Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige
HSB-ledamoten, HSB:s strategi/prioritering, fördelar/nackdelar med att vara med i HSB/Riksbyggen/SBC, utträde, bostadspolitik, kooperativt tänkande, tillvarata/främja medlemmarnas ekonomiska intresse, certifiering, medlemsavgift, etc. Vikten av att påverka bostadsorganisationen! RSS-feed för detta forum om HSB, Riksbyggen, Bostadsrätterna, etc, som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-03, 11:13
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
Granskning Bospara i HSB / Riksbyggen / SBC ? Varför det?

HSB har en sparform som innebär att man sparar i HSB.
HSB vill dock inte informera om "detaljerna", dvs i praktiken det som är bland det viktigaste!

Så här skriver HSB Riksförbund om HSB Bospar;
Citat:
När du börjar bospara i HSB hamnar du automatiskt i HSBs riksbosparkö. Det innebär att du får möjlighet att köpa en nybyggd HSB-bostad i hela landet. Dessutom får du tillgång till en mängd förmåner och erbjudanden som bara gäller för HSB-medlemmar.
Jaha? Och vad innebär detta?

För det första;
"Dessutom får du tillgång till en mängd förmåner och erbjudanden som bara gäller för HSB-medlemmar".
  • De "förmåner" och "erbjudanden" som omnämns här gäller alltså inte specifikt för bosparare, utan de gäller alla former av medlemmar i HSB, vilket HSB undviker att informera om.
  • Sedan är det ganska märkligt att man inte redogör för dessa "förmåner" och "erbjudanden".
    Jag har varit medlem i HSB i förmodligen över 20 år, och ännu inte utnyttjat någon "förmån" eller något "erbjudande".
  • Får man någon ränta? I så fall hur mycket?
Efter lite letande lyckas jag hitta information om räntorna. HSB Riksförbund skriver;
Citat:
Det finns tre olika sparformer som är bosparpoänggrundande:
HSB Bosparkonto, HSB Fasträntekonto och SPAX HSB Bospar.

HSB Bosparkonto är en förutsättning för dig som vill bospara, även om du sedan väljer att placera ditt bosparkapital i annan bospargrundande produkt.
För dig som vill spara regelbundet, till exempel via autogiro, gör du det till ditt HSB Bosparkonto. Räntan på Bosparkontot är för närvarande 2,35%. Kontot omfattas av den statliga insättargarantin.

HSB Fasträntekonto binds på 3, 6, 12, 18, 24, 36, 48 eller 60 månader, och det minsta belopp som man kan placera där är
5 000 kronor. Då har man bosparandet ordnat en tid framöver, eftersom bosparsystemet ”räknar av” tre bosparpoäng per månad så länge pengarna räcker. Ett HSB Fasträntekonto kan inte "fyllas på" med pengar under bindningstiden. Du kan ha flera HSB Fasträntekonton. Kontot omfattas inte av den statliga insättargarantin.

Räntan på HSB Fasträntekonto ändras nästan varje dag och det är datumet som banken får en underskriven teckningsanmälan som gäller. Till exempel var räntan på Fasträntekontot 4,35% (3 mån), 4,55% (6 mån), 5,03% (12 mån), 5,23% (18 mån), 5,47% (24 mån), 5,40% (36 mån), 5,45% (48 mån) och 5,50% (60 mån) den 28 maj 2008.
OBS! Denna ränta gällde den 28 maj 2008. Kontakta Swedbank för att få reda på dagens ränta.

SPAX HSB Bospar är en ny sparform för dig som bosparar. Den passar dig som är intresserad av att kunna få högre avkastning utan att riskera att förlora ditt bosparkapital.
En bospargrundande SPAX kan tecknas under en begränsad tidsperiod på 3-4 veckor/ 2-4 gånger per år. Förra teckningstillfället var 10/3 till 4/4 - 2008. Nästa bospargrundande SPAX är planerad till hösten 2008.
Här ovan finns då lite vilseledande såväl som ofullständig information.

HSB Bosparkonto
Den som gör misstaget att bara spara i HSB Bosparkonto får då en urusel ränta på 2,35 %.
Detta kan jämföras med vad jag har under samma period på ett helt fritt konto utan några krav på sparande eller uttag. Räntan på ett sådant konto ligger på 4 %. Samtidigt kan man idag, genom att binda upp sig på kortare tider, få en ränta på sina pengar (i en mängd olika banker) på nästan 5 %.

HSB Fasträntekonto
Den som sedan vill ta risken att förlora alla sina sparade pengar kan sedan välja HSB Fasträntekonto.
Det innebär att du gör en engångsinsättning på minst 5.000 kr som du binder under en period på mellan 3 månader och 5 år.
Uppgift om ränta för denna bosparform saknas!

SPAX HSB Bospar
Det sista alternativet är SPAX HSB Bospar.
Alla uppgifter av betydelse för denna sparform saknas. Du vet t.ex. inte för hur lång tid du ska/måste/kan binda dig, och det finns ingen information om räntor.
  • Kan man ta ut sina pengar?
Gemensamt för alla tre sparformerna är att det på HSB webbplatser saknas information om vad som gäller om man vill ta ut sin pengar (i förtid) som man satt in i sitt bosparande. Efter en stunds letande fick jag dock fram följande information;
Citat:
Uttag
Uttag från HSB Bosparkonto kan ske utan begränsningar.
För övriga sparformer se respektive sparforms vid
var tid gällande allmänna villkor. Uttag dras automatiskt
från ditt översparande. Om du inte har något översparande
förlorar du en bosparpoäng för varje 100 kronor du tar ut.
Det går inte att sätta in pengar retroaktivt
utan nya bosparpoäng måste samlas månadsvis.
Vad "vid var tid gällande allmänna villkor" är just nu, enligt ovan, har jag inte tid att försöka ta reda på, och jag vet heller inte var man hittar denna information.

Hur fördelas bostäder?
Sedan är frågan hur bostäder fördelas. Jag hittar ingen konkret information om detta från HSB, men allmänt sägs att om antalet intresserade till nybyggda bostadsrätter överstiger antalet lägenheter så fördelas bostäderna
- i första hand efter antalet år i HSB:s bosparande,
- och sedan efter antal år som medlem.
Om det blir lägenheter över till dem som saknar tidigare anknytning till HSB gäller anmälningsdatumet.

Systemet bygger alltså på att det finns någon form av bostadsbrist.

Information om bosparandet är svårt, delvis mer eller mindre omöjligt, att finna. Efter lite letande hittar jag följande kompletterande information;
Citat:
Val av bostad
Turordningssystemet gäller för alla medlemmar som
bosparar. Din bosparpoäng vid tidpunkten för val av
bostad avgör i första hand turordningen. För det fall
flera bosparare har lika antal bosparpoäng avgör dagen
för medlemskap turordningen vid valet. I sista hand
avgörs turordningen vid valet genom lottning. En
förutsättning för tilldelning av bostad är att den årliga
medlemsavgiften till din HSB-förening har betalats.
HSB Riksförbund skriver även;
Citat:
För varje sparad hundralapp får du 1 bosparpoäng. Dina bosparpoäng avgör din turordning vid val av en nyproducerad bostad. Du väljer själv hur mycket du vill spara. Du kan maximalt få 3 poäng per månad och 36 poäng per år. För att få fullt antal poäng, 36 poäng under ett år, behöver du bospara 3 600 kr.
Sammanfattningsvis kan man bara konstatera att allt som berör bosparandet är ganska luddigt och det finns ingenstans där man kan få en klar bild över regelverket (den bästa sammanställningen lär finnas i detta inlägg, även om det återstår en del frågor och oklara bitar).

Så här skriver E24 om att bospara i SBC, idag kallad Bostadsrätterna, 2009;
Citat:
Uselt att bospara i SBC

Vid bolagsstämman nyligen lade bolaget SBC om rodret. Nu ska man ägna sig åt kärnverksamheten, sälja förvaltningstjänster till bostadsrättsföreningar, och sluta att bygga bostäder. Förlusterna på byggverksamheten har varit för stora. Så det blir ”back to basic”.

De allra flesta som i dag bosparar hos SBC kan alltså känna sig lurade. Det kommer inte att finnas några bostadsrätter att flytta in i.

Inte nog med att de valde en usel sparform. Det kan man acceptera om det ger något annat, exempelvis förtur till något attraktivt. Nu blir de dessutom utan det attraktiva – möjligheten att få en bostadsrätt
Mer om bospar och dess nackdelar (finns fördelar?);

Meningslöst bospara! - HSB Bospar?

Bosparkonto, smygsubventionering - Varför så låg ränta på bosparkonto?

Uselt att bospara hos SBC

HSB-sparare blåsta på 50 miljoner kr varje år (SvD, 31/5 2011 - 18/5 2012)

Bosparande ger förtur?

Pengar ger förtur till HSB-lägenheter

Bosparare utan HSB bostadsrätt ej medlemmar i HSB Malmö! - Motion 2011

Hur många bosparare finns det?

Se även;

Vad kostar ett medlemskap i HSB i de olika regionerna?

Tvångsmedlemskapet i HSB strider mot Europakonventionen
Gå ur HSB som medlem !

HSB Medlemsavgift, deposition och föreningsavgift

Medlemsavgift och deposition inom HSB

Hur HSB stjäl pengar från medlemmarna

Stor prisskillnad mellan de olika HSB-regionerna för medlemskap i HSB!

"HSB ser över register med döda själar"

Lista över bostadsrättsföreningar som begärt utträde ur HSB

Föreningar som lämnat Riksbyggen, uppdaterad lista
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-12-05 klockan 12:24.
Svara med citat
Gammal 2008-06-04, 13:45
schrapets avatar
schrapet schrapet är inte inloggad
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Bospara - HSB har nog bra skäl !

Man kan förstås spekulera i varför HSB går ut med en sådan dålig sparform men de har nog sina egna privata skäl! Om HSB lyckas få småsparare att placera sparkapital till låg ränta i banken så får HSB en god förhandlings position gentemot banken när de ska förhandla om sina egna fastighetslån. Med sparformen vill man trygga beståndet av medlemsföreningar.

En privat förening skulle knappast vilja ansöka om medlemskap i HSB med tanke på alla inläggen i forumet.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:31. Anledning: Justerat rubrik
Svara med citat
Gammal 2008-06-04, 14:13
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning HSB sparformer... det finns betydligt bättre alternativ till att bospara

Ja, och inte bara får de en bättre förhandlingsposition, utan HSB investerar naturligtvis medlemmarnas pengar inte bara i nya bostäder utan även i annat sparande, aktier och allt vad det nu kan vara så att det blir en schysst inkomstkälla för organisationen.

Men det är ju inte särskilt förtroendeingivande att HSB är så extremt luddiga i sin information om de olika sparformerna.

Man kan inte låta bli att undra över varför man bosparar (som man kan göra även inom Bostadsrätterna (tidigare SBC) och Riksbyggen, även om jag inte kan avgöra om deras alternativ är bättre eller sämre). Det blir ju ändå en rätt bra slant med tiden som man förlorar på denna sparform.

Dessutom så finns det ju inga garantier för att man varken får vad man vill ha eller att man får något överhuvudtaget... eller när det i så fall blir av.
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:47.
Svara med citat
Gammal 2008-06-04, 14:16
Admins avatar
Systemadministratör

Granskning Q&A om bosparande inom HSB

Jag hittade en ganska omfattande frågor & svar-artikel om bosparande i HSB. Nedanstående sammanställning borde finnas mer lättillgänglig för alla.

Kan jag ha HSB Fasträntekonto i stället för HSB Bosparkonto?

Jag tycker att räntan är för låg på mitt bosparkonto. Eftersom det för mig är ett långsiktigt sparande funderar jag därför på att placera pengarna på annat sätt. Kan jag ha ett antal olika HSB Fasträntekonton, i stället för HSB Bosparkonto?

Svar: Du kan komplettera ditt bosparande med HSB Fasträntekonto. Ett HSB Bosparkonto är en förutsättning för ett bosparande som du måste ha i grunden. Sedan kan du placera själva kapitalet i andra bospargrundande produkter.

Du kan till exempel placera minimum 5 000 kronor på ett eller flera HSB Fasträntekonton för att få en högre ränta. Räntan på HSB Fasträntekonto är mellan 4,35 och 5,50 procent (per 23 maj), beroende på vilken bindningstid du väljer. Ett HSB Fasträntekonto omfattas inte av den statliga insättningsgarantin.

Det tredje och sista sparalternativet är SPAX HSB Bospar, en aktieindexobligation. Det är en placeringslösning som kombinerar trygghet med möjligheter. Nästa möjlighet att teckna en bospargrundande SPAX kommer till hösten 2008. Kom ihåg att om du vill spara via autogiro gör du det till ditt bosparkonto. De andra sparalternativen är bundna till avtalad tid och kan inte »fyllas på« under teckningsperioden.

Kan pappan ta ut pengarna?

Jag vill bospara till mitt barnbarn men har blivit upplyst om att båda föräldrarna måste skriva under kontoansökan och att de har möjlighet att ta ut pengarna så länge barnbarnet inte är myndigt. Min dotter är ensamstående och jag vill inte att pappan ska komma åt pengarna. Vad kan jag göra?

Svar: Du som morförälder kan aldrig bestämma över eller ha tillgång till ett konto som står i ditt barnbarns namn, om inte en fullmakt finns från barnets vårdnadshavare. Banklagen säger att omyndig företräds av vårdnadshavarna gemensamt, om föräldrarna har gemensam vårdnad. Vid kontoöppning kan man välja om uttag får ske av förmyndarna var för sig, gemensamt eller endast med överförmyndarens tillstånd. Väljer föräldrarna att kontot ska disponeras gemensamt innebär det att samtliga vårdnadshavare måste godkänna ett eventuellt uttag. Pappan kan då med andra ord inte ensam ta ut några pengar från barnets konto. Detsamma gäller även för mamman. När sedan barnet blir 18 år är det barnet som ensamt disponerar kontot.

Dessa bestämmelser är inget HSB råder över eftersom det är Swedbank som förvaltar bosparkapitalet. Därmed gäller bankens bestämmelser.

Ett annat alternativ är att pappan skriver en fullmakt till din dotter så att hon får ensam dispositionsrätt. En sådan fullmakt finns på både HSBs och Swedbanks hemsida samt på Swedbanks bankkontor.

Vad händer om jag går bort?

Jag bosparar 300 kronor varje månad. Vad händer med mitt bosparkonto om jag faller ifrån. Jag är gift, men bosparkontot står bara i mitt namn. Tar min make över allt eller hur fungerar det?

Svar: Om du går bort är det din/dina dödsbodelägare som beslutar vem som eventuellt ska överta ditt medlemskap och bosparande med bibehållen bosparpoäng. Ett medlemskap med bosparande kan överlåtas till en person. Det går aldrig att dela bosparpoäng mellan till exempel flera dödsbodelägare. En överlåtelse måste godkännas av samtliga dödsbodelägare och överlåtelsen kan endast ske inom familjen (särskilda regler gäller vid testamente). Man kan inte ha någon medkontohavare på ett bospargrundande konto.

Måste jag använda bosparandet till en bostad?

Jag undrar om jag som autogirobosparare får avsluta när jag vill och ta ut pengarna och använda dem till annat än en bostad?

Svar: Som bosparare finns inget krav på hur du ska använda dina pengar. Du kan när som helst avsluta ditt bosparkonto om du behöver pengarna till annat.

För att avsluta ett autogiro kontaktar du uppdragshavaren, det vill säga din bank eller Swedbank. Tänk på att insamlade bosparpoäng försvinner om kontot avslutas.

Var beställer jag den personliga koden?

Jag har förstått att man kan få en personlig kod för att lätt kunna se sina bosparpoäng. Var beställer jag en sådan?

Svar: Det stämmer att du lätt kan se bosparpoäng och ditt bospargrundande belopp via »Mina sidor« på webben. En personlig kod (pinkod) beställer du på hsb.se under rubriken »Mina sidor«. Den skickas inom två veckor till din mantalsskrivningsadress. Observera att din HSB-förening måste vara ansluten till HSB Webb för att du ska få tillgång till Mina sidor. Den informationen hittar du på samma ställe.

Ett annat alternativ är att gå in på ett Swedbankkontor och där få en pinkod till Swedbanks telefonbank. Sedan kan du via talsvar få information om din föreningstillhörighet, antal bosparpoäng, kvar att spara denna månad, översparande och HSBs bosparregler.

Telefonnumret till telefonbanken är 077-22 11 22, val 31#. Det finns alltså två olika sätt att få information om sina bosparpoäng – Mina Sidor via HSB och telefonbanken via Swedbank.

Vad är andelen för något?

Jag är 22 år och bor hemma hos min mamma i en bostadsrätt i HSB. Nu vill jag börja bospara. När jag skulle anmäla mig på hemsidan stod det att jag skulle betala en »medlemsandel«, men ingenstans framgår det vad detta är för pengar. Kommer de att tillgodoräknas i mitt sparande och ge mig poäng?

Svar: HSB ägs av sina medlemmar och drivs som en ekonomisk förening. Alla som vill bli medlemmar betalar därför in en andel. Denna andel återbetalas om du i framtiden begär utträde ur HSB (under förutsättning att du inte har några obetalda medlemsavgifter). Svaret på din fråga är alltså nej. Andelen ingår inte i ditt bosparkapital och ger inga bosparpoäng.

Kan kontoutdrag skickas till annan adress?

Vilka regler gäller inom Swedbank då jag som farfar önskar vara mottagare av utskick och information från Swedbank gällande mina barnbarns bosparande? Det är jag som sparar, och föräldrarna överlåter gärna hela ansvaret till mig. Ska barnens förmyndare skicka in önskemål om detta skriftligen eller finns något annan, generell hantering?

Svar: Förmyndarna måste legitimera sig på ett bankkontor för att lägga upp en avvikande adress, annan än folkbokföringsadressen. Det innebär att samtliga kontoutdrag och årsbesked endast skickas till den anmälda adressen. Tänk bara på att denna adress ligger »fryst« i bankens system och vid eventuell adressändring måste detta meddelas bankkontoret. Automatisk uppdatering sker alltså inte när man lagt in en avvikande adress. Övriga adresser uppdateras automatiskt mot folkbokföringsregistret

.
Poäng för missad bospartid

Jag har ett bosparkonto dit jag inte betalat in något på flera år. Om jag nu börjar bospara igen – hur gör jag då för att få poäng för de år jag inte bosparat?

Svar: Du kan dessvärre aldrig bospara retroaktivt, det vill säga – har du inte bosparat på flera år så får du maximalt tre nya poäng från och med den månad du återupptar ditt bosparande, men aldrig för de månader/år som redan passerat.

Att bospara för någon annan

Jag vill bospara till min gudson. Hur går jag tillväga?

Svar: Först måste pojken bli medlem i valfri HSB-förening. Du kan kontakta den HSB-förening där du vill att barnet ska vara medlem. Det finns 33 HSB-föreningar i Sverige.

När barnet blivit medlem och fått ett medlemsnummer ska vårdnadshavaren/vårdnadshavarna besöka ett Swedbankkontor för att öppna ett HSB Bosparkonto i barnets namn. Sedan beslutar du hur du vill spara till barnet. Att sätta in en slant vid födelsedagar och andra högtider gör du antingen direkt på ett Swedbankkontor eller via egen överföring på internet (om du har internetbank). Det går också bra att öppna ett autogiro. Då får din gudson garanterat bosparpoäng varje månad. Tänk på att du måste ha barnets kontonummer för insättning till bosparkonto via internet eller om du går till ett bankkontor. Barnets kontonummer lämnas bara ut till vårdnadshavare vid besök på Swedbank.

Överlåtelse av bosparande

Kan min dotter överlåta sitt bosparande med alla sina bosparpoäng till mig?

Svar: Överlåtelse kan ske när det gäller myndigt barns bosparande. När det gäller omyndigt barn ska föräldrabalkens regler iakttas. Enligt 13 kapitlet 11 § föräldrabalken får förälder inte ge bort den omyndiges egendom, om det inte är fråga om personliga presenter vars värde inte står i missförhållande till den omyndiges ekonomiska villkor.

Är din dotter myndig så fyller ni i blanketten »Överlåtelse av medlemskap och befintligt bosparande«. Blanketten finns hos din HSB-förening. Släktskapet styrker ni med ett släktskapsintyg som beställs hos Skatteverket. Ni tar sedan med samtliga handlingar till lokal HSB-förening eller till valfritt Swedbankkontor för legitimationskontroll. Ni behöver båda vara med när handlingarna lämnas in. Är detta fysiskt omöjligt måste ni kontakta berörd HSB-förening för vidare överläggning. Räkna med en handläggningstid på fyra veckor.

Teckna SPAX innan 4 april

Jag vill teckna en bospargrundande SPAX. När kan jag göra det och hur gör jag?

Svar: Till och med den 4 april 2008 kan du teckna SPAX HSB Bospar 2, som är en aktieindexobligation med en löptid på tre år. Nästa SPAX planeras till hösten 2008. Besök ditt lokala Swedbankkontor under teckningstiden så hjälper de dig. Är du inte bosparare i dag måste du först öppna ett HSB Bosparkonto. Glöm inte att ta med dig ditt medlemsnummer när du besöker Swedbank för att öppna ett bosparkonto.

När är det dags att sätta in pengar för maximala bosparpoäng?

Jag har precis tecknat ett HSB Fasträntekonto på tre år. Vid tecknandet överförde jag mitt sparkapital på 10 000 kronor från HSB Bosparkonto och satte in ytterligare 5 000 kronor. När behöver jag göra insättningar nästa gång för att inte gå miste om några poäng?

Svar: Du kan få maximalt 36 poäng per år genom att spara 3 600 kronor (100 kronor motsvarar en poäng). Ditt bospargrundande belopp var vid tecknandet av HSB Fasträntekonto 10 000 kronor, vilket betyder att allting utöver dessa 10 000 läggs till ett överskottssparande. 5 000 kronor räcker för maximala bosparpoäng under ett år och fyra månader. Den femte månaden på andra året är det dags att återigen göra insättningar till ditt HSB Bosparkonto för att få maximala poäng. Du kan även välja att då teckna ett nytt HSB Fasträntekonto (minimibelopp 5 000 kronor).

Insättningar ska alltid ske före månadens slut, det går inte att bospara retroaktivt. Önskar man göra en engångsinsättning för ett år ska detta göras i januari månad.

Vad betyder bospargrundande belopp?

De gånger jag har varit i kontakt med HSB för att fråga om mitt bosparande så pratar ni om saldo, bospargrundande belopp och överskottssparande. Vad är skillnaden mellan dessa?

Svar: Saldo är det kapital du har innestående på ditt HSB Bosparkonto.

Det bospargrundande beloppet är det belopp som ligger till grund för dina bosparpoäng. Har du sparat i tre år med maxbelopp på 3 600 kronor är ditt bospargrundande belopp 10 800 kronor (3 600 x 3 = 10 800).

Överskottssparande är allt kapital som överstiger ditt bospargrundande belopp. Detta kan vara pengar som kommit till efter extra insättningar, ränta, ett högre insatt belopp i till exempel HSB Fasträntekonto eller SPAX HSB Bospar. Vid uttag från ditt överskottssparande påverkas inte poängen negativt.

Vad händer med min poäng?

Jag har bosparat under många år och har nu börjat se mig omkring efter en lägenhet. Vad händer med mina bosparpoäng när jag blir tilldelad en HSB-lägenhet?

Svar: När du köper en nyproducerad HSB-lägenhet nollställs dina bosparpoäng från dagen då du skriver förhandsavtal och betalar in handpenning. Om du av någon anledning skulle bli tvungen att dra dig ur lägenhetsköpet efter att du skrivit förhandsavtal ser man över din situation och återupprättar till de poäng som var före nollställningen.

Efter att dina poäng nollställs kan du fortsätta bospara som vanligt. Poängen räknas automatiskt av i slutet av varje månad när du fortsätter att sätta in pengar på ditt HSB Bosparkonto eller till annan sparform.

Vilket är det enklaste alternativet till insättning?

Jag har precis börjat bospara och undrar hur jag enklast kan göra insättningar till mitt HSB Bosparkonto?

Svar: Enklast är att lägga upp ett autogiro eller en stående överföring till ditt konto. Då sker alla insättningar till ditt HSB Bosparkonto automatiskt från exempelvis ett löne- eller sparkonto. Önskar du ha ett autogiro upplagt ska du kontakta ett Swedbankkontor som hjälper dig med ditt ärende och önskar du lägga upp en stående överföring kontaktar du din lokala bank. Andra alternativ är insättning via Internetbank, telefonbank eller över disk.

Vart ska jag vända mig om jag har frågor om mitt bosparande?

Det beror på om du har frågor om din bosparpoäng eller ditt bosparkonto. Alla frågor som rör dina bosparpoäng, bosparreglerna eller vår nyproduktion besvaras av din HSBförening. Du kan också logga in på Mina sidor via hsb:s webbplats för att få reda på din bosparpoäng, ditt bospargrundande belopp och för att anmäla ditt intresse till våra byggprojekt. En personlig kod till Mina sidor beställer du direkt på hemsidan, så skickas den hem till dig inom två veckor. Allt som är rena bankärenden kan ditt lokala Swedbankkontor hjälpa dig med, till exempel att öppna och avsluta ett HSB Bosparkonto, göra insättningar och uttag och placera pengar på ett bospargrundande fasträntekonto.

Vad är räntan på bosparkontot?

Det finns två sparformer som är bosparpoänggrundande: HSB Bosparkonto och HSB Fasträntekonto. Bosparkontot är bra för den som sparar regelbundet, till exempel via autogiro. Kontot omfattas av den statliga insättargarantin och räntan är för närvarande 1,85 %. Vill du ha en högre ränta kan du välja HSB Fasträntekonto som binds på 3, 6, 12, 18, 24, 36, 48, eller 60 månader. Det minsta beloppet du kan placera på fasträntekontot är 5 000 kr. Men då har du också bosparandet ordnat flera år framöver, eftersom bosparsystemet »räknar av« tre bosparpoäng per månad så länge pengarna räcker. Fasträntekontot omfattas dock inte av den statliga insättargarantin. Kontakta ditt Swedbankkontor för att välja sparform.

Hur många bosparpoäng behöver jag för att få en lägenhet?

Lägenheterna fördelas alltid efter antal bosparpoäng. Hur många poäng som behövs beror på hur många bosparare som är intresserade av ett visst projekt. Det vet man alltså inte före fördelningen, men som bosparare får du alltid förtur. Läge och kostnad, men även planlösning och annat, påverkar en lägenhets attraktionsvärde och därmed hur många bosparpoäng som krävs för den.

Varför ska man bospara?

Som medlem och bosparare står du i HSBs riksbosparkö. Det innebär att du får förtur till nybyggda HSB-bostäder i hela landet. Många HSB- föreningar har också hyresrätter att hyra ut till sina medlemmar. Det är antalet bosparpoäng som avgör turordningen vid val av nybyggd bostad – den som har flest bosparpoäng får välja först.

Hur gör jag för att börja bospara?

Min mamma har länge tjatat på mig om att jag ska börja bospara. Hur gör jag?

Svar: Först blir du medlem i en HSB-förening. Sedan är det bara att öppna ett bosparkonto och börja spara. HSBs bosparande förvaltas av Swedbank. Det lättaste sättet att öppna ett bosparkonto är att vända dig till din HSB-förening för att fylla i en kontoansökan eller att ladda hem en kontoansökan från hsb.se. Du kan också kontakta ditt lokala Swedbank-kontor.

Hur går det till att samla bosparpoäng?

Principen är enkel. Sparandet sker månadsvis och för varje sparad hundralapp får du en bosparpoäng. Du väljer själv hur mycket du vill spara. Du kan maximalt få 3 poäng per månad och 36 poäng per år. Du kan inte få bosparpoäng retroaktivt. Naturligtvis kan du spara mer än vad som är bosparpoängsgrundande. Ju mer du sparar, desto mer har du till insatsen vid ett framtida bostadsköp. Enklast är att spara pengar via autogiro eller stående överföring. Tala med din bank för att ordna sparandet på bästa sätt för dig.

Hur många bosparpoäng behöver jag?

Lägenheterna fördelas alltid efter antal bosparpoäng. Hur många poäng som behövs beror på hur många bosparare som är intresserade av ett visst projekt. Det vet man alltså inte innan fördelningen men som bosparare får du alltid förtur. Läge och kostnad, men även planlösning och annat påverkar en lägenhets attraktionsvärde och därmed hur många bosparpoäng som krävs för att komma i fråga.

Hur sätter jag in pengar på mitt bosparkonto?

Det finns många alternativ för dig som vill sätta in pengar på ditt bosparkonto:
internetinbetalning: Sätt in pengar direkt på ditt bospar-konto. Kontonumret hittar du på ditt kontoutdrag. Autogiro: Kontakta din HSB-förening för blankett eller ladda ned på HSB:s hemsida.
Stående överföring: Kontakta din bank för hjälp med att lägga upp en överföring.
Insättning på Swedbanks kontor.

Kan jag överlåta mitt bosparkonto?

Du kan när som helst välja att överlåta ditt HSB-bosparkonto med tillhörande medlemskap, saldo och bosparpoäng. Överlåtelsen kan ske till make, maka, sambo, registrerad partner, föräldrar, barn, syskon, barnbarn, makes/makas/sambos/registrerad partners barn samt genom bodelning, arv eller testamente. Bosparpoäng från en bosparares konto kan inte fördelas på flera bosparares konton. Det är inte heller möjligt att sammanföra bosparpoäng från flera konton till ett konto. Om du funderar på att överlåta ditt bosparande ska du kontakta din lokala HSB-förening, som hjälper dig med blanketter och sedan skickar ärendet vidare till Swedbank för genomförande

Senast redigerad av Admin: 2012-03-08 klockan 13:23.
Svara med citat
Gammal 2008-06-24, 11:07
Admins avatar
Systemadministratör

OBS! OBS! OBS! Bospara = Köpa grisen i säcken?

Den 23/6 kan man i DI läsa att bara för att man sparat i 20 år i HSB (eller Riksbyggen, Bostadsrätterna - f.d. SBC - och JM) så innebär inte detta att man får sin drömbostad.

Ett antal exempel ges där tiden för att bospara innan man får någon bostad varierar mellan 5 år och 35 år.
Men det är ett lotteri där man satsar stora penar utan några garantier och där man aldrig vet vad man får, eller om man får det man vill ha.

DI skriver;
Citat:
"Att spara hos HSB med flera gör man inte för avkastningens skull, utan för att få förtur till att köpa bostadsrätt. Det kan vara en bra idé om man exempelvis gärna vill bo i ett visst område och vet att en byggherre ska bygga där i framtiden. Men tänk på att äldre lägenheter ofta har mycket lägre avgifter".

190.000 svenskar (trots ett sjunkande medlemsantal) köar och sparar hos bostadsbolagen HSB, JM, Riksbyggen och Bostadsrätterna (tidigare SBC).

JÄMFÖRELSE AV KOSTNADER FÖR BOSPARANDE MELLAN HSB, SBC OCH RIKSBYGGEN

HSB
Inträdesavgift/andel: Varierar mellan HSB-föreningar. Exempel HSB Stockholm: 500 kronor. Återbetalas vid utträde.
Medlemsavgift: Varierar mellan HSB:s regionföreningar (fullmäktige bestämmer).
- Exempel HSB Stockholm: Medlemsavgift 225 kr/år. Om flera i ett hushåll är medlemmar betalas bara en avgift. Bosparare: Redan boende i HSB betalar 125 kr/år.
- Exempel HSB Malmö: Medlemsavgift 250 kr/år. Bosparare: 160 kr/år för bosparare som är 26 år eller äldre. 50 kr/år för övriga bosparare.

OBS. Medlemsavgiften är alltså 25 kr/år dyrare i Malmö jämfört med i Stockholm. Kan detta vara för att täcka de betydligt högre lönerna för HSB-tjänstemännen i Malmö jämfört med Stockholm??? Eller beror det på alla förlustaffärer som HSB Malmö gjort under de senaste åren?

Avgiften för bosparare är 35 kr/år dyrare i Malmö än i Stockholm!!! Varför???

Varför ska det vara en årsavgift överhuvudtaget för bosparare?
Vart går dessa pengar?
Varför gör inte HSB och Riksbyggen som SBC (idag kallad Bostadsrätterna), där man inte behöver betala någon årsavgift?

Antal bosparare: 103.000
Byggtakt: Cirka 1.800 lägenheter/år under 2006-2008.

Se även: Vad kostar ett medlemskap i HSB i de olika regionerna?

SBC, idag Bostadsrätterna
Inträdesavgift: 100 kronor
Årsavgift: 100 kr/år. Tas inte ut om man har minst 100 kronor i sparande.

Antal bosparare: Drygt 18.000
Byggtakt: 2007 färdigställdes 210 bostäder. 2008 färdigställs 60 lägenheter och cirka 430 påbörjas.

Riksbyggen
Inträdesavgift: 100 kronor
Medlemsavgift: 100 kr/år. Om flera i ett hushåll bosparar betalas bara en avgift.

Antal bosparare: 28.500
Byggtakt: 1.200-1.300 lägenheter per år

JÄMFÖRELSE AV BOSPARANDE I HSB, SBC OCH RIKSBYGGEN

HSB - sparalternativ

Ränta/villkor

HSB Bosparkonto: 2,35 % ränta.
HSB Fasträntekonto: Bunden ränta.
Exempel: 5,16 % (6 mån), 5,52 % (1 år), 6,04 % (2 år), 6,15 % (5 år). Omfattas inte av den statliga insättningsgarantin.
Spax HSB Bospar: Kapitalgaranterad aktieindexobligation, erbjuds i omgångar. Senaste "spaxen" gällde i 3 år och garanterade minst 10 % avkastning vid periodens slut. Minsta insättning 5.000 kr. Courtage: 1,5 % av satsat kapital.

SBC (idag "Bostadsrätterna") - sparalternativ

Ränta/villkor/avkastning

SBC:s Bosparkonto: 1,70 %
SBC:s Bofonden Svenska aktier: Avgift: 2,5 %. Resultat 1 år: -21,5 %. Resultat 5 år: +105,7 procent.
SBC:s Bofonden Flermarknad Globala ränte- och aktiemarknader: Avgift: 2,5 %. Resultat 1 år: -8,1 %. Resultat 5 år: +33,2 %.

Riksbyggen - sparalternativ

Ränta/villkor

Riksbyggen BoSpar, sparkonto: 4,25 %. Omfattas inte av den statliga insättningsgarantin.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:49.
Svara med citat
Gammal 2008-07-05, 14:29
Admins avatar
Systemadministratör

Cool Bospara - Wow! Vilken höjning av bosparräntan till "hela" 2,6 %

Så här skriver HSB idag;
Citat:
Höjd bosparränta

Den 3 juli beslutade Riksbanken att höja reporäntan med 0,25%, vilket resulterade i att styrelsen för HSB Finans beslutade att höja bosparräntan med lika mycket.

Den nya räntan på HSB Bosparkonto hamnar på 2,60% och börjar gälla den 8 juli.
Jag har 4 % ränta på mitt bankkonto utan några krav.
Och idag kan man med bara något litet krav som att man inte får röra pengarna på ett år eller så, få nästan 5 % ränta på sina pengar.

Så först förlorar du stora summor pengar på att bospara och sedan måste du dessutom betala en hög årsavgift för att få förlora dessa pengar!

Gissa om HSB tjänar mycket pengar på de pengar du lånar ut till HSB när du bosparar. Många miljarder blir det!

Ett mer korrekt namn, i stället för "bospara", borde kanske vara "boslösa"?
Eller?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:21.
Svara med citat
Gammal 2008-10-30, 07:40
Admins avatar
Systemadministratör

Arg Bospara - Sänkt ränta på HSB Bosparkonto

Så här skriver HSB Malmö (där HSB Malmö som vanligt inte längre vågar ge medlemmarna en chans att kommentera);
Citat:
Sänkt ränta på HSB Bosparkonto

Bosparräntan sänks med 0,25 procentenheter från och med den 30 oktober.

Styrelsen i HSB Finans HB har beslutat att sänka räntan på HSB Bosparkonto från 2,85% till 2,60%. Denna ändring kommer att gälla från och med den 30 oktober.
För att jämföra detta med omvärlden kan nämnas att Swedbank sänker räntan på samtliga konton med en hel procentenhet från och med den 29 oktober.

Mats Ohlsson 2008-10-29
En ganska lustig jämförelse.
Bankerna kanske sänker räntan med mer på sina konton, men de sänker ner till en nivå som ändå ligger långt, långt över HSB:s bosparränta.

Se;
Snål ränta på HSB:s bosparkonto (E24, 6/8 2008)
Citat:
Många av HSB:s sparare får en usel ränta på sina sparpengar. På HSB:s vanliga bosparkonto där 100 000 svenskar sparar till en framtida bostad är räntan i nuläget bara 2,60 procent. Det är hälften så mycket som de bästa sparräntorna på marknaden.
103.000 bosparare i HSB har gjort ett riktigt, riktigt dåligt val !!!
Endast 6.100 av HSB:s bosparare har gjort ett aktivt val och därmed fått en lite bättre ränta.

Så här skrev HSB Malmö den 4/7;
Citat:
Höjd bosparränta

Den 3 juli beslutade Riksbanken att höja reporäntan med 0,25%, vilket resulterade i att styrelsen för HSB Finans beslutade att höja bosparräntan med lika mycket.

Den nya räntan på HSB Bosparkonto hamnar på 2,60% och börjar gälla den 8 juli.

Mats Ohlsson 2008-07-04
Det var inte länge räntan fick ligga på lite mer än nästan ingenting.

Not.
Bolån: Skandiabanken sänker bolåneräntorna 2008-10-30
Skandiabanken sänker bolåneräntorna med 10-25 punkter
den 31 oktober, enligt ett pressmeddelande.
Den tvååriga räntan sänks med 15 punkter till 5,10 procent
medan femåringen sänks med 15 punkter till 5,35 procent. Den
rörliga tremånadersräntan justeras ned med 10 punkter till 5,75
procent.
Räntan för bostadsrätter och fritidshus ligger på samma nivå
som lån till villor.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:21.
Svara med citat
Gammal 2009-08-06, 10:23
stephan stephan är inte inloggad
Yotta-medlem

Standard Bospara

Börja bospara och fixa lyan till barnen
Citat:
Valet föll på en placering i en av Stockholms köer för att bospara, Stockholms Kooperativa Bostadsförmedling (SKB). De hundralappar det kostar om året att bospara är oftast bara en bråkdel av barnbidraget, som många inte sparar något alls av.
Det måste verkligen vara skrivtorka, nu när metro kört igång igen. Men tydligen får man skämta april redan i augusti månad.

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:12. Anledning: Lagt in rubrik
Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 14:57
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Bosparkonto

Ett år, men Ella är redan på väg mot första boendet
Citat:
Ella står nu i kooperativa SKB:s kö
Om 20 år har hon bosparpoäng i en organisation som bara är ett minne blott? För inte kan väl HSB finnas kvar om de behandlar medlemmar som de gör nu?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:15. Anledning: Lagt in rubrik
Svara med citat
Gammal 2011-09-17, 20:15
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Alternativ till att bospara

JM, alla projekt
Bli VIP-kund
Hitta din drömbostad! Som VIP-kund får du förtur till JMs och Borätts bostäder. Det innebär att du har möjlighet att boka dig för en bostad innan de släpps till allmän försäljning.

Många brf projekt på gång.
Man kan ju undra om bospararna i hsb idag tycker det är en bra ide?
Här kan man bli VIP-kund för 200 kr per år.
Dumt att jämföra kanske, en det är inte det jag försöker belysa. Kolla några av de säljstartade projekten.

Visst blir det flotta och "energisnåla" lägenheter? Så har man väl sagt i alla tider?

Något nytt jag sett i en del annonser är att avgiften är exklusive varmvatten. Någon som idag har erfarenhet vad det ger i extra månadskostnad?

Senast redigerad av Admin: 2012-03-10 klockan 07:20.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Meningslöst bospara! - HSB Bospar? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2013-07-02 11:02
Hur tar vi oss ut ur Riksbyggen? Jerry Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 26 2009-06-24 09:25
Hotas av avhysning pga risiga stadgar i Riksbyggen-brf Admin Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2008-06-09 14:44

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2017.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare