Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-17, 14:47
Mariaa Mariaa är inte inloggad
Medlem

Reg.datum: Aug 2012
Meddelande Andrahand eller inneboende?

Detta gäller en bostadsrätt.

Jag har haft tre stycken inneboende under 9 månader. De påstår nu att de tycker att de bott i andrahand. Vad är det som avgör om man bor i andra hand eller är inneboende i bostadsrätt?

Jag har vart bortrest en längre tid, men resan var på obestämd tid och det som avgjorde när jag kom hem var när jag fick ett nytt arbete. Jag hade alltså kunnat komma hem när som helst och tagit del av mitt hem tillsammans med dem. Mina föräldrar och kusin har haft nyckel och tillgång till lägenheten under min utlands vistelse och även vart där vilket de inte haft några invändningar mot. Jag har inte adressändrat utan vart skriven på samma adress hela tiden. Jag hade planer på att komma hem och berättade för dem då valde de att säga upp kontraktet, inte jag. Jag erbjöd dem att bo kvar även om jag kommit hem från min resa.

De har nu valt att skicka in en anmälan om återbetalning till hyresnämnden för att de anser sig ha bott i andra hand och inte som inneboende.
När jag ringer hyresnämnden frågar jag om det är någon skillnad på att hyra i andra hand och vara inneboende. De säger att det inte är någon skillnad utan att jag måste bevisa att den hyra jag tagit ut är skälig och detsamma som andra får hyra likvärdiga bostäder för. Så jag undrar stämmer det att det är samma regler? Har jag har haft fel kontrakt då jag haft ett inneboende kontrakt istället för ett andrahands? Hur och var kan jag få tag på uppgifter om vad hyresrätter med samma standard kostar? Någon som har några andra råd om hur jag ska gå till väga?

Om inneboende, se bl a;
Andrahandsuthyrning bostadsrätt - Inneboende - Faktabanken
Bostadsrättshavare har i likhet med hyresgäster rätt att utan särskilt tillstånd ha inneboende i sin lägenhet. Detta gäller såväl bostadsrättshavare som innehar bostadslägenheter som lokaler.

Hyresnämnden och bostadsrätt
Uthyrning av en del av en bostadshyreslägenhet. Den som ska hyra ut ett rum till en inneboende behöver inte i förväg fråga om lov.
Hyr du ut två lägenheter, till exempel var sitt rum till två inneboende, gäller lagen om uthyrning av egen bostad för den första upplåtelsen och hyreslagen (12 kap jordabalken) för den andra upplåtelsen. Om du hyr ut tre lägenheter eller fler, gäller hyreslagen för samtliga upplåtelser eftersom uthyrningen då normalt anses ske i näringsverksamhet.

Förverkande, utomstående person i lägenhet / bostadsrätt - Faktabanken
Huvudregeln är att bostadsrättshavare får ha inneboende i sin lägenhet.
Det är bostadsrättshavaren och inte den/de inneboende som skall anmanas att vidta rättelse.

Hjälp om ägarandel / inneboende i brf
En av två lägenheter som hör ihop hyrs ut till "inneboende".

BR-hyresgäst som inte bor i landet- Inneboende? Avhysning?
- Hur många inneboende får man ha?
- Kan man ha inneboende utan att själv vara skriven på adressen där lägenheten är belägen?
- Får en inneboende vistas i samma gemensamma lokaler och utrymmen som medlemmarna?
- Kan styrelsen/föreningen besluta att i efterhand avhysa ineboende om han inte bott där fast han sagt att han bor där?

Olovlig andrahandsuthyrning i brf

Regler för inneboende i brf
Skatt på inkomst från andrahandsuthyrning

Uthyrningsdel - andrahand eller inneboende?
Om man hyr ut en uthyrningsdel av en bostadsrätt som uppfyller nedanstående, rör det sig då om att man har inneboende eller är det en andrahandsuthyrning?

Andrahandsuthyrning eller inte? - Andrahandsuthyring / Inneboende, Vem har rätt att bo i LGH

Gräns mellan andrahand eller inneboende i bostadrättsförening?
Hur bevisa att den som är i lägenheten är inneboende?

Inneboende eller andrahandsuthyrning?
Inneboende, frågor

Vad gäller vid förfogande/inneboende i brf?
Min morfars bror har en bostadsrät) som han inte använder, kan jag skriva mig där, eller måste jag stå som inneboende?

Inneboende/andrahand
Jag ska resa bort en tid och vill då hyra ut min lägenhet, men sedan komma tillbaka och dela lägenheten med samma person.

Inneboende
Frågor om inneboende i bostadsrätt

Inneboende? Vad säger styrelsen om ägare ej är hemma regelbundet?
Kan styrelsen kan ha åsikter om att jag inte är i lägenheten regelbundet?

Inneboende i bostadsrätt - hur dela upp hyran?

Senast redigerad av Admin: 2014-07-07 klockan 12:41. Anledning: Kompletterat med länkar
Svara med citat
Gammal 2012-08-17, 23:11
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard

Citat:
Vad är det som avgör om man bor i andra hand eller inte?
I de rättsfall som finns så har man lagt stor vikt vid om den inneboende har haft tillgång till HELA bostaden eller inte. Har du inte själv bott i lgh, eller varit hemma, så måste du haft minst ett rum som varit låst under hela tiden och som bara du haft nyckel till, för att det ska kunna anses som "inneboende". Annars är det en andrahandsuthyrning.

Det här med nycklar till kusiner osv är helt irrelevant.

Citat:
De har nu valt att skicka in en anmälan om återbetalning till hyresnämnden för att de anser sig ha bott i andra hand och inte som inneboende.
Här undanhåller du för mycket information. I min värld låter det OTROLIGT att tre olika hyresgäster skulle gå till hyresnämnden och kräva återbetalning av erlagd hyra. En hund är begraven.

Antingen har du hyrt ut i andra hand svart, eller så har du tagit ockerhyra, eller så har du föreningen efter dig.

Komplettera gärna med mer info.

Citat:
Hur och var kan jag få tag på uppgifter om vad hyresrätter med samma standard kostar?
Ringa några hyresvärdar och fråga, kanske...? Typ INNAN man hyr ut...?
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 08:35
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
I de rättsfall som finns så har man lagt stor vikt vid om den inneboende har haft tillgång till HELA bostaden eller inte. Har du inte själv bott i lgh, eller varit hemma, så måste du haft minst ett rum som varit låst under hela tiden och som bara du haft nyckel till, för att det ska kunna anses som "inneboende". Annars är det en andrahandsuthyrning.
Och dessutom måste uthyraren ha sin "huvudsakliga dyngsvila" där vilket innebär att man måste komma och övernatta i lägenheten rätt ofta.

Men kan man verkligen ta ut högre hyra av "inneboende" än av den som hyr i andra hand. Det kanske någon annan kan svara på.
Svara med citat
Gammal 2012-08-18, 15:26
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
En bra idé Begreppsförvirring

Jag skall försöka:

1. Andra hand. Detta kräver tillstånd av föreningen. Skäl skall anges, t ex arbete på annan ort.
Andrahandsboenden innebär att ikläda sig ägarens ansvar inom föreningen. Personen är skriven på adressen i BRF samt registrerat av föreningen.
Hyran kan prövas av hyresnämnden.

2. Inneboende är den som bor hos/tillsammans med ägaren. (viss del av lägenheten)
Avtalet är inte kopplat till ansvar gentemot föreningen utan det regleras mellan den som upplåter en del av sin bostad och den andra. Ägaren har kvar sitt ansvar i föreningen.
Hyran kan inte Hyresnämnden pröva utan de tvingas pröva saken som "andrahand", utan reglerat avtal.

Det finns många som hyr ut till "inneboende" under längre tid. De gör så för att de vill slippa styrelsen prövning. Det är inte riskfritt då föreningen har som krav att ägaren bor och samverkar i föreningen.

Olaglig andrahandsuthyrning kan leda till att lägenheten "förverkligas".
Det kan t ex uppstå en vattenskada eller annat som lägenhetsinnehavaren skall svara för.
Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 10:25
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag skall försöka:

1. Andra hand. Detta kräver tillstånd av föreningen. Skäl skall anges, t ex arbete på annan ort.
Andrahandsboenden innebär att ikläda sig ägarens ansvar inom föreningen. Personen är skriven på adressen i BRF samt registrerat av föreningen.
Hyran kan prövas av hyresnämnden.

2. Inneboende är den som bor hos/tillsammans med ägaren. (viss del av lägenheten)
Avtalet är inte kopplat till ansvar gentemot föreningen utan det regleras mellan den som upplåter en del av sin bostad och den andra. Ägaren har kvar sitt ansvar i föreningen.
Hyran kan inte Hyresnämnden pröva utan de tvingas pröva saken som "andrahand", utan reglerat avtal.

Det finns många som hyr ut till "inneboende" under längre tid. De gör så för att de vill slippa styrelsen prövning. Det är inte riskfritt då föreningen har som krav att ägaren bor och samverkar i föreningen.

Olaglig andrahandsuthyrning kan leda till att lägenheten "förverkligas".
Det kan t ex uppstå en vattenskada eller annat som lägenhetsinnehavaren skall svara för.
Jag håller inte helt med dig. Andrahandsboenden innebär inte att ikläda sig ägarens ansvar inom föreningen. Bostadsrättsägaren har fortfarande skyldighet att fullgöra sina förpliktelser gentemot föreningen.

Hyresnämnden kan pröva även den hyra en inneboende betalar.
Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 12:57
Yotta-medlem

En bra idé Ansvar

Jag får ibland återfall till det som är andemeningen i lagen och den logik som den ger uttryck för. Det finns uppenbarligen fog för mig att förtydliga här.

Clabbe sa
Citat:
Jag håller inte helt med dig.
1.
Citat:
Andrahandsboenden innebär inte att ikläda sig ägarens ansvar inom föreningen.
Min förklaring:
OBS! Jag sa INOM föreningen. Kontrakt är den förutsättning jag utgår från. ERGO: ägaren är inte fysiskt närvarande INOM föreningen, utan den som bor ikläder sig ägarens roll INOM föreningen.

Avtalet mellan ägaren och andra gäller så klart tills dess nytt avtal upprättats, t ex om betalning av avgifter i föreningen, bank, försäkring, m fl, dock erkänner jag att det är oklart för mig om rösträtten. Det har i mina sammanhang alltid varit en Icke-fråga.

2.
Citat:
Jag håller inte helt med dig.
Verkligen en nyhet för mig. Menar du att de har Lagrum för att döma? Det tror jag inte alls på, utan jag antar de ger rekommendationen och kanske ägnar sig åt jämkning. Jag menar att oskälig/ocker-hyra avgörs i Tingsrätt.
Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 16:22
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Läs 55 e$ 12 kap jordabalken. Där finns mitt lagstöd.
Svara med citat
Gammal 2012-08-19, 16:49
Yotta-medlem

Standard Inneboende i bostadsrätt

@Clabbe! Tack för ditt svar vilket är väldigt intressant att få lära!
Jag kan väldigt lite om hyresrätten, det erkänner jag.

Kan du vänligen svara på en följdfråga?

- Betyder detta att problem kan undvikas om de som vill upprätta ett "rätt" avtal kontaktar hyresnämnden i förväg?

I så fall skulle det kanske göras känt och rekommenderas?
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Tvist gällande Andrahand MalinR Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 1 2012-06-28 20:27
Låt fler få hyra i andrahand - Expressen Admin Senaste Nytt 0 2011-08-23 09:11
Gräns mellan andrahand eller inneboende i brf? smörblomman Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2011-08-18 21:55
Ge bort sin bostadsrätt och sedan hyra den i andrahand berndt skåne Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 6 2010-10-02 20:35
Min farfars bostadsrätt - Medlemskap, uthyrning, andrahand Droncen Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 2 2009-06-02 08:58

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:05.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2021.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare