Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-22, 19:37
miguel miguel är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Oct 2012
Standard Ändra BRF Lokal till BRF lägenhet

Jag vill ändra min lokal till bostad och då måste andelstal ändras dvs min hyra sänks och höjs för övriga, ca 13 kronor (jag tror att det inte kommer att beslutas på föreninsstämman).

Min fråga är kan man lämna andelstalet oförändrat dvs samma avgift?
Måste beslut tas på en stämma?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-11 klockan 15:05.
Svara med citat
Gammal 2013-01-22, 22:08
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Stämma och bygglov behövs för ändring från bostadsrättslokal till bostad

Ja, det behövs stämma.

Och bygglov.

Allt oavsett andelstal.
Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 17:24
Medlem

Standard Kan ändring av andelstal kringgås genom stämmobeslut?

Men om det blir nej på stämman pga avgiftshöjning, kan man kringgå ändringen av andelstal, t ex genom stämmobeslut?
Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 20:58
Yotta-medlem

Standard Avgift höjs ej för andra bostadsrättshavare pga ändring från lokal till lgh

Det finns ingen anledning att höja avgiften för någon annan i bostadsrättsföreningen bara för att du vill bygga om lokal till bostadsrätt.

Verkar som att du har en taskig rådgivare...
Svara med citat
Gammal 2013-01-23, 21:16
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard Högre avgift per kvm än övriga bostadsrätter

Kommer denna lägenhet efter ändringen till bostad att få mycket högre avgift per kvm än övriga bostadsrätter, om andelstalet inte sänks?

Fördelas årsavgifterna enligt stadgarna efter insatser, eller efter särskilda andelstal som inte är kopplade till insatserna i bostadsrättsföreningen?
Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 23:17
Medlem

Standard Mitt andelstal sänks pga billigare avgift och höjs för övriga

Mitt andelstal måste sänkas något, då blir det billigare avgift för mig och höjs för de övriga, ca 13 kr i månaden (enligt juristen från HSB), men jag bryr mig inte om avgiftssänkning.

Frågan är om vi genom en föreningsstämma kan kringgå ändring av andelstal på juridisk korrekt sätt?
De flesta medlemmar är positiva till ändring från lokal till lägenhet, men en avgiftshöjning för övriga kan sätta stop för detta.

Jag har fått muntligt godkänt från kommunen.
Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 08:43
Yotta-medlem

Standard

Du har taskiga rådgivare.

Citat:
Ursprungligen skrivet av miguel Visa inlägg
Mitt andelstal måste sänkas något
Detta är inget måste, men i den andelstalsberäkning som HSB:s jurist tagit fram så blev detta resultatet.

Bara för att EN beräkning gett detta resultat så innebär det inte att det inte går att räkna på ANDRA lika korrekta och rättvisa sätt. Nog om det, ni har säkert betalt svinaktigt för denna beräkning av andelstal, så låt gå för det, och kör på dessa ANDELSTAL.

Men avgiften behöver inte sänkas för dig. Bättre att höja (rättvist, givetvis) för ALLA, så att du åtminstone inte får sänkt. Så slipper du den diskussionen.

"Alla fick lite höjning, jag fick 20 kr, och grannen 45 kr..." Då blir det lättare att få med alla på tåget.

Förr eller senare måste avgifterna upp i alla föreningar.
Svara med citat
Gammal 2013-02-04, 09:09
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard HSB tjänar pengar på brf:arna

Håller med om Haralds resonemang ovan, med tillägg att det ju låter som nålpengar.

Varför dra igång en stor cirkus för en sån liten summa? Räknar man på hur mycket tid som går åt med så många inblandade så blir det ju en nationalekonomisk katastrof.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lokal till bostad Tage Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2012-10-02 08:59
Lokal eller lägenhet! pjärlumjär Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-11-30 13:18
Ombildning av lokal i brf till lägenhet gåvotomta Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2011-01-04 18:54
Ändra ett topplån till bottenlån i brf? Kiton Administration, förvaltning - Upphandling & Anbud - Ekonomi 2 2010-04-23 20:29
Inreda brf lokal till bostad. Bygglov Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 0 2009-03-30 18:05

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare