Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-17, 19:33
Sommarpåo Sommarpåo är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Feb 2013
Fråga Parkeringsfråga

I det hus jag bor i är det fem lägenheter. Antalet parkeringsplatser är 3-4 + ett garage. När jag köpte lägenheten stod det: Kort kö till parkering.
Det är ingen som betalar för uteplatserna och 600 kr tas för ett stort rymligt varmgarage.
Det är ordförande som har garaget plus en parkering samt ytterligare en parkering som delvis skymmer fritt tillträde till garaget.
Vice ordförande har en stor parkering (plats med två bilar efter varandra, dvs den ena bilen måste köras ut för att den andra ska få plats) och en tredje bostadsgäst har den tredje uteparkeringen. Den fjärde ägaren har ingen bil så när jag flyttade in så hamnade jag först i kön. Det är bara det att ingenting står om parkeringsplatserna i några stadgar eller papper.
Nu har viceordförande sålt sin lägenhet och jag ställde frågan till ordförande vilket datum som han kommer att flytta ut, övertygad om att jag nu äntligen skulle få en parkeringsplats. Då svarar han mig att det inte är självfallet att jag ska få den. Jag tror att vice ordförande har sålt sin lägenhet inklusive parkeringsplats... D
När jag köpte min lägenhet hade den jag köpte den av en parkeringsplats men eftersom det var en som stod på kö för den så fick inte jag ta över.

Nu undrar jag, hur gör jag för att jag ska få rätt mot styrelsen. Det verkar som om de sätter upp sina egna regler för vad det är som gäller. De som har sina parkeringsplatser använder eluttag som betalas av alla i föreningen. Ordförande använder tex el till bägge sina bilar (som ofta står ute trots att han besitter garaget).
Jag är minst sagt förbannad.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 09:15
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Klart att du skall ha parkering nu, bevisligen har ju föreningen haft ett kösystem (du står i kö, och du fick inte överta din säljares p-plats).

1) Byt ut styrelsen (typ kanske omöjligt när ni bara är 5 st lgh).

2) Skriv till styrelsen och begär din plats på grundval av att du stått i kö, och nu har en plats blivit ledig. Får du inte platsen, lämnar du in en stämning i tingsrätt. Du kan inte förlora. Eller, jo, man kan alltid förlora. Men jag tror inte du gör det.

Ändå, det är en liten förening. Goda relationer är viktigt för att kunna bo kvar och trivas.

Tycker din sits är djupt olycklig.
Svara med citat
Gammal 2013-02-18, 10:39
Borättexperten Borättexperten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Om det bara är 5 lägenheter i föreningen borde man kunna lösa detta i dialog. Begär ett möte med hela föreningen för att diskutera reglerna. Du kan ju t o m begära in en "extra-stämma" om du blir motarbetad av ordföranden. Satsa alltså på dialog, och kandidera till styrelsen själv, så löser det sig säkert. I en så liten förening bör alla vara med i styrelsen.
Gammal 2013-03-21, 18:59
Medlem

Standard Parkering

Hej!
Har begärt extra föreningsstämma angående parkeringsfrågan som jag skrivit om ovan. Styrelsen kontrade med att kalla till årsmöte. Jag har i och för sig ställt parkeringsfrågan som motion, men det var innan det framkommit att en av styrelsemedlemmarna sålt sin lägenhet inklusive parkering (och jag står på kö....föreningen har 4 parkeringar och 5 lägenheter så jag står först i kön. Klart att de fått mera betalt för lägenheten då de sålt med parkering. Till saken hör att ingen betalar för sin parkering och det står ingenstans att någon "äger" en parkering.
Nu befarar jag att styrelsen kommer att besluta nya regler, tex att de andra fyra lägenheterna har en parkering (och jag kommer då aldrig att få någon parkering, och då ska man tänka på att elen till bilvärmarna betalas gemensamt av alla). Jag har läst någonstans att styrelsen inte får fatta beslut som uppenbart försämrar för en boende, men kommer inte ihåg var jag läst detta. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta detta. Årsmötet är på söndag 26 mars.
Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 19:17
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Alla ska behandlas lika i en brf (så långt det är möjligt)

Citat:
Ursprungligen skrivet av Sommarpåo Visa inlägg
Jag har läst någonstans att styrelsen inte får fatta beslut som uppenbart försämrar för en boende, men kommer inte ihåg var jag läst detta. Är det någon som kan tipsa mig var jag kan hitta detta.
Någon sådan formulering finns inte, utan vad som gäller är vad som står längst ner, i mina "undertexter", för varje inlägg jag skriver.

Det är särskilt allvarligt om en styrelse utnyttjar sin poisition för att skaffa sig personliga fördelar.

Kompletterande information;

Likabehandlingsprincipen

Att styrelsen kallar till årsstämma spelar ingen roll för den av dig begärda extrastämman, den måste hållas ändå.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 19:36
Medlem

Standard

Hej och tack för ditt svar. Jag har påpekat för styrelsen att de inte följt riktlinjerna i lagen. Jag skrev till styrelsen 19 februari (efter att ha läst ditt inlägg om att jag kunde begära extra stämma) att jag ville ha en extrastämma i ärendet parkeringsfrågan. De svarade mig efter 14 dagar att det kommer ett årsmöte och att kallelse skulle komma. En vecka senare kom den kallelsen. Jag har återigen påpekat för styrelsen att de inte följt riktlinjerna. Jag vill diskutera just denna fråga. Två timmar är uppsatt för Årsstämma och det är många punkter. Bla undrar jag en hel del från årsredovisningen. Eftersom två av de fem lägenheterna i huset inte får någon information från styrelsen så är det flera saker som är oklara för mig. Jag vet ingenting om "reglerna" i huset. Tvättregler, basturegler, städregler, städdagar etc etc Har bott ett år här nu och ingenting delges de som inte är med i styrelsen.
Så denna parkeringsfråga kommer med största sannorlikhet inte att behandlas speciellt ingående. Sen är jag orolig att man i efterhand sätter upp regler för parkeringarna. Jag har meddelat styrelsen att om jag inte får parkering när vice ordförande har flyttat så kommer jag att ställa mig på vilken parkering som helst eftersom det inte står någonstans om att någon parkering tillhör någon lägenhet. Det är en "tyst" överrenskommelse i föreningen.
Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 19:56
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Glad Extrastämma var fjortonde dag

Citat:
Jag skrev till styrelsen 19 februari (efter att ha läst ditt inlägg om att jag kunde begära extra stämma) att jag ville ha en extrastämma i ärendet parkeringsfrågan. De svarade mig efter 14 dagar att det kommer ett årsmöte och att kallelse skulle komma.
Ett av de allvarligaste brott en styrelse kan begå är att inte kalla till extrastämma när så begärts i laga ordning.
Årsstämman saknar helt relevans för din begärda extrastämma.

Citat:
Jag har meddelat styrelsen att om jag inte får parkering när vice ordförande har flyttat så kommer jag att ställa mig på vilken parkering som helst eftersom det inte står någonstans om att någon parkering tillhör någon lägenhet.
Bra, men som redan påpekats ska alla sitta i styrelsen i en så liten brf. Annars kan du begära en extrastämma var 14:e dag, och där är styrelsen skyldig att svara på dina frågor enligt lag.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 20:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Man kanske kan fråga på mötet om det står att köparen övertar en P-plats i överlåtelseavtalet för den nu sålda bostadsrätten.
Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 20:15
Medlem

Standard

Tack! Jag skrev nedanstående till styrelsen i förrgår. Det har varit spring i huset efter detta På söndag är årsmötet.
Jag känner mig stärkt efter ditt svar till mig. Återigen tack.

"Jag vill uppmärksamma styrelsen på att ni inte följt de riktlinjer (lagen, se kap 7 §5 nedan) som gäller för extra föreningsstämma. Jag kallade till en extrastämma i ett speciellt ärende. Detta ärende är inte helt detsamma som min motion till årsmötet (då det inte var känt vid den tidpunkten att en lägenhet sålts och parkeringsplats ej följer kösystemet vilket är uppenbart nu). Jag (minst en tiondel av samtliga röstberättigade) har rätt till att begära en extrastämma. Jag vill att ni, på detta årsmöte, beaktar detta och ser till att denna frågeställning inkommer som punkt på årsmötet om inte extra föreningsstämma hålls. Tiden för kallelse för extrastämman är för övrigt, sedan länge, överskriden se kap 7 §5. Extra föreningsmöte är begärt då jag anser att man frångår praxis angående parkeringar. Det står ingenting i stadgarna om att parkeringsplatser följer med lägenheter vid försäljning, ej heller något om att någon har en viss parkering (så om ingen köplats gäller så kan alltså vem som helst stå var som helst, vilket jag kommer att göra om jag ej tilldelas parkeringsplats enligt kösystem). Om p-plats följt med lägenhet så skulle jag automatiskt tilldelats min lägenhets parkeringsplats, vilket inte skedde, jag köpte lägenheten med besked ”kort kö till parkering” och har nu under nästan ett år rättat mig efter det trots att jag är med och betalar för de andra platsernas el.
Jag har varit i kontakt med MBF, som anser att styrelsen för Brf X ”agerar regelvidrigt” i ärendet samt har jag varit i kontakt med den mäklare som sålde lägenheten till mig. Ordförande säger att han inte blivit kontaktad av mäklaren. Ord står mot ord. Hon har anteckningar från det samtalet som styrker kontakten och uppgiften."
Svara med citat
Gammal 2013-03-21, 21:44
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Hej Sommarpåo,

jag ångrar mitt dåliga svar till dig, om stämning och skit. Hellre Borättsexpertens råd om dialog, samt att du i denna visar dig vara den som är påläst och har täckning för dina krav.

Denna väg verkar du nu vandra. Håller tummarna!
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2014.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare