Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-24, 07:33
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Majoritetskrav vid omfördelning av andelstal

Ändring av andelstalen i bostadsrättsförening

Står det i bostadsrättsföreningens stadgar att årsavgifterna fördelas i förhållande till insatserna eller i förhållande till andelstal?

Om det står att årsavgifterna fördelas i förhållande till andelstalen så finns det antagligen i den ekonomiska planen en separat rad med "andelstal" som enbart används för årsavgiftsfördelning och med lite annan fördelning än för insatserna.

Senast redigerad av Admin: 2014-07-24 klockan 12:40. Anledning: Fortsättning på Evlys tråd
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 08:38
Hans_Is avatar
Hans_I Hans_I är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2013
Standard Årsavgift avhängig driftskostnad för varje bostadsrätt

Jag kan ju tycka att årsavgifterna ska vara avhängiga driftkostnaderna för varje bostad, dvs inte direkt beroende av bara ytorna eller insatserna.

Att ändra andelstalen förefaller skumt (men jag är ingen bostadsrätts-fantast alls och har bara en sjuk mor som är beroende av en sån där styrelse som är så passiv som möjligt i alla avseenden, på gott och ont).
Jag börjar nästan bli lite intresserad av den där problematiken och det ska bli spännande att följa.

Bryter styrelsen mot ett majoritetskrav och inte rättar detta så ska det väl vara enkelt och riskfritt att beivra direkt i domstol?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 14:25.
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 10:16
Evlys Evlys är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Feb 2013
Standard Ekonomiska planen

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Årsavgiften avvägs så att den i förhållande till lägenhetens andelstal kommer att motsvara vad som belöper på lägenheten av föreningens kostnader.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Om det står att årsavgifterna fördelas i förhållande till andelstalen så finns det antagligen i den ekonomiska planen en separat rad med "andelstal" som enbart används för årsavgiftsfördelning och med lite annan fördelning än för insatserna.
I mitt klander hävdar jag också att man inte kan besluta om förändring av andelstal eftersom föreningen inte har någon ekonomisk plan registrerad hos bolagsverket, vilket är ett oeftergivligt krav i bostadsrättslagen. Bolagsverket trodde möjligen att den fanns på länsstyrelsen (men det har jag kollat också).

1978 gamla tider men... Här kan styrelsen konstruera en ekonomisk plan i efterhand som uppfyller deras syften. Konspirationsteoretikern!

Det borde också utifrån ursprungliga ekonomiska planen, som omöjligen hade differentierade andelstal någon gång, ha fattats stadgeändringbeslut om en sådan sak, för att ha legalitet.

Bolagsverket har ingen kontrolluppgift vad gäller föreningarna, men på något vis måste föreningen ha en ekonomisk plan och måste registrera den. Vem kontrollerar, vem ålagger föreningen att registrera en ekonomisk plan?

Behövs FT-mål i legio i min förening,

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 14:28.
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 11:28
Yotta-medlem

Standard Andelstal som enbart används för årsavgiftsfördelning

En ekonomiskt plan registrerad hos Bolagsverket måste helt enkelt finnas.
Det är ett krav för att en bostadsrättsförening överhuvudtaget ska kunna upplåta giltiga bostadsrätter.

Eftersom det står "andelstal" i stadgarna så är det antagligen inte insatsandelarna det handlar om, utan särskilda andelstal som enbart används för årsavgiftsfördelning. Något som är rätt vanligt numera.

HSB påstår att det räcker med enkel majoritet för att omfördela andelstal som enbart används för årsavgiftsfördelning.
Det hade dock varit intressant med en avgörande i domstol om huruvida det verkligen räcker med enkel majoritet som HSB påstår.
Kan det verkligen ha varit lagstiftarens avsikt att man med denna metod ska kunna kringgå lagkravet på 3/4-majoritet för stadgeändring som berör grunderna för beräkning av årsavgift?
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 11:42
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard Ska inte finanseiera andras balkonger i brf

Citatet nedan kommer från ursprungstråden
Citat:
Ursprungligen skrivet av Evlys Visa inlägg
6 st balkonglösa. 78 balkongägare beslutar att ta ifrån oss 6 en del av vår förmögenhet och lägga till sin egen förmögenhet. Ännu värre är att de beslutar att till min lägenhetsandel påföra en skuld på 120´000 kr, dvs 1/84-del av 10´000000, för något jag inte kan utnyttja (inglasad balkong).
Hur mycket sjönk min andel där?
De beslutar att ta vår andel av 1/84 3000000 av våra gemensamt sparade medel = Min andel 35´000 kr. För något jag likaledes inte kan utnyttja.

Om man leker med tanken att man inte hänvisar till BRL eller dylikt i tingsrätt utan bara hänvisar till att man vill ha tillbaka det de avhänt mig (eller om man kan kalla det olovlig besittningsrubbning). Tingsrätten kan besluta att avslå min begäran, ja. Men jag kan väl knappast få betala deras rättegångskostnader. Hur skulle ett sånt domslut se ut som skulle acceptera dylikt om det inte hänvisas till bostadsrättslagen eller liknande?
Så som du här beskrivit situationen känns det självklart att ni som inte har någon nytta av balkongerna i föreningen inte heller ska behöva bidra till finansieringen.

Dock finns det inget som förvånar mig när det gäller detta s.k. rättssamhälle.
Vanligt folk som är drabbade av en en intuitivt självklar (men kanske inte självklar enligt juridiken) orättvisa riskerar rättegångskostnader, medan riktiga skurkar kan komma lindrigt undan.

Ett exempel (relaterat till bostadsrätter) på det sistnämnda är en ordförande som orsakade skador för 1,2 miljoner.
Skadan som han anses ha orsakat var 1 225 300 kr.
Böterna blev 10 000 kr (dagsböter 200 x 50 kr).
Något som är upprörande i sammanhanget av rättegångskostnader för vanligt folk som drabbas av orättvisor är att den nämnda fällda gärningsmannen (ordföranden) inte ens behövde betala sina egna rättegångskostnader (advokatkostnaderna för målsägande/bostadsrättsföreningen framgår inte av domen).
I domen står att försvarsadvokaten "tillerkänns ersättning av allmänna medel med 94 305 kr. Kostnaden för försvaret ska stanna på staten."

I domens avsnitt om påföljden står det även att "Den villkorliga domen ska emellertid förenas med ett mycket kännbart bötesstraff."

Jovisst, man kan orsaka stora skador och sedan får man böter som motsvarar 0,8 procent av skadan (samt slipper de höga rättegångskostnaderna) och då beskrivs påföljden som "ett mycket kännbart bötesstraff".
Signalen blir inte precis att brott inte lönar sig eftersom man riskerar så väldigt hårda straff i förhållande till hur mycket pengar man försnillar.

Senast redigerad av Admin: 2014-08-07 klockan 14:02. Anledning: Rättstavat
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 19:09
Hans_Is avatar
Hans_I Hans_I är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2013
Standard Skadeståndstalan

Ja när man förlorar ett mål är det ibland bra att ha det klassat som ett BROTT. I de fallen brukar staten stå för kalaset som är mycket vidlyftigare än böterna.

MEN här har kanske en viss styrelse missat sin möjliga skadeståndstalan. Det där handlade ju bara om brottet och böter, det är en annan sak.
Kanhända missade man inte utan bedömde att denne ordförande inte skulle (kunna) betala något skadestånd? Och detta för lång tid framöver?
Det kan nog vara bra att köra skadeståndsdelen ändå, kanske helt missat pga ett dåligt ombud eller inget alls? Rätten lär inte påminna om det.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Evlys Visa inlägg
Nu har ju bolagsverket ingen kontrolluppgift vad gäller föreningarna, men på något vis måste föreningen ha en ekonomisk plan och måste registrera den. Vem kontrollerar, vem ålagger föreningen att registrera en ekonomisk plan?
Behövs FT-mål i legio i min förening
Såna där problem kan du givetvis inte lösa med ett FT-mål, och inte med ett reguljärt heller, såvida du inte tydligt kan påvisa en beräknad ekonomisk förlust pga försummelse. Dessutom måste du få klart om det rör sig om ett brott som begåtts eller inte.

Om du kan förenkla frågeställningen så kan du rådfråga polisen direkt genom att höra om de tror det är något att ta upp. DET kostar iaf inget. Anmälningsupptagaren rådgör då med en FU-ledare som i en del fall rådgör med en åklagare, sen återkommer de till dig.
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 22:11
Yotta-medlem

Standard Klander av stämmobeslut att omfördela andelstal med enkel majoritet

Det är antagligen redan rätt gjort processtekniskt i detta fall.

Vad jag förstått så är det gjort ett klander av stämmobeslutet att omfördela andelstalen med endast enkel majoritet.

HSB påstår att andelstal för årsavgifter kan omfördelas med endast enkel majoritet.
Ett exempel är HSB:s BRF Fredhäll, där andelstalen omfördelades med stöd av 26 röster för och 20 röster emot, dvs endast enkel majoritet uppnåddes.

Dock hittills aldrig prövat i domstol om det räcker med enkel majoritet.
Svara med citat
Gammal 2013-08-24, 23:44
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard Omfördelning av andelstal

När andelstalen förändras ska det fattas ett beslut om att göra det, före stämmobeslut nr 1.
Efter fördelningen ska ytterligare ett beslut tas. Stämmobeslut 2. Avslut!

Då det gäller Fredhäll vill jag påstå att HSB är ute i grumligt vatten! Frågan är om det inte är polisiärt. Bedrägeri!

Det betyder att insatsen, osv, är grund för årsavgifterna. Andelstal används för debiteringen av drift och underhåll. De två må aldrig sammanläggas! .

Snälla, tänkt bort bostadsrättslagen.

Åsikter utanför ämnet om BRL och HSB flyttade till tråden;
Varför behövs en bostadsrättslag?

Senast redigerad av Admin: 2014-08-07 klockan 14:35. Anledning: Rensat ut det som ej är relevant för tråden
Svara med citat
Gammal 2013-08-25, 09:27
Yotta-medlem

Standard Separata andelstal för årsavgifter som INTE är kopplade till insatser

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Då det gäller Fredhäll vill jag påstå att HSB är ute i grumligt vatten! Frågan är om det inte är polisiärt. Bedrägeri!
Det betyder att insatsen, osv, är grund för årsavgifterna. Andelstal används för debiteringen av drift och underhåll. De två må aldrig sammanläggas!
Problemet med BRF Fredhäll är att de har det numera vanliga systemet med separata andelstal för årsavgifterna som INTE är kopplade till insatserna.

Om det inbördes förhållandet mellan insatserna rubbas så krävs för giltigt beslut 2/3 majoritet och dessutom att Hyresnämnden godkänner beslutet.

Brf Fredhäll ändrade dock "bara" andelstalen för årsavgifterna UTAN att insatserna påverkades och det var detta som gjorde att det enligt HSB räckte med endast en (1) stämma med endast enkel majoritet.

Samtidigt kan man undra om det varit lagstiftarens avsikt att man med denna metod ska kunna kringgå lagkravet på 3/4-majoritet för stadgeändring som berör grunderna för beräkning av årsavgifter.
Svara med citat
Gammal 2013-08-25, 13:25
Tomass avatar
Tomas Tomas är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: May 2012
Standard

Jag har inte uppfattat hur lagen om att ändra årsavgifter i BRL förefaller ha kunnat kringgås i BRF Fredhäll.
Citat från lagparagrafen:
Citat:
23 § Ett beslut om ändring av en bostadsrättsförenings stadgar är giltigt om samtliga röstberättigade i föreningen är ense om det. Beslutet är även giltigt, om det har fattats på två på varandra följande föreningsstämmor och minst två tredjedelar av de röstande på den senare stämman gått med på beslutet. Om beslutet avser ändring av de grunder enligt vilka årsavgifter skall beräknas, fordras dock att minst tre fjärdedelar av de röstande på den senare stämman gått med på beslutet.
Min fråga är dock, hur hade situationen kunnat vara bättre om BRL och ovanstående lagparagraf över huvud taget inte existerat ?
Vilken paragraf i LEF skulle då ha varit applicerbar istället och kunnat förhindra de ändrade grunderna för årsavgifterna?

Det finns liknande paragrafer i LEF om att ändra avgifter för medlemmarna:
Citat:
14 § Beslut att ändra stadgarna fattas av föreningsstämman. Beslutet är giltigt, om samtliga röstberättigade i föreningen har förenat sig om det. Beslutet är även giltigt, om det har fattats på två på varandra följande stämmor och på den senare stämman biträtts av minst två tredjedelar av de röstande eller den större majoritet som krävs enligt 15 §.
...
15 § Ett beslut om sådan ändring av stadgarna som innebär att en medlems förpliktelse att erlägga insatser eller avgifter till föreningen ökas eller att hans rätt till årsvinst inskränks är giltigt, om beslutet på den senare stämman enligt 14 § har biträtts av minst tre fjärdedelar av de röstande.
Skulle LEF-paragraferna ovan ha varit enklare att tillämpa (jämfört med motsvarigheten i BRL citerade längre upp ovan) för att förhindra en ändring av årsavgifterna?
Eller vad i LEF skulle ha kunnat tillämpats om inte BRL hade existerat?

Diskussion om BRL och HSB flyttade till tråden;
Varför behövs en bostadsrättslag?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Ändra andelstal i brf - När är det möjligt/lämpligt med omfördelning av andelstal? Admin Faktabanken 1 2013-06-22 14:28
Andelstal för insatser & andelstal för beräkning av avgifter Bengt Nyman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 17 2013-01-14 10:11
Omfördelning av källarförråd i brf toka Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2010-04-29 13:11
Förråd - omfördelning i brf bostadsrättsinnehavare Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 9 2009-05-27 13:03
Nya andelstal i brf - Olika andelstal för lika lägenheter Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 15:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare