du har redan delgivit föreningens årsredovisning indirekt! I denna bild vet jag vad föreningen heter och med en sökning så finner jag årsredovisningen här!
Kräv att det införs ett tak i 5 § bostadsrättslagen (1991:614) på hur många lägenheter en BRF får inneha !

Senast redigerad av schrapet: 2014-03-19 klockan 13:06. Anledning: Extra kommentar
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 16:05
neptunus neptunus är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Jun 2013
Standard Är föreningens lånekostnader för tomten försumbart?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Var bostadsrätten är belägen spelar ingen som helst roll för avgiften. Läget syns endast i överlåtelsepriset.

Avgiften skall täcka drift, underhåll och kapitalkostnader.

Driften är rätt lika över hela landet.

Underhåll beror dels på vilken typ av hus det rör sig om, del hur duktiga styrelsen är på att fördela denna kostnad.

Kapitalkostnader beror dels på hur nytt eller nyombildat huset är, dels på hur styrelsen sköter sig på punkten underhåll.
Är markpriserna försumbara för hur mycket en förening brukar låna och hur stora föreningens avgifter brukar bli för räntor och amorteringar?
Ska man räkna med att en nybyggd lägenhet i Pajala (om det skulle byggas någon ny lägenhet där) har ungefär samma månadsavgift som en liknande nybyggd lägenhet i Stockholms innerstad?
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 21:45
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Är markpriserna försumbara för hur mycket en förening brukar låna och hur stora föreningens avgifter brukar bli för räntor och amorteringar?
Jag anser att en förening (ny eller ombildad) skall budgetera för att ha betalt sitt hus (och sin mark) på 50 år. Det motsvarar 2 % årligen. På så vis kommer de som bor de första 50 åren teoretiskt ha en högre månadsavgift i STHLM jämfört med Pajala.

Att efter 50 år, när snart sagt allt blivit utbytt eller skall bytas inom kort, fortfarande ligga och betala av på köpet, är inte att "gynna medlemmarnas ekonomiska intresse".
Svara med citat
Gammal 2014-03-19, 22:37
Yotta-medlem

Standard

Kollade lite snabbt på er årsredovisning. Ni har en hög skuldsättning och dåliga lånevillkor. Var det inte fristående hus? Då hade jag undersökt intresset för friköp. Då slipper ni en del driftskostnader också, som styrelsekostnader och förvaltningsarvode.

Avsättning till fond, 84 000 kr/år = 1 400 kr per lgh och år är ju ett skämt!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Sänkt avgift i brf? mcnar Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 6 2013-01-12 13:53
Insats och avgift i brf Brorson Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 8 2011-02-17 17:44
Avgift och insats i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:42
Sen betalning av avgift i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 0 2009-03-24 01:22
Avgift - Överlåtelseavgift i brf brabrod Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 7 2008-10-02 10:48

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:50.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare