Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-06, 16:55
steelneck steelneck är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Nov 2012
Standard Köpare hoppat av, dessutom nekad medlemskap

Ska försöka göra en flera veckor lång historia kort och ge lite bakgrundsinfo.

Det är så att jag och min sambo sålt vår lägenhet privat, kontrakt skrevs på och allt var frid och fröjd. Sen började krånglet.

För det första fick vi aldrig in någon handpenning av köparna, trots att det stod i kontraktet.
Efter någon vecka får vi information av köparna att de missat en detalj från sin bank, nämligen att det har som policy att de enbart lånar ut pengar om köpet går via en mäklare.

Efter många samtal och långa mailkontakter där vi försökte hjälpa dom på alla möjliga sätt så var vi till en mäklare och skrev ett kontrakt via dom, men det räckte inte för deras bank. Så jag sa till slut att köparna får söka lån någon annanstans eftersom vi redan har ett avtal med privat försäljning och vi inte kan hjälpa dom mer. Då väljer dom att hoppa av affären.

Jag kontaktar direkt en jurist och får reda på att vi kan kräva skadestånd m.m. av köparna så allt verkar lösa sig. Men sen kommer nästa problem, att de inte blev godkända medlemskap av styrelsen. Motiveringen var att "köparna skulle hyra ut lägenheten i andra hand till höger och vänster och inte bosätta sig där själva", ordet gangsters användes även av ordföranden. Visst, de två 60-åriga frireligiösa damerna skulle hyra ut lägenheten i andra hand i ca. 6 mån tills de själva skulle flytta hit, de bodde på annan ort nu. Men problemet blir ju att kontraktet inte längre gäller eftersom det var ett av villkoren att de skulle bli antagna.

Så nu sitter vi här med osåld lägenhet och två veckor kvar tills vi ska få tillträde till vårt hus vi köpt. Vi tänkte använda pengarna från försäljningen som kontantinsats till huset.

Jag har löst det med banken så att vi får låna de 15% i kontantinsats tillsvidare men vi kommer att få mycket extra kostnader för att köparna hoppade av i form av dubbla driftskostnader, mäklararvoden, extra räntor m.m.

Vad kan vi göra nu?
Kan man som säljare överklaga styrelsens beslut? De två damerna kommer ju inte att hjälpa oss eftersom de nu går helt fria. Det känns surt att vi måste stå där själva och betala alla extra kostnader som uppkommit p.g.a. köparnas avhopp.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 15:37.
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 17:30
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Vad har ni skrivit i kontraktet om medlemskapet?
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 18:00
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
Tummen upp Tips

Hej, någonstans i BRL eller LEF, eller i stadgarna står det "att förening inte får neka medlemskap"...osv.
M a o jag är övertygad om att de inte kan/får neka medlemskap hur som helst. Det skall finnes en rättslig grund för det.

En bostadsrättshavare får dessutom äga hur många bostadsrätter som helst.
Tips: Jag skulle definitivt ringa HSBs juristjour, eller hyresnämnden. De vet nog mera.

Köparen skall i så fall stämma föreningen, det är min mening om det här.
Vänlig hälsning/korsdraget
Svara med citat
Gammal 2012-11-06, 20:30
Borättexperten Borättexperten är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard Gå vidare...

Som jag ser har ni i praktiken ingen möjlighet att komma vidare i just detta fallet. Ni måste helt enkelt hitta en annan köpare.

Anledning: köparen har av olika anledningar inte kunnat eller velat fullfölja köpet. Då har ni i normala fall rätt till skadestånd, t ex genom att behålla handpenningen. Men någon handpenning är ju tydligen inte betald, och då blir det genast svårare. Men sen kommer det största hindret: köparen har inte blivit godkänd av styrelsen, och då ska köpet gå tillbaka. Anledningen till varför styrelsen nekar är i detta fall ointressant, eftersom köparen själv inte vill fullfölja köpet. Vem ska då dra ärendet till hyresnämnden, säljaren? Mot köparens vilja? Ärligt talat, det tror jag inte på.

Nej, fastna inte i ändlösa rättsprocesser, utan hitta en annan köpare, så fort som möjligt. Och var noggrannare med handpenningen nästa gång...
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 09:18
Medlem

Standard

Nä det känns lite som omöjligt läge.
Men man funderar såklart på om det kan finnas nån utväg. På ett sätt vill man ju få köparna att dom ska förstå att dom har gjort fel också, vilket de inte förstår idag. När de sa att de inte ville fortsätta köpet så påpekade jag att vi har ett avtal, men det tyckte dom inte att vi hade, trots då giltiga, skrivna kontrakt.

Angående handpenningen så har jag tryckt på hur mycket som helst men dom har bara skjutit fram det hela tiden. Och som jag förstod så kan man egentligen inte göra något om säljaren vägrar betala handpenning, det räknas tydligen inte som tillräckligt grovt kontraktsbrott.

På ett sätt så känns det skönt att bli av med dom efter flera veckors strul och bara kunna gå vidare och koncentrera sig på flytten men samtidigt så blir man så förbannad när man tänker på det.

Nu ligger lägenheten iaf ute hos mäklare och vi har visning nästa vecka, två dagar innan vi flyttar in i huset. Har målat om en del och ljusat upp lite inför den här försäljningsvändan. Förhoppningsvis kanske det blir större intresse och budgivning nu så att det täcker upp alla extra kostnader i slutändan.
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 13:58
Borättexperten Borättexperten är inloggad nu
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard

Ja, jag hoppas det går vägen nu och att ni får lägenheten såld.

Några saker jag funderat på:
Att banken skulle ställa som krav att köpet måste gå via mäklare, verkar väldigt märkligt, jag har inte hört detta förut. Och jag förstår inte varför. Lånet är ju knutet till bostadsrätten, och har ju inget med hur köpet gått till att göra. Myckt konstig policy från en bank. Vet du vilken bank? Det är kanske så att det finns en dold koppling mellan banken och den aktuella mäklaren?

Handpenningen: enkelt i teorin, men i praktiken? Bäst vore ju om man fick handpenningen i handen, vid kontraktsskrivandet. Men med stora belopp blir det svårt, och då är frågan: hur garanterar man att man verkligen får handpenningen? Kanske att man måste skriva kontraktet på banken, och få ett direkt kvitto på att betalningen genomförs?

Och till sist: att köparen måste bli godkänd av styrelsen. Ditt exempel visar ju att det faktiskt finns en reservväg ut för en köpare som ångrar sig: det är bara att framställa sig som helt omöjlig inför styrelsen. Är det så det gått till?

Det du råkat ut för *steelnack* är mycket sorgligt, men lärorikt...
Svara med citat
Gammal 2012-11-07, 20:34
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Borättexperten Visa inlägg
Kanske att man måste skriva kontraktet på banken, och få ett direkt kvitto på att betalningen genomförs?
Så har vi alltid gjort. Kvittot är att pengarna förs över till ett s k. servicekonto för att utbetalas vid överenskommet datum.
Banken vill såklart inte heller att man ska ha tillgång till lånet i förväg. Utan lånet/köpeskillingen ska gå direkt till säljaren för att Bankens säkerhet för lånet ska säkerställas Banken. Konstigt vore det väl annars.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 16:48
Medlem

Standard

Jo, det var mycket konstigt att det måste gå via mäklare tyckte alla jag hört med. Banken i fråga var Bättre Bolån som i sin tur anlitade SBAB. Bättre Bolån ägdes av en mäklarfirma, Erik Olsson Fastighetsförmedling, men den mäklarfirman var aldrig inblandad i affären. Banken rekommenderade att använda Hemverket som mäklare så det kändes inte som något fiffel med det, vi valde däremot att gå till Svensk Fastighetsförmedling för den andra kontraktsskrivningen eftersom vi köpt huset via dom och redan hade kontakt med mäklaren.

Vår bostadsrätt ligger i Kiruna (var vi också bor såklart) och köparna bodde i Stockholm, så alla kontrakt och allt skrevs på via postvägen, därför blev det en extra parameter som krånglade till allt, därför kunde vi inte heller träffas på banken och göra upp kontraktet och handpenningen.

Hursomhelt så verkar allt nu ha löst sig, vi blev av med de krångliga köparna och kunde lägga ut den till försäljning igen, via mäklare den här gången, det var lite svettigt ett tag utan bud men igår fick vi ett bud som vi idag tackade ja till. Vi får ut ungefär lika mycket som vid tidigare försäljningen när mäklararvoden och allt är dragna och inflyttningsdatumet blev bara 15 dagar senare än tidigare planerat så vi förlorar inte så mycket i slutändan, så det känns som en okej lösning.

Tack för alla tips och råd jag fått, jag gick på Borättexpertens linje och sket helt enkelt i de gamla köparna och hoppas att karma eller något annat straffar dom istället. Känns bättre att lägga energin på det nya huset som vi flyttade in i förra veckan.
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 16:55
totiki totiki är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Aug 2008
Standard

Bra gjort, och tack för att du gav oss upplysning hur det avlöpt.
Svara med citat
Gammal 2012-11-23, 22:10
mäklare mäklare är inte inloggad
Tera-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

värt att veta är att, som du förstått, att handpenningens uteblivna erläggande inte är kontraktsbrott, så i vanliga fall där köparen blir godkänd sker inte kontraktsbrottet förren köparen vägrar att tillträda/slutbetala köpet.

I det här fallet så blir inte köparna godkända, inte heller det är nödvändigtvis i köparens favör. Köparen måste vara aktiv i processen, dvs att överklaga beslutet är ett måste. Samma sak med lån om det finns ett lånevillkor, köparen måste aktivt söka lån, och kunna uppvisa att det blivit avslag från flera banker. (handlingsplikt)

I det här fallet har köpare DESSUTOM själv sett till att inte bli godkänd, genom att meddela föreningen de faktorer som brukar resultera i ett nekat medlemskap, andrahandsuthyrning/ickebosättning.

De har allså inte aktivt försökt få ett medlemskap, utan tom tvärtom aktivt sett till att inte bli godkända. Jag hade stämt dem direkt.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur protokollför man nekad medlemskap huebner Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer 5 2012-06-02 12:25
Nekad ombyggnad elinterese Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2012-04-11 19:51
Bakgrund: Tre köpare i rad nekades medlemskap - Helsingborgs Dagblad Admin Senaste Nytt 0 2011-03-08 12:42
Störande grannar i brf och passiv styrelse som dessutom känner störmomenten Ztefan med Z Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 3 2010-01-16 15:44
Medlemskap i brf - Nekad tillträde till stämma whippo Motioner, årsredovisning, årsstämma, extrastämma 5 2009-07-04 12:19

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare