Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV
Energiförbrukning, elleverantör, elpris, elektricitet, gas, värme och ventilation, fjärrvärme, värmekostnader, värmeproblem, vattenförbrukning, bredbandsleverantörer, IT & föreningens hemsida, avfall/sopor/sopsortering, energi & miljö, o.dyl. RSS-feed för detta forum om uppvärmning, el, bredband, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-28, 09:03
Joakim Pålsson Joakim Pålsson är inte inloggad
Duktig medlem

Reg.datum: Mar 2013
Standard Krav på individuell mätning av värme och vatten 2014 - IMD

Se länk: Techem (f.d. Inergi)

Jag svarar gärna på frågor om hur IMD fungerar i praktiken, i denna tråd.
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 10:36
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Krav på individuell mätning av värme & varmvatten

Ja, det blir krav på individuell mätning av värme och varmvatten i nyproduktion;
Det blir krav på individuell mätning av värme och varmvatten (IMD) när Energieffektiviseringsdirektivet (EED) ska införlivas i svensk lag. Kravet kommer först att gälla i nyproduktion och vid renovering från och med juni 2014. Befintlig bebyggelse kommer att omfattas av krav på IMD från och med 2016. En förutsättning är dock att det är "tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt i förhållande till den energibesparing som kan uppnås"

På seminariet Framtidens Energi arrangerat av nätverket 100 % Förnybart informerade Fredrik von Malmborg på Näringsdepartementet om förslaget till hantering av EU-direktivet EED som börjar gälla i Sverige från juni 2014.

– Individuell mätning av värme och varmvatten i flerbostadshus är enligt direktivet ett absolut krav, även om det finns villkor att det ska vara tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt i förhållande till den energibesparing som kan uppnås. Det kommer påverka även hyres- och bostadsrättslagstiftningen. Däremot så pågår det en diskussion om huruvida kravet ska gälla retroaktivt och där uppvisar olika länder inom EU olika tolkningar.

Det vi nu arbetar med är en lag som ställer krav på att det ska införas IMD i flerfamiljshus, om det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. För nya hus och hus som genomgår omfattande renovering kommer detta att gälla alla fastigheter. Det vill säga alla fastigheter måste göra analys och införa om det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt. För befintliga fastigheter kommer det kommer att preciseras i förordning eller föreskrifter vilka typer av fastigheter det kommer att gälla. I dessa behöver man då analysera och införa IMD om det är tekniskt möjligt och ekonomiskt rimligt, enligt Fredrik von Malmborg.

Och det är utmärkt. Att detta krav inte införs förrän 2014 visar på hur illa systemet fungerar i detta land.

Men hur realistiskt är det att dylika krav införs i redan uppförda flerbostadshus?

"... och vid renovering"?
Vad för renovering rent specifikt skulle vara en förutsättning för att krav på individuell mätning måste införas i äldre flerbostadshus?
"Omfattande renovering"? Vem drar gränserna?

Här finns många frågetecken!!!

Mer om IMD:
Individuell elmätning för brf knappast lönsam

Individuell vatten/värmemätning och debitering, IMD

Gemensam el i brf - byta elleverantör

Hatt, sluta mörka om de nya reglerna (2013-02-13)
Skärpning, Anna Karin Hatt! Vi vill ha öppenhet om de nya regler för att spara energi som kommer att påverka hela vår bransch. Nuvarande sätt att arbeta förskräcker och är inte värdigt ett land som brukar framhäva sin öppenhet, skriver Kjell Jansson, vd Svensk Energi.

Nu i början av februari, drygt sju månader efter att direktivtexten var klar, har vi alltså ännu inte sett ett enda konkret textförslag på regler för mätning, infrastruktur, energikartläggningar, förslag på nya styrmedel för att nå kravet på 1,5 procents årlig energieffektivisering.

Varför detta hemlighetsmakeri? Nu är risken att det blir förslag utan tillräcklig eftertanke.

Och vad hände med individuell mätning av el? Fanns det inga företag inom detta område i Europa som lobbade för detta? Eller var det bara el-leverantörerna i EU som gjorde sina röster hörda?

Läs hela energieffektiviseringsdirektivet här
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2013-05-07 klockan 09:39.
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 11:11
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Ekonomiskt rimligt

Det är väl just detta om det är ekonomiskt rimligt som det kommer att stupa på i många fall, t ex för smålägenheter och för redan byggda hus.
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 13:17
Pannrummets avatar
Pannrummet Pannrummet är inte inloggad
Exa-medlem

Reg.datum: Feb 2013
OBS! OBS! OBS! Rättvisa är inte gratis

Den fastighet jag bor i byggdes i slutet av 80 talet och har fjärrvärme.
I fastigheten är samtliga stamledningar dragna på enklast möjligaste vis, vilket om jag tar mitt sovrum som exempel fungerar enligt följande;
Värmen distribueras i ledningar från sovrummet under mig som ansluts till mitt sovrumselement och fortsätter därefter till sovrummet ovanför. Stamledningen är fullt synlig i rummet. Samma lösning gäller i köket och vardagsrummet.
Detta betyder att om föreningen önskar mäta min energiförbrukning så måste de installera 4 mätpunkter i bara min lägenhet (badrum, sovrum, kök och vardagsrum) och byta ut dessa vart 10 år.

Därefter ska mätpunkterna avläsas och i slutänden fastställa min månadsavgift.

Systemet måste vara en guldgruva för förvaltaren som skriver ut månadsavgiften.
Förvaltaren kan ju i princip sätta vilket pris som helst för denna extratjänst utan att behöva bli utsatt för konkurrerande upphandling.
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 17:38
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Individuell mätning av förbrukning i bostadsrätt

Ja, det sägs att de nya regelverken (som ännu står skrivna i stjärnorna eftersom EU-direktiv är en sak och svensk lag en annan) kommer att skapa många nya jobb, och vi vet alla vem som får betala för detta.

Som Gusten säger, och som Pannrummet t.o.m. exemplifierar, så kan det nog bli svårt att göra det ekonomiskt försvarbart i väldigt många situationer.

Men, som jag sa tidigare, tanken är god, och detta borde ha genomförts för 50 år sedan (eller så fort tekniken för dessa mätningar var tillgänglig).

Visste inte att tekniken måste bytas ut vart tionde år, men kan tänka mig att dylika underhållskostnader, liksom administrationskostnader, lätt kommer att missas när konsulterna framöver räknar på detta.

Sedan kan man fråga sig (enligt vad vi diskuterat tidigare i detta ämne) hur tillförlitlig dessa mätningar egentligen är. Är det acceptabelt att införa något där kunden inte kan kontrollera vad som debiteras?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 21:44
Duktig medlem

Standard Räkneexempel

Några enkla räkneexempel inkl. moms för att fungera för en Bostadsrättsförening.

Värme:
Normallägenheten kräver 5 st. värmefördelningsmätare (en per element).
Kostnaden för detta uppgår totalt till ca. 1 900 kr
Mätarna ska bytas var 10:e år då mätnormen kräver det.
Detta innebär en årlig "avskrivning" på 190 kr.
Normal-lägenheten betalar 7 000 kr per år för sin uppvärmning (utan att veta om det i de flesta fall).
Om normal-lägenheten klarar av att spara 10% av sin värmeförbrukning innebär detta 700 kr per år dvs. en "vinst" på 510 kr.

Varmvatten:
Normallägenheten kräver 2,2 st. varmvattenmätare (en i kök, och 1,2 i badrum/wc). Kostnaden per mätpunkt är 800 kr (för mätare och installationsarbete), dvs. 2 000 kr per lägenhet.
Även dessa mätare ska bytas ut var 10:e år, vilket gör att den årliga "avskrivningen" blir 200 kr.
Normal varmvattenförbrukning utgör ca. 2 400 kr per år.
Med en besparing på 10% innebär detta 240 kr per år, och därmed en "vinst" på 40 kr per år.

Sen ska man läsa av mätarna, via automatisk fjärravläsning givetvis. Kostnaden för avläsning, beräkning och framställning av underlag etc. och att få ut detta på månadsavierna varierar naturligtvis beroende på hur ofta man vill ha det utfört.
Normalfastigheten preliminärdebiterar varje månad en viss förbrukning, och avräknar var 6:e månad verklig förbrukningskostnad mot preliminär debitering.
Kostnaden för detta är ca. 250 kr per lägenhet och år.

Kalkyl vid 10% besparing
Värme: 700 kr
Varmvatten: 240 kr
Avgår avskrivning -390 kr
Avgår adm. hantering -250 kr
RESULTAT +300 kr (exkl. ev. kostnadsräntor)

Alltså även med en så låg beräknad besparing som 10% så går kalkylen ihop.
Normalbesparingen i en fastighet ligger snarare runt 20%, men kostnaderna varierar såklart från de allra enklaste till de där det inte är lönt att genomföra.
Naturligtvis blir också det framtida mätarbytet billigare än att installera mätarna från början, vilket man ska ta med i en långsiktig kalkyl.
Men man ska också vara medveten om att energipriserna kommer att fortsätta att öka i takt med att den totala förbrukningen sjunker. Med andra ord blir besparingen i år mer värd om fem år!

Detta är med andra ord en självfinansierande investering, om man nu bor i en Brf och därmed också äger fastigheten man bor i. I hyresfastigheter är det naturligtvis annorlunda, vilket gör att kravet om IMD också kommer att påverka hyreslagstiftningen.
Det finns inga utredningar som inte visar på en tydlig besparing när man inför individuell mätning och debitering (IMD). Sen tillkommer naturligtvis rättviseskälen.

Detta kommer inte bli ett förutsättningslöst krav för alla befintliga flerfamiljshus, men troligen ett krav på att undersöka möjligheten i alla hus som har en förbrukning per kvm och år som överstiger ett visst gränsvärde.

Jag har blivit kontaktad av både Boverket och Näringsdepartementet, då de just nu håller på att utreda och formulera lagförslaget. Förhoppningsvis ser vi resultatet av detta relativt snart.

Jag bemöter som sagt gärna alla frågor i denna tråd eller via mail joakim@inergi.se
Svara med citat
Gammal 2013-04-15, 23:02
Admins avatar
Systemadministratör

Glad Den kritiska frågan om individuell mätning i flerfamiljshus

Om jag får gå direkt till "slutfrågan", dvs den övergripande frågan, det som allt egentligen handlar om, det mest primära och den största (enda?) haken i detta;

Du skriver i ditt räkneexempel;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Joakim Pålsson Visa inlägg
Alltså även med en så låg beräknad besparing som 10% så går kalkylen ihop.
Normalbesparingen i en fastighet ligger snarare runt 20%, men kostnaderna varierar såklart från de allra enklaste till de där det inte är lönt att genomföra.
Hur har du kommit fram till denna besparing?
  • Jag kommer inte att förbruka mindre varmvatten med individuell avläsning. Jag slösar inte direkt med varmvattnet, men jag kommer inte att ändra mina vanor för att jag själv står för mina egna kostnader.
  • Jag kommer inte att förbruka mindre värme med individuell avläsning. Jag har den värme i min lgh jag har oavsett om kostnaden fördelas på alla eller om jag själv betalar för den "värme" jag förbrukar.
Ur rättvisesynpunkt är det naturligtvis utmärkt, men någon energiminskning med 10% kommer det inte att bli för min personliga del, och jag undrar om det finns särskilt många andra där individuell mätning kommer att göra någon märkbar skillnad.

Kalkyler är bra, men det är och förblir kalkyler och gissningar. Alla förstår säkert också att ni inte lämnar några garantier för hur stor besparingen blir.

Då är alltså frågan vilka parametrar det är som ni utgår från när ni uppskattar att besparingen blir (minst) 10 % och där du säger att normalbesparingen till och med är så hög som 20%?

Jag gissar att du menar en besparing på i snitt 10%/20% per lägenhet, eller?
Alltså oavsett hur många som bor i varje lägenhet eller hur stor lägenheten är.
Det finns ju fastigheter med många stora lägenheter och det finns fastigheter med många små lägenheter, och då kanske besparingskalkylen ser olika ut beroende på hur fastigheten är utformad?

Du skriver;
Citat:
Ursprungligen skrivet av Joakim Pålsson Visa inlägg
... men kostnaderna varierar såklart från de allra enklaste till de där det inte är lönt att genomföra.
Vilka faktorer är det som avgör om det lönar sig eller ej med individuell mätning?

Senast redigerad av Admin: 2013-04-15 klockan 23:16.
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 00:26
kluringens avatar
kluringen kluringen är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard Energibesparingarna finns det skäl att ifrågasätta

Om den nya lagen blir verklighet, blir det en lika stor flopp som den obligatoriska energideklarationen blev. Snabbutbildade s.k. "experter" kommer att att växa som svampar ur jorden (de är redan igång). Föreningarnas styrelser kommer att ta kalkylerna på fullaste allvar. Förlorarna blir miljön och vi som bor. Vi får våra lägenheter förfulade med en massa mätutrusningar utan att vinna något. Miljövinster? Finns det kalkyler på hur stora energiförluster som tillverkningen av alla nya mätapparater, materialtransporter och installationsjobben genererar?

Energibesparingarna finns det skäl att ifrågasätta. Folk i gemen har fått det allt bättre ställt. Inte vill man avstå från ha en komfortabel temperatur i bostaden eller mysa några extra minuter i duschen för några sketna kronor.

Rättviseaspekten går i regel hem att köra med i BRF världen. Det kommer att göda en del konsulter.
Svara med citat
Gammal 2013-04-16, 13:45
Brf. Haren Brf. Haren är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Apr 2012
OBS! OBS! OBS! Undskyld, men indlægget er på dansk.

Først vil jeg oplyse at vores forening er kunde hos Inergi AB, men at mit indlæg ikke skal opfattes som reklame, men som oplysning om hvad vi har opnået via forbrugsmåling. Vi har kun måling af varmeforbrug pt. i foreningens 53 lejligheder.

Vores regnskab for 2010 udviste et varmeforbrug på ca. SEK 730.000
- dette var en kombineret udgift af el-panne og pellets-pannor, da foreningen var gået fra olie til træ-piller nogle år før.
(Viceværten var ikke dygtig nok til at servicere pellets-pannorna, så ofte slog han til el-pannon, som koster ca. 3 x så meget som pellets at fyre med)

For regnskabsåret 2011 budgeterede vi med SEK 500.000, da vi i styrelsen selv overtog opgaven med pellets-pannorne (heldigvis var der boende i foreningen som ville tage denne opgave på sig).
- i augusti 2011 fik vi installeret mättar i alle lejlighederne.

I starten af 2012 kunne vi se at forbruget af pellets udgjorde en udgift på ca. SEK 375.000 altså 125.000 mindre end budgettet for 2011, hvorfor de SEK 375.000 således udgjorde budgettet for 2012 og grundlaget for a-konto opkrævningen hos medlemmerne i foreningen, i forhold til deres %-forbrug af det totale, beregnet ud fra mätterna.

I starten af 2013, før jeg udtrådte af bestyrelsen, lavede jeg en beregning i forhold til vores forbrug af pellets, for grundlag til budgettet for 2013, som igen viser et mindre, dog kun et mindre, men fald i varmeudgiften.

Ovenstående tillægger jeg fuldt ud at vi har fået indført IMD i vores foreningen, da det gav os mulighed for at se hvor forbruget lå i foreningen.

Grunden til at der var medlemmer som ønskede IMD, var bl.a. at nogle medlemmer kun brugte deres bostadsrätt som semesterleägenhet, og derfor ikke ønskede at være med til at betale "de" andres forbrug, og at der var et ud af 4 huse hvor vinduerne stod åbne året rundt samt at taget på dette hus altid var sne- og isfrit om vinteren, altså at der blev brugt så meget varme i bygningen at sne og is smeltede, imens det lå tykt på de andre tage.

@Admin:
Du har sikkert ret når du skriver at Dit forbrug ikke vil ændre sig med IMD, men jeg kan forsikkre dig om at ikke alle er som Du og at jeg selv har hørt kommentar som "lad de andre betale" og jeg har selv oplevet at en i et lokale i vores forening har haft opstillet 3 fryser med fødevare i, og at denne person udtalte at det var "billigt for ham at foreningen betalte for den strøm han brugte for at opbevare sine madvare som han havde købt på tilbud".
- der er mange forskellige typer, der ude i verden, og jeg tror ikke at vi altid skal lade os forblinde af kun det gode i menneskene, men også tænke på at lukke huller som benyttes af de "andre" og det før det bliver for dyrt for de "gode" som Du og jag
Svara med citat
Gammal 2013-04-17, 09:15
Duktig medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Admin Visa inlägg
Hur har du kommit fram till denna besparing?
Vi har naturligtvis statistik från samtliga 20 000 lägenheter som vi hanterar mätning i idag. Tyvärr saknas historiska data (dvs. innan man införde IMD) i en del lägenheter, men överallt där vi har detta ser man tydligt en besparing på 10-30%, med en majoritet kring 15-25%. 10% är enligt oss lågt räknat, men om kalkylen går ihop med så låg besparing är investeringen på sikt "riskfri", om detta nu är något man anser ska ha en kortare återbetalningstid än 10 år. Sen får man får ju som sagt även ta i beaktande de ökande energipriserna dessutom.

Citat:
Jag kommer inte att förbruka mindre varmvatten med individuell avläsning. Jag slösar inte direkt med varmvattnet, men jag kommer inte att ändra mina vanor för att jag själv står för mina egna kostnader.
Inte du kanske, men vår data visar att 25% av förbrukningen i fastigheten står 10% av användarna för. Dessa 10% kan då välja att sluta förbruka så mycket, eller helt enkelt betala för det. Oavsett är det du som redan anser dig förbruka så lite du kan/vill som blir vinnare, eftersom du idag subventionerar högförbrukarnas kostnad.
Som sent som igår (tisdagen den 16 april) hörde jag vid vårt eftermiddagsfika om en av våra kunder i Stockholm med 272 st. lägenheter. I denna föreningen ligger genomsnittsförbrukningen på 4,6 kbm varmvatten per månad. I föreningen finns det 10 lägenheter som förbrukar mer än 20 kbm/månad, varav två lägenheter mer än 40 kbm/månad. Dessa två har alltså 10 ggr så hög förbrukning som genomsnittslägenheten, och ca. 20 ggr högre än medianförbrukningen. Vi var tvungna att skicka dit en servicetekniker för att kontrollera att förbrukningen och mätarna stämde eftersom detta var första kostnadsavräkningen för kunden, och då ser vi alltid till att ha svar på tal innan frågorna uppkommer. Men denna spridning i förbrukning gäller för i stort sett alla fastigheter.

Citat:
Jag kommer inte att förbruka mindre värme med individuell avläsning. Jag har den värme i min lgh jag har oavsett om kostnaden fördelas på alla eller om jag själv betalar för den "värme" jag förbrukar.
Samma avvikelser som för varmvatten gäller på värme. På värmen finns det dock ett problem, och det är att man inte förstår att man förbrukar mycket eftersom värmen inte "syns". Och det är just detta som medför att vissa lägenheter helt omedvetet slösar enormt mycket värme genom att de justerar inomhustemperaturen med fönsterna och inte med termostaten, eller genom att vädra hela dagarna istället för under en kort stund. Sen har vi exemplen med inglasade balkonger som vissa värmer upp genom att ha dörren öppen etc. etc.

Citat:
Ur rättvisesynpunkt är det naturligtvis utmärkt, men någon energiminskning med 10% kommer det inte att bli för min personliga del, och jag undrar om det finns särskilt många andra där individuell mätning kommer att göra någon märkbar skillnad.
Se exemplet på varmvatten.

Citat:
Kalkyler är bra, men det är och förblir kalkyler och gissningar. Alla förstår säkert också att ni inte lämnar några garantier för hur stor besparingen blir.
Min kalkyl baserar sig på en genomsnittlig installationskostnad. På värmen stämmer den till 90%, eftersom avvikelserna som påverkar installationskostnaden är små. På varmvattnet så är osäkerheten större då rördragningen varierar, och därmed installationskostnaden. Mitt exempel är baserat på att man kommer åt varmvattenrören, och att mätarna kan installeras på dessa. Ligger rören dragna i väggarna utan att man kommer åt dem så är det inte ekonomiskt försvarbart, utan då bör man börja med att mäta enbart värmeförbrukningen individuellt.

Citat:
Då är alltså frågan vilka parametrar det är som ni utgår från när ni uppskattar att besparingen blir (minst) 10 % och där du säger att normalbesparingen till och med är så hög som 20%?
Som sagt, vi förhåller oss dels till våra egna kunder (350 fastigheter med 20 000 lägenheter) samt alla de utredningar som har presenterats de senaste 10 åren. Inga av utredningarna säger annat än att förbrukningen sjunker när man mäter individuellt. Men det innebär inte att alla lägenheter kommer att sänka sin förbrukning, utan att fastigheten som helhet gör det.

Citat:
Jag gissar att du menar en besparing på i snitt 10%/20% per lägenhet, eller?
Alltså oavsett hur många som bor i varje lägenhet eller hur stor lägenheten är.
Det finns ju fastigheter med många stora lägenheter och det finns fastigheter med många små lägenheter, och då kanske besparingskalkylen ser olika ut beroende på hur fastigheten är utformad?
Det gäller totalt för hela fastigheten. Fastighetens förbrukningskostnad är ju direkt kopplad till hur många kvadratmeter som värms upp. Installationskostnaden avser varje lägenhet, vilket innebär att besparingen på en lägre uppvärmningskostnad ska finansiera en lägre installationskostnad.
Sen kan naturligtvis man i särskilda fall ha omständigheter som påverkar den möjliga besparingen, vad gäller genomsnittsytan per lägenhet, genomsnittsålder i fastigheten etc. Men detta kan man inte ta med i beräkningen när man ska lagstifta om det, utan man får se till det totala fastighetsbeståndet i Sverige.

Citat:
Vilka faktorer är det som avgör om det lönar sig eller ej med individuell mätning?
Installationskostnaden är såklart den avgörande faktorn. Vad gäller värmefördelningsmätning så är där i stort sett inga försvårande omständigheter, och eftersom den större delen av fjärrvärmekostnaden går till uppvärmning så ser denna kalkylen alltid bättre ut då installationskostnaden är lika med eller lägre än för varmvattenmätning.
Men när det gäller varmvattenmätning så är rören ibland dragna inne i väggarna, och då är det oftast väldigt svårt att motivera en installation då kostnaden är för hög i relation till den förväntade besparingen. Då få man istället vänta till ett framtida stambyte.

Mvh, Joakim Pålsson Inergi AB
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Individuell vatten/värmemätning och debitering, IMD Dante El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 21 2013-04-15 21:54
Individuell värme/vattenmätning i brf Dante El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 1 2011-02-14 22:02
Riktade stimulansåtgärder till bostadssektorn - Individuell mätning av varmvatten Admin El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 0 2008-11-26 22:35

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:39.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare