Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF
Tolkningar av lagar och stadgar, Likabehandlingsprincipen, Lagen om ekonomiska föreningar (LEF), Bostadsrättslagen (BrL), vårdplikt, lydnadsplikt, lojalitetsplikt, informationsplikt, jäv (styrelse/stämma, för revisorer, HSB-representant, ledamöter, mötesordförande, m.fl.), trivselföreskrifter. Faktabanken innehåller många viktiga tips! Faktabanken RSS-feed för juridikforumet som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-08-14, 12:09
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Fråga Vilka får äga bostadsrätt i föreningen?

I vår förenings stadgar 8 § stå så här:
"Den som en bostadsrätt har övergått till får inte vägras medlemskap i föreningen om föreningen skäligen bör godta förvärvaren som bostadsrättshavare.

Om det kan antas att förvärvaren för egen del inte permanent skall bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap.

Om förvärvaren i strid med 7 § 1 st utövar bostadsrätten och flyttar in i lägenheten innan han antagits till medlem har föreningen rätt att vägra medlemskap.

Den som har förvärvat andel i bostadsrätt får vägras medlemskap i föreningen om inte bostadsrätten efter förvärvet innehas av makar eller sådana sambor på vilka lagen om sambors gemensamma hem skall tillämpas."

Nu påstå styrelsen detta:
"Juridisk person godkänns ej. Föreningen ställer krav på att man är permanent boende i lägenheten. För delat ägande kan föreningen acceptera föräldrar / barnägande."

Strider inte styrelsens påstående mot föreningens stadgar om föräldrar köper och äger andelar tillsammans med barnen men inte har för avsikt att bo eller bli folkbokförd i lägenheten?

Senast redigerad av Silva: 2012-08-14 klockan 21:05.
Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 15:55
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Nej, de flesta BRF kräver att barnen står för 5-10% av andelen. Annars får de inte medlemskapet.

PS. I kollektivboende äger man inte sitt BR
Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 21:03
Yotta-medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av liqwid78 Visa inlägg
Nej, de flesta BRF kräver att barnen står för 5-10% av andelen. Annars får de inte medlemskapet.

PS. I kollektivboende äger man inte sitt BR
Jag kan inte finna i vår förenings stadgar det du påstår, att föräldrar får äga andelar i föreningen om de inte har för avsikter att bo i lägenheten. Kan du upplysa mig om i vilket lagtext jag kan läsa det?

Jag upptäckte felet i rubriken men kunde inte ändra rubrik efteråt när inlägget var publicerat. Jag hade tänkt ändra till ”Vilka får äga andelar i bostadsrättsföreningen?” Hoppas att Admin kan hjälpa mig med detta. Jag känner till att man inte äger en bostadsrätt utan andelar i föreningen. Men om man skall vara korrekt borde man exempelvis inte kala en BR för "Min lägenhet" eller säga att "Jag ska sälja min BR" och "Jag har såld min BR".
Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 21:53
liqwid78s avatar
liqwid78 liqwid78 är inte inloggad
Zetta-medlem

Reg.datum: Sep 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen skrivet av Silva Visa inlägg
Jag kan inte finna i vår förenings stadgar det du påstår, att föräldrar får äga andelar i föreningen om de inte har för avsikter att bo i lägenheten. Kan du upplysa mig om i vilket lagtext jag kan läsa det?
Det finns inte i någon lagbok och själv har jag inte sett det i några stadgar. Det är praxis för att undvika spekulation och säkerställa att den som köper använder BR för att bo och inget annat.
Svara med citat
Gammal 2012-08-14, 23:36
Harald Harald är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Mar 2008
Standard Vad är du ute efter?

Alltså, med lgh priser på över miljonen för minsta etta, hur ska annars ungdomar kunna köpa...? Det hela är ju en formalitet gällande säkerheten mot banken, i realiteten är det ju verkligen ungdomen som vill köpa bostadsrätten, som blir medlem och som bor i lägenheten, låt vara att han/hon endast har 10 % av SÄKERHETEN, men han/hon är ju 100 % medlem, eller hur...?

Det är en ruskig bostadssegregation som det är, fick du som du ville skulle ju ännu färre ha råd att köpa sin första bostadsrätt. Dit vill vi inte.

Känns som du kämpar för att hitta ytterligare fel hos din styrelse. Men då så, här kommer dina:

Lägenhet = Del av hus

Bostadsrätt = Består av TVÅ delar. Ena delen är rätten att bo i en VISS utpekad lägenhet, ANDRA delen är andelen i den ekonomiska föreningen. TILLSAMMANS kallas detta "Bostadsrätt". Därmed är det helt korrekt att säga "Jag skall sälja min BR" eller "Jag har sålt min BR". Man säjer ju BÅDE rätten att bo i just DEN lgh, OCH andelen i den ekonomiska föreningen, alltså bostadsrätten.

Däremot är Bostadsrätt INTE = Lägenhet.
Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 07:40
clabbe clabbe är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Sep 2008
Standard

Citat:
I vår förenings stadgar 8 § stå så här:
"Den som en bostadsrätt har övergått till får inte vägras medlemskap i föreningen om föreningen skäligen bör godta förvärvaren som bostadsrättshavare.

Om det kan antas att förvärvaren för egen del inte permanent skall bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap.

Om förvärvaren i strid med 7 § 1 st utövar bostadsrätten och flyttar in i lägenheten innan han antagits till medlem har föreningen rätt att vägra medlemskap.

Den som har förvärvat andel i bostadsrätt får vägras medlemskap i föreningen om inte bostadsrätten efter förvärvet innehas av makar eller sådana sambor på vilka lagen om sambors gemensamma hem skall tillämpas."

"Juridisk person godkänns ej. Föreningen ställer krav på att man är permanent boende i lägenheten. För delat ägande kan föreningen acceptera föräldrar / barnägande."

Strider inte styrelsens påstående mot föreningens stadgar om föräldrar köper och äger andelar tillsammans med barnen men inte har för avsikt att bo eller bli folkbokförd i lägenheten?
Nej. Styrelsen har rätt att vägra medlemskap men inte skyldighet att vägra medlemskap i ett sånt här fall.
Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 11:43
Yotta-medlem

Cool Vad jag är ut efter är ganska solklart.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Alltså, med lgh priser på över miljonen för minsta etta, hur ska annars ungdomar kunna köpa...? Det hela är ju en formalitet gällande säkerheten mot banken, i realiteten är det ju verkligen ungdomen som vill köpa bostadsrätten, som blir medlem och som bor i lägenheten, låt vara att han/hon endast har 10 % av SÄKERHETEN, men han/hon är ju 100 % medlem, eller hur...?

Det är en ruskig bostadssegregation som det är, fick du som du ville skulle ju ännu färre ha råd att köpa sin första bostadsrätt. Dit vill vi inte.

Känns som du kämpar för att hitta ytterligare fel hos din styrelse.
Harald vad jag är ut efter är ganska solklart, att få svar på min fråga.
Formuleringen i våra stadgar ger styrelse utrymmer för godtyckligt beslut om föräldrar/barnägande och det tycker jag inte om. Hur kan du påstå att jag kämpar för att hitta ytterligare fel hos min styrelse när jag frågar om deras påstående strider mot stadgarna?

I styrelsens påstående skriver de ”Föreningen ställer krav på att man är permanent boende i lägenheten”. I vår 8 § andra stycket står det ”Om det kan antas att förvärvaren för egen del inte permanent skall bosätta sig i bostadsrättslägenheten har föreningen rätt att vägra medlemskap”. Jag tolkar stadgarna och styrelsens påstående som att föreningen kräver att man är permanent bosatt i lägenheten för att bli medlem och inneha andel i den ekonomiska föreningen. I nästa mening skriver styrelsen ”För delat ägande kan föreningen acceptera föräldrar/barnägande”. Är detta inte motsägelsefullt då man kan anta att föräldrarna inte kommer att bo i en 1:a med sitt vuxna barn. Hoppas du förstår min fråga nu Harald.

Jag har två barn mellan 20 och 25 år gammal och jag är inte rik. Jag är väl medveten om att den minsta ettan i Stockholm innanför tullarna kosta cirka två miljoner. Jag har varit i kontakt med min bank. Om barnen inte har råd med 25 % i kontantinsats kräver de att föräldrar blir borgenärer för barnen, exempelvis att föräldrar pantsätter sin egen bostad och inte att de har andelar i barnens BR.

Citat:
Ursprungligen skrivet av Harald Visa inlägg
Lägenhet = Del av hus

Bostadsrätt = Består av TVÅ delar. Ena delen är rätten att bo i en VISS utpekad lägenhet, ANDRA delen är andelen i den ekonomiska föreningen. TILLSAMMANS kallas detta "Bostadsrätt". Därmed är det helt korrekt att säga "Jag skall sälja min BR" eller "Jag har sålt min BR". Man säjer ju BÅDE rätten att bo i just DEN lgh, OCH andelen i den ekonomiska föreningen, alltså bostadsrätten.

Däremot är Bostadsrätt INTE = Lägenhet.
Bra förklaring bostadsrättens två delar men återigen Harald, läs hela tråden innan du skriver inlägg. Jag bara svarade på ett inlägg från liqwid78 med en glimt i ögat.
Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 12:02
Admins avatar
Admin Admin är inte inloggad
Systemadministratör

Reg.datum: Feb 2008
OBS! OBS! OBS! Fritt för styrelseledamöter att bevilja/neka medlemskap utan delägarnas vetskap

Citat:
Formuleringen i våra stadgar ger styrelse utrymmer för godtyckligt beslut om föräldrar/barnägande och det tycker jag inte om. Hur kan du påstå att jag kämpar för att hitta ytterligare fel hos min styrelse när jag frågar om deras påstående strider mot stadgarna?
Intressant problem, som jag inte riktigt tänkt på tidigare.
Alltså, inte bara kan en styrelse i en brf ganska godtyckligt neka eller bevilja medlemskap, utan det är t o m ännu värre genom att denna process kan variera en hel del beroende på vem som sitter i styrelsen och t o m på vem i styrelsen som ansvarar för dessa frågor.

Dessutom är premisserna på vilka medlemmar beviljas/nekas okända för delägarna i föreningen. Är inte det galet om något?
För den trötta samhällskroppen vore kanske bästa boten ifall tankarna i toppen kom från roten.
Makten ska utgå från folket enligt grundlagen, men hur fungerar det i en brf?
Är HSB till för medlemmarna eller är medlemmarna till för HSB? - Avveckla HSB-ledamoten !!! - Engagera dig i din investering i ditt boende idag, i morgon kan det vara för sent!
Varje HSB-medlem har motionsrätt till HSB:s stämmor. Utnyttja dina rättigheter och skriv motioner till HSB (exempel).
Med retorik och härskartekniker undviker HSB att svara på frågor! - Fler Whistleblowers efterlyses!
6:13, 7:16 LEF (generalklausuler): Föreningsstämman, styrelsen eller ställföreträdare för föreningen (t.ex. mötesordförande) får inte ta beslut/företa en åtgärd som är ägnad att bereda en otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem.
13 kap 1§ LEF: Om en styrelseledamot uppsåtligen eller av oaktsamhet skadar föreningen då han fullgör sitt uppdrag, skall han ersätta skadan. Detsamma gäller när skadan tillfogas en föreningsmedlem eller någon annan genom överträdelse av denna lag eller tillämplig årsredovisningslag eller genom överträdelse av stadgarna.
Kärnproblemen: 1. Protokoll (ska vara offentliga), 2. Stadgar 3. Revisorer, 4. Valberedning - Vi ska inte ha roller och regler som inte kan kontrolleras!
VEM SOM FÅR VARA OMBUD/BITRÄDE PÅ STÄMMA SKA INTE VARA BEGRÄNSAD!
UNDERHÅLLSPLANER I BRF & BUDGET MÅSTE OVILLKORLIGEN VARA OFFENTLIGA FÖR ALLA MEDLEMMAR & KÖPARE
Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 19:07
Gusten Gusten är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Nov 2008
Standard

Citat:

Det är nog bara barnet som dom kräver ska bo där och ha t ex 10 procent av bostadsrätten, och att föräldrar i så fall har 90 procent utan att bo där.

SBC rekommenderar styrelserna att ha en välvillig inställning till detta.
Svara med citat
Gammal 2012-08-15, 23:31
Yotta-medlem

OBS! OBS! OBS! Högljudd mamma men inget barn på stämman!

Citat:
Ursprungligen skrivet av Gusten Visa inlägg
Det är nog bara barnet som dom kräver ska bo där och ha t ex 10 procent av bostadsrätten, och att föräldrar i så fall har 90 procent utan att bo där.

SBC rekommenderar styrelserna att ha en välvillig inställning till detta.
Alla föreningar har stadgar av en anledning. Då får SBC's rekommendationer anpassas efter dem och inte tvärt om. Om det skall vara tillåtet med föräldrar/barnägande är det lämpligt att ändra stadgarna så alla får ta del av möjligheten (likhetsprincipen) så inte bara styrelsen och SBC's godtycke är avgörande.

Det är rimligt att alla som har rösträtt på stämman är bosatta i föreningen. Hur skall man kunna rösta och fatta vettiga beslut om man inte bor i föreningen. Vi har ett praktexempel i vår förening där styrelsen sett mellan fingrarna och låtit föräldrar vara majoritetsägare och barnet bara äger 10%. Barnet har vi aldrig sett på stämman utan endast ena föräldern som inte bor i föreningen har varit där. Autoritärt och högljutt har föräldern deltagit i diskussioner och hållit med styrelsen i frågor om bl.a ventilationen som berör boende i föreningen men knappast en utomstående. Jag tror inte det är någon bra utveckling för en förening.
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Faktura från föreningen "extra kostnader föreningen åsamkats" eldaren Juridik - Stadgar och Lagar - BrL, LEF 60 2017-10-17 15:36
Stambyte i föreningen - Fel kakel, slarvigt uppsatt - Vilka rättigheter? Eero H Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 3 2009-04-01 11:05
Föreningen vill renovera nyrenoverat badrum i bostadsrätt katta Badrum/badrumsrenovering, Stamrör/stamrörsbyte, Rör/ledningar 1 2008-11-20 19:06
Ska jag betala pga ändringar (ventilation) som föreningen gör i min bostadsrätt? mijo El, Uppvärmning/inneklimat, V&V, Vatten - Bredband, telefon, TV 2 2008-09-05 18:30
Vilka är arbetstagarrepresentanter? Admin Bostadsorganisationerna HSB, Riksbyggen, SBC - Fullmäktige 5 2008-08-11 21:16

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare