Forum för alla i bostadsrätt

Backa   Forum för alla i bostadsrätt > Huvudforum > Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Registrera FAQ Kalender Sök Dagens inlägg Markera forum som lästa

Styrelse - arvode, styrelseprotokoll, arbetsordning, revisorer
Konstituering, ordförande, sekreterare, studieorganisatör, ledamöter, suppleant, reservationer, styrelsemöten, maktmissbruk, vicevärd & vaktmästare, anställda RSS-feed för detta forum om styrelse, protokoll, arbetsordning, etc som du kan prenumerera på, utöver den möjlighet till prenumeration på ämnen som ges i forumet!

Fler nyheter Mer nyheter Webbradio

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-22, 18:57
pjärlumjär pjärlumjär är inte inloggad
Mega medlem

Reg.datum: Aug 2010
Standard brf Järnhand rostar smått!

Jag skrev om inträdet i vår nuvarande förening (med stor frustration) kring årsskiftet. Ordförande beskrev sitt ledarskap som "han driver föreningen med järnhand". Jag blev nekad medlemskap, dock inte min sambo, till syvende o sist. Efter snart ett halvår här dyker fler obehagligheter upp med ordförande i huvudrollen. Detta är levererat av grannar som beskrivit osannolika skeenden.

Jag tog tjuren vid hornen, knackade på hos ordförande och meddelade honom att jag tänker starta ett demokratiupprop, genom att fånga upp medlemmarnas synpunkter på styrelsen.
Det tog inte lång stund innan invektiven haglade.
-du är en nolla
-du imponerar inte på någon
-du anar inte vad jag vet om dig, så kom inte och snacka om moral
-jag har riksbyggen bakom mig, som vet vem du är
-du skall veta att stadgarna står över bostadslagen
-du vill alltså ha en annan styrelse?

Jag höll mig kall och menade till ordförande:
- såsom jag sa, personligen till kassören vid köpet kring februari.

-när ni otillbörligen tvingar oss att visa dokumentation på inkomster, anställningar och ett borgensåtagande, vill jag hävda att ordförande mycket möjligt skall fortsätta på sin post, det mkt bra att ha drivna människor i styrelsen. Men han är inte lämplig som kontaktperson, eftersom han har bestridit objektbeskrivningen och sätter käppar i hjulet för en säljande medlem, han har även vägrat oss att se underhållsplanen.

Inför ordförande står jag för denna åsikt. Jag informerar honom om att delar av bostadsrättslagen inte tycks vara en del av hans kompetens.

Ordförande svarar med att
-jag har inte för avsikt att vara ordförande för evigt, men det skall du veta, att när jag slutar kommer hyrorna att gå upp

jag svarar samtidigt som jag lämnar med ryggen till
-då får jag hoppas att det drabbar även dig

ordförande svarar
-jag kommer att sälja innan....

Ordförande hade tidigare i diskussionen antytt att eftersom jag inte är medlem så kan en demokratiutredning bara göras av medlemmar

jag svarar honom
-Försöker du ge mig begränsningar? jag får prata med vem jag vill här, jag får gå här när jag vill..... Han blev tyst o började sen hota med högre hyror och jag gick... med förrättat ärende, och visionen om en mjukare värld.

Senast redigerad av Admin: 2012-12-19 klockan 14:22.
Svara med citat
Gammal 2012-07-22, 20:02
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard stora bovarna

"-jag har riksbyggen bakom mig, som vet vem du är"

Vem skall avslöja dessa kolossorganisationers beteende?

Så mycket elände HSB, riksbyggen ställer till med att manipulera "besserwissers" i bostadsrättsstyrelser måste få ett slut.
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 12:30
Mega medlem

Standard Riksbyggens skuld?

Jag vill tillägga, att än så länge kan jag inte säga att riksbyggen har ngn skuld, detta kan vara fria fantasier från ordföranden. Men som ordförande i min förra förening fick jag skriftliga instruktioner på hur vilka vägar styrelsen kan använda sig av när man nekar medlemskap. När jag nu sökte medlemskap förstår jag bättre vad den informationen jag fick innebär. Ev. lägger jag ut den informationen här. Jag vill tillägga att den inte tar hänsyn till säljande medlems primära behov, vilket är rimligt. Men varken mäklare, som skall ombesörja säljares/köpares behov, eller säljare/köpare har insikten i att styrelser inte får hunsa köparna, som kan äventyra säljsituationen. Mäklaren i vårt fall gick på säljarens linje och fick oss attt ställa upp på odemokratiska krav från styrelsen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 13:00
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Standard Föreningen får information genom en kreditupplysning

Citat:
Ursprungligen skrivet av pjärlumjär Visa inlägg
-när ni otillbörligen tvingar oss att visa dokumentation på inkomster, anställningar och ett borgensåtagande, vill jag hävda att ordförande mycket möjligt skall fortsätta på sin post, det mkt bra att ha drivna människor i styrelsen. Men han är inte lämplig som kontaktperson, eftersom han har bestridit objektbeskrivningen och sätter käppar i hjulet för en säljande medlem, han har även vägrat oss att se underhållsplanen.
När vi köpte vår bostadsrätt tog föreningen kreditupplysning genom förenings ekonomiska förvaltare. I kreditupplysningen finns uppgifter som inkomster och skulder m.m.
Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 18:34
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Hot, trakasserier och dubbla kostnader hos RB

Jag har levd i den föreställningsvärlden att banken sköter kreditgivning och kontroll, att föreningens kontrollerar att panter avslutas och nya startar genom inskrivningar i liggaren och vidarebefordrar förändringen till Skatteverket. Styrelsen skall tillsammans med mäklare se till att banken gör rätt värdering av bostaden och banken av låntagaren. Silva har således betalat banken, föreningen och förvaltaren om nu jag tolkat inlägget rätt.

Fråga borde därför ställas via motion till stämman. I motionen yrkas det om att återbetalning till köparen. Jag antar att RB fått betalt av föreningen för överlåtelser och pantförskrivningarna. Se stadgar!

Jag vill också påminna om att det är brottsligt att gå längre i kontroll än det ovan sagda. Om Riksbyggen ägnar sig åt hemlig efterforskning och dessutom använder den i sin upplysningsverksamhet då är de brottslingar och det klockrent! Det bör prövas i sak.

Slutligen: anta att det finnes en olaglig efterforskning kring en person och att denna upplysning används som påtryckning, då menar jag bestämd att det dessutom är olaga hot och bör anmälas. Jag TROR, att detta är polisiärt.

Ingen skall nämligen utsättas för det som framkommit här och att känna den otrygghet som denna allsmäktiga ordförande utsätter Pjärlumjär för det skall omedelbart upphöra.

Jag undrar: Sover de gott?

Svara med citat
Gammal 2012-07-23, 20:25
Silva Silva är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2012
Fråga Är det inte regel att en Brf tar en kredituplysning?

Citat:
Ursprungligen skrivet av Korsdraget Visa inlägg
Jag har levd i den föreställningsvärlden att banken sköter kreditgivning och kontroll, att föreningens kontrollerar att panter avslutas och nya startar genom inskrivningar i liggaren och vidarebefordrar förändringen till Skatteverket. Styrelsen skall tillsammans med mäklare se till att banken gör rätt värdering av bostaden och banken av låntagaren. Silva har således betalat banken, föreningen och förvaltaren om nu jag tolkat inlägget rätt.
När vi köpte vår bostadsrätt, som förmedlades av en mäklare, och ansökte om medlemskap i vår privata bostadsrättsförening fick vi en kopia på en kreditupplysning som en för oss främmande bank tagit på oss. Det var inte vår bank. När vi ringde banken och undrade varför de tagit en kreditupplysning på oss sade de att det var på uppdrag av föreningen. Är det inte regel att föreningar tar en kreditupplysning när man köper en bostadsrätt och ansöker om medlemskap?
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 07:26
Mega medlem

Standard kreditupplysning och dokument

Styrelsen har rätt att ta en kreditupplysning, den rätten har gemene man också i olika/andra affärer. Men när en styrelse vill att man skall lämna dokumentation på anställningar, lönespec är de ute på "tassemark"/gungfly.
De flesta lämnar in dokument, men helt i onödan. Banken gör en ekonomisk bedömning som räcker längre och den står sig garanterat i hyresnämnden om styrelsen nekat.

Tassemark och gungfly!!
En djupt okunnig styrelse kan tro och förment kräva, (som i mitt fall när jag sökte medlemskap här i brf Järnhand) att jag muntligen skall förklara varför min årsinkomst sjunkit från 300 000 till 200 000 endera året. Jag svarade ordförande att det känns integritetkränkande att behöva svara på det, och att jag skall kolla upp om jag måste svara på det. Ordförande förklarade att han är nogrann! Att han vill veta vad det är för folk som flyttar in. Han säger att han har tystnadsplikt, att jag kan berätta. Han ville veta om jag varit sjuk, eller vad jag varit med om.

Jovars! Ni kan tro att han är maktfullkomlig, karln! men sannolikt helt aningslös.

Ser ni bilden framför er? hur ordförande sjunker ner i ett träsk av dyig okunnighet och puttrande omoral. Siluetten av hans erektilt knutna Järnhand, tecknar sig mot en bevekningslös skymning, likt Titanics öde. När nitar, bultar och bräckt metall gett efter gravitationens krav, öppnar sig mörkret och bråddjupet. Insikten av undergång kom försent. En öppnad hand spjärnar!!, 5 smutsiga små fingrar sökte förgäves!!!!
Under ytan är vi alla små!
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 11:52
tette tette är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Jan 2010
Standard är man lycklig med pengar på dagens banker

Man kan ha miljarder och inte vara bra för föreningen?
man kan vara fattig och vara en supertillgång för föreningen?

många gillar att bestämma. och alltför många manipuleras av HSB och Riksbyggen.

För att bli styrelseldamot i bostadsrättsföreningar finns inga krav, tvärtom?
Svara med citat
Gammal 2012-07-24, 13:27
Korsdraget Korsdraget är inte inloggad
Yotta-medlem

Reg.datum: Feb 2009
OBS! OBS! OBS! Järnhanden

Så sant tette, men ingen vill ha kompetenta styrelseledamöter. Så är det. Folk vill ha system S och HSB av historiska skäl.

Du som skriver om HSB här, har du tänkt på att HSB i senaste kampanjen endast talar om VINSTEN; ÅTER TILL MEDLEMMARNA. Dock är det tyst om hur.

För mig är det underligt att det aldrig finnes KOSTNADER. Det måste vara världsunikt och naturligtvis finns det inga problem med deras fördelning. Visst är det så?
Folk har inte en aning om att HSB har KOSTNADER som också fördelas av medlemmarna. Så klart det är tryggt i Lyckans land!

Varför köpa kompetens? De är helt beroende av stollar!

HSB, RB, m fl borde redovisa Resultatrapporter för banken, Skattemyndigheten och för Riksrevisionen, varje år..
SBC har ingen Resultatrapport att skryta över de heller, men de har en öppen aktieredovisning i alla fall.

Detta borde Bostadsministern ta tag i, att ekonomiska föreningar skall skötas ekonomiskt och inte ges politiska privilegier.

HSB RB
Svara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att skriva inlägg
Du får inte skriva nytt inlägg
Du får inte besvara inlägg
Du får inte bifoga filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Gå direkt till;

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:45.

vBuletin® Version 3.6.8 Copyright ©2000 - 2018.
Allt om bostadsrätt - Sveriges största sajt om bostadsrätter - Köpa bostadsrätt privat utan mäklare