Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-22, 20:52
Trollet Trollet är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Jul 2011
Standard Kapitaltillskott - riktiga beslut?

På stämman våren 2013 beslöts om ett tillägg till våra stadgar att "Medlem äger rätt att betala sin andel av föreningens lån om så önskas. Har medlem löst sin andel av lånen, erhåller medlemmen en sänkning av avgiften, som motsvarar den extra insatsen." .
Något mer förtydligande finns inte. Förutom att vi inte fått de nya stadgarna ännu. De är sedan länge registrerade på Bolagsverket.
Nu kommer info från styrelsen att Kapitaltillskottet ska beräknas efter kvm-principen och alltså inte efter andelstal enligt Ekonomisk Plan och att det ska röstas om detta på kommande stämma.

Jag har nu två frågor?
Räcker det verkligen med detta enkla tillägg i våra stadgar för att reglera Kapitaltillskott enligt andelstalsprincipen?
Det måste ju bli två andelstal för dem som inte vill vara med? Ett andelstal för rena driftkostnader och ett för ränta och amortering t ex.

Bör det inte stå mer i stadgarna?
När det gäller förslaget att räkna om kapitaltillskottet enl kvm-principen, är det inte ett beslut som alla måste samtycka till eller 2/3-delar plus hyresnämnd? På två stämmor!

Måste engagera mig igen för det här känns inte rätt!
Tacksam för all info resp tips om vart jag annars ev kan vända mig för hjälp.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:56.
Svara med citat
Gammal 2014-02-22, 22:51
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Problem med differentierade andelstal. BRL 9 kap. § 23

Läs den här artikeln som belyser problemen som kan förekomma med differentierade andelstal på ett bra sätt. Läs också min tråd om lösningen som vi har tillämpat i min förening.

Angående majoritetskravet som krävs för att ändra grunderna för avgifternas fördelning finns det tyvärr en uppsjö med tolkningar. Jag förespråkar den bokstavstrogna tolkningen av BRL 9 kap. § 23 som säger
"Om beslutet avser ändring av de grunder enligt vilka årsavgifter skall beräknas, fordras dock att minst tre fjärdedelar av de röstande på den senare stämman gått med på beslutet."

I detta inlägg i en annan tråd försöker jag förklara varför jag tror att min personliga lagtolkning är den rätta. Som Gusten har påpekat i många trådar har detta aldrig blivit prövat i domstol.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 20:57.
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 01:11
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Räkna ut vilka som förlorar på kvm-principen och försök få dem på din sida

Citat:
Ursprungligen skrivet av Trollet Visa inlägg
På stämman våren 2013 beslöts om ett tillägg till våra stadgar att ”Medlem äger rätt att betala sin andel av föreningens lån om så önskas.
Har medlem löst sin andel av lånen, erhåller medlemmen en sänkning av avgiften, som motsvarar den extra insatsen.”
Något mer förtydligande finns inte. Förutom att vi inte fått de nya stadgarna ännu. De är sedan länge registrerade på Bolagsverket.
Om ni har en hemsida och styrelsen fortfarande snart ett år efter omröstningen inte har lagt ut den senaste versionen av stadgarna på hemsidan så har ni en dålig styrelse.
(men du är nog i gott sällskap och min egen förenings dåvarande styrelse brydde sig inte om att uppdatera sidan med information om nya styrelsemedlemmar förrän 10 veckor efter valet/tillträdet vid stämman 2012)
Det är respektlöst av en förtroendevald styrelse att inte spendera någon minut med något så enkelt och grundläggande som att lägga upp den senaste versionen av stadgarna på hemsidan.
Den som surfar till en föreningens hemsida (t.ex. någon som funderar på att köpa en lägenhet i föreningen) kommer nog inte bli imponerad och tänka att det är en bra förening/styrelse när man inte ens kan hitta stadgarna på hemsidan, åtminstone inte om det är en hyfsat kompetent person men å andra sidan finns det kanske folk som köper bostadsrätt utan att ens veta att det ska finnas stadgar...

Citat:
Nu kommer ett Info från styrelsen att Kapitaltillskottet skall beräknas efter kvm-principen och alltså inte efter andelstal enl Ekonomisk Plan och att det skall röstas om detta på kommande stämma.
Jag har nu två frågor?
Räcker det verkligen med detta enkla tillägg i våra stadgar för att reglera Kapitaltillskott enligt andelstalsprincipen?
Det måste ju bli två andelstal för de, som inte vill vara med? Ett för rena driftkostnader och ett för ränta och amortering t ex.
Bör det inte stå mer i stadgarna?
Jag tycker att medlemmarna gjorde fel som röstade ja till stadgarna förra våren eftersom de var så otydligt formulerade, men det framgår inte heller tydligt av ditt inlägg vad du nu menar med den nya kommande omröstningen, om ni ska rösta om en förbättrad formulering av stadgarna eller om det är ett beslut på stämman som är meningen att förtydliga de otydliga stadgarna men utan att ändå bli inskrivet i stadgarna ?

Citat:
När det gäller förslaget att räkna om kapitaltillskottet enl kvm-principen, är det inte ett beslut som alla måste samtycka till eller 2/3-delar plus hyresnämnd? På två stämmor!
Jag uppfattar dig som att du är kritisk mot kvm-principen och det skulle jag också vara.
Den som vill förespråka kvm-principen istället för att använda andelstal som motsvarar insatserna borde verkligen tvingas argumentera ordentligt för sin åsikt.
Tänk efter hur föreningens medlemmar en gång betalade fastigheten (oavsett om det var nyproduktion eller köp vid en ombildning av hyresrätter).
Då var det någon som satte priser/insatser på de olika lägenheterna.
Priserna (insatserna) ansågs representera hur mycket lägenheterna var värda i förhållande till andra lägenheter dvs andelen av fastigheten, och varje enskild köpare accepterade då sin lägenhets insats genom att köpa den.
Om föreningen inte tog några lån så skulle insatserna ha finansierat hela fastigheten, men vanligen tar man lån för en del av finansieringen vilket ni också har gjort i er förening.
Hur kan man motivera att den delen som medlemmarna/föreningen har lånat gemensamt ska fördelas på ett annat sätt än enligt samma andelar som medlemmarna har betalat insatser?
Varför skulle det vara befogat att varje medlems andel av lånen ska motsvara medlemmens andel av bostadsytan?

Citat:
Tacksam för all info resp tips om vart jag annars ev kan vända mig för hjälp.
Om du vill förhindra kvm-principen bör du vända dig till medlemmarna som blir drabbade av en försämring om ni väljer bostadsyta-andelstal istället för insats-andelstal som andelstal för lånen.
Anledningen är människans egoistiska natur och jag föreslår att du läser mitt sista inlägg i tråden "Tvingad till tillbyggnad av uterum" för mer resonemang om att det är fel att en majoritet ska bestämma försämringar för en minoritet, och att man ska behöva hoppas på att det är en majoritet som drabbas på samma sätt som man själv för att på så sätt vinna majoriteten på sin sida.

Förhoppningsvis har du tillgång till en ekonomisk plan med en tabell över alla lägenheter med en lägenhet per rad, och att finns en kolumn med lägenhetens bostadsyta och en kolumn med insatsen (och kanske en kolumn med en färdigberäknad insats-andel men annars är det lätt att fixa det för någon med grundläggande kunskaper).
Du kanske kan klistra in tabellens siffror i ett kalkylprogram t.ex. Excel eller gratisprogrammet OpenOffice Calc (men om det är överkurs för dig så finns det förhoppningsvis någon i din omgivning som kan hjälpa dig) och lägga till två kolumner med en kolumn med bostadsyta-andelen och sedan en kolumn med differensen mellan bostadsyta-andelen och insats-andelen.
När du tittar på kolumnen med differensen så kan du se vilka lägenheter/bostadsrättshavare som tjänar respektive förlorar på insats-andelen (jämfört med bostadsyta-andelen) beroende på om differensen är positiv eller negativ (större eller mindre än noll).
Då vet du vilka medlemmar du har störst möjlighet att få över på din sida och förhindra att stämman röstar ja till kvm-principen.
Om ni är en majoritet kan ni försöka vinna stämmobeslutet och om ni är en minoritet som förlorar på stämman kan ni sedan tillsammans klandra föreningen och då dela på risken för rättegångskostnaderna (se mina inlägg i tråden "Tvingad till tillbyggnad av uterum") om ni förlorar domstolsprocessen.

Det kan för övrigt vara särskilt intressant att (i tabellen med differenserna mellan insats-andelar och bostadsyta-andelar) undersöka raderna med styrelsemedlemmarnas lägenheter då det inte skulle vara särskilt förvånande om en majoritet av styrelsen tillhör dem som gynnas av att använda bostadsyta-andelen istället för insats-andelen eftersom styrelsen föreslog kvm-principen.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-16 klockan 21:00.
Svara med citat
Gammal 2014-02-24, 06:41
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard Stadgar registrerade hos Bolagsverket

Om stadgarna finns registrerade hos Bolagsverket borde ni kunna beställa hem dem därifrån.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Kapitaltillskott och insatshöjning i bostadsrättsförening Admin Faktabanken 1 2013-06-13 12:37
Kapitaltillskott och lån clabbe Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2013-04-29 22:34
KU55 - Kapitaltillskott för brf Hallmat Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 42 2013-02-15 13:37
Kapitaltillskott i brf Ardennern Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 7 2008-10-14 17:00
Kapitaltillskott i brf Wasan Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 12 2008-04-28 12:47

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare