Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsrättsforum
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsrättsforum
Sveriges största och bästa samlingsplats för bostadsrättshavare! Syftet med detta forum är att värna om bostadsrättshavarnas intressen och utveckla/förbättra bostadsförhållanden för dem som bor i bostadsrätt, öka engagemanget samt att fungera som styrelsestöd och bistå med hjälp till övriga förtroendevalda i föreningen. Hur fungerar det i din brf? Vad är bra/dåligt? Vilken information önskar du? Vad behöver du hjälp med? Genom att uppmärksamma de problem och frågeställningar som finns i brf:ar kan vi alla påverka i riktning mot en bättre boendemiljö. Dela med dig av Dina kunskaper och erfarenheter! Läs FAQ för att lära dig mer om alla funktioner/finesser i detta forum! De 10 senaste inläggen. Frågor om forumets användning; Brf gästbok RSS-feed för detta forum med de senaste trådarna som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!
                                Skriv motioner!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-25, 15:50
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard Sveriges sämst skötta vattenskada

Den för medlemmarna dyra vattenskadan i Väduren.

Dyraste och sämst skötta vattenskadan i Sverige för bostadsrättsinnehavare?

Citerar här från dagboken som av av de boende har skrivit avseende denna vattenskada.
"tisdagen den 24 augusti kl. 15.00. Stort vattenläckage på plan 5. Rann vatten till plan 4 och 3."

"26/8, 27/(, 28/8, 29,/8, 30/8, 31/8, Händer ingenting!
"Torsdagen den 2/9 och fredagen den 3/9 Folk kommer och river väggen ut mot balkong, mycket fukt. Har därefter stått och torkat över helgen 4/5/9."

Tisdagen den 7/9 Klockan 07.15 börjar golvet sågas upp, öser ut sanden ur halva rummet dom har plastat in det som finns kvar men det dammar väldigt mycket GÅR INTE ATT VARA KVAR HEMMA. Skall stå och torka i flera dagar."

Torsdagen den 9/9
"klockan 14.00 Sätter mig ner för att läsa tidningen.när jag hör att vattnet kommer i elementen. Någon (fastighetsskötaren) har släppt på radiatorvattnet. Entreprenören som varit och sågat upp golvet tidigare har sågat av radiatorvattenröret. Vatten sprutar högt och lågt, det är som att öppna en kran det tar timmar innan vattnet stängs av. vatten fortsätter att droppa från väggar och tak till långt fram på kvällen. Nu fick jag skrapa vatten med gummiskrapa och torka med trasa för vattnet rann mot sovrummet även ut på balkongen, fick nu börja riva och bära ut från balkongen igen. DET ÄR FÖR DJÄVLIGT HUR KLANTIGT ALLT FUNGERAR"

SÅ HÄR SKRIVS I DAGBOKEN ÖVER VATTENSKADAN DAG UT OCH DAG IN.
Jag gör här ett avbrott med citeringen ur dagboken och beskriver istället kostnaderna för medlemmarna.
(TILL SLUT EFTER ATT FORSKAT MYCKET I DENNA VATTENSKADA FÅR JAG HÖRA NÄR JAG KONTAKTAR FÖRSÄKRINGSBOLAGET ATT VÄDUREN ERHÖLL SAMMANLAGT 75 000KR I FÖRSÄKRINGSPENGAR)
.
Första gången denna skada nämns i ett styrelseprotokoll är i februari, 6 månader senare.
Då informerar förvaltaren Tony Boding/Adex att "Fakturorna för vattenskadan håller på att sammanställas"
Alltså Förvaltaren informerar inte styrelsen när skadan sker. Han själv beställer arbetena av sin kompis Modulbygg. (De var på semester tillsammans och på Modulbyggsbilar fanns även ADEXS logga)
Han låtsas heller senare aldrig om att det var Modulbygg som kraftigt förvärrade vattenskadan i början på sitt arbete, genom att såga av vattenrören.
Det var också Förvaltaren Tony som hade godkänt att den som orsakda skadan fick montera ner radiatorerna.
(man kan kanske kalla att det var otur att just radiatorerna var nermonterade när radiatorvattnet sattes på för säsongen) Eller dålig koll?

Här nedan följer utdrag ur de fakturor Modulbygg fick betalt för. Sakattesterade av Tony Boding samt utbetalningsattesterat av Bitte Sandebert. (utan att tala med någon annan i styrelsen. Det finns en "gardering" från Bittes håll på 2 av fakturorna.faktura 1. "hur mycket får föreningen ur försäkringen? Nyfiken vill lära mig BS" Faktura 2. "samma här".

Faktura 1 vattenskada 67 625,00 ( Inklusive moms gäller alla fakturor.)
Faktura 2 vattenskada 119 975,50
Faktura 3 vattenskada 236 400,00
Faktura 4.vattenskada 68 500,00
Faktura 5 attenskada 39 100,00
Faktura 6 vttenskada 72 500,00
Faktura 6 vattenskada 72 500,00
Faktura 7 vattenskada 121 950,00
Faktura 8 vattenskada 442 800,00
Summa 1 241 250,00kr

Obs debiterat för hyra värmefläktar och avfuktare tillsammans på dessa fakturor är 227 500kr. (hade det inte varit billigare att föreningen köpt egna värmefläktar ocg avfuktare) (eller är det detta som verkligen är beviset på systematiskt lurendrejeri?)

Avslutar med några citat ur dagboken långt senare.

Tisdagen den 16/11 /OBS 3 månader efter att skadan skedde.
"Nu börjar det bli kallt hemma och det känns hemskt att inte kunna använda sitt hem bara för att en del klantar sig och en del rider på sin makt.
Vilken tur att det nu är yrkeskunnigt folk här, för när de sätter upp elementet lossar temostaten och flyger rätt ut (gamla oringar) som tur är ligger en av arbetarna på knä vid elementet så han hinner bromsa ett nytt vattenfall, medan den andre stänger vattnet på nytt"

Onsdagen den 1 december
"X och jag går ner till vädurens kontor, jag är väldigt arg och slår näven i disken och säger att nu är det slutlekt. Det står i de papper jag fått att det är förvaltningen som skall ombesörja slutrenoveringen. får till svar att det är FELSKRIVET??????"

Onsdagen den 2 december.
"Dom ringer och meddelar att besiktning skall ske den 9nde december och att modulbygg och förvaltningen skall närvara, men det är ju inte färdigt!!! Här sitter vi nu och inget händer snart är det jul väldigt lustigt men jag kan hålla mig för skratt det lovar jag."
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2019.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare