Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                            Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-29, 11:30
Bobra Bobra är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard Enstaka medlemmar förstör föreningen

Har nu bott i en förening några år. Tanken med bostadsrätt är ju att medlemmarna sköter fastigheten tillsammans, och att det kan vara bättre än en privat fastighetsägare …….

Men det fungerar inte i vår förening !
Vi har problem med ett par medlemmar som bara vill ifrågasätta och leta fel, ägnar sig åt petitesser och formaliteter. Vill riva upp flera år gamla beslut, klagar på allt…..

De förstör även stämman med sitt agerande, snart är det ingen vill gå på stämman !
Delar ut papper, ringer runt till medlemmar och pratar illa om allt.
Skriver många motioner, mest om småsaker och oväsentligheter.

Bombarderar styrelsen med mail; en medlem har skickat ca 30 mail bara i år !

(har hört att styrelsen erbjudit sig att träffa den personen för att ge info och diskutera- men personen vill inte och tycker det var ett fult förslag.....
Bättre att bråka på stämman tydligen)

Nu är det svårt att få medlemmar till styrelsen, ingen vill sitta där pga dessa problem.

Vad kan vi normala medlemmar göra?
Hur begränsa skadorna- få demokratin att fungera igen.

(I andra typer av föreningar kan man ju utesluta illojala medlemmar)

Mvh
Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 12:14
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Hur hantera besvärliga medlemmar?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Bobra Visa inlägg
Vi har problem med ett par medlemmar som bara vill ifrågasätta och leta fel, ägnar sig åt petitesser och formaliteter. Vill riva upp flera år gamla beslut, klagar på allt…..
Väldigt svårt att bemöta eftersom det inte är något konkret. Blir mycket enklare att kunna komma med lösningar om man vet vad det är som man ska försöka finna lösningar på.

Citat:
De förstör även stämman med sitt agerande, snart är det ingen vill gå på stämman !
Ja, att det är få medlemmar som går på stämmorna gäller nog i 100% av bostadsrättsföreningarna. Men har du något konkret exempel på hur dessa medlemmar förstör stämmorna?

Citat:
Motioner = engagerad. Spelar ingen roll om det är något som man kan tycka är småsaker. Varje brf måste vara tacksam för motioner. Det är få saker som skapar engagemang, men motioner är definitivt en engagemanghöjande företeelse i en brf.

Citat:
Svårt att kommentera detta. Skulle mycket väl kunna vara befogat. T.ex. om styrelsen inte ger svar, eller om styrelsen ger icke-svar så som det finns otaliga mängder med exempel på bara här i forumet att HSB gör.
Oavsett vilket förstår jag inte att 30 mail från en medlem är ett problem på något sätt. Det borde väl varje fungerande styrelse enkelt kunna hantera?

Citat:
(har hört att styrelsen erbjudit sig att träffa den personen för att ge info och diskutera- men personen vill inte och tycker det var ett fult förslag.....
Det kanske var ett fult förslag? Vi känner inte till omständigheterna om det som du hört ryktesvägen... i andrahand, tredjehand, eller 74:e hand?
Som exempel kan jag nämna att när en medlem hotade mig och andra medlemmar och jag förklarade för styrelsen att det är styrelsens lagstadgade skyldighet att ta tag i detta så fick jag (efter säkert 30 påminnelser) styrelsen att erbjuda ett möte
. Men inte mellan mig och styrelsen som jag begärt, utan direkt mellan mig, styrelsen och den hotandes medlemmen. Det var mycket, mycket fult.

Citat:
Nu är det svårt att få medlemmar till styrelsen, ingen vill sitta där pga dessa problem.
Ja, det är väl ett problem i nästan alla föreningar oavsett förhållandena i övrigt. Medlemmarna har inte förstått vad det innebär att bo i bostadsrätt och ingen vill ställa upp som förtroendevald.

Citat:
Enkelt, engagera sig i föreningen. Ställa upp som förtroendevald. Skriva sakliga motioner. Etc.

Citat:
Demokrati är att alla får göra sin röst hörd, helt i överensstämmelse med lagen. Den minsta inskränkning av någon medlems yttranderätt och diktatur råder. Så där är det inget någon kan göra.

Hur begränsa skadorna? Ja, lösningen är den jag skrev som svar till ditt föregående inlägg. Information från styrelsen! Någon annan lösning än information och dialog existerar inte.

Sedan är det ofrånkomligen viktigt att varje styrelse förstår vikten av att engagera medlemmar. Engagerade medlemmar får man genom information och genom att medlemmarna märker att styrelsen lyssnar på medlemmarna.

Citat:
I andra typer av föreningar kan man ju utesluta illojala medlemmar
Ja, tur är att bostadsrättsföreningar inte kan utesluta illojala medlemmar, för det hade definitivt varit den sista dödsstöten för denna boendeform.
Man måste förstå att i en brf handlar det inte om att vara lojal. Det handlar om att vara engagerad och att acceptera oliktänkande
.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-29, 12:52
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard De finns direkt skadliga styrelser i föreningarna

Styrelser som alltid anser sig ha rätt och tycker att medlemmarna bara ska hålla käften är det värsta som finns.

Visst finns det medlemmar som gnäller om petitesser och som aldrig gör något själva, men ska även dessa bemötas med respekt. I förening måste man kunna uttala obekväma åsikter, det är en demokratisk rättighet.

Angående motioner, så tycker jag att det för det mesta är fel att styrelsen ska ta ett gemensamt beslut angående en motion. Styrelsens ska inte ha fördel av att vara styrelse, varje enskild ledamot har möjlighet att framföra sin åsikt i egenskap av medlem. Motionerna vänder sig till stämman, inte till styrelsen.

Ett utlåtande av styrelsen av typen ”därmed anses frågan vara besvarad” är direkt förkastlig då motionen inte blir behandlad i laga ordning.

Jag är själv styrelseledamot. Min erfarenhet är att endast genom öppenhet och fullständig transparens kan man främja en god stämning grannar emellan. Låt upprorsmakare bränna sina ljus själva, i båda ändarna. De inser på egen när deras förslag inte hamnar i god jord, därmed skapas det lugn. Eller så finns det substans för idéerna, i så fall vinner de gehör och det för med sig något bra för alla.

Nu finns det redan en färsk tråd som tar upp exakt samma sak. Onödigt att starta en ny. Jag skulle inte bli förvånad om du och ”Nöjd boende” ingår i samma styrelse.
Gammal 2013-04-02, 09:30
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
Tummen upp Tack för det ......

Admin och Kluringen.

Det skall bli intressant att se eventuella konkretiseringar av Bobra. Tyvärr är jag inte särskilt hoppfull att sådana kommer att lämnas. Inlägget har väckt ett antal frågor:

Men det fungerar inte i vår förening ! Vi har problem med ett par medlemmar som bara vill ifrågasätta och leta fel, ägnar sig åt petitesser och formaliteter. Vill riva upp flera år gamla beslut, klagar på allt…..

- Vad är det som inte fungerar - snöskottning och sanding, byte av ytterbelysning, gräsklippning etc
- Vad är petitesser och formaliteter - bristande information, vaga årsredovisningar, ifrågasättande av upphandlingar, att gällande regler/lagar/stadgar efterföljs
- Av vem fattades de gamla besluten - av styrelsen eller föreningsstämman och när

- Hur förstör man stämman - genom att ställa frågor, få utbrott eller vara allmänt arrogant

- Vilka papper anser styrelsen att man får dela ut - motioner, informations som bör komma samtliga medlemmar till del etc
- Vem får man ringa runt - grannar (dvs samtliga medlemmar) eller bara vissa grannar
- Vad är prata illa om allt - ifrågasätta

- Vad är många - 3, 10 eller fler
- Vad är småsaker - bristande information
- Vad är oväsentligheter i normala medlemmars ögon

- Hur många mejl får man sända inom en viss period, t ex per månad eller år

- Personen fråga kan ha sina skäl till att inte ställa upp utan föredrog det skrivna ordet framför det talade
- Vad är att bråka på stämman - att ställa relevanta frågor, komma med förslag, opponera sig mot arrogans etc

- Vilka bevis har Bobra på det här

- Vad är en normal medlem - en som inte ifrågasätter, en som inte säger bu eller bä, en som håller med styrelsen i det mesta och håller tyst

- Vilken demokrati skall fungera igen - att styrelsen fattar enväldiga beslut i de flesta frågor

(I andra typer av föreningar kan man ju utesluta illojala medlemmar)

- Vem definierar begreppet illojal medlem - Styrelsen eller Bobra

Som väl är har vi inte kommit dithän ännu.

Mvh

Med vänliga hälsningar

Senast redigerad av qada: 2013-04-02 klockan 10:35. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 13:46
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Blink, blink När enstaka medlemmar förstör

Det finnes alltid någon som gör just det, kollar om något är fel. Min erfarenhet är att den personen alltid måste höres.
Tips: Lämnade över ett anteckningsblock och bad att få rapport löpande. Oftast var just dessa iakttagelser väldigt viktiga.

Det är ett stort ansvar att ingå i en styrelse. Det handlar om gemensam ekonomi. Just det Gemensam! Eftersom jag var ordförande var jag den enda folk vände sig till.
Tips: Vi bildade arbetsutskott så var den saken klar. Det var utskott för allt; trädgård, gemensamma utrymmen, skönhet, dvs anmäla skador, nycklar, osv..

Min åsikt i frågan är alltså: se till att samarbeta! En hel fastighet eller flera kan inte skötas enbart via administration. När alla så långt det är möjligt är delaktiga då fungerar allt väldigt bra. De som bott längst är viktigast. Dessa personer traderar erfarenheter om husen, om platsen om hur man brukar göra, mm.

Om någon anser att gamla beslut är felaktiga, då är de det. Ok, det är slitsamt, men gjorda fel blir inte rätt därför att ny styrelse anser det.
Tips: Ta in personen i ett arbetsutskott och gå igenom vad som gick fel och rätta till det. Det tjänar alla på.

Tips: Du anser detta är fel. Hur vill du att vi skall rätta till det?

Styrelser som anser sig viktigare än medlemmarna är faktiskt ingen bra styrelse. Ömsesidig respekt skapas endast genom just delat ansvar!

Med vänliga hälsningar korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 21:09
Bobra Bobra är inte inloggad
Medlem

Standard Lojalitet mellan medlemmar

Qada:s inlägg talar för sig självt- precis sådant förstörande beteende jag syftar på i mitt första inlägg.
En person kan mer eller mindre förstöra för en stor förening (124 medlemmar).

Svenska Akademin definierar "rätthaverist" som:
  1. (pedantiskt) begär att (alltid) ha eller få rätt;
  2. benägenhet att envist och påstridigt hävda och fasthålla vid en viss ståndpunkt och anse denna vara den enda rätta eller
  3. att envist även också påstridigt hävda sin rätt även ifråga om obetydligheter;
  4. stundom övergående i beteende: Ofördragsamhet, trångsynthet;
  5. även konkretare, om handling eller uppträdande som vittnar om sådant begär eller sådan benägenhet.
Mvh
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 21:58
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Medlem som....

Citat:
Qada:s inlägg talar för sig självt- precis sådant förstörande beteende jag syftar på i mitt första inlägg.

2. benägenhet att envist och påstridigt hävda och fasthålla vid en viss ståndpunkt och anse denna vara den enda rätta eller
  3. att envist även också påstridigt hävda sin rätt även ifråga om obetydligheter;
  5. även konkretare, om handling eller uppträdande som vittnar om sådant begär eller sådan benägenhet.
Mvh
OK. Väldigt intressant, men samtidigt ställer detta saken på sin spets.
Nämligen:
1. Vem gör den värderingen?
2. Skall den medlemmen särbehandlas?
3. Skall medlemmen anse ha förverkat sin rösträtt, bostadsrätt eller ?????

Det finns också definition på tjuv och mördare, inbrottstjuvar, m fl....
Hur ser domstolen ut?
Skall styrelsen verka som åklagare, jury och domare. Nej, det kan väl inge mena. Sånt skall överlåtas till skiljenämnd eller domstol, eller någon ombudsman att avgöra. En lång och slitsam process med oviss utgång.

F k vill jag notera att definitioner finns också på våra hjältar, t ex Wissleblowers, vilka är kända för sina fördelar. De anställes gärna externt via konsulter el dylika för att företag skall slippa interna strider.
Det handlar om:
1. Upptäcka oegentligheter
2. Framföra misstankar om missförhållanden
3. Bidra till att frågan hanteras
4. För anställda är detta en rättighet med meddelandeskydd.
5. För medborgare som larmar media: se pkt 4.

Om misstanke om att något är galet med en medlem i en förening kontakta då myndigheterna att de tar reda på vad som är fel, om nu något är fel vill säga.

Jag antar att jag missförstått /korsdraget
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 23:00
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av qada Visa inlägg
Det skall bli intressant att se eventuella konkretiseringar av Bobra.
Citat:
Kallar du detta för konkritisering av Gadas utförliga kommentar? Medlemmar i en bostadsrättsförening ska inte behöva godta vinklad information och bli kallade för rättshaverister om de avslöjar att informationen är tillrättalagd.

Ditt inlägg är ett utmärkt exempel på hur en maktfullkomlig styrelse respektlöst bollar med sanningen. Svenska Akademin har inte definierat punkterna som du hänvisar till, det är ett citat ur en över 100 år gammal bok.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4....A4ttshaverist

Du tycker kanske att det är en obetydlighet men låt mig tvivla på att Svenska Akademin vill stå för något som inte är deras.

Läs också den utmärkta diskussionen som Admin har startat här på forumet i ämnet rättshaverist:

http://hotpot.se/php/vb/showthread.p...%E4ttshaverist
Gammal 2013-04-03, 08:51
qada qada är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: May 2012
OBS! OBS! OBS! Makt

Det vore intressant att träffa denna person, som förefaller ha stor makt och integritet (inte minst). Kan det vara så illa (i styrelsens ögon) att personens tyckande är väl underbyggda och berättigade ..........

Menar kanske Bobra 'förföra' en stor förening, då Bobra tycks tro att en illojal, oärlig rättshaverist kan förstöra en stor förening. Här underskattas många medlemmar. Nog är de flesta klokare än att gå på vad som helst.

Enligt mig är det illojalt mot föreningen att inte påtala brister. Lojalt är att skriva motioner med konstruktiva förslag till åtgärder. Sedan får stämman avgöra i demokratisk anda. Det måste alla medlemmar även den motionär, som får avslag, finna sig i.

I höstas avsåg jag att kalla till extrastämma och fick snabbt erforderligt antal. Jag lade dock ner projektet. En medlem, som inte ställde upp sade:

"Du har rätt i mycket. Men en extrastämma skulle bara göra saker värre."

En annan tyckte styrelsen att var jättebra. Det är bara att respektera utan vidare polemik.

Beträffande rättshaverist kommer jag osökt att tänka på det där med 'grandet och bjälken' och att alltid vilja ha rätt.

Till sist: Inför förra stämman delade jag ut papper, som jag hellre vill kalla dokumentation. Se nedan (tyvärr finns antal deltagare inte angivna i tidigare stämmoprotokoll)

2010 - 25 deltagare
2011 - 28 "
2012 - 40 "

Med vänliga hälsningar

Svara med citat
Gammal 2013-04-03, 11:46
Nöjd boende Nöjd boende är inte inloggad
Medlem

Standard

Oj, attackerna blev hårda och ganska trista mot Bobra... jisses är ALLA här missnöjda med sin förening så ini bengen?
Det är fullt möjligt för EN person att sänka nivån och boendetrivseln för en hel stor förening!
Det är absolut så att rättshaverister (egen utnämnda), män/kvinnor med starka åsikter är välkomna, jisses ja! (I vår förening...som inte skiljer sig från andra så himlar)
Men är det inte trist när man välkomnar dessa i styrelsearbete, olika arbetsgrupper, allt för att få denna person att känna att dom spelar roll, dom blir sedda och hörda och kan påverka, men gång på gång avböjer dessa och egentligen sällan har lust att delta, utan vill just bara klaga, slänga skit och missnöje på en väldigt hårt arbetande styrelse!

Hur många av Er som tycker att Er bostadsrättsförening sköts illa för att inte säga dåligt har engagerat Er i styrelsen eller i någon arbetsgrupp? Hur många av Er har suttit på sena kvällar och grubblat huvudet av Er för att välja mellan olika förbättringar för föreningen och varit pga ekonomi tvungen att välja bort nått... hur många av Er sitter med den arbetsbörda det dock är?

En bostadsrättsförening är en demokrati, där styrelsen väljs på demokratiskt sätt, man ger dom ett förtroende... hmm... har Ni inte varit med och valt Er styrelse? Det är en omöjlighet att ha stämma om alla beslut som måste tas under ett år, dom skulle väldigt sällan ens i närheten spegla föreningens majoritet, då inte alla går på möten. Helt krasst så vill dom flesta som köper en del i föreningen bara bo, inte engagera sig!

Kan man inte ha LITE respekt för det arbete en styrelse lägger ner... eller är ALLT så nattsvart?

Alla som läst en smula psykologi vet att negativ spridning är oerhört effektiv, så ABSOLUT... EN föreningsmedlem kan dra ner en hel förening, också helt grundlöst... just för att det finns alla sorters människor, det finns dom som får oerhörd energi ur att va en satkärring eller satgubbe... så är det ju bara!

Världen är full av bittra människor! Jag tänker inte bli en av dom så jag jobbar hårt i styrelsen för att kunna påverka mitt boende och omgivning...

Hmm, är det ok att slänga ut fråga om hur gamla medelåldern är på dessa som är så missnöjda, det hade ändå varit lite intressant statistik!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 15:36
Trött som tusan på enskilda medlemmar som faktiskt förstör! Nöjd boende Bostadsrättsforum 19 2013-04-16 17:43
Enstaka medlem qada Bostadsrättsforum 0 2012-06-20 13:41
Går det att byta enstaka plattor i kaklat badrum i brf? Patrik78 Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 9 2011-03-07 22:02

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:33.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2020.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare